Fjerning av smeltet goretex på krom

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Khi
Posts: 33
Joined: 18 Jun 2007 11:43
MC: Suzuki Savage 650
Location: Oslo
Contact:

Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Khi »

Jeg har vært så uheldig å stå liiitt for nær sykkelen en gang jeg fyllte bensin, og resultatet ble hull på leggen på kjørebuksa, et lite brannsår og gugge som absolutt ikke går av på eksospotta. :evil:

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få det av uten å lage riper i krom'en? Jeg har gnukket med Autosol, børste, Zalo.. men nei.. Nå begynner jeg i grunnen å bli lei av å se svart gugge på min vakre sykkel, så.. :-k
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by boxer wolf »

Forsøk med skurekrem. Det bruker jeg på chrom, og alt har latt seg fjerne så langt.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Tekumseh »

Jeg hadde alt å tape, og skrapa forsikting med en malerskrape/vindusskrape (en sånn med barberblad i)
Og jeg fikk av alt, uten å skade chrome'n. Men man må være forsiktig. Kan bli riper/mattflekker.

Ellers har jeg brukt ovnsrens (kaldrens). Sånt man rengjør komfyren innvendig med.
Ha på skum, la det virke i en time, og gni/skyll det av. Tok mye av treningsbuksa som satt fast hos meg.

Det som ble igjen etter dette, tok jeg med vindusskrapa, og nå er potta blank og fin...

Ellers snakker folk om en type fin stålull som blir brukt til polering. Har ikke prøvd det enda.

Good luck! ;)
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Einar »

LOL ja potta på savagen blir utrolig varm...

Hint. stå på venstre side når du fyller bensin....

I learned that the hard way......

Image
ser hullet ditt ut som mitt? :D
Du trenger bare 1
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Jeanette »

boxer wolf wrote:Forsøk med skurekrem. Det bruker jeg på chrom, og alt har latt seg fjerne så langt.
Skurekrem, som f.eks. Jif skurekrem? Har vært så uheldig å få litt av plasten fra overtrekket på eksosen.. :?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Banditbiker »

Det er enklest å fjerne dette når rørene er varme/halvvarme, men det er litt skummelt for fingra da :-)

Ellers så er autosol et utmerket produkt om man gidder å jobbe litt, og autosol får du kjøpt i tuber på jobben Jeanette.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Jeanette »

Takk Banditbiker! Har vært borti rørene når de har vært varme ja, glemt meg litt.. Ai ai og det merkes!
Men takk for tipset! Er heldigvis ikke mye da :)
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by turboman »

no har eg opplevd det også... men syntest det var merkelig... trudde ikkje skinn ifra sideveska mi kunne smelte seg fast også..:S var på ein litt lengre tur, til country festival, og når eg kom heim igjen og tok av alt alle tinga, så såg eg svart på chromen på eksospotta, var ikkje lett å få av akuratt.... eg kan kansje prøve ovnrensen på jobben, sånn som kun bedrifter får bruke, sterke saker seie sjefen:P
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
User avatar
SW20
Posts: 77
Joined: 17 Nov 2006 23:38
Location: Bærum

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by SW20 »

Svidde av litt av mc-trekket på et av grenrøra jeg, men det tok jeg av ganske lett ved å varme de opp igjen og bruke kniv til å skjære av det verste. Deretter polerte jeg med Autosol. Ser nesten ikke at det har vært noe der nå :)
1999 Honda CBR 600 F4
Bike-profil
Image
User avatar
Khi
Posts: 33
Joined: 18 Jun 2007 11:43
MC: Suzuki Savage 650
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Khi »

Einar wrote:ser hullet ditt ut som mitt? :D
Noe slikt, men hadde sort bukse, så fikk tak i en svart sånn klistrelapp som kan brukes til å reparere bl.a. barnehageklær, så nå vises det nesten ikke på buksa =D> ..så var det bare å få somlet meg til å prøve ovnsrens på sykkelen :-)
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by turboman »

eg brukte jif ovnrens ikkje sånn enn kjøper i butikker, sånn proffesjonal, vi bruker det på å rense ovnen på jobben for å rense ovnen på statoil bensinstasjonen, fungerte ganske bra, det er tar det allermeste er ein sånn rosa farge på det, tok det ganske lett, det skal sprayast på når ovnen er ca 60-70 grader, tok det når den var sånn ca det, og tok papir og tørka av dritten, fornøgd er eg:)
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by inunf »

Autosol er din venn...
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Onsløv »

Har sjøl prøvd autosol på, men det som tok mine flekker var jif skurerent og gryteskrubb/svamp....
Så en god runde etterpå med autosol... Blankt og fiks...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by Shortybebeh »

Hmmm.. denne tråden får meg til å lure på om noe av huden min sitter gjen på potta til karen som eide sykkelen jeg brant meg på.. *grøss* svidd hud på potta!? Mmm... :lol: :smt078
(Men det gjør nok ikke det, jeg fikk beholde det meste, det bare flyttet litt på seg!)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Fjerning av smeltet goretex på krom

Post by boxer wolf »

Shortybebeh wrote:Hmmm.. denne tråden får meg til å lure på om noe av huden min sitter gjen på potta til karen som eide sykkelen jeg brant meg på.. *grøss* svidd hud på potta!? Mmm... :lol: :smt078
(Men det gjør nok ikke det, jeg fikk beholde det meste, det bare flyttet litt på seg!)
Jeg hadde et møte mellom potte og leggen i fjor, det satt en fin liten halvmåne med lettere svartbrent hud igjen på potta. Så det kan nok hende du har satt spor etter deg. 8)
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Post Reply