Il gravel tour di quest'anno in Italia

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Il gravel tour di quest'anno in Italia

Post by Spiritofwinter »

Vi er kommet til kjøredag 4, vi er i Torino hos et BMW verksted. BMW'en startet jo "hjemme" i Bayern på lørdag og har nå tydeligvis fått hjemlengsel etter noen harde dager igjennom, så langt, 5 land og trenger pleie.
20250916_105451.jpg
20250916_105508.jpg
Men vi får ta det fra starten, på kjøredag 1.

Vi starter med en god frukost på hotellet, ikke sikker vi får det hver dag, så greit å nyte det mens man kan. Der er noen andre nordmenn også, vi får ikke kontakt, men mistenker at de skal samme som oss.
Det nærmer seg tid for at vi kan hente sykler, det er et par km til der vi skal hente de, når vi da sjekker med hun bak skranken om hvordan man kan komme seg dit kommer det kontant taxi. Veiene har 110kmt fartsgrense, det er ikke anbefalt å gå der. Greit nok, men vi ser på google maps at der er fortau på ene veien og det ser greit ut på den andre, vi prøver. Fortau er greit, den andre veien har ingen trafikk, hvorfor ser vi i andre enden, veien er stengt for trafikk, med gjerder, fint for oss.

Vi kommer oss frem til syklene, klarer etter hvert å få på oss kjøreutstyr, ut på autobahn retning Østerrike.
20250913_092719.jpg
Der var nøkkelen min :D
20250913_092931.jpg
Vi tar det rolig i starten, fin kjøring, veien deler seg, GPS sier vi skal til høyre, jeg legger meg til høyre, som plutselig går til venstre og feil vei i 150++ kmt... kjapp avkjøring noen km lenger borte, riktig avkjøring og riktig vei, første U-sving er et faktum.

Etter dette går alt mye bedre, vi holder tempo oppe og etter 2 timer må vi ha en do-stopp. Det passer perfekt med at vi krysser grensen til Østerrike og kan kjøpe vignett samtidig.
20250913_125027.jpg
Videre etter stoppen skal vi inn i Sveits og kjøre på grensen til Liechtenstein. Undertegnede har aldri vert i Liechtenstein før, så vi bestemmer oss for en stopp i Vaduz, selveste hovedstaden, som har ca 2 gater der den ene er gågate. Vi parkerer og går en liten runde og merker at vi skiller oss litt ut, en ting er at det er sol og 25 grader, vi går i full motocross bekledning der alle andre er litt lettere kledd, det andre er at mine Alpinestars Cross støvler knirker noe hinsides og overdøver alt annet av lyd langs hele gaten. Vi ser en mann, ca 70+ år, i hvit dress, Panama hatt og cigar, han nyter livet på en helt annen måte enn oss, hver sin smak, kanskje om 30 år...

Vi finner etter hvert et konditori eller noe sånt, som selger både kaffe, kaker og is, det blir en ja takk alle tre på oss begge. Vi koser oss i varmen, men vi må videre, vi skal tilbake til Sveits og dagens mål er Lugano.
20250913_145814.jpg
Vi kjører på videre i Sveits, det er litt grå skyer, men fremdeles ok temperatur. Landskapet minner veldig om enkelte norske landeveier, så det er helt greit.
Men så... dagen faktiske høydepunkt, den virkelige starten på turen, San Bernadino.

Jeg har kjørt fjellpass før, men i Sør-Europa har jeg kun kjørt med bil. Det er 11 grader og regn i luften når vi starter på bunnen, det er godt ut på ettermiddagen og kanskje ikke det mest kjente fjellpasset, så med unntak av et par MC'er som kjører forran oss og er par britisk registrerte Porcher så er det ingen andre her.

Vått på parkeringsplassen i bunnen av passet:
20250913_170708.jpg
Jeg durer på oppover og koser meg i svingene, det er sving etter sving etter sving, Sten forsvinner bak i speilet en plass, men jeg skimter han en gang i blant. Vi når toppen, det er 8 grader, det er vått, men det betyr ingenting i dag, jeg kjører mitt første fjellpass i Sør-Europa på MC.
20250913_172802.jpg
20250913_172737.jpg
Jeg får beskjed av Sten om å kjøre, vi møtes nede, jeg kjører på og ser han ikke igjen. Jeg koser meg med sving etter sving, frem til jeg kommer ned til en liten fjell landsby, her er det skiltet til Lugano, men min GPS sier jeg skal videre nedover smale veier og flere små landsbyer. Det går plutselig opp for meg at Sten ikke har samme GPS som meg, det kan være han ser Lugano og tar av, jeg stopper på første ledige plass, rett utenfor synsfeltet for avkjøringen. Jeg venter noen minutter og begynner å tenke at greit nok han var litt langt bak, men ikke så langt bak. Jeg rekker ikke å tenke ferdig en gang før telefonen ringer. Joda, Sten sin GPS har "sett" Lugano skiltet og han er på hovedveien. En kjapp U-sving og han er tilbake på smale veier i små fjell landsbyer. Det er midt nede i en slik by jeg kommer på at pokker, vi er et par mil fra Lugano, men vi har ingen overnatting, ingen plass å stoppe for en kald øl, og temperaturen stiger kjapt på veien ned mot Lugano.

Vi kjører inn i Lugano, vi stopper på en tilfeldig plass og leter etter hotell, vi finner noe lovende, ikke alt for langt vekke, vi kjører. Vi finner hotellet, Sten forhandler pris og får lavere enn om vi booker online. Vi får også parkering i bakgården og en veranda på 30++kvm. Bonus, TET sporet går på veien som passerer hotellet.

Kjøkkenkrok inne på rommet:
20250913_192508.jpg
Rose i toalettpapir, her snakker vi stil!
20250914_083154.jpg
Deler av verandaen har utsikt mot bakgården der vi parkerte.
20250913_192555.jpg
Etter en kjapp dusj leker vi skatteflyktninger blant eliten i Lugano, vi får øl og mat samt at vi ser på alle butikkene som selger ting som koster mer enn vi tjener pr år.
20250913_220645.jpg
20250913_220927.jpg
Vel tilbake på hotellets veranda med hver sin kalde øl, innser vi dagens ekstra bonus, deler av Lugano sin elite samt ungdommen men sine lett modifiserte biler passerer krysset ved hotellet.
20250913_223207.jpg
Vi har full oversikt over alt som skjer og har stor underholdning i å se biler vi sjelden eller aldri ser hjemme, for å ikke snakke om at der er en liten feil i lysreguleringen som på det jamne skaper situasjoner som hele tiden fører til heftig bruk av lydhorn og nesten kollisjoner. Etter å ha sett på dette alt for lenge blir det kveld, men en litt urolig natt siden det er mye trafikk forbi vinduet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Jaja, etter 45 minutters spenning kom det ei blid italiensk dame og kunne opplyse om at mysteriet var løst «It was a bird in the engine».
D110ED8E-0A5E-4048-B46D-1DB98A548FE2.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 2
Vi kjenner at vi er litt sliten siden kroppen ikke har fått nok søvn, men en liten frukost og en kopp kaffe burde jo fikse det verste. Vi bestemmer oss for en kaffe på verandaen, tanke opp på bensinstasjonen ved siden av hotellet og kjører på med TET siden den går forbi hotellet.

Vi kommer ganske kjapt inn i Italia fra Sveits og etter en del mil i Italienska landsbyer, så langt kun på asfalt, kjenner vi det er på tide med en stopp. Vi tar av fra TET sporet og havner på en liten kaffe/bar midt inne i en bitte liten landsby. Panini med salami og en americano gjør seg godt, akkurat passelig mat før videre kjøring.
20250914_114453.jpg
20250914_121432.jpg
Litt etter litt tilpasser vi oss de Italienske trafikkreglene, fartsgrenser er veiledende, forbikjøring blir gjerne tatt med møtende trafikk og skilt følger vi det som passer oss best.

Vi fortsetter å følge TET sporet inn i div småbyer, plutselig er vi på en smal grusvei, endelig grus!! 50 meter lenger inne står vi plutselig i bakhagen til en uvitende Italiener og innser at dette var feil. Jaja, vi fortsetter på asfalten...

Det går enda en stund på smale asfaltveier før vi plutselig kommer over et skilt som vi tyder som dårlig vei, der kommer grusen!! Det veksler mellom grus og asfalt ganske lenge, før vi kommer til et skilt med innkjøring forbudt. Sporet går forbi skiltet og trafikkregler i Italia er jo veiledende, ikke sant? Vi kjører forbi skiltet og har endelig kommet til den grusen vi har ventet på, men det tok 3 timer med asfalt fra Lugano før vi kom til noe grus.
20250914_131056.jpg
Vi fortsetter forbi flere slike innkjøring forbudt skilt, veier en fin, for en MC med knastedekk. Etter hvert blir det mer steinete og vi fortsetter oppover i fjellet med hårnålsvinger på grus. Plutselig er det asfalt igjen og vi kjører nedover igjen på meeeget smale asfalt veier inn mellom små hus, egentlig helt greit å kjøre slik.

