Kosetur med gubbejakke.

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Kosetur med gubbejakke.

Post by knutk »

Høsten er en fin tid for mc-kjøring, og Gubbejakke gjør at man kan strekke sesongen med fornøyelse.

Sist lørdag ble vi på Østlandet velsigna med tørt og fint vær, og grei temperatur i lavlandet.

Derfor tok jeg med ’Lille Blå’ i den hensikt å erte MDG så best man kan, dvs. steike bensin.

Satte kurs mot Drammen og videre langs elva retning Hokksund. Transporten ble videreført i retning Åmot hvor riksveien ble forlatt til fordel for fylkesvei opp Sigdal.
Veien var tørr og fin, men de sparte litt på varmegradene. De blei nøytralisert med et par knepp på varmereguleringen.

Høsten har vært tørr på Østlandet. Dette er vel landskjent etter alt gnålet om strømpriser, men det har også bidratt til at lauvskogen har tørket litt ut, og de ellers så fargerike høstene har fått en heller beskjeden fargeskala.
DSC_0022_R.jpg
Like fullt, blå himmel og en ellers klar dag setter en fin stemning i naturen, man nermest føler at Moder jord roer ned før vinteren.

Rett før Eggedal passeres Eggedal Mølle. Siden jeg kjører alene benyttet jeg muligheten til en liten stopp. De har satt i stand den gamle mølla samt en sag som ligger like ved elva med det fantasifulle navnet Eggedøla, og hele anlegget er virkelig et besøk verdt.
DSC_0029_R.jpg
DSC_0030_R.jpg
Etter å ha konstatert at man har avsluttet sesongen også her fortsatte runden i retning Haglebu. Litt før Haglebu går der en vei over fjellet retning Rødberg i Nummedal.
DSC_0034_R.jpg
Men etter å ha tatt veien i øyensyn fristet det ikke. Etter bommen skal veien stige yttelige 200 høydemeter. Det tok kun kort betekningstid å konkludere at det får vente til våren.

Plan B ble implementert, planen ble utført i Haglebu Fjellstue
20211023_142946_R.jpg
Etter litt rådslaging med meg selv ble det enstemmig vedtatt at ruten skulle fortsette i retning Bromma.

Ikke noe tropevarme over fjellet, men veien var grei å kjøre på.
DSC_0035_R.jpg
I Bromma var det dags å kjøre i retning østover.
Rett etter krysset ble disse fyrene passert. Ikledd pelskåpe fremstod de ikke som potensielle brukere av Gubbejakke..
DSC_0037_R.jpg
DSC_0036_R.jpg

Trafikken langs RV7 denne lørdags ettermiddagen var svært beskjeden, så det hersket en stor ro over det hele.
DSC_0039_R.jpg
Etter Flå passet det bra med et lite bilde av ’Lille Blå’.
DSC_0042_R.jpg

Det var fortsatt vindstille og den litt dystre stemningen i Sigdal kunne også fornemmes langs Krøderen. De vanlige høstfargene var stort sett redusert til nyanser i gult, mindre gult og grønt.
DSC_0051_R.jpg
Like etter hvor bomveien på RV7 begynte ble ruten lagt i retning Noresund og videre mot Krøderen.

I Krøderen kjører man forbi den gamle jernbanestasjonen for Krøderen banen. Takket være innsatsen fra mange frivillige er dette et sted verdig et besøk.
DSC_0060_R.jpg
DSC_0056_R.jpg
DSC_0062_R.jpg
Etter å ha konstatert at der var ingen aktivitet (Ingen revolusjonerende oppdagelse) gikk ferden videre mot Vikersund.

Her fikk jeg endelig også se litt rødt.
DSC_0066_R.jpg
Dagen var nå på hell, og i takt med at himmelen mistet blåfargen skjedde det motsatte inne i mine sommerhansker. hvor man kunne merke at blåfargen tiltok.
Dags for trumfen: Varmehansker.

Etter å ha kobla opp og starta kraftverket senka roen seg i kroppen.

Ruten tok meg nå forbi Åmot på nytt og siste del av turen langs Drammenselva ble en reversering av dagens start.
DSC_0071_R.jpg
Ved passering av Hokksund kunne man skimte gamle Hokksund bru og konstatere at lysene på sykkelen nå kom til sin rett
DSC_0074_R.jpg
Litt magisk å betrakte himmelen som bare blir mørkere og mørkere mens man sitter og betrakter det hele fra baksiden av visiret, ELO spiller på øret : 'And I wonder, is this what life is meant to be' mens varmen som strømmer på og gjør det hele til en ytterst behagelig opplevelse.

Man kan bare konkludere med at det er deilig å være gammel nok til å kvalifisere for Gubbe utstyr.
I min bok er en varm pyse å foretrekke fremfor en kald tøffing når som helst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by knutk on 25 Oct 2021 09:06, edited 1 time in total.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by ashland »

knutk wrote: 25 Oct 2021 01:44 Man kan bare konkludere med at det er deilig å være gammel nok til å kvalifisere for Gubbe utstyr.
I min bok er en varm pyse å foretrekke fremfor en kald tøffing når som helst.
Dagens visdomsord fra @knutk :lol: =D>

Takk for du tok deg tid til å dele turen med oss. Høsten er en nydelig tid å kjøre på, når solen titter frem :)
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by intruder »

Ser ut som du hadde en fin tur,her ble det med et par timers tur i de vante omgivelsene.Og da man hverken tar eller legger inn bilder blir det lite å skrive bort om....
To kjøredresser,gulvest med endeLarmenlogoen og skivotter til 99 fra Europris gjør virkelig susen \:D/
Sesongen varer til det blir dags for piggdekk....
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by Kant1 »

ashland wrote: 25 Oct 2021 06:59
knutk wrote: 25 Oct 2021 01:44 Man kan bare konkludere med at det er deilig å være gammel nok til å kvalifisere for Gubbe utstyr.
I min bok er en varm pyse å foretrekke fremfor en kald tøffing når som helst.
Dagens visdomsord fra @knutk :lol: =D>

Takk for du tok deg tid til å dele turen med oss. Høsten er en nydelig tid å kjøre på, når solen titter frem :)
Denne kan jeg i aller høyeste grad skrive under på. Varm pyse er best \:D/

Forøvrig gilde bilder og kjekt å lese om andre sine turopplevelser.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by ojda »

"Gubbejakke": Vi er mange som signerer på det oppropet Knut :thumleft
Ellers, takk for en trivelig høst-historie =D> =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by JRO »

Kjempefint tur referat @knutk , men jeg må melde at jeg ikke er kommet i gubbealderen ennå. Her er det ingen strømjakker eller strømhansker kjøpt inn ennå. :D :thumleft
Men ser og skjønner at det kan være med å forlenge sesongen, jeg har ikke helt satt inn sykkelen for vinterlagring heller, ser ut til at denne uka også kan være mulig å få noen fine dagsturer. =D> \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by kvase »

Her har en ikke skrudd på verken varme i holkene eller noe annet når en er ute på 2 jul men hva kan jeg klage på her som det ikke er noe å hutre for enda. :thumleft
Syns det er knall å få lest og titta på bilder slik sjøl er jeg elendig på å lage slikt noe Sier bare takk
Last edited by kvase on 25 Oct 2021 15:33, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by Borg »

Kjekk lesning for en som ikke har hatt tid for noe sykkelkjøring siste måneden:(

Fornøyd med hanskene skjønner jeg, hvilke merke/type?
Den bommen hadde ingen sykkel spesifisert så antar den er fri for MC?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by Spiritofwinter »

Fin lesing for en stakkars Sunnmøring som lurer litt på hva en tørr vei er? Her har det regnet mer eller mindre kontinuerlig siste måneden noe som har ført til nedbørsrekorder, jordskred (og lave strømpriser ;-) )

Kjenner at selv om jeg ikke har alderen helt på plass så frister det litt med gubbejakke etter hvert, hadde vert fint å kunne strekke sesongen litt slik som du gjør :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by knutk »

Borg wrote: 25 Oct 2021 14:17 Kjekk lesning for en som ikke har hatt tid for noe sykkelkjøring siste måneden:(

Fornøyd med hanskene skjønner jeg, hvilke merke/type?
Den bommen hadde ingen sykkel spesifisert så antar den er fri for MC?
Bruker disse:
https://www.warmnsafe.com/collections/h ... ted-gloves

Samt denne:
https://www.warmnsafe.com/products/mens-12v-heatlayer

Hanskene er litt klumpete, men trolig ikke verre enn andre forede hansker uten varme.

Skjorta er som en elastisk langermet T-skjørte med høy krage. Begynte med en Gerbingjakke, men den ga en 'Michelin mann' følelse.
Denne er så tynn at man ikke merker at den er på. Normalt kjører jeg med T-skjorte og superundertøy under jakka. Ved bruk av varmetøy kjører jeg med T-skjorte + Varmeskjorta, som da erstatter super - undertøy. Hanskene kobler jeg til samme regulering som jakka, via en Y-kabel, slik at det trengs kun regulator for 1 enhet. Funker veldig bra, da hanskene følger jakka slik at man ikke opplever at den ene enheten burde være regulert litt mer enn den andre.
Siden varmeskjorta ligger så tett på kroppen (litt stretch-materiale ) trenger den relativt lav effekt. Den trekker 44W på full guffe, og jeg kjører den på ca 50 - 60%, m.a.o alle sykler greier å drive den.

Ingen ting i veien for å pakke seg inn i mye varmt tøy, men det er utrolig behagelig å ikke være så påkledd inne i kjørejakka.

Og ja, der var laget til plass for å kjøre forbi bommen med MC.
Last edited by knutk on 25 Oct 2021 19:12, edited 1 time in total.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 25 Oct 2021 15:02 Fin lesing for en stakkars Sunnmøring som lurer litt på hva en tørr vei er? Her har det regnet mer eller mindre kontinuerlig siste måneden noe som har ført til nedbørsrekorder, jordskred (og lave strømpriser ;-) )

Kjenner at selv om jeg ikke har alderen helt på plass så frister det litt med gubbejakke etter hvert, hadde vert fint å kunne strekke sesongen litt slik som du gjør :)
Anbefales på det sterkeste. Og koster en tredjedel av en Akrapovich potte......

Det fine med det er at man ikke trenger å ha på så mye tøy under kjørejakka, så man bevarer bevegeligheten i kjøreutstyret også når det er kjølig.
Bruker å skru det på når temp er under 10 -12 grader.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by ArcticTiger »

Flott tur det der Knutk! Selv har jeg parkert for sesongen, i påvente av 30.000 km service på Multin.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by Palma »

Føyer meg til med anbefalinger av gubbejakke! Beste jeg har skaffet meg noen gang.. (på 2.plass kommer vel :-k.... kona... )

Min er fra Varmekle.no. Hadde vært greit med en med eget batteri som kunne brukes ved stopp og kafferast.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by ojda »

Tenkte jeg også, så jeg skaffet meg en sånn 300kr˚s fra ebay.
Funker flott den å :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kosetur med gubbejakke.

Post by knutk »

Palma wrote: 25 Oct 2021 21:05 Føyer meg til med anbefalinger av gubbejakke! Beste jeg har skaffet meg noen gang.. (på 2.plass kommer vel :-k.... kona... )

Min er fra Varmekle.no. Hadde vært greit med en med eget batteri som kunne brukes ved stopp og kafferast.
I følge websiden til Varmeklær krever jakka 7A ved 12V.

Litt sjonglering med tall leder da til følgende konklusjon:

Om man kjøper en 20A powerbank https://www.batteriexperten.com/no/arti ... -c-pd.html så vil denne levere inntil 18W ved 5V.

Om man kobler jakka rett på 5V vil den kreve og avgi 15W varme. Det greieste er da å koble forbi regulering i jakke, om det er mulig.

20A kapasitet og 3A behov betyr at den kan lunke jakka i drøye 6 timer. 15W er selvsagt for lite varme når man kjører, men kanskje nok til å holde seg varm under en kafferast. Samme websted tilbyr USB-C kabel som kan handtere inntil 5A. Om man kanibaliserer denne og kobler til en plugg som er kompatibel med jakka vil det kanskje være en løsning?
Post Reply