Page 1 of 70

Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 20 Apr 2008 14:54
by S.L
30 blir drept og mellom 500 og 600 skades hvert år på motorsykkel. Ser det er dukker opp tråder med jevne mellomrom ang. motorsykkelulykker på dette forumet. Så min tanke er å opprette en felles tråd for dette hvor man kan vise litt omtanke for dem involvert og være til ettertanke for oss på to hjul.

Motorsyklist til sykehus - Fremmerholen
http://www.smp.no/artikkel.asp?page=102 ... 9,1&lang=1

Mc-ulykke - Vigrestad
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5437777

Motorsykkelvelt - Førde
http://www.firda.no/nyhende/article3484377.ece

Dødsulykke - Buskerud
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5436893

Buss kolliderte med motorsykkel - Sandvika
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article175021.ece

Trafikkulykke - Storebu
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article3479433.ece

17-åring til sykehus etter MC-ulykke - Hobøl
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.5412996

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 19:01
by Jeanette
Fører med flaks i påkjøringa til E18 ved Mastemyr - grus i veien:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 379440.ece

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 19:30
by Flydude
Jeanette wrote:Fører med flaks i påkjøringa til E18 ved Mastemyr - grus i veien:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 379440.ece
Er det ny mote at potta skal stikke ut der?

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 19:31
by Jeanette
Er vel heller autovernet som tok seg av den jobben.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 20:21
by alexanderyi

"trolig kan grus og småstein i veibanen forklare ulykken."

for en setning

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 20:28
by O_o
alexanderyi wrote: "trolig kan grus og småstein i veibanen forklare ulykken."
for en setning
De har sikkert tenkt å innkalle denne grusen som vitne ;-)

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 20 Apr 2008 22:13
by Go-fast
Singel ulykke på riksvei 115 retning Moss fra Svinndal.

http://moss-avis.no/article/20080419/SI ... /1125/ABON

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 27 Apr 2008 20:27
by Scotty

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 27 Apr 2008 21:39
by Jeanette
To motorsykler krasjet og brant opp
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=532064

MC-fører til sykehus med benbrudd på Minnesund
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3502954.ece

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 28 Apr 2008 15:00
by Lidahl
På alle bildene der man kan se sykkeln som var i ulykken er det en R-sykkel, er det noen sammenheng mellom R-sykkel og ulykker statistisk sett, eller er forskringsprisen bare høy på grunn av dyre kåper?

Evt. kan det jo ha seg at det er flere R-sykkler enn andre på veien.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 28 Apr 2008 17:25
by O_o
Er større ulykkesfare med r-sykler har jeg hørt. Men det er usikkert om folk kjører aggressivt fordi de har r-sykkel, eller om folk som vil kjøre aggressivt kjøper r-sykkel av den grunn. Litt begge deler tipper jeg. Ikke nødvendigvis bevisst.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 30 Apr 2008 14:58
by Baron von Waffel
Ung jente på lett sykkel skadet, politiet sier det ser ut som bilen ikke har overholdt vikeplikten og krysset sykkelens kjørefelt.
http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sog ... erdi/53312

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 30 Apr 2008 15:36
by maelling
O_o wrote:Er større ulykkesfare med r-sykler har jeg hørt. Men det er usikkert om folk kjører aggressivt fordi de har r-sykkel, eller om folk som vil kjøre aggressivt kjøper r-sykkel av den grunn. Litt begge deler tipper jeg. Ikke nødvendigvis bevisst.
Det skjer noe oppi knollen på noen folk som hiver seg på en R-sykkel, og noen av de jeg kjenner som har skaffet seg slikt får horn i panna og kjører med åpne spjel rundt over alt. Ellers blir det som høna og egget det der, men tipper mange handler R-sykkel av image-grunner og for å booste egoet sitt. Eventuelt har man et stort ego og vil ha en sykkel som reflekterer sin egen mentale balanse, noe som medfører at man handler noe villt og rått. Det er ikke godt å si. Fra tidligere diskusjoner er det noen som insisterer på en dyr R-sykkel, og finner glede i at andre ikke har råd til det samme, noe som blir et slags mål i seg selv og skal skille seg ut som spesielt kul. Eventuelt er det noen som har en genuin interesse for R-sykler, og liker å ha noe fint å gni på. Jeg faller inn under den siste kategorien (selv om jeg har vokst fra R-sykler, og har fått en mer langtur-orientert interesse på mc-fronten), da jeg selv hadde 2 stk. Mange ulykker skyldes derimot bilister som ikke bruker øynene, og da vil det skje det samme enten det er en R-sykkel eller en touring man kjører. Ellers er jeg i tvil om prisene på f.eks forsikring reflekterer ulykkesrisikoen særlig godt.

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 30 Apr 2008 20:08
by Gixxerman
Man kjøper kanskje en Ferrari for å vise at man har penger til det, men å kjøpe en R-sykkel for å vise at man har penger ser jeg ikke helt sammenhengen til. Finnes andre dyre(re) sykler, som BMW og Harley f.eks men tror ikke de heller kjøper det for å vise at de har råd til det.

Er selv spesielt interessert i denne typen sykkel og derfor kjøper jeg den, neste mann er kanskje spesielt interessert i Harley osv. Om alle hadde vært like så eh ja... Litt mye fordommer rundt R-sykler merker jeg, men det er ingen som stopper noen i å kjøpe slik farkost om de også vil. \:D/

Re: Motorsykkelulykker 2008

Posted: 30 Apr 2008 23:18
by Dominator
Forsikringsprisene på R-sykler har sin opprinnelse fra, ikke uventet, R-syklenes inntog i de store folkemasser sånn midt på åttitallet en gang. GSX-R, FZR osv. var dødsraske den gang, i dobbel forstand. Jappetida var over oss med raske penger, kule folk i hvite dresser og børstraktorer (i dag kalt SUV). Bankene kastet penger etter folk og 18-åringene kjøpte seg de råeste R-syklene for lånte penger. Full gass, null erfaring men skyhøy selvtillit førte til at en kvart generasjon unggutter endte i grava alt for tidlig. Det gikk som det måtte gå, forsikringsprisene føk rett til værs. I dag er ulykkestallene helt forskjellige fra den gang, men forsikringsselskapene kvier seg selvfølgelig for å sette ned prisene. Og alle MC'er med R i modellnavnet får fortsatt forsikringsagentene til å kaldsvette på ryggen. Så dyr kåpeplast er nok ikke det største problemet her.