Etter en stund kjøring kjenner jeg at sol og varme begynner å tære på, i det vi kommer inn på neste grusvei tar vi en stopp. Her er de en elv og rasteplass, nesten litt idyllisk. Vi tar en liten stopp og bestemmer oss for at vi skal stoppe for en kaffe i neste småby.
20250914_142336.jpg
Vi kjører videre på fine grusveier inn til neste by der veien vi skal kjøre er stengt. Det er rigging og generalprøve til et ballett/danseshow senere i dag. Italienere generelt gir en god F i veisperringen og det samme gjør vi, vi parkerer nesten inn til bordene til restauranten nermest dansescenen og satser på at parkeringsvakten ikke orker å bøtelegge oss i varmen.
20250914_152024.jpg
Vi bestiller oss is og kaffe, det vi får servert er en ganske stor porsjon med is og en kaffe som er både kremet og kald, men i varmen gjør det godt. Vi ser litt på generalprøven til jentene som danser og vurderer nesten å bare avslutte dagen, men vi må videre. Vi setter oss et mål om å nå Lago di Viverone, en liten innsjø i passelig avstand fra der vi er, burde jo ikke ta mer enn en time å komme dit, burde er vel rette ordet.
20250914_160158.jpg
Ikke alltid at TET sporet er helt pålitelig, her skulle vi rett frem og inn i krattet i følge sporet, vi kjørte rundt...
20250914_161414.jpg
2 timer senere, noen grusveier og enda flere asfalt strekker senere begynner vi å skimte en innsjø. Innsjøen har et arrangement med noen speedbåter og det meste av overnatting er fullt. Vi ender til slutt på et litt vel fint hotell, men kroppen er sliten og trenger øl, vi må bli flinkere til å avslutte tidligere og bestille overnatting før det blir for sent.

Etter en øl og dusj på hotellrommet ender vi i hotellets restaurant, der er mer øl, der er kjøttmiddag, vin og dessert. Ved en tilfeldighet så kommer mannen på nabobordet med en kommentar om kjøttet vi vurderer å bestille, han skjønner at vi ikke nødvendigvis klarer å tyde helt perfekt menyen og kommer med behjelpelige tips. Vi får en liten forrett, vi får rosévin som vi ikke har bestilt, vi får øl og vann vi har bestilt og vi ber øm et glass lokal rødvin. Usikker på om det er vi som sier feil eller om kelneren misforstår, men et glass blir til en flaske, som går litt fort ned i kveld.
20250914_205521.jpg
Ved en tilfeldighet ser jeg en BMW logo og noe tekst på jakken til mannen på nabobordet som kom med noen kommentarer tidligere, vi må til slutt spørre om han tilfeldigvis kjører eller har kjørt BMW motorsykkel. Joda, både han og fruen som også er der kjører hver sin GS, men på en planlagt 2 måneders tur så ble hennes sykkel stjålet i Frankrike for noen uker siden og de var nå på biltur for å hente bagasjen som ble liggende igjen. Thomas og Helga er pensjonister fra München og tar gjerne turer på et par måneder av gangen på 2-hjul. Etter å ha snakket en del frem og tilbake samtidig som vi tømmer både ene og andre typen vin samt bestiller oss crème brulé til dessert så avtaler vi å møtes til frukost neste morgen før vi skal reise videre. Siste øl blir inntatt ute på verandaen utenfor hotellrommet mens vi snakker videre om kjøringen neste dag. Plutselig er klokken blitt mye i kveld igjen, ny dag venter i morgen.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Ser ikke ut til å være noe vellykket tur i hele tatt, å kan umulig være bedre enn regnfulle høstdager i Norge [-(

Måtte sjekke ut Col de Sommelier, der var vi ikke innom. Kan ikke ta alt i en jafs heller. Noen godbiter må ligge på lur til neste gang også :D
Varmer ekstra dere også øver dere på U-svinger :thumleft
fun is not a straight line
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Her blir d Col de Sommeillier i morra. Plassen for overnatting (som vi nå har booker for to netter, må vel kunne kalles «basecamp» for den bedagelige garde som ikke ligger i telt
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Artig lektyre med foto på morgenen og God tur videre :thumleft

Jeg har feil type jobb for å ta fri noe særlig på denne tiden av året, men det ser absolutt bra ut med sikkert litt mer levelige temperaturer og mindre turist-trafikk generelt.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Flott å følge med på, særlig for oss som aldrig kom oss sørover i år 🤨
Takk for bilder og beskrivelse 👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Borg
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

I denne bakken nådde vi dosen for grus(grus og grus…stein og mer gråstein)
IMG_7520.jpeg
Ikke at det gjør noe, lavlandet med god øl og vin er ikke feil det heller
IMG_7523.jpeg
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 3
Vi våkner til en litt kjølig morgen, vi vurderte om vi skulle ta en dukkert i bassenget før frukost, men det er kaldt og gjerne minst like kaldt i vannet, så vi står fint over. Kjenner også at kroppen er litt mer sliten i dag, note to self, spesifiser glass og ikke flaske vin til middagen.
20250915_100646.jpg
Vi møter våre nye tyske venner under frukosten som avtalt og praten går like godt i dag som i går kveld. Frukosten skulle vel tatt opp mot 30 min, men i dag tar den halvannen time og de ansatte på hotellet har begynt å rydde lenge før vi er klar til å gå på rommet for å pakke.
Når vi har fått pakket alt og skal kjøre videre står våre tyske venner der for å si farvell. De skulle egentlig vifte med et BMW GS flagg, men det ser ut til å ha vert i sidekofferten på sykkelen som ble stjålet i Frankrike, så det blir et godt håndtrykk, ønske om god tur videre og ring viss dere har tid når dere kommer til München igjen.

Vi kjører tilbake inn på TET sporet og jeg innser at vi har glemt å tanke opp før vi parkerte kvelden før. Jaja, vi tar det når vi passerer en bensinstasjon på veien. Jeg har ikke før tenkt tanken før vi drar ut på dagens første grusvei, eller grusvei er ikke helt rett. Vi snakker mer glemte traktorstier inne i skogen. Den neste timen blir det inn og ut av skogsveier og små byer med smale gater, ingen motorvei på denne delen av TET.
20250915_112405.jpg
Tidvis idyllisk langs TET ruten :)
20250915_115041.jpg
Vi kommer etter hvert til en bensinstasjon i en liten småby og får tanket opp, ingen av oss er på reservetank enda, men det begynner å nærme seg. Et stykke videre så ser jeg at vi kommer inn på neste seksjon, seksjonene har hver sin farge på GPS'en så det er lett å se. Inn i skogen igjen og plutselig er vi på singletrack med høyt gress og lave grener, det er bare så vit vi ser hvor vi skal kjøre. Det åpner seg litt opp igjen og plutselig stopper vi forran en elv.
20250915_125010.jpg
Elven er grunn og det er kombinasjon av sand og stein på bunnen. Vi bytter på hvem som kjører og hvem som dokumenterer med bilde, passeringen er ingen problem.
20250915_125404(0).jpg
IMG_7456.jpg
Etterpå blir det mer gjørmete og jeg kjenner sykkelen sklir mer, men det er ingen dramatikk, vi glir fint igjennom skogen før vi sikter oss inn på en småby med en kaffe.

Vi får igjen servert en kaffe crème, samme som vi hadde dagen før, mer som halveis smeltet kaffe-is samtidig som vi får hver sin limonade.
Snapchat-800744490.jpg
Etter en liten pause er det ut på nye smale stier melom noen jorder, det ser faktisk ut som en plass man kunne møtt en jeger ute i en kornåker, evt en bonde med traktor, og her kommer vi durende på MC.
Ikke lenge etter så er vi på asfalt igjen, veldig fine asfaltveier med mange fine svinger både opp og nedover fjellene.

Etter en stund snakker vi om å lete etter overnatting, men samtidig er vi kommet til er veiskille. Skal vi kjøre opp til det vi har hørt omtalt som Nonneklosteret? Eller skal vi roe ned og ta det på starten av dagen i morgen? Vi hadde sen avreise på morgenen og kroppen er ikke klar til å avslutte, vi kjører på oppover fjellet mot Nonneklosteret. Først mange flotte svinger på asfalt, så litt dårlig grusvei, så veldig dårlig grusvei med mange store løse stener og en del sand i svingene. Fokus er på plass, vi durer på, se sporet, kjøre, flytte blikket, alt under kontroll, før vi vet ordet av det er vi på toppen. Ren plankekjøring! :D
20250915_161627.jpg
Normalt sett er det en fantastisk utsikt her (er vi blitt fortalt), men vi ser kun skodde og noen briter. Britene har lettere sykler enn oss og telt, de skal være her til i morgen, det var hardt nok å kjøre opp, de skal ikke ned enda. De blir passelig overrasket når vi først og fremst har kjørt opp med sykler på 200kg++ og enda mer når de lurer på hvor teltet er og vi sier at nei, vi skal bare opp å snu ned igjen like fort.

Etter en kjapp prat så begynner vi å kjøre nedover igjen, ikke veldig stort tempo, bare akkurat passelig til at vi holder det gående uten å ta noen sjanser. Ikke så veldig langt nede så ser jeg skodden begynne å lette, men ingen Sten bak meg. Jeg stopper i en sving, tar bilde av sykkel og utsikt, så hører jeg lyden av en GS på vei ned bakken, akkurat passelig til å knipse et bilde av han.
20250915_163136.jpg
20250915_163152.jpg
Vi siger videre nedover, ingen dramatikk, men vi begynner å bli tørst, på øl, eller vin.
Vi kommer ned i landsbyen, konkluderer med at her er ikke overnatting, men det har nabobyen. Vi booker og kjører retning hotellet og en butikk. Vel fremme på butikken kjøper vi litt vann og en flaske vin, skikkelige saker, den er lokal og koster 2,3€, nesten 30kr. Hotellet ligger rett ved siden av butikken, har port og gjerde inn til parkeringsplassen, en liten bakhage der vi får hver vår øl og dobbelt rom i den forstand at det er 2 soverom med dobbeltseng på hvert rom. Alt dette for ca 1000kr totalt. Vi finner pizzabaker hundre meter ned i veien, han har også kald øl som nytes ute på verandaen, sammen med rødvin (med kullsyre!) fra plastkopper. Alt i alt en god dag på TET Italia.
IMG_7462.jpg
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 4
Igjen har vi klart å få rom som ligger midt i et godt trafikkert kryss, vi sover ikke fantastisk, men bedre enn vi gjorde i Lugano, kan det være vi sover bedre etter den vinflasken kvelden før??

