forbikjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
VrooMM
Posts: 62
Joined: 14 Apr 2007 11:02
Location: Sandefjord

Post by VrooMM »

RH racing: Ja det var det jeg tenkte på.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

RH racing wrote:hadde denne dultet borti meg hadde jeg nok flekket opp døra ja..
? Du synes en skrape i bilen er verd å sette folk i en farlig situasjon for? Å ta folk med døra er jo livsfarlig.


Ellers: er det virkelige ulovlig å kjøre mellom feltene på to-felts-vei?

AtW
User avatar
VrooMM
Posts: 62
Joined: 14 Apr 2007 11:02
Location: Sandefjord

Post by VrooMM »

ATWindsor wrote: Ellers: er det virkelige ulovlig å kjøre mellom feltene på to-felts-vei?

AtW
Eneste lov/trafikkregler jeg finner på dette.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12

Her står det:
Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt


Min forståelse av dette:
Ligger du i Hyerefelt kan du kjøre forbi bilene i høyere felt på venstre side av bilene i høyere felt, samtidig kjører du forbi bilene i venstrefelt på høyere side.(Snakker nå om flerfelts vei der høyere og venstre felt er felt som går din vei)

Ut ifra dette er det viktig og legge seg i høyere felt før forbikjøring starter og ikke skifte mellom høyere og venstre felt hele veien. men legge seg tilbake i høyere felt, hvis man skal kjøre forbi imellom køene.

Skal man derimot kjøreforbi imellom kø og motgående kjørefelt må man først bytte fil til venstrefila, og derretter kjøreforbi. (på venstre side av av køen.)

Dette tror jeg vil bli mye rot i trafikken og hopping mellom bilene, så jeg ser det fortsat best og mere ryddig og ligge i mellom feltene som samme retning som meg.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

i et lyskryss her i byen pleier jeg altid å kjøre forbi på høyresiden.. er vel kanskje ikke lov men skader jo ingen og kommer meg fortere frem. ellers pleier jeg å bruke venstre side hvis mulig.
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Post by Bhrsrk »

VrooMM wrote: Min forståelse av dette:
Din forståelse er mildt sagt uklar. ;)

Det er ingen eksplisitte regler rundt lane-splitting, man er i en gråsone på alle måter. :)
User avatar
SW20
Posts: 77
Joined: 17 Nov 2006 23:38
Location: Bærum

Post by SW20 »

Det er ikke ulovlig å kjøre mellom bilene på flerfelts vei, men skjer det noe er man som mange nevner her i en juridisk gråsone, og man må dermed være forberedt på å ta støyten selv (finansielt/forsikringsmessig osv)...
1999 Honda CBR 600 F4
Bike-profil
Image
Post Reply