Trening - spør meg - les første post først

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

inunf wrote:Har du motiveringstips til en "avdanket" langrennsløper da? Er nede i 3-5 timer i uka nå. Vil gjerne få bedre kondisjon (savner kondisen fra gamle dager), men føles som et ork å starte treningsøkta. Tips?
Blandt hovedprinsippene i treningslære finnes Progresjon og Variasjon. Kanskje du har noe å hente her?

Ofte lykkes vi bra i situasjoner som din med å gå ned på mengde, men opp på intensitet. Du kan prøve intervalltrening med veldig korte drag - fortest mulig opp i pusthivende puls (skjønner?) og rolig ned igjen med en gang. 4 drag pr økt til å begynne med, deretter øke opp til 8-10 drag. Varm rolig opp i 10-20 min først. Økten blir kortere enn du kanskje er vant til, men gir effekt og etterlater overskudd. Husk at du etter noen måneder må variere igjen (lengre drag - jevnere turer).
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Asfaltkongen: Poenget med denne tråden er å gi faglig solide råd. Dine råd er både feil og unyanserte, men også noen gode - det kommer an på det enkelte tilfelle. Jeg antar at du mener vel, men det blir litt feil med såpass store avvik fra "boka".

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å kvalitetssikre rådene andre blander inn i min tråd, men gjør et unntak her og nå.

Kommentarene mine står i store bokstaver innimellom - håper det blir leselig.

Asfaltkongen wrote:
Proteiner: pulver og kjøtt fra morgen til kvelds. Ta en shake før du legger deg, så har kroppen noe å bruke når du sover. Bygger du må du spise carbs også: alt av fullkorn, poteter er også bra.
SELV UNDER DEN HARDESTE TRENING TRENGER KROPPEN IKKE OVER 1,5g PROTEIN pr kg KROPPSVEKT. MED NORMALT KOSTHOLD ER BEHOVET FOR PROTEINTILSKUDD BEGRENSET. OVERDREVENT PROTEININNTAK ER POTENSIELT SKADELIG OG BORTKASTET FORDI KROPPEN IKKE KAN NYTTIGGJØRE SEG ALT.
KARBOHYDRATER HJELPER IKKE PÅ VOLUMVEKSTEN, MEN ER NØDVENDIGE FOR Å FUNGERE NORMALT OG YTE PÅ TRENING.

Før trening er det bra å være så tom som mulig, uten at det går utover prestasjonen under treningen. Ikke spis noe under trening 8sjokolade f.eks). Rett etter trening kjører du på med proteiner, og kjappe og langsomme carbs i pulverform + et skikkelig måltid. Ikke la det gå tre timer mellom hvert måltid etter trening, to timer bra.
DET ER IKKE GUNSTIG Å VÆRE "TOM" FØR TRENING.

Trener du sykt hardt (som du burde gjøre hvis du bygger), kan det være bra å spise en "liten" sjokolade om dagen (etter trening). Så er du sikker på at glykogenlagrene i kroppen fylles opp til neste dag.
TRENE HARDT - JA. LAGRENE FYLLES OPP VED JEVNT INNTAK, IKKE VED EN LITEN SJOKOLADE ETTER TRENING. DEN HAR INGEN EFFEKT FOR NESTE DAG.

Har du trent i mer enn fire mnd. er det greit å trene samme muskel(gruppe) minst hver tredje dag.
UNYANSERT OG MISVISENDE. DET ER STORE INDIVIDUELLE FORSKJELLER OG DET ER FULLT MULIG Å TRENE SÅ UTMATTENDE AT EN MUSKEL KAN TRENGE OPPTIL 7 DAGERS RESTITUSJON. DET ER OGSÅ MULIG Å HA FIN FREMGANG VED Å TRENE SAMME MUSKEL HVER DAG, BARE INTENSITETEN ER TILPASSET.

Og du skal løfte til du ikke orker mer: dvs. om du tar benkpress så skal stanga ligge på brystet ditt uten at du får den opp, og en bak skal ta den opp for deg. Bicepscurl skal løftes til du ikke får den opp. Kort sagt, du skal "crunche" muskelen totalt... ellers blir du værende på samme jævla nivå for resten av tida du trener.
FORSÅVIDT RIKTIG, MEN DET ER MANGE (BEDRE) ALTERNATIVER FOR UTMATTELSE ENN KUN Å HOLDE PÅ TIL DET STOPPER. SELV OM DET STOPPER HAR MAN KREFTER IGJEN OG KAN MED HELL TØMME MERE UT F. EKS. VED LETTERE VEKTER ELLER HALVE BEVEGELSESUTSLAG. VARIASJON ER NØKKELORDET.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Petterjacobsen »

Har du tips til naturlig testo-booster og urter for å øke insulin produksjonen?

Vært noe borti ALA?
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Ulvinnen »

Hei Stopp-i-tide, så flott at du er villig til å komme med treningsråd!

Jeg bruker TerapiMaster for å styrke nakkemusklene etter en wiplash-skade. Jeg har ikke funnet noen andre øvelser som hjelper, og begynner å bli innmari lei av TM etter å ha trent med den 2-3 ganger i uken i over fire år. Vet du om noen andre øvelser som gjør det samme? Jeg bruker nakkestroppen og strikker.

Jeg bruker også TM til å trene bekkenområdet, men der vet jeg om øvelser (med stor ball) som jeg kan variere med.
kenna650
Posts: 64
Joined: 18 Jul 2008 22:12
MC: Suzuki SV-650.
Location: Skedsmo

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by kenna650 »

inunf wrote:Har du motiveringstips til en "avdanket" langrennsløper da? Er nede i 3-5 timer i uka nå. Vil gjerne få bedre kondisjon (savner kondisen fra gamle dager), men føles som et ork å starte treningsøkta. Tips?
Jeg var i samme gate som deg. Konkurert og reist masse hvert eneste år. Så når juniorstadiet var over var jeg skikkelig umotivert. Hadde ikke lyst å trene, mente selv jeg ikke hadde tid. Var så mye annet gøy som krevde sitt. Sånn gikk det i allefall 2 år. Livskvalitet, matlyst, søvnkvalitet gikk nedover. Tror generelt livskvaliteten gikk ned.

Så skjedde det en dag jeg prata med fattern, han sa at lillebror hadde løpt tett innpå persen min på 3000. Det ble en liten oppkvikker. Fant frem sykkelen min, var rundt tour de france tider for 4 år siden. Begynte å sykle litt. 2 - 3 ganger i uka. Bare småturer til å begynne med. 2-3 mil. Sånn kom det seg. Jeg kjente da at formen ikke var der. Utrolig hvor mye en "forfaller" når man ikke lenger holder aktiviteten oppe.

Deretter ble det sykling den sommern, fikk tak i billett til birken. Gikk ikke særlig bra, men kom meg gjennom på drøyt 4 timer. Høsten og vinteren gikk med på SATS. Styrke program og litt spinning. Fortsatt 2-3 ganger, kanskje 4 hvis lysta var der. Dette ga fine resultater og hadde nå faktisk fått motivasjon til sykkelsesongen. Slik har det vært 2 siste åra, og så lettere å holde formen hvis man trener jevnt og regelmessig. I år har jeg vært på sykkelkaruseller, par ritt, og venter på birken snart. Har faktisk også i år vært med på løpekarusell og nærmet meg tidene fra "glansdagene".

Så kombinert med at brodern nærma seg persen min, og Lance Armstrong toga opp Alpe d'Huez snudde litt på motivasjonen min. Men jeg begynte pent. Tror det er viktig. Snakkes mye om kosthold, og det er viktig. Kroppen trenger riktig drivstoff. Fet og sukkerholdig mat er ikke det kroppen vil ha mest av. Men sunt og variert. Må legge til at i starten gjorde jeg litt som kroppen hadde lyst til. Hadde jeg ikke lyst å trene, droppet jeg det, og de dagene lysta var der passet jeg på å komme meg ut med en gang. Hvis man kommer hjem fra jobb, spiser en god middag og setter seg i godstolen blir det tiltak å komme seg ut. En motivasjonskiller er å ta på seg joggeskoa, og tro at du fortsatt matcher tidene dine fra den tida du var aktiv.

Instinktene dine sitter der fremdeles, du må bare lokke de ut. Så får du på deg et startnummer etterhvert, fastner både blikket, konkurranseinstinktet og motivasjonen. Gjorde det på meg i allefall.
Suzuki SV650S

--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Asfaltkongen »

stoppitide wrote:Asfaltkongen: Poenget med denne tråden er å gi faglig solide råd. Dine råd er både feil og unyanserte, men også noen gode - det kommer an på det enkelte tilfelle. Jeg antar at du mener vel, men det blir litt feil med såpass store avvik fra "boka".

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å kvalitetssikre rådene andre blander inn i min tråd, men gjør et unntak her og nå.

Kommentarene mine står i store bokstaver innimellom - håper det blir leselig.

Asfaltkongen wrote:
Proteiner: pulver og kjøtt fra morgen til kvelds. Ta en shake før du legger deg, så har kroppen noe å bruke når du sover. Bygger du må du spise carbs også: alt av fullkorn, poteter er også bra.
SELV UNDER DEN HARDESTE TRENING TRENGER KROPPEN IKKE OVER 1,5g PROTEIN pr kg KROPPSVEKT. MED NORMALT KOSTHOLD ER BEHOVET FOR PROTEINTILSKUDD BEGRENSET. OVERDREVENT PROTEININNTAK ER POTENSIELT SKADELIG OG BORTKASTET FORDI KROPPEN IKKE KAN NYTTIGGJØRE SEG ALT.
KARBOHYDRATER HJELPER IKKE PÅ VOLUMVEKSTEN, MEN ER NØDVENDIGE FOR Å FUNGERE NORMALT OG YTE PÅ TRENING.

Før trening er det bra å være så tom som mulig, uten at det går utover prestasjonen under treningen. Ikke spis noe under trening 8sjokolade f.eks). Rett etter trening kjører du på med proteiner, og kjappe og langsomme carbs i pulverform + et skikkelig måltid. Ikke la det gå tre timer mellom hvert måltid etter trening, to timer bra.
DET ER IKKE GUNSTIG Å VÆRE "TOM" FØR TRENING.

Trener du sykt hardt (som du burde gjøre hvis du bygger), kan det være bra å spise en "liten" sjokolade om dagen (etter trening). Så er du sikker på at glykogenlagrene i kroppen fylles opp til neste dag.
TRENE HARDT - JA. LAGRENE FYLLES OPP VED JEVNT INNTAK, IKKE VED EN LITEN SJOKOLADE ETTER TRENING. DEN HAR INGEN EFFEKT FOR NESTE DAG.

Har du trent i mer enn fire mnd. er det greit å trene samme muskel(gruppe) minst hver tredje dag.
UNYANSERT OG MISVISENDE. DET ER STORE INDIVIDUELLE FORSKJELLER OG DET ER FULLT MULIG Å TRENE SÅ UTMATTENDE AT EN MUSKEL KAN TRENGE OPPTIL 7 DAGERS RESTITUSJON. DET ER OGSÅ MULIG Å HA FIN FREMGANG VED Å TRENE SAMME MUSKEL HVER DAG, BARE INTENSITETEN ER TILPASSET.

Og du skal løfte til du ikke orker mer: dvs. om du tar benkpress så skal stanga ligge på brystet ditt uten at du får den opp, og en bak skal ta den opp for deg. Bicepscurl skal løftes til du ikke får den opp. Kort sagt, du skal "crunche" muskelen totalt... ellers blir du værende på samme jævla nivå for resten av tida du trener.
FORSÅVIDT RIKTIG, MEN DET ER MANGE (BEDRE) ALTERNATIVER FOR UTMATTELSE ENN KUN Å HOLDE PÅ TIL DET STOPPER. SELV OM DET STOPPER HAR MAN KREFTER IGJEN OG KAN MED HELL TØMME MERE UT F. EKS. VED LETTERE VEKTER ELLER HALVE BEVEGELSESUTSLAG. VARIASJON ER NØKKELORDET.
Fyren sa han bygger, ikke at han loffer rundt på SATS som en haug andre. Dine "råd" er typiske for folk som er utdanna PT, og som kjører 3 x12 sett på hver muskel, og som aldri kommer noen vei.

Og les hva jeg skriver før du kommenterer halve setninger. ;-)

Og beklager at jeg kuppet tråden, visste ikke at den var din.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
kenna650
Posts: 64
Joined: 18 Jul 2008 22:12
MC: Suzuki SV-650.
Location: Skedsmo

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by kenna650 »

Han kjenner nok til hvordan kroppen og musklene virker langt bedre enn mange andre.
Kjenner flere som skal bygge raskt, kjøper masse pulver og begynner på treningen slik du beskriver. Da blir gleden kortvarig. Ryggplager, skader i muskler og skjellett. Kroppen må ha en overgang, generelt grunntrening, samt vite hvordan musklene virker før man kan dra på med tunge vekter. God oppvarming ikke minst. Er en grunn til at de fleste treningssentere sier at å instruere andre medlemmer skal kun gjøres av de ansatte. Da de har en generell god kompetanse om kropp og musklatur.
Suzuki SV650S

--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by FV »

Det er nok når det kommer til belastning og mengde mange feiler. Hvorfor skal man bryte ned musklene maksimalt å løfte så tungt her gang man er på trening for å bygge muskler? Ja, hensikten er å bryte ned muskelfiber, men musklene må ikke slites i stykker for å bli stimulert til muskelvekst.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Petterjacobsen »

Senebetennelse er et godt tegn på overbelastning, da roer man seg ned en liten stund.

Og søvn er viktig, er da musklene restituerer seg.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Petterjacobsen wrote:Har du tips til naturlig testo-booster og urter for å øke insulin produksjonen?

Vært noe borti ALA?
Sorry, utenfor mitt kompetanseområde.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Ulvinnen wrote:Hei Stopp-i-tide, så flott at du er villig til å komme med treningsråd!

Jeg bruker TerapiMaster for å styrke nakkemusklene etter en wiplash-skade. Jeg har ikke funnet noen andre øvelser som hjelper, og begynner å bli innmari lei av TM etter å ha trent med den 2-3 ganger i uken i over fire år. Vet du om noen andre øvelser som gjør det samme? Jeg bruker nakkestroppen og strikker.

Jeg bruker også TM til å trene bekkenområdet, men der vet jeg om øvelser (med stor ball) som jeg kan variere med.
TM kan jo varieres i det uendelige, men skjønner godt at du begynner å bli litt lei. Jeg synes det er imponerende at du har holdt ut så lenge.
Jeg vil tro at du er overmoden for å gå videre med tyngre trening, men vil ikke blande meg borti wiplash - til det er det for store og viktige individuelle betrakninger som må styre treningen. Kanskje fysioterapeut, osteopat eller naprapat kan hjelpe deg videre? Jeg har også sett yoga hjelpe godt.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Asfaltkongen wrote:
Fyren sa han bygger, ikke at han loffer rundt på SATS som en haug andre. Dine "råd" er typiske for folk som er utdanna PT, og som kjører 3 x12 sett på hver muskel, og som aldri kommer noen vei.

Og les hva jeg skriver før du kommenterer halve setninger. ;-)

Og beklager at jeg kuppet tråden, visste ikke at den var din.
Dagens skivebom å tro at jeg kun anbefaler 3 x 12 ;-) ,men er enig i at mange går seg fast og stagnerer etter manglende variasjon og progresjon.
Jeg beklager hvis jeg feiltolket det du skrev.
Forsåvidt meningen at det skal være "min" tråd, men det er bare for å ha sjans til å følge opp de som har interesse av å spørre nettopp meg. (for all del ikke noe komplett orakel, men det er det ingen som er - bidrar forsøksvis med det jeg kan ordentlig)
Alternativt fungerer treningstopicen sikkert bra som et åpent diskusjonssted.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

FV wrote:Det er nok når det kommer til belastning og mengde mange feiler. Hvorfor skal man bryte ned musklene maksimalt å løfte så tungt her gang man er på trening for å bygge muskler? Ja, hensikten er å bryte ned muskelfiber, men musklene må ikke slites i stykker for å bli stimulert til muskelvekst.
Bifalles!
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Petterjacobsen wrote:Senebetennelse er et godt tegn på overbelastning, da roer man seg ned en liten stund.

Og søvn er viktig, er da musklene restituerer seg.
Essensielt!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by tshansen »

Ikke for å snakke negativt om noen. Men Trening er og forblir en vitenskap!

Når det kommer til protein inntak så er det HELT inviduellt! Noen trenger langt mere enn 1.5 gram proten pr kg kroppsvekt. Alle har ett visst metningspunkt, og det må nøye målinger osv til for å finne ut nettopp hvor ditt metningspunkt befinner seg.

Å all trening går i bølgedaler. Du møter på vegger som du enten må klatre over, eller gå rundt! Det hjelper ikke å komme seg inn på ett treningsenter og begynne å pumpe som ville helvete uten å ha noe som helst grunnlag! Å bygge muskler krever år med trening og variasjon!

Der står mye fint i diverse bøker, som omhandler gjennomsnitts mannen/kvinnen som vil stå å svette litt på apparater osv. Men skal du lykkes og presse kroppen din innenfor ett visst felt så må det "spesialisering" til.

Jeg har trent vekter og kampsport siden jeg var 15 år! jeg har vært borti det meste og føler jeg selv har god erfaring med hva min kropp trenger og hva som fungerer. Ja jeg leser mye om trening og slikt på nettet.

Å Pulver.......pulver meg her og pulver meg der! Du har x antall ganger mere utbytte av proteinene du får i deg i form av kylling, kjøtt, fiks osv!
Eneste grunnen til at jeg tar shaker er for at jeg rett og slett ikke har tid eller mulighet til å gå å knaske i meg mat hele døgnet. Ja jeg kunne brukt 3 - 4 timer av dagene mine til å tilrette legge måltid og ha alt på stell, men det klarer jeg ikke slik mine dager er lagt opp i dag, og jeg skal tross alt leve ved siden av ;-)
Jeg spiser 8 til 9 måltider i løpet av en dag! Å ja det er mye. Men min kropp trenger det! Å jeg lykkes enda bedre nå enn jeg gjorde før!

Kosthold og hvile er 70 prosent av treninga!

Mvh
-Thomas-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply