Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by ashland »

Bruspulverguttene lever La Dolce Vita i sør


Image

Ideen om Pyreneene ble sådd under fjorårets ”4 freske i Vesterled” riktignok etter JRO hadde vendt nesen mot nordlige breddegrader. Det hele endte med vi (jeg, Ambro og Arne) la ideen på is den gang, men under vinteren ble ideen videreutviklet og billetter med Kiel båten ble bestilt 1. Februar.

Sommeren 2019 gikk tregt, vanvittig tregt. På en måte, helt ok. Før enn vet ordet av det, sitter vi midtvinters foran peisen med noe godt i glasset og tenker tilbake på sesongen som var.
I sosiale medier bombarderes det med feriebilder fra fjern og nær. Her var det en halv evighet til ferien var i gang. Tiden frem til det gikk med til kartlesing, litt trøste shopping. For min del, en BMW EnduroGuard tekstildress. Så slapp jeg å tenke på om vi ble overrasket av regnvær, samt noe bedre komfort og lufting enn skinndressen.

Image

Mandag 2. September kom omsider og jeg er våken lenge før småfuglene fiser. Resten av pakking og klargjøring av sykkelen gikk unna i en fart og før kl8 var jeg reiseklar. Så reisesjuk som i år kan jeg ikke huske å ha vært før.
Arnfinn hadde jeg overtalt til å møtes i Moss kl11, vi måtte ha litt tid innover, i tilfelle noe skulle skje. Ivrig etter å komme i gang og etter flere omveier mot Tigerstaden sto vi klare på Hjortneskaia ett par timer før Arne skulle ankomme...

Image

Image Image

Selvfølgelig måtte vi ”feire” att ferien var i gang, ut Oslofjorden glir vi i nydelig høstvær.

Image Image

Deutschland og Kiel møter oss i plaskende regnvær, med ny og regntett bunad har det liten innvirkning på humøret, nå var det duket for shopping. Som seg hør og bør for alle som ankommer med DFDS, røk det rett bort til Louis. Innerveske til sidekoffertene og muligens ett par goretex støvler sto på lista.
Støvlene var kun å få i str små og ingen innerveske til koffertene fra Givi på lager. Nuvel, hanskehylla ble saumfart, enn ikke gå ut fra Louis tomhendt. Alt som var interessant fantes i str veldig liten eller hinsides stort. Men hva kan enn forvente når sesongen egentlig er over og det har vært både salg og salg på salget... Det hele endte med hele to par sokker, ja ja – penger spart er penger tjent

Ett sted sydover på A7 i Tyskland. Myten om det må være gps, 100 liter koffert sett fra Givi eller siste modell boxer motor og elektronikk for å dra på tur, det stemmer ikke. Hærligheten var forøvrig britisk registrert med hjemmesnekret koffertsett

Image

Image

Første overnatting var booket i Eppelheim, så vi hadde en jobb å gjøre. 670km Autobahn skulle forseres første dagen – En ren transportetappe gjennom Tyskland.
Det er sent på kvelden når vi er fremme. Adressen til leiligheten stemmer på en prikk, men ingen er der. Ingen mail eller sms fra utleieren om hvordan vi skal komme inn i blokken der leiligheten er og utleieren svarer heller ikke på gjentatte opprigninger. Etter en lang dag, blir enn litt lettere oppgitt når noe så viktig som en forhåndsbetalt overnatting går skeis sent på kvelden. Så, mens jeg står i support telefon med Booking.com og klager min nød, ringer utleieren tilbake. Lang historie kort, han forteller hvor vi finner nøkkelen. Glad og fornøyde får vi 90m2 med en stor terrasse å boltre oss på.

Image
Image

Selvfølgelig var ett utvalg brunt ildvann med fra fergen

Image

Arnfinn som egentlig hadde meldt avbud for hele turen, hadde fått 10 dager tilgjengelig. Skulle alle 3 få med seg litt Alper og Riviera, måtte disse dagene måtte brukes med stor omhu.

Image

Vi avtalte att dag 2 også ble transport etappe, i alle fall frem til grensen over til Sveits, da kan liksom ferien starte.
Sørover bar det på A5, påbegynt engang i starten av -30 årene av Adolf himself. Inn i Sveits og forbi Basel. Etter grensepasseringen kan vi velge rød eller grønn fil, alt etter om vi allerede har en Vignette. Arnfinn nølte litt og siktet på betal-filen, men med bestemt og kyndig veiledning fra Arne havnet vi i rett "Autopass" fil. 40Euro blir enn ikke rik eller fattig av, men å betale for ett helt år, når vi skal visitere Alpe-landet noen timer er bortimot hårreisende.

Image

Etter Basel når de virkelige fjellene dukker opp, følte vi kunne begynne å slappe av mer, dermed ble motorvei ble byttet ut med mindre landeveier. Etter en aldri så liten feilnavigering fra Ashland i Glovelier – gps´er er besværlige saker å tolke, havnet vi utpå noen meget smale men trivelige veier. En riktig innertier!

Jeg og Arne hadde Geneve meget friskt i minne fra fjoråret og den byen er reinspikka galskap i rush trafikken sommerstid. Men skulle vi komme noenlunde riktig ut på Route des Grandes Alpes uten for mye omveier, var det duket for reprise. I år slapp vi derimot å bryte det som finnes av trafikkregler. Gliset og kommentaren fra Arne når han tok av seg hjelmen etter min noe inspirerende kjøring gjennom den byen i tidenes trafikk kaos i fjor, kommer jeg ikke til å glemme med det første.
Nå var det knapt kø gjennom byen, tipper det har noe med sesong og ferie å gjøre.
Vi havnet i Annemasse, en av forstandene. Ibis Budget hadde privat parkering og wifi til en hyggelig pris - våre minimum krav. Vi får tidenes minste krypinn av ei kuvøse, men hva gjør nå det når vi bare skal sove der?

Image

En tur om KFC og ett par kalde på rommet, så er vi raskt i drømmeland.

Route des Grande Alps ble kjørt i fjor, det en av de tingene som bør og må gjøres om enn er på disse traktene med motorsykkel. Den ruten har Frankrike virkelig grunn for å være stolte av, med sine 700km pur glede og 17 alpepass

Image

Image

Image

Ruten er like fantastisk som vi husker den! Fjoråret holdt knapt en dag under 27grader, i år er temperaturen mye mer behagelig, all turist trafikk er borte og vi har veiene nesten for oss selv.

Fotografering må til, selv om det var guffent med tre pluss, stiv kuling, regn og sludd i luften over Col de l'iseran

Image

Image

Enn glemmer fort bort hvor kaldt det faktisk er å kjøre motorsykkel når temperaturen nærmer seg 0, men stopper vi og tar på mer klær?? Neeeeida, det tar jo bare en eller to timer å komme over, vi er da vikinger…

Arne var raskt frempå å dokumenterte besøket

Image

Image

Image

Følget med 2 endurosykler og tre følgebiler sto pent ved siden av å frøs i vinden

I all vår iver etter Alpepass ble overnatting helt glemt bort. Når vi først sjekket, endte vi opp på Hôtel-Chalet les Mélèzesi Valloire, like fancy som navnet er langt. Restauranten på hotellet var stappfull av folk, men resepsjonisten viste råd, om det ikke hastet med middag hadde kjøkkenet flytende åpningstider. Hun kunne ringe opp på rommet og si ifra når det ble ledig plass. I mellomtiden fikk vi oss en dusj, koblet oss opp på wifi samt smakt på ymse gjæret korn og sukker produkter.

Resepsjonisten holdt ord og etter nok en lang dag gikk biff, fisk og øl gikk ned på høykant

Image

Image

Image

Image

Col d'Izoard er ett annet av høydepunktene på Grande Alps, en del flere turister her kan nok ha noe med mye triveligere vær og temperatur. Alpepass i september kan være en kjølig opplevelse.

Obligatorisk fotostopp på samme sted som i fjor

Image Image Image

Menton er en akkurat passe stor by rett ved den italienske grensen, full av trange smug, sjarm og selvfølgelig en anstendig strandpromenade. Skulle vi få det til brøt vi av i Guillaumes, og satset på større veier mot sør.

Image

Vi var virkelig ikke lei oss når dette var ett av synene som møtte oss langs D2202 og elven Var

Image

Image

Hotell Astoria i Menton var det ingenting å si på, stusset dog litt over anonymiteten til hotellet.
Etter mye om og men fikk vi tak i vaktmesteren og altmuligmann som snakket fransk, bare fransk. Vi kom oss inn og opp på rommet etter noe forviklinger.

Image

Skinnet kan virkelig bedra, att "hotellet" var bygd om til små-kryp-inn-leiligheter uten engang lampett skjermer var noe helt annet. Men vi skulle nå bare sove der og gode gamle Arne har da vært ute en vinternatt før og vet råd for slikt

Image

Ett av målene med Menton var å gjenoppleve fjorårets legendariske blåskjell middag på restaurant Les Enfants Terribles, og de leverte i år også

Image

Fotosesjon ved ”målet” må også til

Image Image

En tur langs den franske rivieraen er noe helt for seg selv.
Strender, palmer, bilparken, bygninger og yachtene med priser opp mot budsjettet til en middels norsk kommune. Trivelig er det og kan varmt anbefales!

Image

Image

Image

Ut av Menton lå Arne i tet med Arnfinn bak seg, jeg lå bakerst med 3 biler mellom meg og Arnfinn, noe jeg ikke stresset så mye med. Jeg hadde mer enn nok å glane på rundt oss.
Arne og jeg hadde begge samme ruten på gps. Men det å faktisk følge gps´en er en annen sak, spesielt når de henger seg opp noen sekunder. Om det er pga de høye bygningene eller temperatur er uvisst.
Arne sin viste noe diffus avkjøring fra en rundkjøring og min var ikke stort bedre. Mer skulle ikke til før Arne og Arnfinn var på vei oppover i fjellene og jeg ned langs kysten mot Monaco.
Det å da finne tilbake til hverandre er ikke det letteste i verden, ett par timer senere var vi dog igjen samlet midt i Nice.

På 3 ½ uke tur i fjor og nye 3 ½ ukes tur i år. Var det bare ett sted min gps slet. Den hengte seg og restartet flere ganger automatisk. Det var kun på rivieraen fra Menton til Monaco og Nice, der var det en utfordring å bruke den til tider.

Om det er utstyr eller bruker relatert er uvisst

Image

Da gjenstod en sjarmøretappe mot Cannes, trodde vi. Det viste seg att hovedgaten langs kysten var stengt av pga ett løp for mosjonister. All trafikk fra en 6 felt vei ble styrt via en 2 felt gate på innsiden og vipps var tidenes største trafikk kork ett faktum.
Det er virkelig en påkjenning når sola steker og kvikksølvet kryper opp mot 30-tallet. Siden gaten var veldig smal, gikk det ikke å snike mellom bilene heller, så her var det bare å smile pent og ta tiden som trengtes til hjelp.
Etter å sett hva lokalbefolkningen til slutt gjorde, tok vi samme løsningen. Gangfelt traseen langs trikkeskinnene lå helt ubrukt. Att det kom en og annen fotgjenger imot fikk heller være, turister først

Image

Der vi ikke kom opp på sykkel traseen, ble trikke sporet tatt i bruk. Skal enn komme noe sted her i verden må det kreative løsninger til noen ganger.

Image

Ut kom vi til slutt av trafikk korken og siste rest ned mot Cannes ble en fornøyelse

Image

Som følge av att vi kom ifra hverandre og trafikk korken, var tiden igjen imot oss, så valgte å svinge ut på motorveien etter Cannes og siktet mot Perpignan, nord for grensen til Spania.
Vi hadde i mellomtiden funnet ut att Arnfinn i tillegg til Rivieraen, kunne få med seg en dag eller to i Pyreneene. Da var det bare å smi på, hvile er noe de gamle gjør på hjemmet.

Klok av skade fikk vi booket overnatting før det ble for sent på dagen. ACE Hôtel Salon de Provence, mellom Marseille og Montpellier ble løsningen.

Image

Fra Perpignan siktet vi i retning sør-vest mot Spania og Puigcerdà. N116 gjennom Regional Park of the Catalan Pyrenees leverte virkelig varene, lange, perfekt doserte svinger og nydelig landskap

En av gatene i Villefranche-de-Conflent, en borg / middelalder landsby vi passerte. Jeg hadde fått syn på noen parasoller og stoler rett på innsiden av porten og fant ut det var passe for en stopp.

Image

Stedet hadde is-damer som kom med leskende lunch

Image

Hun kom litt fort med bestillingen, Arne var ikke sent ute med å stoppe henne. Vi måtte jo dokumentere dagens lunch

Image

Resepsjonisten på Hostal Rita Belvedere midt i grensebyen Puigcerdà, snakket så perfekt engelsk att vi gjettet han måtte være utflyttet brite, advarte oss om rommene var uten tv og internett. Frokost og middag serverte de ikke og stedet var generelt ett ”stille hotell” - ingen musikk, fest eller bråk. Han beklaget sterkt og om vi ønsket kunne bytte hotell, uten det skulle koste noe.
Vi avslo høflig, vi var da dannede menn. Internett og tv kunne vi fint klare oss uten, men mat derimot. Han var hjelpeligheten selv og kunne anbefale en restaurant hvor bord ble booket for oss senere på kvelden.

Rommet skuffet ikke! Det inneholdt 2 soverom og hadde panorama utsikt mot dalen nedenfor og vinduer ned til gulvet som kunne åpnes til vår egen ”ute servering”

Image

Image

Image

Restauranten vi endte på serverte lokal mat. "Pigfoot" måtte prøves – Både mat og vin smakte aldeles utmerket. Så møre syltelabber og nydelig saus har jeg aldri i hele mitt syndefulle liv noen gang vært borti!

Image

Dagen etter startet vi på den spanske delen av Pyreneene. Arne hadde kommet over en rute som gikk i en rundtur på Spansk og Fransk side av fjellkjeden.

Image

"Highlights of the Pyrenees" - ruten så veldig lovende ut, så hvorfor finne opp hjulet på nytt?
Vestover gikk det på noen helt fantastiske svingete veier! Jage toppfart trengtes virkelig ikke for å ha det moro. Rett strekkene vi var igjennom den første dagen kan telles på en hånd, mil etter mil gikk det i en eneste karusell av spagetti svinger. Å ta blikket av veien i ett par sekunder å se på landskapet kunne bare glemmes.

Ved en landsby vi spiste lunch i hadde litt besværlige parkerings muligheter

Image

Det er først i etterkant enn kommer på enn burde ha stoppet mer for å tatt bilder. Dyrelivet ved ett par pauser fikk vi dog med oss gjennom dagen

Image

Image

Image

Passene her virker litt annerledes enn Alpe pass. Veiene går i en slakkere stigning og følger fjellene langs/rundt fjellsidene mot Alpenes serpentiner og rettstrekker oppover mot toppen på passene.
Litt vanskelig å forklare, men zoom nedpå Locato linken eller Google map, så får enn en ide om veiene, de er ikke å forakte!

Vi antok det var en dam for ett kraftverk, det falt seg naturlig å stoppe på. Mon tro om det var en stund siden de trappene hadde vært i bruk sist

Image

Arnfinn sin ferie gikk mot slutten og skulle han nå hjem tidsnok, måtte det bli ett tårevått farvel i Castejón de Sos. Etter å rådført seg med Google Maps vendte han nesa mot N230 nordover mot Toulouse.

Image

Dermed ble Bruspulverguttene til 2, jeg og Arne forsatte vestover på N260, mot Biscayabukten og Picos.

Image

Image

Lenge gikk det dog ikke før sulten meldte seg, å vi fant ett ryddig sted i Escalona med sverdfisk på menyen

Image

Hvilke pass som er kjørt i Pyreneene mistet vi fullstendig oversikten over etter to dager. Dels siden det ikke var klassiske fjelltopp - pass og dels siden passene er lavere og gikk langs fjellkjeden. Det var sjelden vi var over 2000 meters høyde.
Vi telte isteden kvalitets tid i salen, ikke ant km eller pass.

Image

For de som måtte lure, så langt hadde det nesten ikke vært en eneste feilnavigering i år. En og annen ekstra runde i rundkjøringene har det dog vært.
I fjor var det flere ganger om dagen fingeren røk opp i lufta og tegnet sirkler over hodet.

Det går ikke å dra på så lang tur med en foto interessert person, uten å bli påvirket bitte lite grann

Image

Hva jeg fikk syn på? Blomstene som vokste rundt på gressplen

Image

Bakdelen ved å være turister på utsiden av sesongen er de mange sesongstengte hotell og restaurantene, men det veier godt opp for fordelene. Veiene var også tomme for bobiler og andre turister.

Valle de Vio

Image

Image

Image

Hotel La Posada i Broto var ett av 16-17 hotell i den lille byen med vel 500 innbyggere og 1 km lang hovedgate.
Utvalget av åpne restauranter var litt snevert og en tusle tur var påkrevd i vente av ledig bord. Men en runde rundt i den sjarmerende landsbyen med tilhørende vindushopping var sjarmerende.

Image

Image

Siden vi ikke har noen dato, klokke eller kalender å forholde oss til her nede, i alle fall sånn delvis. Ble det brått litt sene kvelder, ofte med noe godt i glasset og snacks ved siden av.
På noe jeg antar er en grytidlig morgen dagen derpå, siden det forsatt var mørkt på rommet. Begynte det å smelle i dørene til nabo rommene, veldig mye og enda lenge. I min enkle verden fordømte jeg turister og hestefolk, siden vi akkurat hadde passert ett sted som drev med hesteriding.
Att klokka etter hvert viste seg å være 10.40 var noe helt annet - jeg tenkte aldri på persiennene var nede. Vi skulle være sjekket ut til 11.30. På mindre enn 50 minutter var Arne gjennom dusjen, jeg hadde tatt en ræggærdusj og vi satt på jernhestene, klare for en ny dag i fjellene.

Image

Oppover via noen fantastiske veier på N260 til frokost bar det. Første stoppen kom etter en god stund når Arne fikk øye på noen ruiner ett stykke ute på en sidevei, på utsiden av Arto.
U-sving tvert. Faktisk en god stund siden vi hadde vært borte i de sist og rett opp til noe som viste seg å være en kirke fra 1886 med tilhørende låve og andre bygginger rundt.

Image

Image

De hadde alle hadde sett sine bedre dager. Kirkegården var dog forsatt i bruk, med siste begravelse i 2019

Image

Å utforske gamle ruiner og bygninger er utrolig spennende!

Image

Image

Image

Vi er begge helt enige, Pyreneene blir stadig bedre og bedre. Landskapet, veiene, arkitekturen, ruiner og landsbyer vi kjører igjennom.

Image

Dette vil jeg påstå er på høyde med Alpene, men mye mer ukjent terreng.
Bensinstasjoner er det ofte ett stykke imellom, så når range´n detter ned mot 110km, er det stopp på første og beste sted. Da slipper enn fort de ubehagelige opplevelsene.

Etter Jaca og turens hittil dårligste måltid, hva det egentlig var er vi fortsatt litt usikre på. Det så ut som potetsalat med grønnsaker og brød ved siden av.
Vi hadde laget en løype kombinert fra en nettside Arne hadde kommet over med ferdige gpx-filer og Google map. Att det nå bar rett ut i grusen skal jeg ta på min kappe - Sier gps´en høyre, så svinger vi høyre. Det kan noen ganger by på utfordrende og litt mer spennende turer

Image

Image

Royal Monastery of San Juan de la Peña i Santa Cruiz

Image

Image

Via enda flere grusveier, pass og svinger endte vi på Hostal Lola i Isaba. Her fikk vi ett hotellrom med kingsize seng, to tv´er og ett stort baderom. Noe luksus må enn unne seg på tur her i Spania.

Image

Den lille landsbyen hadde dog bare ett par åpne restauranter, når den ene var full av lokalfolk var valget enkelt. En taxisjåfør i Krakow fortalte meg engang følgende: Er en restaurant tom, så er det en grunn for det. Er den mer enn halvfull av lokale evt turister er det tegn på ett bra sted. Det viser seg å stemme gang på gang, begge deler.
Lammet vi fikk servert smakte aldeles nydelig!

Egentlig hadde vi i tankene å komme oss litt fortere vestover, men med sene kvelder og like sene morgener vi legger opp turen etter, går det i ett behagelig tempo. Livet og tur er til for å nyte sitt otium, ikke nødvendigvis stå opp med solen og jage flest km i løpet av dagen.

Frokost på hotellene besto oftest av to kaffe og litt vann evt nøtter i sengen, med oppdateringer på den store web-fronten. Mer fast føde fant vi gjerne etter en time eller to langs veien, når det føltes naturlig å stoppe og vi fant ett dertil sted.
I Garaioa disket damen på en kafé opp med nysmurte bagetter med ost og spekeskinke samt en stor kaffe til frokost

Image

Fra Pyreneenes fjell gikk turen nedover mot kysten. Brått ble det mye tettere mellom landsbyene og de flotte klassiske steinhusene ble borte

Image

Området vi hittil har kjørt igjennom her i Spania ser ut som har er en hel del campingplasser, i alle fall har vi passert mange skilt til campingplasser. Så om en vill reise med telt eller tarp burde det være gode muligheter for det. Med alle de forlatte bygningene og øde plassene gjennom Pyreneene, burde det også være muligheter for fricamping. Det kan dog være litt i en gråsone slik vi har forstått det

Image

San Sebastian hadde en flott strandpromenade

Image

Image

Image

Ruten ble på sparket omgjort litt for å komme inn på en mer kystnær rute. Det er oftest triveligere veier enn de lenger innover i landet. Det å ha landet på en side av veien og havet utover på andre siden er en helt egen avslappende følelse

Image

Image

Image

Image

Nå var ikke første gang, men i dag slet vi virkelig stort med å finne hotellet som var booket. Adressen som var oppgitt, gikk rett inn på Google map. Det kartet stemte virkelig ikke overens med kartet på Booking.com siden. Når vi dro opp oversikten til overnatting steder på gps´en, var kaoset komplett. Den viste ett 3. sted. Vi kjørte byen på kryss og tvers, men alle adresser og kartplottinger var feil.
Ved en ren tilfeldighet fikk Arne syn på hotellet når vi så etter en parkeringsplass for å spørre oss frem. Det lå på ett helt annet sted enn alle de 3 stedene vi hadde vært på, skulle nesten tru dette er med overlegg.

Rommet på Hotel Villa De Ermua var heller spartansk og stedet bar preg over å være godt brukt.
I dag hadde vi også glemt å hamstre fludium før vi parkerte. Snacs ala spekemat og ildvann var det eneste som fantes i sidevæskene. To ganger var det ut til resepsjonen, som også fungerte som den lokale baren, iført t-skjorte, stillongs og sandaler for to kalde i hvert sitt glass

Image

For en gangs skyld var vi flinke og satt vekkerklokken på 8.30, men tror dere det hjalp? Å neida, både jeg og Arne snudde oss lett og ledig rundt, uten ett eneste ord og borte var vi igjen.
På veien? Ja, det var til vanlig tid - sånn i 10.30 - 11 draget utpå formiddagen. Her stresser vi ikke med noe
Litt av skylden skal også en kranglevoren gps også ha. Etter jeg oppdaterte den før turen har den blitt ille kranglete å koble opp mot en datamaskin

Image

Først av alt en tur til macken, med 5 mil range kommer vi ikke langt. Arne ble blank i øynene når han fikk se en forvokst duplo-lego-tankbil.
Vil-ha faktoren var stor! Mulig en viss GS hang i en tynn tråd

Image

En litt vel spennende start på dagen ble det litt senere i en rundkjøring hvor det var ett kjempesøl med diesel. Hele rundkjøringen var svart. Jeg hadde merket lukten, men tenkte egentlig ikke noe spesielt over det, siden asfalten var så jevnt svart.
Sjefen i øverste etasje ville dog noe annet og lot meg passere med en hinsides stram ballongknute når hjula slapp.
Ille glad jeg var på do før vi kjørte!

Noe av det som har slått oss her nede, er hvor igjen vokst Spania virker å være. Utsiktpunkter og veier over tregrensen har det vært veldig lite av. De få foto utkikk punktene er gjerne merket med ett foto apparat langs veien. Ellers stikker trærne opp og skygger for utsikten

Området sør for Bilbao og Santander, åpnet seg dog opp. Å for ett nydelig område! Jeg får litt assosiasjoner til Englandsturen i fjor og landskapet der når jeg får en slik utsikt

Image

Image

Noe annet vi har lagt merke til er hver landsby har en hund eller flere som tusler rundt omkring, tilsynelatende uten en eier. Villhund er det ikke, det er de alt for velstelte til.
Så satt ut ble vi i dag når vi kjørte gjennom en landsby hvor ett esel kom tusslende fritt gjennom hovedgaten, att vi begge glemte helt å stoppe for å ta bilde

Egentlig ikke så merkelig, når høns, kuer, geiter, hest. Ja stort sett det meste ser ut til å gå fritt på landsbygda. Helt ok, siden de bortsett fra ett par ganger har holdt seg utenfor veien. Selv om de legger igjen mer enn nok visitt kort på asfalten, det ser enn når det er tørt
Hvordan en kuruke som er kjørt ned i asfalten blir når det regner er ett godt spm. Noe sier meg den kan bli vanskelig å se og ikke minst glatt

Lunsjen ble i dag ute i det fri, bestående av kjeks, skinke og vann.
Ett av ”ræggærtriksene” Bamsefar har lært meg er alltid å ha litt proviant i form av kjeks, skinke på boks, spekepølse etc i kofferten. Det er holdbart i varmen og enn har frokost eller lunch om behovet skulle melde seg

På himmelen sirklet ørnene rundt oss og i steinene rundt bordet holdt firfirslene til. Ørn eller rovfugl var det for øvrig veldig mye av, nesten daglig fikk vi syn på de og ofte veldig nær oss. Det førte også til att Arne sin drone forble nedpakket i sidekofferten gjennom hele turen

Image

Image

Image

Image

Ikke langt fra Hotel Termas de Liérganes fant vi en meksikansk restaurant som virket meget forlokkende. Etter gårsdagens kinamat, følte vi kunne være litt mer kresne. Vi hadde lyst på noe nytt og meksikansk hadde vi ikke vært innom ennå
Tror det var en grunn for Arne ikke fikk spist så mye...

Image

Fra Liérganes, litt sør for Santander. Siktet vi oss videre vestover, inn mot noen nasjonal parker sør/vest for Santander, ofte er de veiene gjennom eller forbi slike parker å foretrekke, om enn leter etter trivelige kjøreveier og ikke vet hvilke rute enn skal ta

Rett etter start svingte jeg etter ordre fra gps´en ut til høyre og oppover i lia og ut på nye smale grusveier.
De helt minste veiene på kartet, som disse, fant vi etter hvert ut av vi måtte bli noe mer skeptiske til, de kan ha meget variabel standard

Image

Image

Etter ett par timer var det dags for litt schnell-gas og på en mack utenfor Ruente snakket vi litt om dagens rute, veien videre og hva vi hadde vært igjennom til nå. Vi var begge helt enige om Pyreneene lett overgikk det vi hadde sett av Picos til nå.
Selvfølgelig var Picos trivelig, veiene var flotte, landskapet nydelig, været toppers og alt det der. Men sjarmen og området var hyggeligere i Pyreneene. Etter møte i Øverste Råd, i stekende sol, kom vi frem til det var dags for en ny U-sving og vi satt nesen østover for nye krumspring i fjellene.

Image

Med gps i "Unngå bomvei" modus, slapp vi unna de største motorveiene, ellers var alt ok.

ImageImage

Sent utpå ettermiddagen entret vi Pamplona, etter en shopping runde for øl og pottis havnet vi på Hotel Andia, midt i en av forstandene.

På utsiden av hotellet fikk vi syn på en scooter med fullt Givi rack. Jeg respekterer virkelig de som drar på langtur med det de har å kjøre med!

