Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
S.L
Posts: 116
Joined: 14 Feb 2008 19:35
Location: Oslo

Motorsykkelulykker - samletråd

Post by S.L »

30 blir drept og mellom 500 og 600 skades hvert år på motorsykkel. Ser det er dukker opp tråder med jevne mellomrom ang. motorsykkelulykker på dette forumet. Så min tanke er å opprette en felles tråd for dette hvor man kan vise litt omtanke for dem involvert og være til ettertanke for oss på to hjul.

Motorsyklist til sykehus - Fremmerholen
http://www.smp.no/artikkel.asp?page=102 ... 9,1&lang=1

Mc-ulykke - Vigrestad
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5437777

Motorsykkelvelt - Førde
http://www.firda.no/nyhende/article3484377.ece

Dødsulykke - Buskerud
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5436893

Buss kolliderte med motorsykkel - Sandvika
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article175021.ece

Trafikkulykke - Storebu
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article3479433.ece

17-åring til sykehus etter MC-ulykke - Hobøl
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.5412996
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Jeanette »

Fører med flaks i påkjøringa til E18 ved Mastemyr - grus i veien:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 379440.ece
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Flydude »

Jeanette wrote:Fører med flaks i påkjøringa til E18 ved Mastemyr - grus i veien:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 379440.ece
Er det ny mote at potta skal stikke ut der?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Jeanette »

Er vel heller autovernet som tok seg av den jobben.
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by alexanderyi »


"trolig kan grus og småstein i veibanen forklare ulykken."

for en setning
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by O_o »

alexanderyi wrote: "trolig kan grus og småstein i veibanen forklare ulykken."
for en setning
De har sikkert tenkt å innkalle denne grusen som vitne ;-)
User avatar
Go-fast
Posts: 10
Joined: 18 Nov 2007 12:25
MC: Yamaha XJ600 '89 mod
Location: Costa del Østfold

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Go-fast »

Singel ulykke på riksvei 115 retning Moss fra Svinndal.

http://moss-avis.no/article/20080419/SI ... /1125/ABON
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38
Location: Drøbak/Kongsberg

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Scotty »

Nå:1987 Toyota Supra. Snart: 2010 KTM 525 XC/530XC
[X] 2010 KTM 125 EXC Champion Edition - SXS svane, FMF shorty, 320 Wave...
[X] 2007 Cagiva Mito - Shark effektanlegg, Dellorto VHSB34, Wiseco stempel...
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Jeanette »

To motorsykler krasjet og brant opp
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=532064

MC-fører til sykehus med benbrudd på Minnesund
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3502954.ece
User avatar
Lidahl
Posts: 71
Joined: 26 Aug 2007 18:45
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Location: Trondheim

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Lidahl »

På alle bildene der man kan se sykkeln som var i ulykken er det en R-sykkel, er det noen sammenheng mellom R-sykkel og ulykker statistisk sett, eller er forskringsprisen bare høy på grunn av dyre kåper?

Evt. kan det jo ha seg at det er flere R-sykkler enn andre på veien.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by O_o »

Er større ulykkesfare med r-sykler har jeg hørt. Men det er usikkert om folk kjører aggressivt fordi de har r-sykkel, eller om folk som vil kjøre aggressivt kjøper r-sykkel av den grunn. Litt begge deler tipper jeg. Ikke nødvendigvis bevisst.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Baron von Waffel »

Ung jente på lett sykkel skadet, politiet sier det ser ut som bilen ikke har overholdt vikeplikten og krysset sykkelens kjørefelt.
http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sog ... erdi/53312
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by maelling »

O_o wrote:Er større ulykkesfare med r-sykler har jeg hørt. Men det er usikkert om folk kjører aggressivt fordi de har r-sykkel, eller om folk som vil kjøre aggressivt kjøper r-sykkel av den grunn. Litt begge deler tipper jeg. Ikke nødvendigvis bevisst.
Det skjer noe oppi knollen på noen folk som hiver seg på en R-sykkel, og noen av de jeg kjenner som har skaffet seg slikt får horn i panna og kjører med åpne spjel rundt over alt. Ellers blir det som høna og egget det der, men tipper mange handler R-sykkel av image-grunner og for å booste egoet sitt. Eventuelt har man et stort ego og vil ha en sykkel som reflekterer sin egen mentale balanse, noe som medfører at man handler noe villt og rått. Det er ikke godt å si. Fra tidligere diskusjoner er det noen som insisterer på en dyr R-sykkel, og finner glede i at andre ikke har råd til det samme, noe som blir et slags mål i seg selv og skal skille seg ut som spesielt kul. Eventuelt er det noen som har en genuin interesse for R-sykler, og liker å ha noe fint å gni på. Jeg faller inn under den siste kategorien (selv om jeg har vokst fra R-sykler, og har fått en mer langtur-orientert interesse på mc-fronten), da jeg selv hadde 2 stk. Mange ulykker skyldes derimot bilister som ikke bruker øynene, og da vil det skje det samme enten det er en R-sykkel eller en touring man kjører. Ellers er jeg i tvil om prisene på f.eks forsikring reflekterer ulykkesrisikoen særlig godt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Gixxerman »

Man kjøper kanskje en Ferrari for å vise at man har penger til det, men å kjøpe en R-sykkel for å vise at man har penger ser jeg ikke helt sammenhengen til. Finnes andre dyre(re) sykler, som BMW og Harley f.eks men tror ikke de heller kjøper det for å vise at de har råd til det.

Er selv spesielt interessert i denne typen sykkel og derfor kjøper jeg den, neste mann er kanskje spesielt interessert i Harley osv. Om alle hadde vært like så eh ja... Litt mye fordommer rundt R-sykler merker jeg, men det er ingen som stopper noen i å kjøpe slik farkost om de også vil. \:D/
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Dominator »

Forsikringsprisene på R-sykler har sin opprinnelse fra, ikke uventet, R-syklenes inntog i de store folkemasser sånn midt på åttitallet en gang. GSX-R, FZR osv. var dødsraske den gang, i dobbel forstand. Jappetida var over oss med raske penger, kule folk i hvite dresser og børstraktorer (i dag kalt SUV). Bankene kastet penger etter folk og 18-åringene kjøpte seg de råeste R-syklene for lånte penger. Full gass, null erfaring men skyhøy selvtillit førte til at en kvart generasjon unggutter endte i grava alt for tidlig. Det gikk som det måtte gå, forsikringsprisene føk rett til værs. I dag er ulykkestallene helt forskjellige fra den gang, men forsikringsselskapene kvier seg selvfølgelig for å sette ned prisene. Og alle MC'er med R i modellnavnet får fortsatt forsikringsagentene til å kaldsvette på ryggen. Så dyr kåpeplast er nok ikke det største problemet her.
Post Reply