På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

Post by Tommas »

Utrolig bra!
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

Post by freddy123 »

Knall lesestoff med tilhørende bilder[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

Post by Borg »

Fin lesning. Fortsetter du å gå opp løypa kan du arrangere mc-tur for forumet i 2020 :roll:
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

Post by RogaR »

Takk for flotte tilbakemeldinger :thumleft
Borg wrote:Fin lesning. Fortsetter du å gå opp løypa kan du arrangere mc-tur for forumet i 2020 :roll:
Ja det er jo noe å tenke på :-k ...skal i alle fall prøve å utforske området etter beste evne før den tid :thumleft

Fant en liten YT video der de kjører deler av ruta jeg hadde:

https://www.youtube.com/watch?v=EFnA7bmTAWk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

Post by ashland »

RogaR wrote:Legg merke til sandsekkene nederst i den bratte bakken – de er stablet opp der for å samle opp motorsyklister som ikke klarer svingen / fått varmgang i bremsene :shock: . Jeg har sett noen videosnutter som viser hvordan det fungerer i praksis...
Image20180925_161702 by kstodle, on Flickr
Dette var virkelig flott lesing til frokost kaffen og for en natur dere har der nede :D :thumleft
De videoene, er det noe som ligger ute på YouTube?
fun is not a straight line
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: RE: Re: På MC tur i Indonesia! - Oppdatert med tur til Bali s. 2

Post by RogaR »

[/quote]
Dette var virkelig flott lesing til frokost kaffen og for en natur dere har der nede :D :thumleft
De videoene, er det noe som ligger ute på YouTube?[/quote]

Det er i alle fall en video på Youtube. Søk på "Cangar rem blong" (begge guttene slapp fra ulykken uten alvoligr skader).

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: På MC tur i Indonesia! - På eventyr med ny sykkel!

Post by RogaR »

Rundtur på Øst–Java!

Da har jeg nettopp kommet tilbake til Norge etter enda et 3 måneders opphold i Indonesia. Jeg har lenge planlagt å ta 2-hjulingen med på ”øyhopping” østover i Indonesia, men dessverre ble det ikke anledning til det denne gangen heller. Men heldigvis er det nok av andre flotte turalternativer i nærområdet mitt på den østlige delen av Java.

Image

Øst-Java har en befolkning på over 40 millioner innbyggere klemt inn på et areal på størrelse med Finnmark, og da skulle man egenlig tro at det var vanskelig å finne flotte turveier. Men det er langt fra tilfelle. Det finnes flere nasjonalparker, aktive vulkaner og uendelig med småveier og stier på kryss og tvers; både til fjells og langs kysten.

For de spesielt interesserte finnes Locatoweb track for ruten her: https://locatoweb.com/map/single/1502158439

For å komme meg lengst mulig vekk fra storbyen bestemmer jeg meg for å starte med en transportetappe langs hovedveien fra min ”hjemby” Surabaya til Baluran nasjonalpark – en strekning på ca 25 mil. Dette er normalt en svært trafikkert vei, så jeg starter heller hjemmefra sent på kvelden og kjører på nattestid. Da er det lite trafikk og behagelig temperatur. Jeg timer turen perfekt og ankommer Baluran nasjonalpark akkurat ved soloppgang. Etter å ha kjørt i bekmørke hele natta er det fantastisk å se den rødgule himmelen begynne å lyse opp i horisonten.

Image

Image

Nasjonalparken åpner ikke offisielt før om noen timer, men jeg snakker fint med portvakten som slipper meg inn uten problemer. Jeg får beskjed om å kjøre forsiktig da det er fare for dyr i veibanen så tidlig om morgenen. Og det har han rett i; det kryr av villhøner i veikanten og i tillegg til flokker med særdeles lite samarbeidsvillige apekatter.

Jeg hadde lest på forhånd at det skulle være en svært dårlig vei inn i nasjonalparken, men den har åpenbart blitt nyasfaltert.....

Image

Image

Najonalparken er mest kjent for savannelandskapet, og man får en følelse å være på safari i Afrika når man kjører gjennom området her. Store flokker med antiloper og bøfler beiter på slettene, og skogholtene er fulle av apekatter.

Image

Jeg hadde planlagt å kjøre til noen øde strender i nærheten, men veien dit hadde blitt ødelagt under regntiden og var dessverre avstengt.
Etter noen timer i nasjonalparken var det på tide å komme seg videre. Det begynte å bli uutholdelig varmt nede i lavlandet, så jeg bestemte meg raskt for å ta en avstikker til Gunung Ijen platået.

Image

Jeg begynte å bli sulten, så halvveis opp til fjellplatået stoppet jeg ved en kafe for å innta en sen frokost.

Image

Platået ligger på ca 2000 m. høyde, dvs. perfekte forhold for å dyrke poteter, kål og kaffe. Øverst til venstre i bildet ser man tydelig røyken fra Gunung Ijen vulkanen.

Image

Image

Image

Det er utrolig morsomt å kjøre på småveiene i området her, men jeg blir til slutt litt overivrig og klarer å tryne skikkelig i en skarp sving. Jeg slipper heldigvis unna med et ødelagt speilfeste og litt knust plastikk. Litt provisorisk taping må til før jeg kan fortsette turen ned mot kysten igjen.

Image

Jeg la merke til at elven som rant langs veien hadde en svært spesiell grønngul farge. Jeg stanset og kjente straks en sterk eim av svovel i lufta og en lett svie i lungene. Jeg fortsatte et lite stykke videre og stoppet ved en rasteplass. En vakt kom umiddelbart bort til meg og fortalte at det var forbudt å stanse her pga. for store mengder helsefarlig svovelgass fra vulkanen i området. Kan tenke meg at det ikke var spesielt bra for helsa til vakten som stod her hele dagen uten verneutstyr :roll: . Elven har sitt utspring fra kratersjøen i Ijen-vulkanen, og blir visstnok regnet som den mest syreholdige innsjøen i verden med en ph verdi på 0,1-0,5.

Image

Utrolig flott å kjøre på småveiene ute på landsbydga på ettermiddagen, men begynte jo å bli litt sliten etter nesten 20 timers kjøring.....

Image

Dagens mål var Pantai Pulau Merah – ”Stranden med den røde øya”. Det gikk svært sakte de siste 5-6 milene da jeg måtte stanse hvert 5. minutt for å sjekke om jeg var på rett vei. Jeg var svært lettet da jeg omsider kom meg frem til stranda like før solnedgang. Jeg ble sittende på stranda en stund for å nyte utsikten og solnedgangen, før jeg begynte å lete etter et sted å overnatte.

Image

Image
Det var heldigvis ledig rom på et koselig lite hotell et par hundre meter fra stranda.

Image

Image
Hengekøye rett utenfor hytta og skikkelig toalett/dusj (sistnevnte ikke alltid en selvfølge på landsbydga.... )

Image

Jeg stod opp før klokka 6 neste morgen for å ta meg en morgentur på stranda. Bortsett fra noen lokale fiskere og et par andre turister hadde jeg hele stranda for meg selv. Ren meditasjon å spasere i vannkanten på morgenkvisten!

Image

Image

Tilbake på hotellet for litt frokost - kaffe og pannekaker.

Image
Interiørdesigneren ikke helt stødig i engelsken :lol: .

Et av hovedmålet med turen var å besøke Meru Betiri nasjonalpark. Parken er mest kjent for å være en hekkeplass for utrydningstruede skilpadder. Skilpaddeegg blir samlet inn oppbevares i et eget klekkeri for å unngå at de blir spist av rovdyr. De fleste turistene som kommer hit overnatter, og blir med parkvokterne til stranda tidlig om morgen for å slipppe ut babyskilpadder i havet.

Grunnen til at jeg ville ta turen hit var selfølgelig ikke for å se på skilpadder, men fordi veien gjennom nasjonalparken er kjent for å være ganske utfordrende inkludert et par elvekrysninger – dette måtte jeg jo prøve!!

Image

Image
Passerte noen flotte strender på veien.

Image

Image

Image

Image

Image

Veien gjennom jungelen var kupert og svingete, og med et underlag stort sett bestående av stein. Jeg hadde ikke lappesaker med meg så tok det heller rolig. Det var et par mindre elvekrysninger før jeg kom til den største elva. Regntiden er allerede over så vannstanden var betydelig lavere enn tidligere på året. Jeg tok en rekogniseringstur langs elvebredden før jeg fant et egnet sted å krysse elva.

Image

Jeg var litt bekymret for om dekkene kom til å synke ned i den myke sandbunnen i tillegg til at det var en dypere renne like før elvebredden på motsatt side, men jeg tok til slutt sjansen og kjørte over (...dvs. jeg ventet til jeg så to bønder på andre siden i tilfelle jeg skulle trenge hjelp :) ). Krysningen gikk problemfritt, og jeg fikk gleden av å krysse elven motsatt vei senere på dagen.

Image

Jeg parkerte sykkelen ved skilpaddekonservatoriet, og gikk ca en kilometer gjennom jungelen før jeg kom ned til skilpaddestranden.

Image

Image

Deretter var det å ta fatt på returen gjennom jungelen samme vei som jeg kom. Jeg tok meg tid til en lunchpause ved en liten ”kaffebar”, og kom i prat med to andre gjester. De hadde ryggsekkene fulle av chili, som de skulle transportere tilbake til landsbyen sin en dagsreise unna.

