Il gravel tour di quest'anno in Italia

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Il gravel tour di quest'anno in Italia

Post by Borg »

2023, 4 karer satt rundt et bål og laget en «pakt» utenlandsreise i 2024. Alle var familiefolk og var klar over at dette krevde «grooming» i heimen for å få det gjennomført.
Det var dermed ingen selvfølge at det skulle skje(det var tross alt et par øl med i bilde da «pakten» ble inngått, MEN hele tre kom seg i vei høsten 2024 (historien ligger her inne et sted 8) )
Hjemme hos meg, er det viktig å selge ting inn som «årlig tur» og «tradisjon» og dermed like livsviktig å ikke bryte slike. Så, da måtte det bli en 2025 tur, men med (midlertidig satser vi på) to reisende. Tredjemann, fra året før, hadde jo også et liv, samt mente han ikke hadde rette sykkelen. Nå vet vi sykkelproblemet er løst, så satser på at logistikken tillater tur i 2026.

Det skal sies at aldri før har jeg startet en sykkeltur med å putte sykkelen på en henger, men det gjorde jeg altså i dag. Pakket den i går og kjørte den av gårde i dag. Så nå sitter jeg hjemme på verandaen og venter på fredag 12 september, da skal legemet få følge etter sykkelen. Har god tro på at jeg skal klare å ta den igjen.
IMG_7387.jpeg
Kona var litt opptatt av om sykkelen fikk selskap, og sannelig var det ikke en annen der den kjente igjen fra HPR tidligere i år.
IMG_7392.jpeg
Hun lurte også på hvorfor de to sykklene hadde andre dekk enn resten av sykklene som sto der og det sier jo headingen på tråden alt om:)
Det kan kanskje se ut som litt oppakkning, men… Bagster-sekken forand toppkofferten er kun kjøreutstyr jeg skal ha på meg, samt i toppkofferten ligger hjelmen. Etter alt det er tatt ut, er d ikke såmye bagasje igjen :D
Klar for tur!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Re: Il gravel tour di quest'anno in Italia

Post by ojda »

Det gleder meg at du har startet opp en tråd 🫵🫡🥳
Det gir håp om litt oppdatering fra turen deres med litt kommentarer og bilder efterhvert 👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

=D> Applaus for flott innledning =D>

Dette gir meg noen minner fra 10 år tilbake, dengang vi la ut på "El Quattro Fantastico" turen.

Ønsker dere max lykke til, håper sola skinner og at hjula har bakkekontakt hele veien.
Skulle vært nedover selv, akkurat i denne stund.... men blei kne-operert (igjen) sist mandag, så nå er det 5 uker med gips... stående kjøring kan gå greit, sittende, not so much 🤣

Gleder meg til oppdateringer.
Kjør vakkert !
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

ojda wrote: 06 Sep 2025 18:59 Det gleder meg at du har startet opp en tråd 🫵🫡🥳
Det gir håp om litt oppdatering fra turen deres med litt kommentarer og bilder efterhvert 👍
Tråden er startet og «hovedskribenten» har ikke engang begynt. Jeg er kun «oppvarmings bandet»
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Kant1 wrote: 06 Sep 2025 19:18 =D> Applaus for flott innledning =D>

Dette gir meg noen minner fra 10 år tilbake, dengang vi la ut på "El Quattro Fantastico" turen.

Ønsker dere max lykke til, håper sola skinner og at hjula har bakkekontakt hele veien.
Skulle vært nedover selv, akkurat i denne stund.... men blei kne-operert (igjen) sist mandag, så nå er det 5 uker med gips... stående kjøring kan gå greit, sittende, not so much 🤣

Gleder meg til oppdateringer.
Kjør vakkert !
Må slutte med kulekjøring på vinteren @Kant1 , du er ikke der lenger :plystre
God bedring!
JLafton

Post by JLafton »

Det blir spennende å følge :thumleft
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Pakke, pakke, pakke, enkelte av oss begynte med det for flere uker siden. Normalt sett er jeg den som begynner pakkingen rett før flyet skal gå når jeg skal ut å reise, men denne gangen er det litt andre tilstander.

Først skulle jeg på GiØ, samme helg skulle sykkel og kjøreutstyr bli levert for transport nedover Europa. Det var en viss fare for at både sykkel og kjøreutstyr kunne bli litt... støvete? gjørmete? Uansett greit med litt ekstra, så flere sett kjøreutstyr ble pakket slik at jeg hadde noe til hver tur. Men så skal jeg på litt jobbreise også før jeg reiser sørover, så man må tenke seg om så man plutselig ikke står enten på jobb eller en plass nede på kontinentet uten noe viktig.

Men så var det motorsykkelen da, viktig at den ikke får skader under GiØ. Med rekord mange velt (var vi oppe i 10?) så var @Borg litt nervøs underveis for om det skulle bli tur, men sykkel og fører overlevde, merkelig nok :)
Snapchat-2078881193.jpg
Nå skal det sies, min Norden har ikke en eneste flekk brun farge fra fabrikk eller ettermarkedsdeler, men etter GiØ var den plutselig mer brun enn noe annet, så det måtte bli en liten tur innom en vaskehall på vei til Gjerdrum for transport sørover.
20250831_105509.jpg
Til tross for en god runde med spyling så er det en viss fare for at litt av Finnskogen blir med nedover Europa.

