Nordfareres sommerutflukt 2021

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ojda »

Trur Jarle og meg har funnet en bra rytme når vi er på tur👍
Om det ikke er noe vi skal rekke, skal vi heller ikke stresse.
Der er vi evig enige.
Ferie er til for å nytes😊
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Bikeridr »

Neste gang henger jeg meg på ojda og ashland. Jeg er barnefødt b-menneske og avgangstidene passer meg absolutt ypperlig :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Kant1 »

ojda wrote: 17 Jan 2022 21:34 Trur Jarle og meg har funnet en bra rytme når vi er på tur👍
Om det ikke er noe vi skal rekke, skal vi heller ikke stresse.
Der er vi evig enige.
Ferie er til for å nytes😊

Jammen jammen..... kaste bort den fineste tida av døgnet [-X

Jeg glemmer aldri en morgen i Italia der 5 mann murret fælt fordi en herværende "reiseleder" ville ut og opp i høyden klokka ganske tidlig....
Men det var 6 breie glis når vi stod på toppen av Jaufenpass i en gyllen soloppgang :lol:

Men... det er ikke nødvendig å gjøre det hver dag... og det passer best med hotellovernatting i forkant..
Telt og leirliv setter litt andre føringer for avgangstider. :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Bikeridr »

Kant1 wrote: 17 Jan 2022 22:54 Jeg glemmer aldri en morgen i Italia der 5 mann murret fælt fordi en herværende "reiseleder" ville ut og opp i høyden klokka ganske tidlig....
Men det var 6 breie glis når vi stod på toppen av Jaufenpass i en gyllen soloppgang :lol:
Jammen, det er da du setter opp telt på Jaufenpass (eller Akropolis for den saks skyld) kvelden i forveien, så kan man ta frokost/kaffe/YT/Nyheter etterpå før man bryter leir og tusker seg videre.. ;-)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Kant1 »

Bikeridr wrote: 17 Jan 2022 23:07
Kant1 wrote: 17 Jan 2022 22:54 Jeg glemmer aldri en morgen i Italia der 5 mann murret fælt fordi en herværende "reiseleder" ville ut og opp i høyden klokka ganske tidlig....
Men det var 6 breie glis når vi stod på toppen av Jaufenpass i en gyllen soloppgang :lol:
Jammen, det er da du setter opp telt på Jaufenpass (eller Akropolis for den saks skyld) kvelden i forveien, så kan man ta frokost/kaffe/YT/Nyheter etterpå før man bryter leir og tusker seg videre.. ;-)
Det er jo såklart en mulighet. Villcamping er jo veldig populært i mellomeuropa 😊
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Bikeridr »

Kant1 wrote: 17 Jan 2022 23:15
Bikeridr wrote: 17 Jan 2022 23:07
Kant1 wrote: 17 Jan 2022 22:54 Jeg glemmer aldri en morgen i Italia der 5 mann murret fælt fordi en herværende "reiseleder" ville ut og opp i høyden klokka ganske tidlig....
Men det var 6 breie glis når vi stod på toppen av Jaufenpass i en gyllen soloppgang :lol:
Jammen, det er da du setter opp telt på Jaufenpass (eller Akropolis for den saks skyld) kvelden i forveien, så kan man ta frokost/kaffe/YT/Nyheter etterpå før man bryter leir og tusker seg videre.. ;-)
Det er jo såklart en mulighet. Villcamping er jo veldig populært i mellomeuropa 😊
Æ e' fra Nord-Norge! Æ jør såmm æ vijll! ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ojda »

Løsningen er vel og ikke være helt nazi i noen av leirene :thumleft
Kan godt stå opp tidlig, vaske ut hytta (feie :-# ).
Og legge avgårde før 08.00, når det kreves.
Men jaggu er det godt med nykokt kaffe ved vannkanten, blings med nykokt eggehakk og ett morrabad også😇
Men stresse i ferien, det gjør jeg minst mulig😉
Da er det deilig med reisefølge man er brukbart synkronisert med 8)

Å den morran i Jaufen, var helt greit værd maset \:D/

Men det har jaggu mange av de morgenene/formiddagen 'gutta fra øst har nydt i rolig tempo utenfor teltet eller på hytteverandaen vært også =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

Ferie er til for allt annet enn å stresse :thumleft

Jeg og Arne har funnet ett tempo som passer oss begge veldig godt, men vi er da ikke verre enn vi klarer å tilpasse oss 8)
Å komme seg opp tidlig får vi fint til, når det er behov for det... Bare det ikke blir for ofte.

Mener å huske vi var tidlig på veien flere dager på rad, når vi kom oss sørover i Europa på vei til rivieraen og Pyreneene :-k
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

30.jpg

I Åndalsnes er det ny pol-tur, her har vi vært innom på vei nordover. Store utvalget er det ikke, men vi ble fornøyd med fangsten :) Rett ut og inn mot Trollstigen, det er ett par år siden sist denne strekkningen ble fortært, noe som er rent skammelig. Midt i turistsesongen betydde mye trafikk, så her var det bare å være frekkheten selv mens vi gladgasser oppover svingene, mellom tråsykklister, bobiler og campingvogner :smt098 Aldeles nydelig for kropp og sjel, akompagnert til lyden av en rekke firer! Det er da hjertet banker litt ekstra og lengselen til Alpeland melder seg 8)
Ikke langt etter toppen av Trollstigen får vi øye på en passe avkjøring, egentlig alt for tidlig for camp, men veien var forlokkendes. Om ikke annet, et flott sted for en kopp kaffe. Etter noen meter på en sti er vi nede ved Valldøla elv og en perfekt spott for to telt.

19.JPG
20.jpg

Her var det spor i gresset fra tidligere campere, så vi var ikke alene om å like plassen. Bål ble det ikke, men hva gjør vel det når enn kan få en dukkert i passe varmt vann og har ett nydelig område for telt. Helt for seg selv
Motorene var ikke blitt kalde før porter´n var jekket og spekematen fant veien inn på bordet i salongen \:D/

21.JPG

Å våkne til brusen av en elv, med fuglene i bakgrunnen er en magisk opplevelse. I alle fall om enn liker å overnatte i telt og sovepose.

Som vanlig får vi ikke surret oss avgårde før klokka hadde passert godt over 12, tipper vi var de siste på 2hjul som kom oss utpå den dagen :plystre Men hvorfor stresse, hva er det vi skal rekke? Når ferien går mot slutten, kommer det en litt merkelig og ubeskrivelig strittende følelse i kroppen. Noe som ikke vil hjem og tilbake i jobb. Nesten som om enn drøyer ekstra med starten, så varer ferien litt lenger...
Vel, når vi er klare for avreise er det ikke annet enn ett fotavtrykk igjen etter oss. Slik det seg hør og bør for fricamping :thumleft

22.JPG

Selvfølgelig stopper vi i Ørnesvingene, her har det vært stoppet ett dusin ganger, men utsikten må alikevel beundres.

23.JPG

Vel nede i Geiranger ble det ny stopp og is. Her ble feriens eneste shopping gjort unna i suvenirbutikken. Utsultet på langtur, ble sykkel pakket i en fei og farer avgårde første feriedag. Etter en uke tok jeg kontakt med naboene, men de hadde vært meg i forkjøpet. Når de skjønte jeg var avgårde tok de inn posten, selv uten jeg hadde sagt noe :D Da måtte det selvfølgelig med noe hjem. Slike naboer må tas godt vare på :)

Videre går turen på måfå og frilance, Våtedalen var det lenge siden vi hadde vært igjennom og jeg mente det burde være gode muligheter for en natt i telt der.
Våtedalen ble det, men noen vel-egnede telt plasser kom vi ikke over. Vi følger Rv5 mot Sogndal, da hadde vi rett himmelrettning. Ved en av tunellene langs Kjøsnesfjorden, ser vi gammel-veien går på utsiden av hullet i fjellet og vi svinger av. Ett stykke bortenfor, etter en stenur hadde geitene gjort sitt for å holde en passe gress slette fri for trær og busker, heldigvis uten å legge igjen visitt kort

24.JPG
25.jpg

Øl jekkes mens 3kg reker lå til tining. Joker Hjelledalen hadde forlokkendes skilt om ukens tilbud, dermed var dagens middag klar: Øl, whiskey og rom med reker, loff og majones. Aldeles nydelig!

26.JPG

Dog måtte vi begge slenge inn håndkle og restene gikk avgårde til fiskeguden. Imens ble det ett aldri så lite leirbål

27.jpg

Dagen etter fikk vi se det ikkje bare var geiter som frekventerte plassen :shock:

28.jpg

Dagen derpå er vi enige om å ta siste biten hjem, det er litt godt å ha ett par dager å lande på før jobben kaller. Vi kjører via Lærdalsfjellet og Holfjellet. Ved en tilfelighet endte vi sultene opp i Geilo. Midt i turistsesongen var det flere timer ventetid for en pizza. Det ble ingen pizza eller noe annet [-( Høyesterådet avgjorde, det fikk bli en hamburger på en dertil passendes mack. Ren transportetappe følger gjennom Numedalen. Når nesa er vendt hjemmover og hjemreisen er startet, da blir det transport.
Selv om himmelkursen har rettning av hjem, kan «hjemreisen» på en rar måte utsettes ved små avstikkere, småveier, en ekstra overnatting etc, men idet enn tenker «hjem» da starter transporten og ferien er over.
I Hokksund, nærmere bestemt Langebru, hvor de fleste eventyr i Norge starter. Ble det kaffe og ett tårevått farvell :smt056 Ojda hadde medelt ankomsttid i Tigerstaden og hørt rykter om sen middag. Jeg hadde Oslofjordtunellen og Halden i sikte.

29.JPG

Garasjen entres ikke før midnatt.

Med det var årets eventyr over, etter 3 uker og 7800km på veien er det litt godt å komme hjem. Teltet som skulle være en backup i tillfelle vi mistet siste ferge for dagen eller campinghyttene skulle være fullsatt. Ble ikke brukt som først tenkt. Det ble bare 4 netter i hytte, mens resten var ute i vår frie og flotte natur. Helt magisk :love


https://locatoweb.com/map/single/0539238742

_20210628_212006.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Bikeridr »

Nydelig. Et aldeles flott turreferat og skikkelig flott lesing og bildenytelse.
En liten korreksjon er dog på sin plass; med Arne på på tur, kan jeg med ekstremt høy sikkerhet fastslå at det ikke ble nydt noen "whiskey, men derimot single malt skotsk whisky ;-)
Bare manglet meg der, som kunne spedd på med litt sigararoma på kveldene. Så ja, jeg inviterer meg herved med på neste tur :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ojda »

Dett var dett👍
Da er det bare å komme seg ut å lage nye eventyr🥳
Takk for følget på en fantastisk sommertur Jarle. Både den på veien, og nå senest denne på forumet.
Gleder meg allerede til neste Xpedisjon🤩
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

ojda wrote: 25 Jan 2022 00:26 Dett var dett👍
Da er det bare å komme seg ut å lage nye eventyr🥳
Takk for følget på en fantastisk sommertur Jarle. Både den på veien, og nå senest denne på forumet.
Gleder meg allerede til neste Xpedisjon🤩
Selv takk for en fantastisk sommertur :thumleft i år får vi sikte på det store utland, med start i mai \:D/
To år med bare Norge for rekke, kan ikke lage ny tradisjon å hoppe over Europa...

Ser det ble litt nynorsk i skrivinga, av en eller annen grunn har ordboka låst seg i nynorsk og autokorrekt :-k men det får heller være, kan ikke forlange alt av TPB :plystre

@Bikeridr - Jeg og Arne følte litt på det når vi listet oss avgårde på langtur her til lands, uten å nevne det her på forumet. Sikkert fler her som kunne tenkt seg å bli med, selv med telt som backupløsning
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Palma »

Mykje bra lesning her @ashland , og om det kjem noko på såkalla siemål så skal me freista å bære over med det au.
Post Reply