Vi pakker på syklene, men heller enn å fortsette på TET har vi bestemt oss for å kjøre til BMW butikk/verksted i Torino. Som tidligere nevnt er ikke GS'en helt i form og trenger pleie.
20250916_100849.jpg
Det tar ikke så langt tid før vi er fremme, Sten får kontakt med verkstedet og de har tydeligvis ikke mer å gjøre enn at dette fikser de på direkten.
20250916_105508.jpg
Vi går en liten tur i butikken som selvfølgelig har de fleste nye modellene utstilt samt div bekledning og ymse tilbehør. Sten klarte å legge igjen buffen sin i Liechtenstein, så ny buff i riktig farge og utførelse blir kjøpt.

Det er vel varmt (og pent) inne i butikken for et par nordmenn i MX bekledning (enkelte MC sko knirker tydeligvis...), så vi setter oss ned utenfor i skyggen. Mens vi sitter der kommer et tysk ektepar kjørende som vi slår av en prat med. Fruen sin Husqvarna (701 enduro) tikker og går som normalt, men mannen sin BMW F900GS må en tur innom verkstedet. Plutselig står det 2 stk TET pakkede Husqvarnaer utenfor å venter på den andre parten sin BMW som trenger pleie.
20250916_120144.jpg
Etter ca 45 minutter kommer damen fra verksted mottaket ut og kan fortelle at de har funnet feilen. "There is a bird in the engine"
A bird?? Vi lurer på om det er noe dårlig Italiens måte å forklare en rar lyd, men neida, hun drar frem telefonen og viser bilde av mekaniker som drar ut rester av fugl og fjær fra en stakkars GS.
D110ED8E-0A5E-4048-B46D-1DB98A548FE2.jpg
En god rydderunde inne i motoren på GS'en så har de ryddet ut både fugl og noe stein som traff en sensor, sykkelen blir friskmeldt og vi kan kjøre videre. Samtidig har det tyske ekteparet ikke hatt like alvorlige problemer og er på vei retning Susa, samme vei som vi skal.

Vi setter kursen ut av Torino og retning Susa, vi er på vei ut av byen og jeg svinger inn på en parkeringsplass for å få kontakt med Sten. Ser du det samme som meg oppe i fjellsiden?? Ja får jeg til svar. Skal vi kjøre dit?? Ja får jeg igjen. Siden dagen likevel ikke blir som først tenkt så kjører vi litt freestyle, leker litt turist og kjører opp til Sacra di san Michelle, et gammelt kloster/kirke oppe i fjellsiden. Parkeringen er er stykke unna, vi tenker ikke tanken på at vi kunne tatt på vanlige sko, vi kjører på oppover med MC/MX støvler. Veien opp er kanskje en 6-700 meter med lett stigning, med solen som steker godt og vår bekledning og skotøy så kjennes det godt på kroppen før vi kommer frem.
IMG_7470.jpg
Jeg kommer med en kommentar om at viss det er mange trapper opp, så snur jeg, denne kommentaren blir mer ord enn handling når vi etterpå hvert kommer inn. For er det en ting det er inne så er det gamle lange trapper, og har vi først gått så langt så skal vi for F opp også selv om det knirker i både støvler og sikkert litt ledd også etter hvert.
IMG_7476.jpg
20250916_135216.jpg
Her har ikke @ojda vert :lol:
20250916_135752.jpg
Vi kommer helt opp, vi tar noen fine bilder både av oss selv, kirken på toppen og utsikten, mens svetten renner og vi kjenner det stadig mer i kroppen for hver trapp.
20250916_135805.jpg
20250916_135856.jpg
20250916_140031.jpg
Vi kommer oss ned trappene igjen og til en naturlig plassert kaffe/suvenir sjappe ved inngangen, her blir det vår nye favoritt for turen, cafe crème samt en slags sandwich før vi kommer oss tilbake til syklene og setter retning mot Susa, igjen.
20250916_142912.jpg
I det vi ankommer Susa begynner vi å se etter overnatting, ikke fordi vi skal stoppe for dagen, men for å sette et mål. Susa har ikke noe ledig som frister, men TET går igjennom byene Oulx og Sause d'Oulx, begge ligger fint i forhold til videre plan. På veien dit så ender vi oppe på en del av TET sporet som går i fjellene over Susa, der havner vi på tidvis litt løst underlag der jeg får flyten og Sten havner litt bakpå. Som vanlig kjører jeg på oppover og rigger meg til for å ta foto i det han kommer. Jammen ble det litt skikkelig TET kjøring denne dagen også.
20250916_164140.jpg
Når vi kommer ned igjen så tar vi sikte mot Sause d'Oulx, der skal være ledig hotellrom til ok pris og bra standard.
Vel fremme så viser det seg at hotellet ikke bare har et bra rom, som vi tar for 2 netter, men de har garasje for MC, som allerede har greit med adventure og enduro sykler, men vi klarer å skvise inn et par stk til.

Etter en kald øl og en kjapp dusj er vi ute etter mat, på vei opp gaten møter vi igjen hun med Husqvarna fra BMW verkstedet, de bor på nabohotellet og vi får tips om hvor vi kan finne god mat. Klientellet er tydelig folk som kjører MC, du ser igjen mange kjente logoer på t-skjorter og jakker i alle retninger. Ikke lenge etter kommer herr og fruen BMW/Husqvarna og havner på ett av nabobordene. Vi utveksler noen ord og spiser hver for oss. Igjen går det ned en hel flaske vi til maten...

Etter maten må vi ha litt luft, vi går en runde i nabolaget og ser de forskjellige samlingene av MC'er som står parkert, de fleste med enten TET klistermerker eller riktig opp pakning for lignende tur vi er på.
20250916_213407.jpg
Vel tilbake på hotellet blir det utført en litt for sen, men grei nok klesvask.
20250916_225922.jpg
Litt av fordelen med å ha rommet for 2 netter er at det kan bli tørt før vi reiser videre. Planen for neste dag er lagt og vi satser på en roligere natt, uten bilstøy utenfor vinduet.
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

Tusen takk for "road report" :thumleft herlig lesing, strøken tur ser det ut til.

Jeg har jo vært noen ganger i det området, men deler av det som dere beskriver her, har jeg ikke kjørt enda :-# men ser at horisonten må utvides fra Bardoneccia og Sauze de Olux/Sestriere omtådet.
Gleder meg til å lese om de neste dagene med kjøring :D =D> for jeg har jo en viss idé om hva som venter \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Jeg takker også for 'kjøredag 3 og 4 :thumleft
Virkelig flott å lese om, man skulle bare ha vært med :?
Keep up the good work \:D/ \:D/ \:D/ :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 5
Vi starter som vanlig med en god frukost på hotellet. I natt har vi sovet relativt bra, ingen støy å snakke om utenfor rommet. Vi kommer oss etter hvert ut i garasjen, det er kun vår sykler som står igjen. Vi føler ikke vi er veldig sent ute, men vi vet at vi ikke er de første som er oppe om morgenen.
Hotellet ligger på 1500moh, dette gjør at vi kun har 14 grader når vi starter kjøringen, det er ikke laveste kjøretemperatur, men laveste ved oppstart så langt.

GS'en er et knepp mer tørst enn Norden, så det blir satt krav om at aller første stopp bli en bensinstasjon, gjerne før vi kjører noe som helst. Bensinstasjonen i Sause d'Oulx er ute av drift, men Oulx har et par stk, men også der er den ene ute av drift. Den siste fungerer og har drivstoff og en kø av MC'er og en eldre dame i sin lille bil som ikke skjønner hvordan ting fungerer. Men vi får etter hvert tanket opp og klar for ett av turens store høydepunkt.

Vi har allerede bestemt oss for å avvike fra vanlig TET ruten, vi dropper en del som er direkte på veien, i dag skal vi bestige de høyeste punktene, i dag skal vi ikke slite oss ut på mindre avstikkere. Første skikkelige stopp blir den lille boden hvor man betaler 8€ for å kjøre videre, de som har vert her før vet at dette gjør man kun for en vei, Colle de Sommelier.
20250917_110253.jpg
Ut fra hva jeg har funnet av informasjon så er ikke dette den høyeste veien i Europa, men det er den høyeste av de som er kjørbar, så dette blir bokstavelig talt det høyeste vi vil komme på turen.

