Skjult sporing med GPS

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Skjult sporing med GPS

Post by Bikeridr »

Siden postene i "forhandlere informerer" ikke tillater direkte tilbakemeldinger av brukere, oppretter jeg herved denne tråden.

På forhandlersiden ligger det en post, med lenker, til sporingsenheter, riktignok tilpasset tråsykler, men hvor en aktør ønsker å lufte interessen for tilpasning til motorsykkel.

Så folkens, kom gjerne med tilbakemeldinger her til hva dere synes om ideen, hvilket prisnivå dere forventer (priser på eksisterende produkter i lenkene i forhandlertråden) og/eller om det i det hele tatt er av interesse.
Personlig synes jeg dette høres ut som en god ide, da jeg også har forhørt meg hjemme i Latvia på skjult sporingsenhet til bilen.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Skjult sporing med GPS

Post by Spiritofwinter »

Siden jeg likevel sitter på hjemmekontor å bare ser at ingenting skjer på jobb, så tok jeg en kjapp sjekk på websidene som var nevnt i den andre posten for å se hva produktet gjelder.

For min del er dette et spennende produkt, til tross for at jeg bor en plass der jeg kan sette igjen nøkkelen i tenningen over natten mens MC-en er parkert utenfor huset (har skjedd) uten at den blir stjelt. Men jeg har tidligere sett (og testet) noen mindre sporingsenheter for småting som primært fungerte på bluetooth og baserte seg på at "alle" hadde aktiv sporingsapp for at det skulle fungere. Det ble aldri montert eller testet på noe så stort som en MC eller sykkel, men produsentene brukte blant annet sykkel for å vise at det fungerte.

Når det kommer til det reklamerte produktet så må jeg si at uten å ha sjekket annet enn basisen for løsningen så ser det lovende ut, men det må som tidligere nevnt bli tilpasset for MC for at det skal fungere. Nå vet ikke jeg om det er tenkt noe i forhold til videreutvikling av tilsvarende løsning eller om det skal "lages på nytt", men ser både utfordringer og gode løsninger.

Her er mine første tanker:
  • Ser der er abonnement med og uten forsikring. Er det aktuelt å forhandle frem prisreduksjon eller fordeler fra andre forsikringsselskap om man velger å kun ha abonnement uten forsikring? Mange har gode forsikringsfordeler igjennom jobb (meg blant annet) og forsikring på MC varierer veldig basert på både type MC og hvem som kjører den, så det kan være en enklere måte enn å få "faste priser" på forsikring og abonnement?
  • Er det tenkt at enheten skal monteres i et MC styre også? I såfal regner jeg med det må stikke ut en del som på en sykkel med tanke på lading, antenne osv. Men hvordan blir dette i forhold til en MC på 250kg+ som kan velte og lande på styreenden? Og hva med slike som meg som har handguards festet inn i styreenden? Tåler produktet varmen fra et varmehåndtak?
  • Skal ikke si noe om månedsprisen på abonnement (uten forsikring), da jeg personlig syntes det var ganske rimelig. Men veldig mange som kjører MC parkerer sin MC mellom November-Mars, er det mulig å sette abonnementet på pause denne perioden? Ikke minst med tanke på at enkelte setter bort vinterparkering til bedrifter som driver med slikt og man får ikke mulighet til å lade sporingsenheten likevel. Dessuten har mange begynt å levere inn skilt for å slippe fullpris forsikring og veiavgift mens MC-en likevel står parkert og dette blir enda en utgift som noen sikkert vil slippe å betale.
Er helt sikker på jeg hadde flere ting jeg tenkte på, men vi får ta dette som en start å høre hva tilbakemeldingene blir :)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Skjult sporing med GPS

Post by kvase »