Image

El Prado bar og restaurant tvers over gaten så forlokkende ut og hadde ledig bord. Selvfølgelig var menyen på klingende spansk. Servitrisen snakket meget rustent engelsk, men via Google translate kunne hun kunne anbefale hennes favoritt - "møøøøø". Det var første gang jeg har fått Dagros med speilegg ved siden av, uansett ble det middag helt innafor preferansene

Image

Ruta for morgendagen ble lagt opp i de sene nattetimer og skulle etter plan bringe den oss langs den Spansk / Franske grensen, med tre grensepasseringer, via flere småveier i fjellheimen

Image

Som de fleste har forstått nå, er hverken Arne eller jeg morgenfugler. Som vanlig starter dagen rolig og litt lat i senga med fjøsbok, forum og oppdatering på nyhet fronten, etc. Av gårde er vi oftest til bortimot lunch tider.
Med nyhetsoppslag som disse hjemmefra følte vi det ikke gjorde noe med ferie på disse tider av året

Image

Innom første å beste mack for å toppe tanken. Deretter satt vi nesa nord, mot Frankrike. Selvfølgelig med innlagt kaffe og mat. Frokost hadde vi ikke fått ennå. En meny med bilder ble saumfart og Bacalao falt for fristelsen, en utsøkt frokost - I sånn 12.30-13 tiden

Image

Fra Pamplona tok vi strakeste vei til Arnéguy. I går hadde vi blitt enige om Picos var ett flott område, på alle måter. Men veiene ble mye "gjentagelse" av hva vi allerede hadde kjørt. Landsbyene lå stadig tettere og trafikken tetnet også til.

Image

Vi hadde zoomet oss inn på Google map etter små veier som hadde mest mulig krøll på seg. Dermed ble ruten ved en ren tilfeldighet lagt fra Arnéguy og inn på D128, en litt mindre vei. Den viste seg å ikke være så spektakulær, men sjarmerende der den snirklet seg gjennom ett skogområde.
Lite viste vi att D428, som D128 ledet ut på, var en fantastisk opplevelse helt uten sidestykke!! Veien oppover ble stadig bedre og bedre. Når vi kommer over platået på andre siden av toppen var jeg og Arne så nær Nirvana det er mulig å komme

[youtube][/youtube]

Image

Image

Image

Platået er ikke mer enn rundt 1250 meter høyt, der det slynger seg rundt og langs fjellsidene med en spektakulær utsikt nedover dalene. Ord blir fattige og bilder viser ikke hele sannheten i en slik sammenheng. Heldigvis hadde Arne på filmingen og dokumenterte godt

Image

Image

Image

Etter en liten stopp og leskende kald drikke på Hôtel des Sources de la Nive. Så bærer det på nytt oppover, nå via D301 som i likhet med de andre veiene slynger den seg langs grensen.
Utsikten, veien, dyrene som laller rundt. Jo da, dette er noe enn fort kan bli vant til!

Sauegjetere var noe vi fikk prøvd oss på også, litt usikker på resultatet. Der de spratt litt til begge sider

Image

Etter hvert blir horisonten stadig mørkere og mørkere. Hvor lenge var egentlig Adam i paradis?
Ett forrykende regn og tordenvær kom over oss. Stoppen under noen trær ble brått lengre, mens vi ventet ut hele hærligheten skulle passere.
Svingete og smale veier full av visittkort fra dyrene omkring fristet ikke stort i pøsende regn og torden. Fascinerende var det å høre hvordan ekkoet fra tordenværet ble kastet mellom fjellene

Image

Etter hvert som uværet passerte og regnet løyet litt, forsatte vi mot øst og ut på D19. Før vi endte dagen i Larrau.
Været så ikke ut til å bedres, så det å kaste bort flotte veier i Pyreneene på transport etapper i regn var bare dumt. Ifølge gps´en skulle det være 3 hoteller i landsbyen, de 2 første virket helt døde og ingen kom ned i resepsjonen når vi gikk inn. Logis Hôtel Etchemaïté var ett temmelig ryddig hotell med noe stive priser. Rommet var derimot ingenting å utsette på, med terrasse og utsikt utover dalen.

Image

Image

Rutinen når vi parkerte var alltid den samme. Av med kjøreklær å opp med vinduer for lufting. Dernest var det å fylle opp glassene med ildvann, snacks, mobil, gps og pc ut i senga. Det tok oss ikke mer enn 5min å urydde ett hotellrom

Image

Ifølge Google var ruten vi kom oss igjennom i dag på 140km, noe som skulle ta rundt 3t 30min. Det er ett godt bevis på Google aktivt sprer Fake News. Denne ruten er ett helt ett dagsverk å passere.
Etter Arnéguy har speedometeret knapt vært over 45km/t, jeg har aldri kjørt så sakte så langt noen gang, å kos meg så mye!

Mat kommer vi heller ikke utenom i Larrau, restauranten på hotellet hadde hvite duker på bordene og kunne tilby ”dagens” – en 3 retters, noe vi gikk for. Lokal vin, en grei forrett, fulgt opp av svin til hovedrett så mør att Arne ble blank i øynene.

Image

Når desserten kom til bordet, ble tallerkenene byttet, lokal ost - Å Arne hadde fått større porsjon enn meg

Image

Med tørket indrefilet og brunt ildvann på senga utover sene nattetimer, går det ikke ann å finne en bedre avslutning på en så flott dag

Image

Før vi kom oss av gårde fra Larrau mandag morgen sto Arne med en kopp kaffe å beundret tankvesken min fra BMW. Den ble prøveplassert på Rallye´n og noe sier meg jeg må passe godt på den i fremtiden

Image

Ut på veien bar det og rett opp på første pass i strålende sol

Image

Image

Image

Den ene etappen via D341 var tydelig skiltet med noe vi tolket som stengt vei, 9km lengre fremme. Men hvor stengt kan det være? En motorsykkel skal det da gå å snike seg forbi med

Image

Image

Etter å godsnakket med veiarbeiderne som holdt på med rassikring, fikk vi vente i 10-15min før vi fikk snike oss bak gravemaskinen, glad og fornøyd

Via en aldri så liten feilnavigering med tilhørende U-sving, havnet vi på Grand Hôtel de France i Pierrefitte-Nestalas.

Image

Når vi befant det for godt å få oss noe å spise, så hadde hotellet akkurat stengt restauranten. Dermed var det duket for en tussletur inn til en pizza sjappe i by´n, hvor verdens hyggeligste pizza-bake-dame tryllet frem en pizza til hver. Vente-øl i kjøleskapet hadde hu også

Image

Image

Om rørleggerne Pierrefitte hadde kommet gjennom nåløyet her hjemme er litt usikkert, løsningsorienterte var de i alle fall

Image

Rundkjøring-pynt/kunst trenger ikke være kjedelig, på vei inn i Pierrefitte-Nestalas

Image

Image

En lang dag med flotte veier, god mat og mye inntrykk tar på. Det tilhører sjeldenhetene, men brått ble det kvelden unge Hr. Lovende, til og med før Arne hadde sovnet.
I løpet av dagen hadde vi jobbet oss videre vestover på den "nordlige" delen av ruten i Pyreneene. Inntrykkene enn sitter igjen med etter en lang dag på veien er utrolig mange og flotte!

Image

Image

Så sen sommer ferie som september har jeg aldri hatt. Litt kjedelig å se venner og kollegaer både gå ut og komme igjen fra ferie, samtidig som det er flere uker igjen til vi skulle på tur.
Men det er virkelig noe å vurdere om enn kan tenke seg sørover på to hjul og dermed forlenge sommeren.
Att vi snudde og hoppet over deler av Picos er vi nå helt sikre på var riktig avgjørelse. Hvorfor nøye seg med noen gode veier, når enn vet det finnes ett område rett ved, med helt fantastiske veier?

Veiene i denne delen av ruten holder litt bedre standard, enn den "sydlige" og første delen av ruten. De er bredere og ikke fullt så mye krappe og krevende svinger.

Over Col du Portillon fant Arne noen fjerne franske slekts røtter

Image

Jeg skal tippe vi var omtrent alene på hele Hotel Vall D'aneu i Esterri d'Àneu.

Image

Resepsjonisten på hotellet, var også servitør på baren og i restauranten på andre siden av veien.
Litt av sjarmen ved ferie er å smake på god, gjerne lokal mat og drikke når mulighetene byr seg.
Kveldens middag besto av lokal suppe og hare til hovedrett - Alt skal være første gang

Dagen derpå sikter vi på å «fullføre» Pyreneene, med en tur om Andorra.

Image

Magene knurret, så en passende restaurant med parasoller for solen ble avlagt ett besøk.
Mens vi studerte menyen for å finne en passende lunsj, fikk vi plutselig se kaffe prisene. Att alkohol ofte er billigere sydover enn hjemme i Norge, er kjent. Men att melken her er så dyr da?!?

Image

Over en av byene i Andorra

Image

Image

På vei oppover Col de Puymorens, etter vi var vel gjennom Andorra, passerte XR´en 50.000km. Ikke gæli til å være 3år og 2mnd gammel

Image

Som vel kjent har det vært ett par hikkasser med hærligheten. Men alt i alt har jeg vært meget fornøyd, så noe bytte tror jeg det ikke blir med det første, tror jeg...

Etter Andorra sine flotte fjellveier kom ett torden og regnvær litt brått over oss. Siden vi var fornøyd med kjøredagen og klokka dro seg utpå ettermiddagen, ble det kvelden i Puigcerdà og Hotel Martinez. Den hyggelige eldre damen i resepsjonen, med en så krokete rygg att vi selv fikk vondt i ryggen. Hun snakket flytende engelsk uten noen problem. Da kan enn lure på hva den yngre generasjon gjør når en 20-åring sliter med språk, men en dame i 80 årene tar det lekende lett

En av butikkene i nabolaget levde av helt naturlige råvarer

Image

Siden det forsatt er masse dager å ta av før jobb og hverdagen på nytt tar til, samt været her nede er en lykke kontra hjemme. Ble ruten visere nordover lagt via småveier i "Parc Naturel Régional des Pyrénées Catalanes" og området nordafor.

Image

Image

Image

Image

Ved en tilfeldighet datt vi inn på to balkongveier

Gorges de Saint-Georges ( https://www.dangerousroads.org/europe/f ... orges.html )
Gorges de l’Aude ( https://www.dangerousroads.org/europe/f ... rance.html )

Det er helt fantastisk å tilfeldigvis dette over slike naturområder og veier. Det kilte godt i magen bortover de veiene der!

Image

Image

Om enn tar tiden til hjelp, legger opp en rute utenom motorveier eller andre store hovedveier, er det helt utrolig hva enn kan komme over!
Vi siktet på de store nasjonalparkene og valgte veier etter hvor "krøllete" de var. Det slår sjeldent feil

Image

Image

Image

I en eller annen landsby fikk vi øye på ett falleferdig slott / borg. Gjerde og den låste porten rundt området var ikke til hinder for oss. Så vi hoppet over og tok en rundtur på egenhånd

Image

Image

Dagens kupp må tilæres Booking, når vi fikk se en 60m2 leilighet, Anna´s Gite. Den lå i nabo landsbyen, Lagrasse, 13min unna til hele 41,65 Gærninger. Dette var nesten for godt til å være sant, så vi dro for å se om adressen faktisk stemte. Vi fant både adresse og navnet på døren, dermed booket vi leiligheten og ringte nr i annonsen.
Mens jeg står og maner meg opp til en ny utfordrende samtale med en franskmann som ikke kan engelsk, svarer det på klingende svensk i andre enden. Fullstendig satt ut over den svenske damen, fikk jeg stammet ut på min beste svensk vårt ærend. Pinkode til hoveddøren fikk vi og nøkkel inn til leiligheten sto i låsen.

På grunn av de smale gatene måtte parkering skje ved hovedveien, ”gatene” gjennom landsbyen var akkurat brede nok for en mc

Image

Image

Mat må vi selvfølgelig igjennom, kveldens 3 retters var en nytelse! Ananas med sjømat, and til hovedrett og is til dessert. Noen ganger kjenner enn virkelig livet leker

Image

Image

Image

Nå som Pyreneene var over, hadde vi ingen videre planer. Annet enn sånn passe Bruspulvergutta - tempo i retning vest / nordvest.

Image

Image

Image

Vi har funnet ut Intermarché er en ok butikk kjede i Frankrike med godt utvalg varer. Vi endte med Frankrikes svar på Fjordland til middag. Forskjellen er att denne retten er på 1,2kg, ser virkelig delikat ut og smaker fantastisk. Enn skal være godt over middels sulten og glad i mat før enn setter hele porsjonen til livs. Jeg og Arne kom til å teste ut denne middag serien i fjor, når vi var i Grenoble. Dermed var den avgjørelsen lett.
Det eneste vi trengte, er en leilighet med mikrobølgeovn for å varme opp hærligheten

Bak delen var butikken slukket lyset og skulle stenge mens vi stod i mat hyllen og vi hadde forsatt ikke kommet oss til øl´et ennå. I løpet av 2 min løp vi tvers gjennom butikken til øl hyllen, grep tak i noen flasker av det som så drikkendes ut og kom oss til kassa.
Vi tok sjansen på vi fikk tak i ett sted med mikrobølgeovn. Hvor vanskelig kan det være? Leiligheter som leies ut finnes jo overtalt til en hyggelig pris.
Det gjorde det imidlertid ikke i Saint-Affrique.
Etter mye leting, for å slippe en meget sen kveld, endte opp med en leilighet hvor tiden hadde stått stille de siste 30-40årene og vedlikehold virket som ett fremmedord.
Ekteparet som leide ut leiligheten bodde i etasjen over, snakket fransk og ikke ett eneste ord engelsk. Mye stamming, armer, ben, tegning på vegger med fingre og miming. Fikk vi både leilighet og vei forklaring til garasjen som var på baksiden av bygget. Alt ordner seg, bare enn vil!
Det har sin sjarm når enn kommer opp i slike forviklinger. Men ”hjemmelaget” middag med juleøl ble det

Image

Image

Noen dager har vi forsatt til gode før vi virkelig må begynne hjemreisen. Imidlertid var vi langt over alle forventningers mor fornøyd med Pyreneene og runden vi hadde hatt der.

Image

Dermed rullet vi videre i "lalle - modus" nord/østover i nasjonalparkene ovenfor Camprodon.

