Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

Jeg vurderer å bestille en clutchwire fra utlandet. Den koster 20 Euro i utgamgspunktet, men med frakt bikker prisen 40 Euro.
Vil de 40 Euro i sin tur medføre toll og adre gebyr, når for tida? Det begynner å bli et år eller to siden forrige gang jeg bestilte deler utenlands.
Fant diverse info her, etter å ha stilt spørsmålet over:
https://www.toll.no/no/netthandel/
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by mekkern »

Er ikke noen grense lengere.
Du betaler moms fra første kr.
Og ev toll på enkelte varetyper- eksempelvis klær.
Mc deler har ikke toll.

Mange butikker/ portaler( ebay ol.) fixer momsen selv.
Da slipper man gebyret til posten/ transportør.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by knutk »

mekkern wrote: 08 May 2021 12:31 Er ikke noen grense lengere.
Du betaler moms fra første kr.
Og ev toll på enkelte varetyper- eksempelvis klær.
Mc deler har ikke toll.

Mange butikker/ portaler( ebay ol.) fixer momsen selv.
Da slipper man gebyret til posten/ transportør.
Men ikke alle selgere som er tilknyttet systemet som forhåndsbetaler moms.
I disse tilfellene gjelder den gamle grensen på kr 350.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 08 May 2021 12:31 Er ikke noen grense lengere.
Du betaler moms fra første kr.
Og ev toll på enkelte varetyper- eksempelvis klær.
Mc deler har ikke toll.

Mange butikker/ portaler( ebay ol.) fixer momsen selv.
Da slipper man gebyret til posten/ transportør.
TAkk.
I dette tilfellet bestilte jeg en clutchwire til 20 Euro, med fraktkostnader på 21.50, og betaler dermed CMS ( https://www.cmsnl.com/ ) 41.50 euro;

"22870-MG5-610 1 x 20.00 euro = 20.00 euro
---------------------- Subtotal --------------------
Subtotal: 20.00 Euro
---------------------- Other Costs -----------------

Shippingcosts: 21.50 Euro
---------------------- Total Price -----------------------

Total price: 41.50 Euro"

Ikke toll på mc-deler. Det passer meg bra. ;-)

Ser at Skatteetaten's sider har følgende informasjon, for kjøp for under 3000 NOK. Uthevelser er foretatt av meg.:

"Du må betale merverdiavgift fra første krone på varer du kjøper fra en utenlandsk nettbutikk. På varer under 3000 kroner er det nettbutikken som er ansvarlig for å kreve inn avgiften når du betaler. Det blir med andre ord som å handle i norske butikker.

Dette gjelder ikke næringsmidler eller særavgiftspliktige varer som er beskrevet over.

Internasjonale nettbutikker har plikt til å registrere seg slik at det gjør det mulig for dem å kreve inn merverdiavgift og sende varer til Norge. Forsendelser som er merket med at mva er betalt, skal ikke fortolles på grensen, og det blir dermed billigere å få varen inn til Norge.

Det er ikke forbudt for norske forbrukere å handle i nettbutikker som ikke er registrerte. I tilfeller vil mva og eventuell toll bli beregnet og ilagt når varen passerer grensen til Norge. I praksis vil fraktselskapet kunne beregne og betale avgiftene på vegne av deg. Dette gjør de basert på informasjon om pakken og innholdet som avsenderen er forpliktet til å merke sendingen med. Det vil sannsynligvis påløpe et gebyr fra fraktselskapet for dette. Det varierer når fraktselskapene krever inn gebyr og avgift."

Jeg vet ikke om CSM er "registrert" slik det beskrives over. Ikke klinke klart for meg om jeg må regne med å betale mer enn de 41.50 Euro, totalt, før alle utgifter i forbindelse med bestillingen er betalt.
Last edited by gsx750_80 on 08 May 2021 13:06, edited 1 time in total.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 08 May 2021 12:44
mekkern wrote: 08 May 2021 12:31 Er ikke noen grense lengere.
Du betaler moms fra første kr.
Og ev toll på enkelte varetyper- eksempelvis klær.
Mc deler har ikke toll.

Mange butikker/ portaler( ebay ol.) fixer momsen selv.
Da slipper man gebyret til posten/ transportør.
Men ikke alle selgere som er tilknyttet systemet som forhåndsbetaler moms.
I disse tilfellene gjelder den gamle grensen på kr 350.
Takk.
Forhåpentligvis har jeg fasit i løpet av noen uker. Da kan jeg evt oppdatere..
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by Domino »

CSM står ikke på lista. Lista finner du her: https://www.skatteetaten.no/globalasset ... 052021.pdf
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by Twinmannen »

Men før du bestiller, har du sjekka om du kan få den her i fra? https://oemparts.no/
Image
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by Domino »

Ebay er VOEC-registrert. Har du sjekket om du finner den der til en vettig pris? Søk gjerne på delenummer. Men ting fra Østen tar lang tid i disse dager. Jeg venter bl.a. på noen korte USB-C kabler som ble sendt for to måneder siden. Neste gang handler jeg nok kablene "closer to home"...
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

Twinmannen wrote: 08 May 2021 14:32 Men før du bestiller, har du sjekka om du kan få den her i fra? https://oemparts.no/
Takk for hint og råd fra Twinmannen, og andre. Får se hvor lang tid det tar, og hvordan handelen forløper seg.
Jeg bestilte clutchwire 8. mai (fra CSM NL) , og 10 mai registrerte jeg følgende :

"Tuesday 1oth of May, 10:23

* shipped

* returning to sender

*out for delivery

*return delivered
"

Dette står skrevet når jeg bruker UPS tracking for det aktuelle bestillingsnummeret.

Noen som har erfart liknendne, og har noen ide om hva dette kan bety? Jeg har ikke mottatt noen sending, og her kan det jo virke som at pakken
er returnert til avsender..

Har forsøkt å kontakte de via et "ticket" system de har online, foreløpig uten respons. Ved forsøk på å ringe har jeg foreløpig bare truffet en svarer som sier at de har te-pause...
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 19 May 2021 15:21
Twinmannen wrote: 08 May 2021 14:32 Men før du bestiller, har du sjekka om du kan få den her i fra? https://oemparts.no/
Takk for hint og råd fra Twinmannen, og andre. Får se hvor lang tid det tar, og hvordan handelen forløper seg.
Jeg bestilte clutchwire 8. mai (fra CSM NL) , og 10 mai registrerte jeg følgende :

"Tuesday 1oth of May, 10:23

* shipped

* returning to sender

*out for delivery

*return delivered
"

Dette står skrevet når jeg bruker UPS tracking for det aktuelle bestillingsnummeret.

Noen som har erfart liknendne, og har noen ide om hva dette kan bety? Jeg har ikke mottatt noen sending, og her kan det jo virke som at pakken
er returnert til avsender..

Har forsøkt å kontakte de via et "ticket" system de har online, foreløpig uten respons. Ved forsøk på å ringe har jeg foreløpig bare truffet en svarer som sier at de har te-pause...
Tja, de kom jeg gjennom på telefonen. Te-pausen var vel over. ;-) UPS hadde returnert en mengde pakker, inkludert min, men alt skulle sendes ut på nytt. Satser da på at det ordner seg..
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by knutk »

Om man har betalt momsen på forhånd vil dette fremgå fra faktura på egen linje, gjerne text ala- "VAT..... € xx"

Om faktura kun består av prisen på vare + frakt er der ikke forhåndsinnbetalt moms (VAT på nynorsk).

Har ikke erfaring med UPS, men mange av de store speditørene foretar egen fortolling/moms betaling, leverer på døra og fakturerer i ettertid.

Andre går veien via PostNor eller Posten, hvor man da betaler ved utlevering. Posten tar et ekspedisjonsgebyr på kr 149, tipper de andre ber om tilsvarende.

Som du sier, hvordan UPS praktiserer vil vise seg i løpet av forhåpentlig vis kort tid :D
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 19 May 2021 15:50 Om man har betalt momsen på forhånd vil dette fremgå fra faktura på egen linje, gjerne text ala- "VAT..... € xx"

Om faktura kun består av prisen på vare + frakt er der ikke forhåndsinnbetalt moms (VAT på nynorsk).

Har ikke erfaring med UPS, men mange av de store speditørene foretar egen fortolling/moms betaling, leverer på døra og fakturerer i ettertid.

Andre går veien via PostNor eller Posten, hvor man da betaler ved utlevering. Posten tar et ekspedisjonsgebyr på kr 149, tipper de andre ber om tilsvarende.

Som du sier, hvordan UPS praktiserer vil vise seg i løpet av forhåpentlig vis kort tid :D
Valgte en bensinstasjon som hentepunkt for pakke fra fra DHL, og plukket den opp i dag. Så langt er det betalt 20 euro for clutchwire, og 21.50 euro for shipping og "handling", dvs totalt 41.50 euro. Får se om det dukker opp ytterligere krav i sakens anledning.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by ole m. »

Er det ikke like greit å kjøpe hos en norsk forhandler?
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

ole m. wrote: 27 May 2021 23:01 Er det ikke like greit å kjøpe hos en norsk forhandler?
Det er til en eldre Honda, og ikke lagervare. Hadde jeg funnet gode norske alternativ, ville jeg ikke handlet fra utlandet.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvilket beløp utløser evt "ekstra" utgifter ved bestilling av deler fra utlandet?

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 19 May 2021 15:50 Om man har betalt momsen på forhånd vil dette fremgå fra faktura på egen linje, gjerne text ala- "VAT..... € xx"

Om faktura kun består av prisen på vare + frakt er der ikke forhåndsinnbetalt moms (VAT på nynorsk).

Har ikke erfaring med UPS, men mange av de store speditørene foretar egen fortolling/moms betaling, leverer på døra og fakturerer i ettertid.

Andre går veien via PostNor eller Posten, hvor man da betaler ved utlevering. Posten tar et ekspedisjonsgebyr på kr 149, tipper de andre ber om tilsvarende.

Som du sier, hvordan UPS praktiserer vil vise seg i løpet av forhåpentlig vis kort tid :D
Ja, nå har det gått mer enn en måned, og foreløpig har jeg ikke registrert noen ny faktura. Det må gjerne fortsette slik..
Post Reply