Vi er ikke alene på veien opp her, det er ganske mange på MC som både skal opp og ned, samtidig har man også de som kjører 4x4 i ymse varianter og som gjerne tar hele veien inn bredden.
20250917_111716.jpg
Veien oppover starter som en vanlig grusvei med litt små ujamnheter, vi har blitt advart av flere, dette kan bli en av de tøffere utfordringene, spesielt mot toppen. Jo høyere vi klatrer jo mer ujamn blir veien, men inn i mellom div biler og andre på MC så glir det veldig greit, her er jo enkelte med både gatedekk og med fruen bakpå som kjører oppover. Vi stopper oppe på en liten topp sammen med en del andre på MC og Sten må spørre hvor langt det er igjen, jeg svarer at nå er vi på toppen, dette var det hele, vi er nå på 3009moh.
20250917_115220.jpg
Litt sjokkert så blir det sagt at dette var jo ikke så vanskelig, Nonneklosteret vi kjørte for et par dager siden var mye mer utfordrende. Siden Nonneklosteret var plankekjøring så føler jeg at for Colle de Sommelier skal vi være enda et hakk mer selvgode å dra frem et kjent sitat fra en tidligere norsk toppidrettsutøver fra Trøndelag: Barneskirenn!
Litt tøff i trynet kan vi være, enn så lenge.
20250917_115243.jpg
Screenshot_20250920_093615_Photos.jpg
Vi siger nedover i passelig tempo og nede i noen svinger møter vi et eldre ektepar på hver sin Ural med sidevogn i pent driv på vei mot toppen.
20250917_121252.jpg
20250917_121256.jpg
Vi tar en liten stopp, bare for litt foto og bestemmer oss for å finne en plass for kaffepause nede i den første byen vi kommer til.
20250917_123658.jpg
20250917_123716.jpg
Litt skuffet over at de ikke har cafe crème, men alternativet som er is med en espresso over er ikke så verst det heller.
20250917_133232.jpg
Men vi kan ikke sitte å slappe av for lenge i varmen, enkelte plasser i området har spesifikke åpningsdager, vårt neste mål for dagen er en slik som kun er åpen onsdag og lørdag, vi snakker da selvfølgelig om Fort Jafferau. Folk vi har snakket med er litt delt om hva som er best og verst av Jafferau og Sommelier, etter å ha kjørt begge så mener jeg personlig at om du mener Sommelier er bratt, så har du IKKE kjørt Jafferau.

Første del er asfalt, ingen problem, så kommer vi til et skianlegg, her skal vi inn, her skal vi opp. Det begynner løst, det blir verre, det er stor stein, det er bratt, det er sving, der er biler og andre på MC om hverandre i "sporet".
20250917_141635.jpg
Tidvis finner vi flyten, tidvis ikke, rundt en blind sving ser jeg plutselig noen lenger oppe på vei ned, jeg bommer på sporet, motoren stopper og Norden velter for første gang på turen.
IMG_7499.jpg
Sten stopper litt lenger nede for å hjelpe, vi kommer etter hvert i gang igjen og kjører på videre. Det blir ikke bedre, tvert imot blir det tidvis verre. Jeg kommer til slutt opp på en flate der jeg stopper opp for å puste litt, ser at jeg fremdeles er noen hundre høydemeter fra Fort Jafferau, enda lenger fra enden av sporet.
20250917_143615.jpg
20250917_143625.jpg
Samtidig plinger det inn melding fra Sten, han ser sin begrensing, han snur er stykke lenger nede. Jeg gjør en kjapp vurdering, det kan være jeg kommer meg opp, men uten noen som kan assistere begynner det å bli mer skummelt, samtidig som neste bakke er ganske løs, og om jeg kommer opp, har jeg energi til å komme ned igjen?? Jeg sender svar til Sten at jeg også kommer sigende nedover. Vi kommer langt opp på Mount Jafferau, men vi måtte gi oss før vi kom helt opp.

Vi siger sakte nedover, ingen flere uhell, men det tærer på kroppen. Når vi kommer ned igjen så er vi glade for at vi snudde, vi er begge sliten og usikker på om kroppen hadde klart turen ned igjen om vi hadde pushet lenger.

Tilbake nede i byen der vi hadde pause før, ser jeg at noe ikke er helt riktig med styret, mest sannsynlig bare en handguard som er vridd, men mulig at der også er noe med forhjulet, men det skal vi finne ut av senere.

Selv om det er fristende å kjøre rett tilbake til hotellet så bestemmer vi oss for at det er kjipt å gi seg på en nedtur. Der var en liten runde i området rundt der vi er som vi hoppet over på morgenen, vi prøver oss på den. Dette er en runde som går opp til Punta Colomion, ser mistenkelig ut som et skianlegg dette også, men det er kjørbart uten å slite seg ut.
20250917_155739.jpg
20250917_155719.jpg
Vi glir igjennom denne delen av TET ruten uten større problemer og får en liten opptur før vi svinger oss inn på veien tilbake til hotellet med drømmer om øl (og toppen av Mount Jafferau).

Parkeringen på hotellet bærer preg av at likesinnede folk bor på hotellet.
20250917_163447.jpg
Vel tilbake på hotellet diskuteres dagens nederlag og oppturer om hverandre mens vi sender noe meldinger tilbake til Norge, vi får etter hvert beskjed om å ringe heller enn å bare sende meldinger. Vår egen Onkel Olav Kant må få litt mer utfyllende informasjon og deler selvfølgelig av sine erfaringer. Det er her vi får vite at opp til Fort Jafferau så går det 2 veier, en opp skibakken og en på andre siden, som nok er den vi skulle tatt. Onkel Olav deler er par nye tips mens han syter litt over sin egen sesong som er over for i år og ønsker oss lykke til videre på turen.

3 øl senere møter vi mannen vi deler terrasse med, han er tysk og kjører BMW F900GS, den som står ved siden av Norden i garasjen. Han kan informere om at for noen år siden kjørte han igjennom det meste av både de baltiske og nordiske landene på MC. Han kan også informere om at han har kjørt opp Mount Jafferau i dag, motsatt vei av hva vi kjørte, samme som Olav sa, her har vi tydeligvis bommet.

Underveis i sin tur igjennom Norge for noen år siden møtte han en hyggelig kar fra Oslo som kjørte litt MC, men som ikke lenger er blant oss. Men han igjen hadde en nevø som kjørte litt MC inn i mellom, en eller annen ulevel?, ulevo? Ulevals-ettellerannet, hadde kjørt noe løp og styr. Ullevålseter? Joda, vår nye venn har vert i kontakt med Pål Anders Ullevålseter.

Vår nye venn har kjørt langt på sykkel, fått seg noen øl og skal ta en dusj, vi skal ut å finne middag. Vi havner på samme sted som kvelden før, men går for pasta og ikke pizza. Vi får spørsmål om hva vi ønsker å drikke, vi viser bilde av vinflasken vi hadde kvelden før. Vi har ikke før vist bilde, så står flasken på bordet.
IMG_7511.jpg
Etter å ha fått servert og fortært maten,så er vi fremdeles ikke i bunnen av første vinglasset. Men vi er i Italia, ingen problem at vi ikke har tømt flasken, vi får en ny kork på flasken og en "doggybag" for å ta den med tilbake til hotellet.
IMG_7512.jpg
Tilbake på hotellet blir innholdet i flasken fordelt på et par glass vi koser oss med resten av kvelden.

Vi kjenner på kroppen at i dag har den jobbet, roligere dag i morgen?
Gielas
MC: BMW R 1250 RS

Post by Gielas »

:thumleft :smt049
Gielas
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 6
Vi starter dagen med en god frukost, vi skal videre på TET sporet sørover og trenger litt å leve på. I det vi er ferdig kommer det tyske ekteparet vi møtte hos BMW verkstedet også til frukost, de har byttet hotell siste døgnet. Vi utveksler noen ord, de kan informere at de var på Jafferau dagen før, de kjørte motsatt vei av oss, så tredje gang vi hører dette siste døgnet. De får gå til frukost og vi skal pakke.

Fin glassblåsekunst som utsikt til frukosten.
20250918_091728.jpg
Ikke lenge etter er vi i garasjen der jeg utfører nødvendige justeringer på Norden etter en hard tur på Jafferau dagen før, et par ting er litt ute av vinkel...

Vi sier farvell til Sause d'Oulx og kjører mot Colle de Asetta. Etter noen km så møter vi noen andre som er på samme tur, de rister på hodet og sier noe om stor stein og snur. Vi sjekker alternativ rute og snur selv. Vi er kommet et stykke før vi møter flere andre tyskere som rister på hodet og markerer for å snu, veien blir asfaltert og det er ikke mulig å komme forbi. Ny alternativ rute blir sjekket, grusvei på en stikkvei, denne ender i en bom med skilt om nasjonalpark og forbudt for kjøretøy.
20250918_105857.jpg
Vi må snu igjen... vi roter oss tilbake til TET ruten og får heller prøve oss på de store steinene.

De store steinene viser seg å være små i starten, men blir større etter hvert som det blir brattere. I kjent stil gir jeg gass og sikter der det (mest sannsynlig ikke) bør kjøres. Sykkelen danser oppover fra side til side, før jeg vet ordet av det er det stopp og ned på siden i kjent hvilestilling.
20250918_112213.jpg
Sten har sett galskapen fra lenger nede, han har sett dette før og kjenner det vanlige resultatet, så han har stoppet opp på litt tryggere plass lenger nede.
IMG_7518.jpg
Vi er ganske langt fra toppen, det er bare å glemme at vi kommer oss opp her. Vi må snu, igjen...
IMG_7519.jpg
Vi kjører litt nedover, ser etter flere alternativ, vi innser at alternativ rute er fra andre siden av fjellet i Susa, vi bestemmer oss for å kjøre dit.

Innen vi er i Susa er klokken snart 12, skal vi kjøre opp til TET sporet og videre sørover? Når skal vi tenke på retur retning München? Har vi fått nok grus?

Vi bestemmer oss for at TET sporet kan vente til en annen tur, vi er ferdig med å bruke boblejakke på kvelden fordi vi er høyt oppe i fjellet, vi snur østover og ut på Autostradaen.

Noen timer senere har vi sjekket inn på hotel i Lazise med utsikt mot Gardasjøen, vi nyter kald øl og svømmer i hotellets basseng.
20250918_184159.jpg
20250918_184847.jpg
Det blir middag og spasertur på strandpromenaden mens vi planlegger de siste dagene, vi har fremdeles et par mål som vi skal nå før vi reiser hjem.
Post Reply