Spørsmål om MC etc.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by Tekumseh »

yosraz_80 wrote: 16 Jul 2021 08:47 ...Jeg lurer på om noen her kan si litt om hvordan man kan avgjøre om en motorsykkel er et godt kjøp eller ikke. For eks. hvor mye må den ha gått før den er definert som godt kjørt?
Om en sykkel ser pen ut, altså det ser ut som noen har vært forsiktig med den, da har du et godt utgangspunkt. I noen svært få tilfeller kan det være folk som er petimeter på det tekniske, men som ikke bryr seg om plasten er sprukket her, og det mangler en skrue der... Men oftest er en pen sykkel en godt behandlet sykkel. Helt original er også en fordel, mange som trimmer vet ikke hva de holder på med. Hvis servicer er fulgt og den er ok behandlet har heller ikke km-stand all verden å si.

Om du tenker på R-sykkel, hva med en Honda CB600 / 650 f.eks. Da sitter du litt mer oppreist, men har fortsatt veldig hissig motor.
https://kellox.no/content/uploads/2020/ ... 6_FRQ.jpeg
2021 CB650R

cb650.jpg
2017 - 2019 CB650F

Jeg mener at det kan være lurt å trene med moped i deler av sentrum der det er 30 km/t. Balanse, bremse, geare, bruke speil, krypkjøre osv. Men etter landeveien, eller i trafikk over 40 km/t får man bare et sånn "overlevelsesinnstinkt" om å komme seg raskest unna / hjem.

Og kjøper du sykkel først kan du jo også øvelseskjøre, eller få sykkelen bringt til en kjøregård der man kan trene. Da på grunnleggende ting, sånn at man er trygg på selve sykkelkjøringa før man skal ut i trafikk. Man starta jo ofte på en åpen plass når man skulle kjøre bil første gang også, bare for å få inn prinsippene.

Trafikkbilde osv er jo kjørelæreren til for å "lære" deg, så læringskurven blir uansett bratt når du er til første time.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

pelsen wrote: 24 Jul 2021 02:33 Huff, mopedkjøring som øvelse til motorsykkelkjøring blir bare feil. Moped blir ikke oppfattet som MC av andre trafikkanter. Jeg vet jo hvor mye jeg bryr meg om mopeder på veien, kjører jo bare forbi dem.
Hahahaha :D Det var en kul måte å si det på. Godt poengtert.
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

Tekumseh wrote: 24 Jul 2021 15:37
yosraz_80 wrote: 16 Jul 2021 08:47 ...Jeg lurer på om noen her kan si litt om hvordan man kan avgjøre om en motorsykkel er et godt kjøp eller ikke. For eks. hvor mye må den ha gått før den er definert som godt kjørt?
Om en sykkel ser pen ut, altså det ser ut som noen har vært forsiktig med den, da har du et godt utgangspunkt. I noen svært få tilfeller kan det være folk som er petimeter på det tekniske, men som ikke bryr seg om plasten er sprukket her, og det mangler en skrue der... Men oftest er en pen sykkel en godt behandlet sykkel. Helt original er også en fordel, mange som trimmer vet ikke hva de holder på med. Hvis servicer er fulgt og den er ok behandlet har heller ikke km-stand all verden å si.

Om du tenker på R-sykkel, hva med en Honda CB600 / 650 f.eks. Da sitter du litt mer oppreist, men har fortsatt veldig hissig motor.
https://kellox.no/content/uploads/2020/ ... 6_FRQ.jpeg
2021 CB650R


cb650.jpg
2017 - 2019 CB650F

Jeg mener at det kan være lurt å trene med moped i deler av sentrum der det er 30 km/t. Balanse, bremse, geare, bruke speil, krypkjøre osv. Men etter landeveien, eller i trafikk over 40 km/t får man bare et sånn "overlevelsesinnstinkt" om å komme seg raskest unna / hjem.

Og kjøper du sykkel først kan du jo også øvelseskjøre, eller få sykkelen bringt til en kjøregård der man kan trene. Da på grunnleggende ting, sånn at man er trygg på selve sykkelkjøringa før man skal ut i trafikk. Man starta jo ofte på en åpen plass når man skulle kjøre bil første gang også, bare for å få inn prinsippene.

Trafikkbilde osv er jo kjørelæreren til for å "lære" deg, så læringskurven blir uansett bratt når du er til første time.
Takk for gode innspill.

Hva er det med R-sykler? Synes jeg leste et sted på forumet her at forsikringsselskaper ikke er så glade i slike.
yosraz
Posts: 13
Joined: 03 Oct 2016 03:24

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by yosraz »

Oppdatering: Jeg fikk plass på MC-kurs i starten av september. Et skritt nærmere MC-lappen :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by RuneMC »

yosraz wrote: 28 Jul 2021 20:45 ...

Hva er det med R-sykler? Synes jeg leste et sted på forumet her at forsikringsselskaper ikke er så glade i slike.
Forsikringsselskapene liker hverken unge MC-førere (uerfarne og for glade i fart = høyere ulykkesrisiko) eller R-sykler som har generelt mer hk pr kg og da mener forsikringsselskapene det medfører altfor høy risiko. Blir som sportsbiler.

Ung + R-sykkel = ekstra høy forsikringspremie. Enkelte vil ikke forsikre i det hele tatt eller setter prisen velidg høyt (også en måte å si nei på)

Lurt å sjekke flere forsikringsselskap og om noen vil gi deg en startbonus på 50% på MC forsikringen f.eks. (om du har bil fra før og en høyere bonus der, så er det et godt utgangspunkt).

P.S. Har sett endel MC-førere i kortbukse og joggesko nå i varmen... veldig fristende, men vær da obs på at forsikringsselskaper flest setter som krav at man skal ha fullt kjøreutstyr - personskader koster dem fort mye mer enn materielle skader. (Eller som min tante på Riks'en sa, av og til fikk de inn MC-førere med skinnsiden vrengt...)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Spørsmål om MC etc.

Post by Tekumseh »

yosraz wrote: 28 Jul 2021 20:46 Oppdatering: Jeg fikk plass på MC-kurs i starten av september. Et skritt nærmere MC-lappen :)
Gratulerer! :-) Da er det håp :-)
yosraz wrote: 28 Jul 2021 20:45 Hva er det med R-sykler? Synes jeg leste et sted på forumet her at forsikringsselskaper ikke er så glade i slike.
Som RuneMC sier: R-sykler har nok generelt vært mer utsatt for ulykker pga unge uerfarne sjåfører kombinert med høy fart, eller masse aksellerasjon.

Mye hestekrefter er også en faktor. At de er bygd for fart hjelper heller ikke på ;-) De er jo mest behagelig å kjøre når man er over lovlig fartsgrense og kroppsvekta forsvinner fra armene. Men dette er nok både smaks- og vanesak.

Når du kanskje har 150 HK på 175 kg, nærmere 1 hest pr kg, får du voldsom katapulteffekt når du gir jernet. Bare på min gamle Hornet 600 (100 HK på 175 kg), fikk jeg 100 km/t i første gear på ca 3 sekunder. Og akkurat da er det lett det går galt om det er søl på veien, noe dukker opp i veien etc...

Med f.eks en rak motsetning, Honda CMX 500 Rebel med 50 HK på 200 kg har du bare 1/3 av kraften. Den kjører du helt enkelt annerledes med.
Post Reply