Image

GPS er en velsignelse å kjøre etter, finne overnatting, butikker etc. Når da bensintanken er bort imot tom og det tæres på reserve tanken. Da er det en lykke når den reklamerer for en mack i nabo landsbyen. Vi kom oss frem imellom vinranker og gårder på kortest mulig småvei-rute.
Synet som møtte oss var alt annet enn en åpen bensinstasjon, tror det er en stund siden noen fikk kjøpt noe som helst der

Image

Litt kjedelig når sånt skjer, men tanken holdt fint til neste stasjon, heldigvis

Etter ett par dager på flotte veier i de nasjonalparkene, selv om utsikten ikke er all verden da skog og vegetasjon vokser opp og ordner den saken. Ser vi både Yr og Storm melder tildels store mengder regn i de sørlige delene av Frankrike.
Dermed ble det laget en rute med "unngå bomvei" og "unngå motorvei" til Marseille, her skulle det være noenlunde opphold og pent.
Værprofetene bommet grovt, da lyn og torden var velkomstgaven inn mot Marseille.

Til slutt søkte vi ly på det som i alle fall ikke er min favoritt restaurant. Det blitt ett prinsipp å ikke spise der, men noen ganger må til og med prinsipper bøyes av. Jeg vil selvfølgelig ikke vedvare det, men Arne er 100% for full informasjonsflyt

Image

Hotel Saint Roch. Navnet var temmelig selvforklarende når vi så hotellet, det lå på toppen av ett lite fjell, med 2meter gjerde og elektrisk port inn til området. Enkelte ganger føler enn seg litt malplassert her i verden. Når jeg entret resepsjonen var det helt tydelig motorsykelister ikke var de vanligste klientellet her, etter blikket fra noen av de andre gjestene å dømme.
Siden det ble veldig sent, rotet vi litt rundt i sidekoffertene og samlet sammen det vi fant til ett aldri så lite gourmet måltid på sengen

Image

Image

Image

Dagen etter sikter vi nordover til Pertuis, siden det så ut som om nasjonalparkene begynner der igjen. For å komme oss lett gjennom Marseille, lot vi gps´en stå på ”unngå motorvei” å tok alt på sparket.

Image

Noen rute videre etter Pertuis hadde vi ikke laget. Dermed huket vi av for unngå motorvei, grusvei og bompenger samt bruk svingete vei i våre fantastiske elektroniske bokser. Da regnet vi med vi fikk hva vi omtaler som landeveier her til lands.

Image

Via Limans gikk turen via flere fjellpass og trivelige landeveier nordover til Rosans. Passene var riktignok ikke mer enn 1000-1200 meter høye eller fulle av hårnål svinger, men området leverte varene! Oftest havner enn utpå de store veiene eller motorveier når enn skal hjemover fra ferie. Istedenfor å kjede vettet av seg på en motorvei, kan enn heller sette av noen dager ekstra på hjemover turen, å lalle pent i eget tempo i mye triveligere omveier

Image

Ett gammelt falleferdig hus langs må selvfølgelig utforskes. Denne gang var det jeg som brått tok en u-sving (bombe) og røk utpå ett jorde. Arne var ikke vanskelig å overtale når han skjønte hvor jeg var på vei

Image

Image

Gap og ett Best Western hotell ble dagens destinasjon, litt med tanke på å finne en søndagsåpen butikk. Det var lettere sagt enn gjort. Franskmenn er mer kontroversielle enn hva vi er i Norge. Det var ikke mulig, alt var lukket å låst. Da er det greit med ekornlager av øl og brunt ildvann

Image

Dagen etter fant vi ut av vi hadde kommet inn på Route Napoleon. En av fjorårets ruter, som vi begge slaktet nedenom og hjem i fjor.

Image

Image

Image

Veien nord for Gap var prima vare mente vi på. Vi fant ut att denne ruten måtte prøves en gang til, det kan være vi var litt påvirket av varme og lange dager i fjor.
Nord for Corps, svinger vi av Route Napoleon og inn på D212 mot Huez og Albertville.

Image

Image

Col des Montets er ett lavt pass mellom Chamonix i Frankrike og Martigny i Sveits hadde jeg fortsatt til gode å kjøre. Siden det er triveligere å sikte på veier som er uutforsket var avgjørelsen enkel når vi skulle finne en rute nordover.
Veien over passet ble en heller kjølig opplevelse med temperatur ned mot 4-5grader. Vi merket fort hvordan varmen forsvant gjennom dagen når vi kjørte videre nordover fra Gap. Siste uken i September er ikke helt tiden for Alpepass kjøring.

Image

I Martigny endte vi på Hotel de la Poste, prisen? Joda, vi merket godt vi hadde passert en landegrense og var ute av EU igjen.

Image

Image

Det hindret oss ikke i å finne en restaurant med god drikke og kengu-biff på menyen

Image

Hvordan vi skulle komme oss hjem igjen hadde vi ikke avgjort ennå, når vi dagen etter siktet på Tyskland. Det er fantastisk behagelig med reisefølge som ikke stresser med hvor, når eller hvordan! Veien blir til mens enn går, eller kjører i vårt tilfelle. Sånn hadde vi det egentlig gjennom mye av turen. Tar det litt som det kommer fra dag til dag.

I fjor endte vi uplanlagt å ta natten til hjelp, tok fergen via Rødby og over Øresundbroen hjem. Enn slipper å bestille båt billetter på forhånd eller passe klokka. Dog er det ikke direkte gratis med den fergen og broen.
Utover formiddagen fant vi ut Kiel båten var en passe trivelig avslutning på ferien.
Båten havnet på 2200kr når vi booket dagen i forveien, ikke gratis. Men det er jammen ikke fergen over til Rødby og Øresundbroen heller, selv med mc. Sånn rundt regnet 800kr koster det om enn bare kommer kjørende. I tillegg kommer 7 - 800km Zzznork6 nordover – En av de mindre inspirerende veiene å kjøre i Norden.
Ferie drar enn på for å kose seg og Kiel båten havnet under akkurat det. Vi ville ha en trivelig avslutning på turen også, så avgjørelsen var lett.

Vi hadde egentlig tenkt å komme oss litt nord for Hannover før vi tok kvelden, da ville vi slippe morgen trafikken gjennom den byen dagen etter.

Image

Det ene tok det andre og vi kom oss i god kjøre-modus, så dagen endte med en 112-miler og vi tok kvelden kl 01 på natten på Novum Akademiehotel i Kiel. Jeg skal ikke påstå alle sansene mine var i topp beredskap når vi parkerte, det merket jeg godt på min egen reaksjonsevne. Men når enn skal som Albert Åberg og det ”bare” er 20 min til destinasjon, gjøres ikke de smarteste valgene.

