Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

Lord Erik wrote:Mhm, har fått ny respekt for helkroppsprogram. Trodde alltid det var split som gjaldt, og har trent to-splitt en stund tidligere for å presse inn x-antall øvelser på biceps og bryst osv. Dette var forøvrig på den tiden hvor jeg ikke tenkte noe særlig på kosthold, så selv med ett år eller to trening så var det svært små resultater av treningen.
Er greit å trene helkroppsprogram nå syntes jeg, men er fristet til å step it up fra tre treninger uken, slik RYP beskriver, til fire eller fem.

Syntes egentlig helsestudionene burde være bedre til å informere om hvor viktig kosthold er! Man ser jo de samme folkene på trening dag ut og dag inn, og de færreste oppnår spesielt gode resultater imho.

Siden du trener helkroppsprogram bør du ikke trene mer enn du gjør nå, dvs 3ganger i uka. Trener du mer vil det føre til overtrening. Overtrening handler mer om "kun" å overtrene en muskel slik at den ikke får restituert seg til neste gang. Nervesystemet skal få en sjans til å stille seg inn det også - gud så mange som ikke tenker på dette!

Kosthold er meget viktig ja, men en gullgruve er det for alle slankeprodukter og "skrytt-opp-i-skyene" muskelvekstpulver og piller!
Heldigvis finnes det noen kloke hoder der ute som faktisk VIL og KLARER å hjelpe - vi i bodyfit f eks \:D/
Et mål av gangen
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Jeg vil ikke få mer effekt av å trene tilnærmet dobbelt så mye altså? I så fall er jo den saken grei. Ønsker bare mer resultater, bedre resultater, og raskere. ;-) Som alle andre...
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

Lord Erik wrote:Jeg vil ikke få mer effekt av å trene tilnærmet dobbelt så mye altså? I så fall er jo den saken grei. Ønsker bare mer resultater, bedre resultater, og raskere. ;-) Som alle andre...

Nei :)
Et mål av gangen
User avatar
Sladd
Posts: 415
Joined: 03 Dec 2008 16:32
MC: Husqvarna Cr 125
Daelim Roadwin 125

Re: Trenings topicen

Post by Sladd »

Hehehe ja såklart, trener annet og :) men tenkte på gode øvelser?
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

Sladd wrote:Hehehe ja såklart, trener annet og :) men tenkte på gode øvelser?
Baseøvelser er alltid gode øvelser
Et mål av gangen
User avatar
Sladd
Posts: 415
Joined: 03 Dec 2008 16:32
MC: Husqvarna Cr 125
Daelim Roadwin 125

Re: Trenings topicen

Post by Sladd »

Hvordan gjør du baseøvelser?
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
PyrionZ
Posts: 43
Joined: 30 May 2010 20:56
MC: Husqvarna Wr 125 (selges)
Honda rebel 125 bobber

Re: Trenings topicen

Post by PyrionZ »

Knebøy, markløft og benkpress er baseøvelser.
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

PyrionZ wrote:Knebøy, markløft og benkpress er baseøvelser.

Riktig
Et mål av gangen
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Trenings topicen

Post by Kenny »

Finnes jo mange gode oppsett å finne, trenger ikke nødvendigvis å bruke dem men de er fine som inspirasjon for å se hvordan ett program bør se ut og progresjon.
Tror ikke det er nevnt på de siste sidene, men husk at progresjon er utrolig viktig. Nytter ikke å ligge å presse benk med f.eks 10 reps 60 kg uke etter uke, da stopper fremgangen ganske fort. Er elementært for de som har trent en stund, men ikke for de som er nye med trening :)

Noen program er f.eks
- 5x5 powerbuilding
- hst
- doggcrap
og mange flere

Du spurte etter gode øvelser for mage, selv synes jeg situps er bortkastet. Er som å trene benk med 5 kg på stanga, kun utholdenhet...
Selv foretrekker jeg å veksle mellom rollouts(får kjøpt ett slags hjul med stang gjennom for under 200kr, synes den er genial) og nedtrekk i kabel. Med kabel får jeg kjørt tungt og hardt, kjennes ut som om magen holder på å revne etter 8 reps så tyner jeg to til :twisted:
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Har inkludert litt hoppetau i treningen min i det siste, cirka 30 min hver dag. Forsåvidt grei trening, kjekkere enn å jogge, men de siste dagene har jeg begynt å bli sinnsykt øm på siden av beinet av leggen som går over i smerte når jeg bruker dem til noe mer enn å gå. Ikke i selve muskelen altså, men helt på siden, nesten foran av leggen. Noen som har opplevd noe lignende? Tenker kanskje det er normalt mtp at jeg ikke har hoppet tau på år og dag? :-s
Morg'

Re: Trenings topicen

Post by Morg' »

kan høres ut som beinhinnebetennelse (ellernoesånt), ta det rolig noen dager og se hvordan det går, eller stikk til lege med en gang. Lite lurt å fortsette å hoppe iallefall :)

men du hopper altså i 30minutt? tror jeg hadde blitt kvalm lenge før det :p
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Blir bra sliten ja, skal innrømme det. In any case, finner noe annet jeg kan trene til over helgen som ikke er like intenst for leggene jeg da. Eller kanskje bare kutte ut den kjedelige kardioen og kun løfte vekter en stund. 8)
User avatar
Riinoo
Posts: 25
Joined: 02 Jun 2010 19:52
MC: Suzuki sv650
2005mod
Location: Nesodden
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Riinoo »

[quote="Lord Erik"]Blir bra sliten ja, skal innrømme det. In any case, finner noe annet jeg kan trene til over helgen som ikke er like intenst for leggene jeg da. Eller kanskje bare kutte ut den kjedelige kardioen og kun løfte vekter en stund. 8)[/quote]



Som jeg har gjort siden 2009 - man kommer i form uten cardio og skjønneru, hvertfall jeg 8) *heldig sånn sett*
Et mål av gangen
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Jeg regulrer veldig godt formen med å løfte bare vekter...har mye lengre forbrenning ved styrketrening enn cardio!
Men jeg får ikke den kondisen ved slik trening... så må ha perioder der jeg er flink å gå mye i ulent terreng.

Har selv hatt sinnsykt god framgang de siste månedene. Se om jeg ikke klarer å holde meg skadefri og motivert gjennom hele 2010 nå, og satse på å finne stålformen til neste sommer ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Hvor langt ned skal egentlig stangen når man trener benk? Jeg trener av og til med en venn av meg, og vi har tydeligvis totalt forskjellige metoder. Han senker den helt ned til brystkassen, mens jeg senker kun til albuene mine er 90 grader (og litt mer). Med mine relativt lange armer betyr dette at jeg pusher opp når den er 5-10 cm over brystet mitt. Jeg vil anta at det er tyngre å senke stangen helt ned til brystet, men jeg føler ganske bestemt at det da tar på helt andre muskler en brystmusklene, og det er tross alt de man ønsker å treffe med denne øvelsen. :-k

Innspill?

PS: Har forøvrig kuttet ut kardioen dette halvåret, slik som en del av dere anbefalte. Føler en markant framgang i en del øvelser. Har f.eks gått fra å trene med 65 til 85 kg i benk de siste månedene. Målet er å trene med 100 kg (3x8) om ett år. Men frykter at det ikke kun er muskler jeg har lagt på meg.
Post Reply