Plassering alternativer på de ulike mc typene ser jeg som en begrensning Da dette ikke akkurat fungere på styre endene på mange mc er .
-
Fins en del slike produkter på markedet allerede for mc å en gjenganger er strøm ala batteri eller direkte
-
Pris som Spirit nevner er det 10 kr pr måned ? Eller kan man betale for hele året bare for en tjeneste som kan virke litt i brem i sikte ang pris for en slik tjeneste
-
Jeg har fått min mc frastjålet 1 gang men det var garantert bestillingsverk da den var den eneste i begge Agderfylkene på den tiden våren i 2018.Den gangen hadde det vært kjekt da jeg ferska de nesten men men
-
Bor også etter Naboers mening ala slik som Spiritofwinter bor trygt som fanden --På en ensom stor øy med kun 1 bru
-
Kan nokk være av interesse jeg kjører mesteparten av året skilter er ingen vits å levere lite å spare på men savner litt mer den riktige aha opplevelsen rundt slike produkter.
-
Taime vil sjove :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Skjult sporing med GPS

Post by Bikeridr »

Dette er noe jog også finner interessant og har vært på utkikk etter, både for bil og mc.
Riktignok bor jeg også såpass rolig at det meste kan stå ulåst på tomta, men primært er dette ønskelig å bruke når man er på tur.

Derfor ville en løsning med f.eks 3-måneders abonnement være mest interessant for meg. Så er det også det faktum at jeg bor permanent i utlandet og er heller på ferie i Norge med ujevne mellomrom.
Hvordan stiller det seg da mhp abonnement når kjøretøyet befinner seg hovedsaklig utenfor Norge. Det vil jo også være år hvor jeg ikke er i Norge i det hele tatt og at jeg kjører på Europa-tur eller surrer rundt i Baltikum og sågar Russland. Løsninger for dette?
Videre, for meg vil det jo av nevnte grunner være relativt uaktuelt å "samkjøre" med forsikringsselskap da jeg er forsikret lokalt og etter norsk målestokk ganske så gunstig.
A.Hanekamhaug
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2020 11:43
MC: Hovedsakelig ute etter informasjon :)

Re: Skjult sporing med GPS

Post by A.Hanekamhaug »

Hei Spiritofwinter,

Jeg vil også bare starte med å si takk for muligheten til å diskutere dette her inne!

Produktet er designet til å fastmonteres med en ekspansjonsmekanisme og dermed integreres i styret til en vanlig sykkel ja.
Designet er utviklet ut fra ønsker i sykkelmiljøet og var derfor satt som et krav fra vår norske forsikringspartner for vanlig sykkel, som også krevde at alle abonnement ble solgt inkludert forsikringsavtalen, uavhengig av bruk. Dette er nå ikke lengre aktuelle krav og vårt fokusområde kan ekspandere.

Etter en ringerunde til noen forhandlere av MC rundt omkring i landet har jeg fått tilbakemelding om at styrene på MC er hule, og relativt like som en vanlig sykkel. Monteringsfordelen for en sporingsenhet som ikke er knyttet til en forsikringsavtale er at den kan fastmonteres etter ønske - så lenge ikke antennen blir direkte/fysisk dekket av metall (for å kunne både motta og sende signaler uten ekstern enhet). Her kommer også vår interesse inn, ettersom vi nylig så i databasen at noen har registrert motorsykkelen sin og tatt bilde av den i appen vår. Personen betaler for sykkelforsikring uten at den er gjeldende for vedkommende sin motorsykkel kun for å ha sporing og pushvarsler hvis noen knoter med motorsykkelen. Her var produktet bare teipet fast under setet, ettersom setet var i plastikk. Så hvorfor ikke høre hva MC-miljøet egentlig har av tilbakemeldinger og tanker? ;-) Det er mye som kan være aktuelt; husk at ingenting varer evig på luft. Produktet er i dag 19cm langt, og 15mm i diameter, batteriet holder, i standardmodus, i 8 uker. Ved eventuell etterspørsel i motorsykkelmiljøet, er det noen innspill på design, generelle ønsker og/eller krav fra sluttbruker/eier av en motorsykkel osv. Jeg starter med å lytte til interessen hos dere og så kan vi kikke på implementering av eventuelle ønsker etter hvert. Det viktig å påpeke at det er interessen og informasjonen som kommer frem her som blir satt høyest pris på - det skal være en god dialog og ikke noe form for reklamering.

Tilbake til dine tanker Spiritofwinter :)
  • Forhandle frem bedre vilkår og/eller pris på en allerede etablert forsikring har vi ikke kjennskap til i motorsykkel bransjen. Til gjengjeld har vi sett at dette er meget aktuelt i Danmark for vanlig sykkel. Dette er fordi sykkelen er mer naturlig inkludert i et dansk hushold enn det norske, og danske forsikringsselskaper har derfor skreddersydde elementer rundt sykkel på innboforsikringen. Der informerer noen at de faktisk gir prisreduksjon på forsikringen hvis de kan fremvise dokumentasjon på at sykkelen er montert med en skjult GPS. Holder meg for god til linker. Dere kan kikke på Tryg Danmark sine hjemmesider f.eks. Personlig mening: det virker jo naturlig at forsikringspremien kommer kunden til gode når risikoen for å miste motorsykkelen helt reduseres. Jeg har ikke testet dette ut selv hos en forsikringstilbyder, og hvis noen gjør det: kom gjerne med tilbakemeldingen i denne tråden.
  • Enheten er tenkt til å fastmonteres i et sykkelstyre. Vi har ikke tenkt på motorsykkelstyrer, enda. Produktet er designet for styrer, men har ingen krav til fastmontering med abonnement uten forsikring. Her er litt av den tilbakemeldingen fra dere som er interessant. I henhold til CE sertifiseringer osv må produktet tåle både vann og støt. Velter 250kg på produktet har du nok spart deg for et ødelagt styre samt at du mest sannsynlig vil kunne motta og sende signaler via produktet, men å lade den blir nok mer vanskelig. Produktet tåler både varme og kulde. Nye sertifiseringer i forbindelse til lading av lithium ion batterier er det nå satt inn krav til at slike batterier ikke kan lades utenfor temperaturområdet 0-45'c. Den vil fungere, du vil eventuelt bare ha problemer med å lade.
  • Du kan skru av og på slik du ønsker på månedlig basis. Det er abonnementet som styrer fleksibiliteten. I et forsøk på å ikke reklamere så kan jeg vel bare si at dette ikke er mulig om du kjøper 24mnd på rappen.
A.Hanekamhaug
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2020 11:43
MC: Hovedsakelig ute etter informasjon :)

Re: Skjult sporing med GPS

Post by A.Hanekamhaug »

kvase wrote: 30 Dec 2020 12:19 Plassering alternativer på de ulike mc typene ser jeg som en begrensning Da dette ikke akkurat fungere på styre endene på mange mc er .
-
Fins en del slike produkter på markedet allerede for mc å en gjenganger er strøm ala batteri eller direkte
-
Pris som Spirit nevner er det 10 kr pr måned ? Eller kan man betale for hele året bare for en tjeneste som kan virke litt i brem i sikte ang pris for en slik tjeneste
-
Jeg har fått min mc frastjålet 1 gang men det var garantert bestillingsverk da den var den eneste i begge Agderfylkene på den tiden våren i 2018.Den gangen hadde det vært kjekt da jeg ferska de nesten men men
-
Bor også etter Naboers mening ala slik som Spiritofwinter bor trygt som fanden --På en ensom stor øy med kun 1 bru
-
Kan nokk være av interesse jeg kjører mesteparten av året skilter er ingen vits å levere lite å spare på men savner litt mer den riktige aha opplevelsen rundt slike produkter.
-
Taime vil sjove :thumleft
Hei Kvase,

Hvor ville du ha fastmontert en skjult GPS sporingsenhet på en motorsykkel?
Uten at du trenger å informere om akkurat på din sykkel.

Mvh
Andreas
A.Hanekamhaug
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2020 11:43
MC: Hovedsakelig ute etter informasjon :)

Re: Skjult sporing med GPS

Post by A.Hanekamhaug »

Bikeridr wrote: 30 Dec 2020 13:20 Dette er noe jog også finner interessant og har vært på utkikk etter, både for bil og mc.
Riktignok bor jeg også såpass rolig at det meste kan stå ulåst på tomta, men primært er dette ønskelig å bruke når man er på tur.

Derfor ville en løsning med f.eks 3-måneders abonnement være mest interessant for meg. Så er det også det faktum at jeg bor permanent i utlandet og er heller på ferie i Norge med ujevne mellomrom.
Hvordan stiller det seg da mhp abonnement når kjøretøyet befinner seg hovedsaklig utenfor Norge. Det vil jo også være år hvor jeg ikke er i Norge i det hele tatt og at jeg kjører på Europa-tur eller surrer rundt i Baltikum og sågar Russland. Løsninger for dette?
Videre, for meg vil det jo av nevnte grunner være relativt uaktuelt å "samkjøre" med forsikringsselskap da jeg er forsikret lokalt og etter norsk målestokk ganske så gunstig.
Hei Bikeridr,

3 måneders abonnement er notert.
Slik du beskriver det ville nok en løsning med mer batteri, eller tilkoblet en annen batterikilde også være aktuelt?
Produktet jeg representerer varer i 8 uker på lav modus (standardmodus). Modus kan forandres i appen.

Produktet fungerer over hele verden. I forsikringsavtalen som følger med på vanlig sykkel er også forsikringen gjeldende over hele verden.
Utfordringen blir eventuelt bistand fra oss til å faktisk hente sykkelen ved gjenfinning. Da må du muligens bruke lokalt politi, eller egne "krea**ve" valg.
Litt av grunnen til at jeg er her inne er fordi produktet kan aktiveres uten å måtte betale for forsikringen på vanlig sykkel, altså kun sporing og alle andre funksjoner som tilbys gjennom appen. Prisingen er av mindre interesse ihht denne dialogen, og jeg skal holde meg for god til å eksponere den selv. Kom gjerne likevel med en tilbakemelding på prisingen på abonnement uten forsikring.

Mvh
Andreas
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Skjult sporing med GPS

Post by Bikeridr »

Takk for fine tilbakemeldinger.

Jeg vil også nevne at mc har styrevekter på styrene og de er mer eller mindre balansert etter styregeometrien på motorsyklene. MC går jo gjerne en god del fortere enn tråsykler og har en grunnleggende annen styreteknikk (kontrastyring etc..) ifht tråsykler. Dette er også noe som må tas hensyn til ved montering av ekstra vekt på én side av styret. Ev. må det produseres et sett slik at en kan kompensere vekten på andre siden av styret også.

Når det gjelder batterimulighet, så kan det kanskje være et forslag å få koblet lademulighet via mc-batteri over tenningen. Slik har en "evigvarende" batteritid på sporingsenheten da den kan få en batteriboost hver gang sykkelen startes og er i bruk.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Skjult sporing med GPS

Post by kvase »

A.Hanekamhaug wrote: 30 Dec 2020 14:18
kvase wrote: 30 Dec 2020 12:19 Plassering alternativer på de ulike mc typene ser jeg som en begrensning Da dette ikke akkurat fungere på styre endene på mange mc er .
-
Fins en del slike produkter på markedet allerede for mc å en gjenganger er strøm ala batteri eller direkte
-
Pris som Spirit nevner er det 10 kr pr måned ? Eller kan man betale for hele året bare for en tjeneste som kan virke litt i brem i sikte ang pris for en slik tjeneste
-
Jeg har fått min mc frastjålet 1 gang men det var garantert bestillingsverk da den var den eneste i begge Agderfylkene på den tiden våren i 2018.Den gangen hadde det vært kjekt da jeg ferska de nesten men men
-
Bor også etter Naboers mening ala slik som Spiritofwinter bor trygt som fanden --På en ensom stor øy med kun 1 bru
-
Kan nokk være av interesse jeg kjører mesteparten av året skilter er ingen vits å levere lite å spare på men savner litt mer den riktige aha opplevelsen rundt slike produkter.
-
Taime vil sjove :thumleft
Hei Kvase,

Hvor ville du ha fastmontert en skjult GPS sporingsenhet på en motorsykkel?
Uten at du trenger å informere om akkurat på din sykkel.

Mvh
Andreas
Jeg ville sondert rundt område der batteriet er under sete så da er det lettere å komme til som regel for eier å kort vei til lading eller fast strøm alternativ plass kan være i stussen bak altså ved baklykta vis mulig --
Ktm skrotten.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Skjult sporing med GPS

Post by Bikeridr »

kvase wrote: 30 Dec 2020 23:04 ...Jeg ville sondert rundt område der batteriet er under sete...
Samtidig vil jeg minne på at ikke alle sykler har batteriet under setet. Begge mine har det i sidekåpen fremme over forhjul.
Post Reply