Deilig var det å krype til køys. Enda deiligere var det å slippe å stå opp 6-7 om morgenen dagen etter, for å slippe å stresse til kaia i Kiel.
Her ble det sedvanlig start på dagen i 9.30-10 tiden og etter en litt surre-tur fant vi en kiosk som serverte rundstykke, kaffe og doughnut til frokost, rett ved kaia

Image

Vi hadde nå tenkt oss en edruelig aften og tidlig til køys, for en gang skyld. Skjebnen ville dog det hele annerledes. Etter en pizza og Guinness skulle vi bare ta en dram i baren.
Det ene tok det andre, å den danske bartenderen kunne virkelig sine saker. Arne smakte seg gjennom mye whisky og jeg besøkte som vanlig rom´en sin verden. Han briljerte med kompetanse, egenkomponerte drinker og flasker som ikke lenger var å finne på markedet. Utrolig moro når enn kommer utfor slike personer som virkelig kan sin jobb så til fingerspissene. Litt senere enn planlagt ble det, men vi satset på vi blåste grønt når vi våknet dagen derpå…

Med dette var vel 7500km, 3 ½ uke tur og Sommeren 2019 over. Pyreneene og Spania overrasket meget positivt og anbefales på det varmeste!
Ferie i september var noe helt nytt for meg. Det verste var ventetiden frem til september, men når feren endelig kom, var det fantastisk med noen uker sommer forlengelse i syd Europa.
Om en tur sørover passer i de tidene er det ikke feil, selv om Alpe passene og returen gjennom Tyskland ble litt kjølig, det veide meget godt opp for resten!


Tusen Takk til Arne og Arnfinn som var med å gjøre både ferie og denne turen til en uforglemmelig opplevelse!



Image
fun is not a straight line
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by JRO »

Kjempefint tur referat ledsaget av fine bilder, dere hadde nok en topp MC ferie. :D :thumleft \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by tshansen »

Ja, dette er ren og skjær magi :-) Fy søren jeg koste meg godt med dette. Det er relativt hektisk i huset om dagen, men med støykanselerende headset og noe ålreit på popanlegget var dette ren fornøyelse. Takk for at du har tatt deg tid til å dele alt dette =D> =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by knutk »

Dette var flott @ashland.

Det tok meg flere kopper kaffe å komme gjennom alt. Når jeg først begynte å lese måtte jeg bare fullføre :D :thumleft

Underholdende tekst og flotte bilder.
Takk for at du deler =D>
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by ashland »

JRO wrote:Kjempefint tur referat ledsaget av fine bilder, dere hadde nok en topp MC ferie. :D :thumleft \:D/
Det må sies å være tidenes ferietur :thumleft
Vi har det med å lalle avgårde i passe tempo og kose oss :)
tshansen wrote:Ja, dette er ren og skjær magi :-) Fy søren jeg koste meg godt med dette. Det er relativt hektisk i huset om dagen, men med støykanselerende headset og noe ålreit på popanlegget var dette ren fornøyelse. Takk for at du har tatt deg tid til å dele alt dette =D> =D> =D>
Tusen takk :D
Noe av det jeg setter pris på her er akkurat tur referatene, korte som lange. Dette ble kanskje litt vel mye og langt :redface
knutk wrote:Dette var flott @ashland.
Det tok meg flere kopper kaffe å komme gjennom alt. Når jeg først begynte å lese måtte jeg bare fullføre :D :thumleft

Underholdende tekst og flotte bilder.
Takk for at du deler =D>
Trivelig å høre det falt i smak :D
Litt moro å ha slike referat til senere, når enn skal stjele ideer eller komme gjennom mørke vintermørket
fun is not a straight line
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by voodoodoo »

Helt nydelig å sitte i kjelleren og høre dama pynte treet og samtidig nyte en kald pils og lese et FANTASTISK! reisereferat....

At man skal ha 7 kjøredager i Pyreneene i 2020 gjør det hele enda litt bedre :thumleft :thumleft
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by ojda »

ashland wrote:
JRO wrote:Kjempefint tur referat ledsaget av fine bilder, dere hadde nok en topp MC ferie. :D :thumleft \:D/
Det må sies å være tidenes ferietur :thumleft
Vi har det med å lalle avgårde i passe tempo og kose oss :)
tshansen wrote:Ja, dette er ren og skjær magi :-) Fy søren jeg koste meg godt med dette. Det er relativt hektisk i huset om dagen, men med støykanselerende headset og noe ålreit på popanlegget var dette ren fornøyelse. Takk for at du har tatt deg tid til å dele alt dette =D> =D> =D>
Tusen takk :D
Noe av det jeg setter pris på her er akkurat tur referatene, korte som lange. Dette ble kanskje litt vel mye og langt :redface
knutk wrote:Dette var flott @ashland.
Det tok meg flere kopper kaffe å komme gjennom alt. Når jeg først begynte å lese måtte jeg bare fullføre :D :thumleft

Underholdende tekst og flotte bilder.
Takk for at du deler =D>
Trivelig å høre det falt i smak :D
Litt moro å ha slike referat til senere, når enn skal stjele ideer eller komme gjennom mørke vintermørket


For at ett tur-referat skal bli ‘For Langt’ må det samtidig med langt, være kjedelig :-k
Ingen fare gutten, du har gjort en kjempejobb =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by tshansen »

ashland wrote:Dette ble kanskje litt vel mye og langt :redface
Nei, niks, ikke i det hele tatt, er du dum? \:D/ Det går ikke an å sette noe langt eller kort på slike referat. Det tar så mye tekst og bilder med for å formidle turen. Å jeg er som Bamsefar. Like glad i begge deler. Dette var ikke for langt på noen som helst måte ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by mekkern »

Ja det må en si... Flotte greier. :D
godt skrevet og veldig opplysende.
Gleder meg til September... \:D/

tror jeg skal ha litt ekstra bensin på lur -med 13 liters tank... :-k
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by ashland »

mekkern wrote:Ja det må en si... Flotte greier. :D
godt skrevet og veldig opplysende.
Gleder meg til September... \:D/

tror jeg skal ha litt ekstra bensin på lur -med 13 liters tank... :-k
Det kan være lurt, har du det med deg kommer du iallefall ikke til å trenge den :thumleft
Men merket det stedvis var betydelig lengere mellom bensinstasjonene i Pyreneene enn ellers
tshansen wrote:
ashland wrote:Dette ble kanskje litt vel mye og langt :redface
Nei, niks, ikke i det hele tatt, er du dum? \:D/ Det går ikke an å sette noe langt eller kort på slike referat. Det tar så mye tekst og bilder med for å formidle turen. Å jeg er som Bamsefar. Like glad i begge deler. Dette var ikke for langt på noen som helst måte ;-)
Bra å høre, kom til å tenke på det etter jeg la det ut :roll:
fun is not a straight line
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by Gielas »

Super(b)t referat - akkurat passe langt. :thumleft
Gielas
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by pelsen »

Flott referat, har nesten kommet gjennom :D Ikke noe problem at det er langt, det er jo bare å fortsette der man stoppet å lese sist.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by Kant1 »

Har vært oppmerksom på denne eventyrfortellingen noen dager nå, men travle tider med familie og juleforberedelser har satt en stopper for lesingen.
Men idag... nå... fikk jeg tid. ("Tre nøtter til Askepott" kan ikke matche denne story'en)

Tusen tusen takk for mange ord, og mange fihe bilder.
Denne tida er perfekt for å bli servert slik klassisk litteratur, når man er begynt å venne seg til at tohjulingen(e) er parkert for en stund.

Og god jul, goood hjul :thumleft :thumleft :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by ashland »

Hyggelig å høre det blir satt pris på :D

Mesteparten av bildene her skal ojda ha æren for :thumleft
Minnekortet hans har gått frem og tilbake i posten i etterkant av turen
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Pyreneene og Spania 2019 - Ett sammendrag av eventyret

Post by Kant1 »

Åssen har du lagret bildene for å få dem presentert her?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply