Har jeg lov til dette?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Har jeg lov til dette?

Post by RH racing »

Vel, saken er at ei vennine av meg som bor i Salt Lake City har arvet en Yamaha R1 2006 mod fra en onkel eller no sånnt. Og ho er ikke int i å beholde denne, så jeg tilbudte meg å kjøpe denne billig (må se litt på import avgifter først)
Ho vil ikke stå for sending og sånnt så jeg vurderer om jeg skal ta turen over på ferie, bruke sykkelen litt der borte føre jeg sender denne med en båt over til Norge. Men har jeg lov til det? Hva evt gjør man med forsikringer osv?

Er det noen andre ting på en sykkel i statene som evt må bygges om føre den godkjennes i Norge?

lurer da på om jeg evt bør kjøre sykkelen til Florida (Jacksonville) og shippe den derifra.
i følge Google Earth tar der ca 1d og 12t og kjøre, men gidder sef ikke kjøre i et strekk så bruker nok lengre tid..
I jacksonville ligger Maersk Boating, og mener dem shipper mye bil til Norge og sånnt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Galilee »

Jeg fant denne tilfeldig:
http://www.jkmotor.com/frakt.html
Selv har jeg aldri prøvd dem, så jeg aner ikke hva det går ut på.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
lgbekk

Re: Har jeg lov til dette?

Post by lgbekk »

Ja det er da mange som har kjøpt - kjørt - og sendt hjem derfra.
Det viktige er vel at du virkelig kjøper den og skaffer forsikring før du starter kjøringen.
Kanskje lurt å undersøke litt om priser og vilkår på forsikring der borte før avreise.

Tydeligvis flere som konkurerer om å frakte derfra også http://www.jetcarrier.com/default.asp
(Disse har kontorer i ved Halden).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Har jeg lov til dette?

Post by mekkern »

sjekk også den norske papirmølla.... slik at du får alle nødvendige papirer fordi det er utenfor EU....støy/avgass osv.....
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Den Røde Fare »

Import av sykler fra US nyere enn 2003 er et styr uten like.

Her er en "how to" på HD. Bytt HD med Yamaha eller hvilket som helst annet merke, det går vel på det samme...

http://www.norskhdforum.org/index.php?n ... pic&t=4829
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Banditbiker »

For å være helt nøyaktig, så snakker vi om nyere en juni 2003. Et styr uten like. Mange som har fått erfare det.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Har jeg lov til dette?

Post by O_o »

Hvorfor akkurat juni 2003?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Banditbiker »

Fordi det trådte nye bestemmelser i kraft da i forhold til godkjenning av sykler importert utenfor EU/EØS-området. Så enkelt og så vanskelig :-)
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: Har jeg lov til dette?

Post by jata »

noe med eøs avtaler. norge godtar ikke usas godkjenninger. du kan få den godkjent men må vel til tyskland mener jeg.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Banditbiker »

jata wrote:du kan få den godkjent men må vel til tyskland mener jeg.
For noen har det vært eneste muligheten ja for å få tak på de 'saliggjørende' TüV-papirene/godkjenningene. :roll:
Gixxerman

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Gixxerman »

I det fulle og det hele blir det vel mye arbeid, og at vinninga går opp i spinninga. Selv hadde jeg ikke orket men jeg er meg :-#
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Har jeg lov til dette?

Post by Kilamor »

Kan momse den inn og rigge den som banesykkel uten for mye pes.. For da skal den ikke registreres på en ordentlig måte :)
#Suzuki GSXR 750, K6
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Har jeg lov til dette?

Post by NoName »

eller bruke den som donor sykkel.
Post Reply