Fjerne pyntelist bil.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Fjerne pyntelist bil.

Post by tedium »

Tar sjansen på et bilspørsmål. Ting dukker opp etter vinteren og jeg har et par små lakkslipp akkurat i overkant av pyntelista på døra på Citroen DS'en min. (ikke rust ennå) Har kjøpt plastikk"kubein" og tenker å forsøke i rigge lista forsiktig løs. Er vel enten klips eller tape som holder den på plass. Er det noen som har gjort tilsvarende og kan tipse om lure metoder eller tabber som bør unngås?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by pollti »

Er nok ikke tape som holder den. Padda du har er så gammel at det er metall clips vil jeg anta. Prøv om den beveger seg i det hele tatt eller om den sitter dønn fast. Jeg har en plast "spade" jeg bruker til sånt som sitter vanskelig til, du må nok lirke litt for å finne passende sted å angripe.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by tedium »

Takk for svar. Jrg var litt uklar, det er ikke en gammel padde, men en DS5 fra 2012. Har kjøpt "spade" på Bilextra, tenker å prøve meg forsiktig bakfra og se hva som skjer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by Tekumseh »

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by tedium »

Fantastisk! Tusen takk! Litt vanskelig å se om det er klips eller lim, men ser absolutt ut som det skal la seg gjøre å lirke av. Ingen lumske skjulte skruer ser det ut til. :D :D :D
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by pollti »



Sånn gjør du det sikkert på fordøra og
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by tedium »

Da er lista fjerna, døra grunna og lakka. Det røyk et par fester, jeg veit ikke helt hvordan jeg kunne unngått det. Lista sitter i tre "styrepinner" og flere klips. Pinnene er faste og klipsene er skjøvet på plass i slisser før lista er klikka på plass, og umulig å skyve av igjen så vidt jeg kan begripe. Noen av klipsene ble sittende igjen i døra, de er umulige å få ut - plasten på utsida knekker når jeg prøver meg med "kubeinet" - så de tror jeg jeg klipper av og lar bli igjen i døra.
Den gode nyheten er at det ikke fantes rust, bare lakkslipp, bak lista. Ikke verst på et sånt sted på en ti år gammel bil. :thumleft
Så får vi se hvordan det går å få lista på igjen. Prøver meg først med nye klips, kan hende det holder selv med et par manglende fester. Dette er en bil jeg vil beholde til den sjøldauer, så god bruksstand med noen skjønnhetsfeil er helt i orden. Takk igjen for gode tips!
DS5 løs list.jpg
DS5 dør uten list.jpg
DS5 knekt feste.jpg
DS5 klips.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by Tekumseh »

Så bra at det ikke var rust da :-)

Tosidig teip eller festemidler som Tec7 eller lignende hjelper nok å stabilisere om du har for få fester igjen. Bare man får det helt rent først, så er det utrolig hva 2-sidig teip sitter.

Det er vel ingen sjanse til å få holdt en tang rund klipsene, for så å borre i midten på de, så de krymper og dermed kan trekkes ut? Eller kanskje kan du etterpå ta av dørtrekket på innsida (da går det enda fler klips.. ;-) ) og få støvsugd opp bitene hvis du må trykke dem inn? Lite som er så irriterende som ting som ligger og skrangler i en bil ;-)

Der de selger sånne biler / delelager har nok perfekt passende klips - jeg har kjøpt sikkert 300 klips tilsammen på idiotiske Ebay-kjøp. De ender alltid opp i restavfall, fordi det finnes et hav av størrelser og typer, og jeg kjøpte alltid feil - nå gjelder kun merkeverksted.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by mekkern »

kjøpte en slik kjekt å ha boks...
https://www.ebay.com/itm/284606963984?_ ... BM4Mut6JNg
Image
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Fjerne pyntelist bil.

Post by tedium »

Flere av de klipsene som ser veldig riktig ut på øyemål, mekkern. Og Tekumseh; jeg slapp faktisk unna med to klips som måtte i døra. Klarte å berge resten. Fikk limt en brukket brakett med tech 7 også, og nå er lista på plass igjen. Sitter bra kjennes det ut til. Og må den av igjen så veit jeg nå hvordan det gjøres :D
Post Reply