Erfaringer med vindskjerm

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Erfaringer med vindskjerm

Post by intruder »

Er litt i tvil om jeg skal montere ny vindskjerm på Viragoen eller ei , synes faktisk den ødelagte etter kollisjonen egentlig ikke dempet fartsvinden i det hele tatt .
Støyen er ganske merkbar når jeg kjører med halvhjelm , men bruker jeg Schubert c 4 pro er støynivået lite irriterende med visiret nede . Bruker vanligvis ikke ørepropper i det hele tatt .
Synes også øvre kant på vindskjermen gjør synsfeltet mindre,dette kan kanskje ordnes ved litt justering ?
Har også tinitus / øresus som kommer og går mer eller mindre forstyrrende.Men mener bestemt at støynivå ved MC-kjøring ikke virker til økende nivå mer enn ellers .
Hvilke erfaringer har dere andre ?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Erfaringer med vindskjerm

Post by Tekumseh »

Hadde vindskjerm på min første sykkel (Suzuki Savage), en Givi som ikke var noe pen. Den var perfekt til min størrelse og min sittestilling. Stille og bulderfri, jeg så over den, og den tok de fleste regndråpene unna ansiktet.
savage2_edit_26918974831308.jpg
Kjørte en fabrikkny 2008 Harley Fatboy i USA, med stooor original vindskjerm, den måtte jeg se delvis igjennom - litt ekkelt med insekter og kveldssol. Kjørte uten hjelm, og uten ørepropper. Der satt man "i le," men fikk et lite vakum bak, som gjorde at min daværende lange hestehale krøp oppover ryggen og i ansiktet på meg. Så da ble hjelmen satt på. Men der var det ganske stille og vindfritt bak.
fatboy_edit_26929709812035.jpg
På Triumph'en var det en liten skjerm (originalkåpa) som gjorde at suset traff meg rett over nesa. Dette skulle jeg få bort med å bruke ei halv ukeslønn på en større touring-skjerm - Laminar Lip. Da fikk jeg turbulensen i hele kroppen, mye mer lyd og bulder konstant - veldig ubehagelig.
triumph3_edit_26898613213082.jpg
Originalskjermen er under den andre

Så min erfaring (etter Savage'n) er at ingen skjerm egentlig er best.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 15 Jul 2021 08:22, edited 3 times in total.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaringer med vindskjerm

Post by intruder »

Takk for utfyllende svar Tekumseh , snakket med Per med 50 års erfaring med eget MC-verksted ved Hamar :D
Forresten han som har vært " fadder og nærmeste pårørende " til Viragoen...han gikk god for både kilometerstand og vedlikehold og glad for at handelen endte i en røverpris 25000 , rundt 10000 under forventet pris .... :plystre
Han antydet at kjøring uten vindskjerm med fartsvind og godlåter var å foretrekke ..... alternativet for ham var å sitte på veranndan og gape....

Du kjenner vel til a Cesilie Lunna som bodde tre kvarters sykkeltur unna......men Rotmo `n klarte den turen på snaue halvtimen om han hadde det travelt.....
Rart når en værer ei Verdalsveikj ......... :redface
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Erfaringer med vindskjerm

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 13 Jul 2021 12:46 Takk for utfyllende svar Tekumseh , snakket med Per med 50 års erfaring med eget MC-verksted ved Hamar :D
Forresten han som har vært " fadder og nærmeste pårørende " til Viragoen...han gikk god for både kilometerstand og vedlikehold og glad for at handelen endte i en røverpris 25000 , rundt 10000 under forventet pris .... :plystre
Han antydet at kjøring uten vindskjerm med fartsvind og godlåter var å foretrekke ..... alternativet for ham var å sitte på veranndan og gape....

Du kjenner vel til a Cesilie Lunna som bodde tre kvarters sykkeltur unna......men Rotmo `n klarte den turen på snaue halvtimen om han hadde det travelt.....
Rart når en værer ei Verdalsveikj ......... :redface
Han hadde det travelt og de rætte grunnan ;-)

Han har nok rett, kanskje ikke med å sitte på verandaen, men at det kan være like bra uten. Vet ikke om den Givien på Savagen hadde passa Virago, men utforminga hadde mer å si enn størrelsen på akkurat den.. Uten sammenligning forøvrig ;-)

Denne ser veldig lik ut den jeg hadde, og er for Virago: https://www.mc-utstyr.no/products/vindskjerm-klar2

Image

Men ein kveld æ sykla frå Sunnan, da fann æ'n Teodor Lunnan
(Han låg splitter nakin bakom fjøset med ei veitj)
-Hu Cecilie Grunnan
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Erfaringer med vindskjerm

Post by gsx750_80 »

Tekumseh wrote: 13 Jul 2021 13:22
intruder wrote: 13 Jul 2021 12:46 Takk for utfyllende svar Tekumseh , snakket med Per med 50 års erfaring med eget MC-verksted ved Hamar :D
Forresten han som har vært " fadder og nærmeste pårørende " til Viragoen...han gikk god for både kilometerstand og vedlikehold og glad for at handelen endte i en røverpris 25000 , rundt 10000 under forventet pris .... :plystre
Han antydet at kjøring uten vindskjerm med fartsvind og godlåter var å foretrekke ..... alternativet for ham var å sitte på veranndan og gape....

Du kjenner vel til a Cesilie Lunna som bodde tre kvarters sykkeltur unna......men Rotmo `n klarte den turen på snaue halvtimen om han hadde det travelt.....
Rart når en værer ei Verdalsveikj ......... :redface
Han hadde det travelt og de rætte grunnan ;-)

Han har nok rett, kanskje ikke med å sitte på verandaen, men at det kan være like bra uten. Vet ikke om den Givien på Savagen hadde passa Virago, men utforminga hadde mer å si enn størrelsen på akkurat den.. Uten sammenligning forøvrig ;-)

Denne ser veldig lik ut den jeg hadde, og er for Virago: https://www.mc-utstyr.no/products/vindskjerm-klar2

Image

Men ein kveld æ sykla frå Sunnan, da fann æ'n Teodor Lunnan
(Han låg splitter nakin bakom fjøset med ei veitj)
-Hu Cecilie Grunnan
En liknende skjerm er eks Puig Trend fra XLMoto, til rundt kr. 1000.- Har utstyrt en MC med en slik en, og er rimelig godt fornøyd.
Har forøvrig meget gode erfaringer med XLMoto, etter 5-10 ulike runder med bestillinger.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaringer med vindskjerm

Post by intruder »

Skrudde av den sprukne skjermen i dag og gjorde en tur i shorts (( :-# )) men med foreskrevet hjelm....kanskje litt mer vind og støy men blir nok å kjøre uten inntil videre ..

men har ørepropper av ulike slag i lomma så det holder nok et par år ihvertfall.... \:D/
Post Reply