Syklister i trafikken...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Jeg tror nok de aller fleste voksne syklister har fåttt en del trafikkopplæring. Noe var obligatorisk på skolen. Men de fleste har vel tatt sertifikat for motorisert kjøretøy.

Det finnes sikkert ingen statistikk på det, men jeg ville tro at de voksne syklistene som har minst trafikkopplæring er de som er født og oppvokst i by og kun bruker urbansykler. Vokser du opp i mer spredtbygde strøk er det vel nesten obligatorisk å ta noe sertifisering og komme seg frem motorisert.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Syklister i trafikken...

Post by KiM »

Greit å tro og det må gjerne være rett det du sier, men det er også mange syklister som ikke har sertifikat. Og de er vel en fare for andre trafikanter så vel som en bilist eller mcist uten sertifikat eller opplæring. Jeg lærte iallefall ingenting om trafikkreglene i mine 13 år på barne-, ungdom- og videregåendetrinnet. For min del må de gjerne kjøre hvor de vil, men det er ikke jeg som får vondt dersom en syklist ikke overholder vikeplikten sin. Men jeg får sikkert skylden. Tenk om syklisten omkommer...
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Det er nok en del syklister som legger igjen sertifikatet hjemme, siden det ikke er sertifikatplikt. Og da legger de igjen kunnskapen sin om plikter i trafikken samtidig. :(

I forhold til andre trafikanter må vi nok fortsatt kjøre som om de alle er idioter til det motsatte er bevist. Så får det heller bare være at vi da tar feil om de fleste. Men hvor stor feilprosent er det da for de forskjellige trafikantgruppene? Hvor mange idioter prosentvis møter du i de forskjellige gruppene?
Motorsyklister - tung?
Motorsyklister - lett?
Mopedister?
Syklister
personbilister?
Varebilførere?
tungtransportsjåfører?
Bussførere?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Syklister i trafikken...

Post by Lord Erik »

Hmm, hva går under begrepet idiot? Ufrivillig eller bevisst uaktsomhet? :-k

Jeg møter klart flest "idioter" når jeg kjører motorsykkel, og de er som oftest i form av andre bilister. Men ettersom det som oftest er ufrivillig uaktsomhet som resultat av at de ikke ser meg, så vet jeg ikke om jeg ville kalt dem idioter.

Uansett situasjon så er sannsynligheten størst for at det er en bilist som er involvert, ettersom det er så mange flere av dem på veien. Jeg har enda til gode å ha en konflikt med noen av de andre gruppene du never. Utenom et par tungtransporter som jeg har syntes lå vel nærme sykkelen/bilen når man tar de forskjellige bremselengdene i betraktning.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Syklister i trafikken...

Post by KiM »

Det er alltid en "idiot" på veien. Enten er det deg selv eller den andre parten. Dvs at enhver situasjon du ender i er det en av partene som er skyld i. Dersom du konstant ligger i blindsonen til en bil og det dermed oppstår en farlig er du en "idiot". Dersom den andre parten ikke sjekker blindsonen, frivillig eller ufrivillig, er den personen en "idiot". "Idiot" i mangel på et bedre ord. Jeg er inget unntak.

Hvis alle hadde gjort det som de har blitt opplært til hadde vi nok unngått mange ulykker.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Syklister i trafikken...

Post by Galilee »

Hvis så mange syklister ikke har formell trafikkopplæring så er det bemerkelsesverdig at de BARE har lært rettighetene de har og ikke pliktene.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Syklister i trafikken...

Post by Babelfisken »

Lølle wrote:Hvis du skal sykle i godt driv i relativt høy fart, så er det stor forskjell på sykkel-/gangsti med grus, skolebarn, barnevogner og forgjengere ift landevei. De har lov og rett til sin plass i veibanen, men jeg vil at de også skal ta hensyn til sine plikter og bidra til at bilister også kommer på jobb. Capice?
Det kan da ikke være nødvendig å være så forbanna svart/hvit i dette? Folk skal jo hate og forbanne alt som ikke er helt i egen smak.
Driver man med sport skal man haaaate de andres fans og kjører man det ene kjøretøyet, skal man hate de andre.
Som Ole Paus sang en gang i tiden;
Selv myke trafikanter har et hjem,
vær så snill,
å gi dem en dag til.

:D
+ 1
Det jeg savner med syklister er litt mer fleksibel holdning til andre (les bilister).
Jeg har syklet til og fra jobb Oslo - Bærum t/r og var sikkert ansett som en versting den gang, MEN jeg vil påstå at for de trafikkvante var jeg ALDRI til hindring. Tvert i mot kunne jeg også på sykkel komunisere med dem rundt meg. Avpasse farten slik at jeg fikk lov til å rulle over fotgjenger felt, legge meg utenfor hvitstripa så bilistene kunne kjøre forbi på tross av trafikk imot, smette over på rødt når det var plass OG margin for feil osv. De snodisgste trafikksituasjonene jeg opplevde var med andre syklister. Feil spor, feil signal, sperring vha flere i bredden.... You name it. Men å kjøre i veien, jo det gjør jeg med god samvittighet. For det første holder man lett følge med bytrafikken bortsett fra i de bratteste oppoverbakkene, ja som regel går det laaangt fortere med sykkel. For det andre er fortau ganske enkelt ikke et reelt alternativ, kun en nødløsning der syklister egentlig ikke skal være. For det tredje, intill man rydder opp i merking og lover er jeg vel så trygg på vei som på sykkelsti, og på veien har jeg ikke bare plikter men jeg har faktisk noen rettigheter også, noe jeg ikke har på sykkelstien. De som påstår at sykkelstier er bygget for syklister har missforstått. Sykkelstiene er stort sett alltid bygget for bilistene. De er henslengt der de ikke er veien for noe annet og sikksakker seg rundt hovedveiene på en måte som er alt annet enn hensiktsmessig for andre enn bilistene. At de heller ikke vedlikeholdes er også et viktig moement.
Når det er sagt ønsker jeg ikke å være til hinder så er jeg på vei peller jeg meg ytterst på skulderen så fort (tror) jeg sinker trafikken og det tåler jeg like godt som jeg tåler å lanesplitte med MC. Jeg har aldri forstått hva man skal hindre forbikjøringer eller forlange minst en meter asfalt mellom seg selv og passerende kjøretøy. Når var sist en lanesplittende motorsyklist krevede en meter på hver side?
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Syklister i trafikken...

Post by Galilee »

Babelfisken wrote:... er jeg på vei peller jeg meg ytterst på skulderen så fort (tror) jeg sinker trafikken og det tåler jeg like godt som jeg tåler å lanesplitte med MC. Jeg har aldri forstått hva man skal hindre forbikjøringer eller forlange minst en meter asfalt mellom seg selv og passerende kjøretøy. Når var sist en lanesplittende motorsyklist krevede en meter på hver side?
+1

Hvis flere skjønte at det faktisk er hyggelig å vise litt hensyn i trafikken så hadde kanskje blitt litt triveligere.

Mange er faktisk ganske flinke. Slipper man fram et vogntog så får man et hyggelig vink tilbake. Og vogntog er de første til å slippe meg fram om det blir litt motbakke. Samme gjelder ganske mye av annen trafikk. Spesielt yrkessjåfører. Traktorer og mopedister er også veldig flinke.

Hva ER det egentlig med syklister som får dem til å ha sånn faneivoldsk fientlig holdning til annen trafikk? Det kan da ikke være så ille å bli forbikjørt? Ihvertfall ikke av kjøretøyer man VET klarer 5x høyere fart enn en selv. Vogntog, Mopedister og traktorer ser jo ut til å klare seg selv om de blir passert av annen trafikk...
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Syklister i trafikken...

Post by moonlit »

Babelfisken wrote: Når det er sagt ønsker jeg ikke å være til hinder så er jeg på vei peller jeg meg ytterst på skulderen så fort (tror) jeg sinker trafikken og det tåler jeg like godt som jeg tåler å lanesplitte med MC. Jeg har aldri forstått hva man skal hindre forbikjøringer eller forlange minst en meter asfalt mellom seg selv og passerende kjøretøy. Når var sist en lanesplittende motorsyklist krevede en meter på hver side?
Føler at jeg må klargjøre litt her, siden det var jeg som sa at jeg (som syklist) ofte legger meg ut i veibanen for å gjøre det klart overfor de bak meg at det ikke er OK å kjøre forbi, akkurat som biler gjør når de holder til venstre i feltet før de svinger av.
I de aller fleste tilfeller sykler jeg i bygater hvor jeg lett holder følge med trafikken, og da bidrar slikt til bedre flyt når jeg kan tenke fremover og forutse trafikkbildet. Jeg har opplevd å få et bilspeil gnidd mot underarmen fordi sjåfører ikke klarer å vente 4-5 sekunder lenger med å kjøre forbi, og jeg må jo ta ansvar for min egen sikkerhet. Det er altså ikke snakk om å ligge midt i feltet hele tiden eller å aktivt prøve å irritere noen; jeg prøver så godt jeg kan å gjøre trafikken mer smidig :)

Å "breie meg" i kjørefeltet mitt gjør jeg KUN når det er spesielt påkrevet for å hindre direkte fare for meg selv dersom jeg blir oppmerksom på en bil som virker som om den kan komme til å forsøke en forbikjøring og f.eks:
- veien smalner inn før bilisten vil klare å komme forbi meg
- en bil står og venter på å få svinge inn til venstre i motgående felt og hindrer forbikjøring
- trafikken tetner til eller stopper 100m lenger frem og jeg har tenkt til å kjøre forbi den
- det kommer en trafikkøy som det uansett ikke går an å kjøre forbi ved
- jeg ser at hvis bilen prøver å kjøre forbi så vil jeg måtte stoppe for å unngå å bli skvist.

Fant et bra eksempel her. Hadde syklisten blitt oppmerksom på lastebilen tidligere og breia seg i feltet, hadde ikke situasjonen blitt farlig:
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Syklister i trafikken...

Post by RuneMC »

Sykler på landeveien
Syklister er jo kjørende - og da bør de oppføre seg som kjørende, dvs vise hensyn til annen trafikk som går fortere.

Greit at de synes det er for farlig å sykle på folketomme gangveier i oppoverbakke (!?) - MEN må de absolutt sykle 2 eller flere i bredden og småprate da??

Sykler litt selv også - mest i terreng, men ellers på helt fine gangveier som er mye tryggere enn hovedveien sett fra mitt synspunkt. Visst kan man møte fotgjengere en sjelden gang, men det er da ikke noe problem å sakke litt og så gi på igjen... Har noen ganger gitt tegn til de mer fargerike "kroppskondom" syklistene om at de kanskje bør bevege seg over på gangveien... "å slutt å mase da!!" er tilbakeropet...

Tror det er et uløselig problem, denne typen "wannabe"-Hushovd syklist er altfor opptatt av å bruke veiene som sine private treningsbaner og finner ekstra styrke i til å gi f... jo flere de er i følge. Er vel ingen syklist som noensinne har fått bot heller. Gangveier som skifter side eller er marginalt mer humpete for konkurransesykler med minimal demping og minimalt lag gummi på felgen blir forkastet. Sånn sett hadde det egentlig vært bedre med sykkelfelt langs veikanten enn separate gangveier som står der nesten ubrukte.

Nye midtdelere og skiller mellom vei og gangvei forsterker problemet enkelte steder.

Sykler i byen
Syklister i byen er et annet kapittel, de må nesten bruke veien ettersom fotgjengere, reklameskilt osv blokkerer framdrift på fortau. Det som bysyklistene synder mest mot er vel kjøring på rødt og at de kjører som om de alltid har forkjørsrett. Men tror vel enda mindre at man kan "oppdra" disse syklistene...
Post Reply