Spørsmål om MC etc.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by intruder »

Kawasaki Ninja allerede........gtatulerer i såfall...... :thumleft =D>

Har du handlet på GMS på Gjøvik......(( der det ifølge Vazelina Bilopphøggers væks blomster i gatom ? :redface
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

intruder wrote: 18 Jul 2021 17:47 Kawasaki Ninja allerede........gtatulerer i såfall...... :thumleft =D>

Har du handlet på GMS på Gjøvik......(( der det ifølge Vazelina Bilopphøggers væks blomster i gatom ? :redface
Neida, har ikke kjøpt noe enda. Men det er en motorsykkel jeg virkelig synes er toppers! :D
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by ArcticTiger »

Hadde besøk av en "Gammel Kjenning" fra forum-livet idag. Han hadde fått seg en ny Honda 500 Rebel nå i våres. Den hadde kosta ca 92.000 kr sa han. Det er en annen stil en Kawaen du linka til, men den Hondan så ut til å være bortimot perfekt til en som ikke er så høy i lort-fallet. Og ellers en lettkjørt og solid sykkel.
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

ArcticTiger wrote: 18 Jul 2021 23:37 Hadde besøk av en "Gammel Kjenning" fra forum-livet idag. Han hadde fått seg en ny Honda 500 Rebel nå i våres. Den hadde kosta ca 92.000 kr sa han. Det er en annen stil en Kawaen du linka til, men den Hondan så ut til å være bortimot perfekt til en som ikke er så høy i lort-fallet. Og ellers en lettkjørt og solid sykkel.
Den Hondaen så rimelig fett ut. Likte stilen på den og skal se om jeg kan få sett en snart.

I alle fall er Kawasaki Ninja 400 ABS på listen over anbefalte motorsykler for lave personer. Men det er flere kule motorsykler der!

https://ridermagazine.com/2019/02/05/th ... 9-edition/
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by intruder »

Det står sikkert en slik Rebel 500 fra Honda bortpå MChuset,prøvde en for to år siden og den var god å kjøre !

Enkelt og greit uten allverdens dikkedarier .Mange er også imponert av at man har fått til så mye artig fra en 500 ccm motor !

og hva manglende kjøreassistent angår....her stiller jeg opp som hjelper til kjøretrening så langt helsa holder..... :thumleft
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

intruder wrote: 19 Jul 2021 05:42 Det står sikkert en slik Rebel 500 fra Honda bortpå MChuset,prøvde en for to år siden og den var god å kjøre !

Enkelt og greit uten allverdens dikkedarier .Mange er også imponert av at man har fått til så mye artig fra en 500 ccm motor !

og hva manglende kjøreassistent angår....her stiller jeg opp som hjelper til kjøretrening så langt helsa holder..... :thumleft
Jeg har ferie neste uke og skal se om jeg får tatt meg turen til dem. Det ser ut som at jeg må vente til neste vår da kjøreskolene tydeligvis er fulle. Det er dumt fordi jeg skulle helst startet nå :D Men men, slik er det.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by intruder »

Om du fortsatt vurderer å kjøpe sykkel neste år får du bare ta kontakt , var forresten veldig hyggelig å " bli kjent med deg her på forumet " :smt024
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

intruder wrote: 21 Jul 2021 09:13 Om du fortsatt vurderer å kjøpe sykkel neste år får du bare ta kontakt , var forresten veldig hyggelig å " bli kjent med deg her på forumet " :smt024
Det skal jeg gjøre :)
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

Hei karer og damer :D

Jeg sitter nå her med teoriboken for MC og leser den med stor iver. Etter alle solemerker blir det vel til at jeg får begynt på kjøreskole neste år. Listene er tydeligvis fulle hos kjøreskolene her i omegnen. Jeg lurer på hva som er smartest å gjøre nå. Vil det være fornuftig å kjøpe en MC nå? Eller burde jeg anskaffe meg en billig moped og øve meg på den? Jeg har jo førerkort for klasse B og kan således også kjøre moped.

Noen tips eller råd?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by Bikeridr »

Å kjøre (tung) motorsykkel er så vidt forskjellig fra mopedkjøring, at jeg ikke ville anbefalt det. Da kan du risikere å bruke 3-4 kjøretimer bare på å "avlære" uvaner og dårlig kjøreteknikk.
Dersom du har noen kjente eller "nestenkjente" med MC-lappen, så kan de kanskje øvelseskjøre med deg. Kjøper du da en sykkel nå, og spanderer på deg (og kjørekompisen) en hjelm-til-hjelm kommunikasjon samt klister en rød "L" bakpå ryggen din, er dere good to go. Det er ikke krav at ledsager skal sitte på samme sykkel.
Dersom du er på FB, så er det bare å snoke opp "hjelp til lappen"-type grupper i nærområdet hos deg. Finnes sikkert en/ei/flere som kunne vært interessert i å hjelpe til.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by Bikeridr »

User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by intruder »

Om du kjøper / låner en kurant moped må da dette absolutt være positivt , du kan jo trafikkreglene fra før og det er jo bare å kjøre moped som er forskjellen..... :-k :D

Du kan jo prøvekjøre en trehjuling med flere hundre kubikk på bilserifikat også på bilsertifikat.....

Mange egoister mener dette ikke er MC , men driter du i tåppbåx går helheten opp i opp.....

har moppd , men håndgir med mye feilgiring er nok en dårlig øvelse.....

We `ll talk later :D :smt006 :smt113
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by RuneMC »

Vent til langkjøring under opplæringen. Da finner du ut mer hva du liker av type kjøring - > kjøp sykkel som passer til ønsket bruk
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by intruder »

intruder wrote: 23 Jul 2021 09:48 Om du kjøper / låner en kurant moped må da dette absolutt være positivt , du kan jo trafikkreglene fra før og det er jo bare å kjøre moped som er forskjellen..... :-k :D
Å lære å holde balansen og kjøre er enklere med moped.......tenk starte med snaut 100 kilo istedenfor drøyt 200 ..
Blir vel greit å drive kjøretrening i en kjøregård eller noe sånt på en lett moped.....overgangen til tungt blir sikkert ikke noe problem ......

Du kan jo prøvekjøre en trehjuling med flere hundre kubikk på baken også......kanskje kjøpe en så slipper du hele førerkortmaset ... :D

Mange egoister mener dette ikke er MC , men driter du i tåppbåx går helheten opp i opp.....i hvert fall i min verden....

har moped , men håndgir med mye feilgiring er nok en dårlig øvelse.....

We `ll talk later :D :smt006 :smt113
Om du velger å kjøre en moped gir dette fin læring , regner med at du som furnesning og sambygding av meg klarer å skille en moped fra en MC........
og kjøper du en MC eller får lånt en sykkel stiller jo jeg opp som før sagt......
skal bli artig å agere sjåførlærer men du klarer nok kjøringa bra selv så........ :thumleft
jeg blir noe a la nissen mannen ville reise fra ....men til ingen nytte :lol
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by pelsen »

Huff, mopedkjøring som øvelse til motorsykkelkjøring blir bare feil. Moped blir ikke oppfattet som MC av andre trafikkanter. Jeg vet jo hvor mye jeg bryr meg om mopeder på veien, kjører jo bare forbi dem.
Post Reply