Vel fremme på Gjerdrum, ble sykkelen parkert sammen med andre sykler i påvente av at en kjent GS1300 skulle møte opp denne helgen.
Snapchat-1802123774.jpg
Nå skal jeg bare en kjapp tur til Bergen for litt møter med stor sjefene i firmaet jeg jobber for, så er jeg klar for avreise sørover Europa :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Dette blir både moro og gildt å følge med på :thumleft

Å for min del det nærmeste jeg kommer Europatur på mc i år
fun is not a straight line
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Endelig er dagen kommet, denne dagen har jeg ventet på alt for lenge kjenner jeg :D

Men som nevnt så er det ting man må passe på når man pakker, ting man ikke kan pakke før i siste liten og ikke minst, ting man bør ha på flyet og ikke på sykkelen som allerede er nede i Europa en plass (pass!!). Skal jo ikke plukke opp sykkelen før i morgen, så måtte ha en ekstra t-skjorte også.
Siden jeg likevel skal ha med drikkesekk så ble denne valgt som håndbagasje på flyet sørover, det jeg ikke husket var at den er ganske liten, men man pakker lett så den blir stor nok.
20250910_144000.jpg
Ferdig pakket og alt klart, så fikk jeg plutselig en telefon fra transportør. "Hvor la du nøkkelen til sykkelen??"
Den fikk du i hånden når jeg leverte den sa jeg... det ble stilt i andre enden, jeg nevnte noe kjøreutstyr, en garasje... "åja, den ligger sammen med kjøreutstyret ditt, nå husker jeg" "klikk"

Uten bekreftelse på at han faktisk hadde funnet nøkkelen så bestemte jeg meg i siste øyeblikk for å ta med reservenøkkelen. Så får vi se i morgen om det var nødvendig eller ikke.

Første etappe ble i sol og fint flyvær med "Kråka" til Widerøe, som vi lokalt kaller den. Fin utsikt, får satse på det blir like fint lenger sør :)
20250912_100951.jpg
Vel fremme på Gardermoen så blir det å vente på flyet og @Borg mens man passer på at væskeinntak er på plass :)
20250912_114518.jpg
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Etter kun 1 usving har vi nådd Liechtenstein
Roargutten
Roargubben
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000

Post by Roargutten »

Gleder meg til fortsettelsen her. Kos dere masse på tur.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Snart kveld i Lugano, vi sitter på den lille verandaen (ca 30kvm +) utenfor rommet med hver sin kalde forfriskning mens vi snakker om dagens begivenheter og hva vi kan møte i morgen :)
20250913_223207.jpg
kvase

Post by kvase »

Blir god tur dette ja så det er bare å windows titte på her på forumet -følger på :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Livet på veien går videre. I går forlot vi Lugano og satte nesen mot TET. Skal sies at kvelden før ble noe sen, ikke av drikking men av «bilspotting»🤓
Et litet problem oppsto også på veien
IMG_7439.jpeg
Klokken ble 13:10 for vi «fant» grus. Første forsøk endte i bakgården til en Italiener og vi måtte pent snu, men forsøk 2 da kom det seg.
Kartleseren var litt piano til å begynne med, men etter å ha blitt forbikjørt av en kar på 70+, på en chopper, med halvhjelm, imponerende gråskjeggmanke å «berta» bakpå, våknet det litt italiener også i han.
Selv la jeg igjen buffen i et parkeringshus i Liechtenstein, dagen før, men tempraturen var på vår side.
Mye grusveg på kryss å tvers mellom kornåkre å småskog. Den som så noe askegrå ut på slutten, var selvfølgelig han bak i sandtåka..
IMG_7438.jpeg
Overnatting ble i Lago di Viverone, noe dyrt hotell med herskaplig mat, med tilhørende vin, øl og rosevin. Men vi tok kosten med å komme sent på strak arm.
IMG_7444.jpeg
i dag har det vært mye grus, sand, søle og en elvepassering
IMG_7456.jpeg
IMG_7448.jpeg
Klokken 15:30 var vi fremme ved oppstigningen til et nonnekloster(her må min «partner in crime» legge ut bilder, jeg hadde mer enn nok med å kjøre).
Endelig oppe var d tykk tåke, så noe utsikt var d ikke å snakke om, men vi så noen som sto å vinket på oss. D viste seg å være tre engelskmenn som hadde slått camp for kvelden. De ble noe overrasket da vi sa vi skulle ned igjen(ned var barnemat i forhold til opp). Nå lurer vi bare på hva som er hardest. Denne stigningen eller Col De Sommelier…
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

Borg wrote: 15 Sep 2025 21:46 Nå lurer vi bare på hva som er hardest. Denne stigningen eller Col De Sommelier…
Det skal være ganske hard stigning hvis det skal være verre enn Col de Sommelier. Den er grei i starten så blir det steinete og bratt, og hårnålene er et lite kapittel for seg :-D

Så dere er i Bardoneccia akkurat nå?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply