Trening - spør meg - les første post først

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Trening - spør meg - les første post først

Post by stoppitide »

Tråden er ment som mitt tilbud og dermed et alternativ/supplement til "treningstopicen". Der er det åpent for
alle til å spille ball (i motsetning til her).


VIKTIG: dette er IKKE utelukkende en muskelvekst-tråd....


Hvis du har spørsmål om trening - kom med dem så skal jeg prøve å svare så langt tid og kompetanse rekker.

Jeg er utdannet NIH Personlig Trener og jobber i SATS. Etterhvert har jeg gjennomført 6-7.000 timer som Treningsveileder eller Personlig Trener. Det betyr ikke at jeg kan alt, men det jeg svarer er solid forankret både faglig og menneskelig. Det er dessverre slik at noen spørsmål blir vanskelige å svare på fordi jeg (online) ikke kan vite nok om DITT tilfelle, men vi kan vel forsøke.
Last edited by stoppitide on 29 Jul 2008 01:02, edited 2 times in total.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spørsmål og kanskje svar.

Post by stoppitide »

Jepp, jeg har sett den. Jeg jobber med et mer helhetlig og funksjonelt syn på trening enn det jeg fikk inntrykk av i den tråden.
Det kan være at mitt inntrykk er feil og at folk er fornøyd med det de gjør og vet, men erfaring viser at det ofte kan være nyttig å lære enda mer.
Dessuten er intensjonen å hjelpe også de som ikke allerede er "frelst".
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Kriz »

en ide kan være å snakke om motivasjon siden jeg har mista min og ikke trent på mange månder
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Asfaltkongen »

Kriz wrote:en ide kan være å snakke om motivasjon siden jeg har mista min og ikke trent på mange månder
Gått tom for effedrin? :lol:
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Kriz wrote:en ide kan være å snakke om motivasjon siden jeg har mista min og ikke trent på mange månder
Det er du ikke alene om. Ofte er det trening som blir taperen når livet blir litt for fullt - totalbelastningen kan bli for drøy.

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon, men antar at du har lyst til å trene og at du liker styrketrening?
Mitt forslag er:
1. Sett en konkret dato for første trening og post den forpliktende her.
2. Første steg er å pakke bagen og dra på trening. Den dagen skal du KUN varme opp - IKKE IKKE IKKE gjøre øvelser i det hele tatt.
3. Dag to på trening inneholder oppvarming pluss ÉN (ja, én) styrkeøvelse.
4. Dag tre --------- " ---------------
(ser du mønsteret?)
5. To treninger med to øvelser
6. To treninger med tre øvelser
Fortsett slik med en "irriterende" langsom progresjon både med tanke på hyppighet og øktens belastning/varighet.
Poenget er å komme i gang på en måte som forhåpentlig er overkommelig med margin. Den terskelen du står foran er større enn man skulle tro og det er viktig at det du skal klare i starten er såpass forsiktig at du gjennomfører MED lyst til å gjøre mer. Dog skal du holde igjen, holde igjen, holde igjen og holde igjen. Det blir det fysisk og psykisk overskudd av ( = treningsglede).

Det aller viktigste steget er punkt 1. Hvilken dato velger du?
User avatar
Wibbo
Posts: 131
Joined: 15 Mar 2007 21:37
Location: Stavanger

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Wibbo »

Min treningsfilosofi er at jeg bør spare på kreftene til jeg blir gammel, for det er da jeg virkelig trenger dem. :smt026


Helt på jordet? :-k
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Wibbo wrote:Min treningsfilosofi er at jeg bør spare på kreftene til jeg blir gammel, for det er da jeg virkelig trenger dem. :smt026


Helt på jordet? :-k
Både ja og nei. Trening er forsåvidt belastende og en helserisiko. Dog vil vi ofte trenge litt mer kraft og energi enn det vi får uten trening (eller gjerne variert fysisk aktivitet). Kropp og sjel fungerer bedre 24/7 hvis alle systemer er "presset" til å ligge på et høyere nivå enn det som blir resultatet hvis vi er inaktive. Til syvende og sist er det et spørsmål om hva som er passe mengde og intensitet - til å gi helse til å overleve lengst/mest mulig OG leve godt imens.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Alas »

Når på dagen er det best å trene? Der jeg begynner å jobbe har vi "trimavdeling" så jeg kan benytte enten før, eller etter jobb. Så da blir spørsmålet, når er det best å trene?

Planlegger å la dagens største måltid bli lunsj/middag på jobb siden det er billig billig og veldig godt. Det er da ca 11-12 eller rundt der. Det er vel fysiologisk bedre enn å spise ett større måltid når en kommer hjem fra jobb? Eller er jeg på jordet?
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

Alas wrote:Når på dagen er det best å trene? Der jeg begynner å jobbe har vi "trimavdeling" så jeg kan benytte enten før, eller etter jobb. Så da blir spørsmålet, når er det best å trene?

Planlegger å la dagens største måltid bli lunsj/middag på jobb siden det er billig billig og veldig godt. Det er da ca 11-12 eller rundt der. Det er vel fysiologisk bedre enn å spise ett større måltid når en kommer hjem fra jobb? Eller er jeg på jordet?
Det du spiser er du best tjent med at fordeles jevnt utover dagen. Frokost er spesielt viktig å få i seg.

De fleste har litt bedre yte-evne utover dagen, men de færreste TRENGER den lille ekstra yte-evnen for å få god effekt. Altså blir svaret å trene når det er praktisk og mest mulig lystbetont. De som klarer å trene om morgenen har en fin start, har resten av dagen "fri" og er veldig stolte av seg selv.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by thomasgsxr »

spiserutiner, fra frokost til man legger seg?
hva det kan være lurt å spise før og etter trening, gjerne med tidspunkter.
jeg bygger..
takk :D
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by inunf »

Har du motiveringstips til en "avdanket" langrennsløper da? Er nede i 3-5 timer i uka nå. Vil gjerne få bedre kondisjon (savner kondisen fra gamle dager), men føles som et ork å starte treningsøkta. Tips?
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by Asfaltkongen »

thomasgsxr wrote:spiserutiner, fra frokost til man legger seg?
hva det kan være lurt å spise før og etter trening, gjerne med tidspunkter.
jeg bygger..
takk :D
Proteiner: pulver og kjøtt fra morgen til kvelds. Ta en shake før du legger deg, så har kroppen noe å bruke når du sover. Bygger du må du spise carbs også: alt av fullkorn, poteter er også bra.

Før trening er det bra å være så tom som mulig, uten at det går utover prestasjonen under treningen. Ikke spis noe under trening 8sjokolade f.eks). Rett etter trening kjører du på med proteiner, og kjappe og langsomme carbs i pulverform + et skikkelig måltid. Ikke la det gå tre timer mellom hvert måltid etter trening, to timer bra.

Trener du sykt hardt (som du burde gjøre hvis du bygger), kan det være bra å spise en "liten" sjokolade om dagen (etter trening). Så er du sikker på at glykogenlagrene i kroppen fylles opp til neste dag.

Har du trent i mer enn fire mnd. er det greit å trene samme muskel(gruppe) minst hver tredje dag.

Og du skal løfte til du ikke orker mer: dvs. om du tar benkpress så skal stanga ligge på brystet ditt uten at du får den opp, og en bak skal ta den opp for deg. Bicepscurl skal løftes til du ikke får den opp. Kort sagt, du skal "crunche" muskelen totalt... ellers blir du værende på samme jævla nivå for resten av tida du trener.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by FV »

Wibbo wrote:Min treningsfilosofi er at jeg bør spare på kreftene til jeg blir gammel, for det er da jeg virkelig trenger dem. :smt026


Helt på jordet? :-k
Da jeg trente aktivt så var jeg proppa av energi hele døgnet, fra morgen til kveld. Da jeg gikk å la meg så sovna jeg som ett barn. Nå har jeg ikke trent på 6 mnd, jeg har aldri vært så slapp å sovet så dårlig som jeg gjør nå.
stoppitide
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2007 22:06
MC: Ducati Monster S2R 800

Re: Trening - spør i vei (ikke bare om muskelvolum;)

Post by stoppitide »

thomasgsxr wrote:spiserutiner, fra frokost til man legger seg?
hva det kan være lurt å spise før og etter trening, gjerne med tidspunkter.
jeg bygger..
takk :D
Jevnest mulig inntak, i praksis hver 3. time helst. F.eks. frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og evt kveldsmat. Jevnheten er viktig for blodsukkernivået=ytevnen og restitusjonen/"byggingen".

Jevnheten vil gjøre deg klar til å trene "nårsomhelst", men generellt skal du unngå store måltider rett før trening. Etter trening er det gunstig for restitusjonen å spise noe karbohydrater og kanskje litt proteiner, men behovet for ekstra proteiner er overdrevet hvis man spiser "normal" norsk kost. I en fase med trening for volumvekst er det nødvendig med tilstrekkelig byggesteiner kontinuerlig (mye mat), noe som er uforenlig med vektreduksjon.
Post Reply