Tiden flyr når man koser seg på tur, så jeg blir kjørende helt til det begynte å mørkne. Jeg tar en hvilepause på en bensinstatsjon, mens jeg prøver å google nærmeste hotell. Det tar ikke lange tid før en av betjeningen kommer bort til meg og tilbyr meg en flaske kaldt vann. Han forteller at nærmeste hotell er ca 40-50 min unna, dvs i byen jeg allerede hadde passert på veien hit. Han frarådet meg å fortsette videre alene i mørket da veien videre over fjellet var øde og fare for jordras. Så da ble det å kjøre tilbake igjen...

Image

Jeg våknet tidlig neste morgen, pakket sakene mine og var på veien igjen før klokka 6. Det tar ikke lang tid før den mektige Semeru vulkanen dukker opp i horisonten.

Image
Jeg stopper på vei over et fjellpass og tar meg en velfortjent morgenkaffe, mens jeg beundrer utsikten.

Image

Jeg bestemmer meg for å ta en avstikker fra hovedveien og setter kurs oppover fjellsiden i retning vulkanen. Vulkanen ser kanskje ikke så imponerende ut på bildet, men Semeru er Java’s høyeste fjell og rager nesten 3700 m.o.h. Det er relativt liten vulkansk aktivitet for øyeblikket, men ca hver 30 min letter den på trykket og spyr ut en liten røyksky.

Image

Stein, sand og aske fra vulkanen blir ført flere kilometer ned fjellsiden etter utbrudd og regnvær. Massene er ettertraktet i bygningsindustrien, og blir derfor gravd ut og transportert bort av dusinvis av fargerike lastebiler.

Image

Noen mil senere valgte jeg å ta av på en sidevei, for å kjøre til en landsby nede på sørkysten av øya. Etter en times tid på en særdeles svingete vei ankom jeg landsbyen. Det første jeg enset da jeg kjørte inn i landsbyen var en deilig duft av krydder. Det viste seg at utenfor hvert eneste hus lå det matter med kryddernellik til tørk i sola. Nelliken blandes med tobakk og brukes til å lage den spesielle ”kretek” sigaretten som selges i Indonesia.

Image

Image

Tidligere gikk det en vei videre langs kysten til nabolandsbyen. Etter en storm for noen år siden ble både broen og mesteparten av veien ødelagt av kraftige bølger. Jeg ble fortalt at det visstnok gikk en kjørbar sti over fjellet til den andre siden. Jeg fortsatte et stykke oppover gjennom en bananplantasje, men det ble så bratt og krevende forhold at jeg fant det tryggest å snu og kjøre tilbake. Ikke så lysten på å kjøre meg vill på de mange stiene i fjellet, spesielt siden jeg kjørte alene og ikke hadde mobildekning.

Image

Image

Image

På veien hjem til Surabaya tar jeg en stopp ved det det flotteste fossefallet i regionen – Tumpak Sewu (”De tusen fosser”). Det går en sti/trapp/stige ned til bunnen av fossen på venstre side, men den turen sparer jeg til senere.

Image


-------


Avslutter med en liten bildekavalkade fra andre turer jeg har hatt i regionen de siste månedene \:D/


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by ArcticTiger »

Fantastisk histore, og fantastiske bilder :thumleft :thumleft Takk for at du tar deg tid til å dele med oss :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by Tommas »

Steike så imponerende!

Takker så mye, det var et flott innlegg :thumleft

Siste vulkanen så direkte majestetisk ut
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by tshansen »

Ja dette var sinnsykt imponerende =D> Her snakker vi referat av klasse! Å det skal sies at jeg ble akutt misunnelig :-# må lese en gang til :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by Kant1 »

Og dette her dropper du Hardanger PokerRun for å oppleve?? :-k [-(


Neida... dette er meget eksotisk og herlig lesning.
Håper du kjører mer på tur der nede framover :-D

Tusen takk for deling :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by Borg »

Det er bare å fortsette med å dele turhistorier, veldig bra :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by Palma »

Det var mye flott å lese og se ja :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by Bikeridr »

Helt fantastisk referat og bilder. Kjenner min eksotiske kjørelyst er helt på bristepunktet, jeg nå :thumleft
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: På MC tur i Indonesia! - Rundtur på Øst-Java

Post by RogaR »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :thumleft
Kant1 wrote:Og dette her dropper du Hardanger PokerRun for å oppleve?? :-k [-(
Hadde jeg planlagt litt bedre skulle jeg jo selvfølgelig klart å få med meg begge deler :cry: . Jeg la SV'en ut for salg i høst og den ble solgt i løpet av vinteren, så nå er jeg dessverre uten MC her i Norge. Har begynt å saumfare finn.no ++ så får håpe en ny tohjuling er på plass i garasjen i løpet av sesongen!
Post Reply