Det skal ikke være bomavgift for mc ved Selsbakk, Trondheim

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Det skal ikke være bomavgift for mc ved Selsbakk, Trondheim

Post by gsx750_80 »

Uten å registrere det i gjerningsøyeblikket, har jeg passert en privat bomring i Forsøkslia, Selsbakk, Trondheim.
Bomavgift 25, administrasjonsgebyr 79. Totalt NOK 104.

Første gang jeg kan huske å ha hørt om bompenger for mc, i Norge. Andre kjente forekomster?
Last edited by gsx750_80 on 20 Jul 2021 12:51, edited 2 times in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: bomavgift for mc - Selsbakk, Trondheim

Post by RuneMC »

Tror det er noen moderne "bommer" nå som består av et kamera montert høyt over veien og de får nok med seg skilt bakfra også - om avgiften gjelder "Alle kjøretøy".

Dessverre noen private bomveier som har gått den veien, dvs samme pris uansett om det er bil eller MC - f.eks. Sirikjerkevegen mellom Konnerud/Vestfossen var tidligere lav pris for MC (5kr) men ble endret for endel år tilbake til samme pris som bil (40 dengang, mer nå tror jeg).

Heldigvis noen bomvei-eiere som fortsatt ser velvillig på MC'er - vi sliter jo svært lite på veien sammenlignet med biler.
A la denne som jeg tok bilde av i 2013 - kjørte den forrige uke også og fortsatt samme skilt :D
Image

På automatstasjoner pleier kort bom ofte å indikere at MC kjører gratis, men er jo litt kjedelig om de fysiske bommene blir helt borte, erstattet av "usynlige" kamera som flesker til med saftige administrasjonsgebyr som overgår bomprisen.

Finner forresten en artikkel om bomveien du kjørte på... hmm, står jo ingenting om MC på skiltet... så ville nå hørt med kontaktperson
Er det noe du lurer på eller noe som ikke fungerer – ta kontakt med berit@industriparken.no eller ring IndustriParken på 41 17 33 42
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 094271.ece
https://industriparken.no/wp-content/up ... v2-002.pdf => Her står det vitterlig:
Øvrige vilkår:
1. Priser. Det koster NOK 25.- for innkjøring av personbil (også El-bil) for enkeltpasseringer uten abonnement. Belastning skjer i begge kjøreretninger da dette er en gjennomkjøringsveg. MC/Scooter og ATV er unntatt avgift.

=> Dvs du burde kunne få dette kravet slettet ved å kontakte YouPark
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: bomavgift for mc - Selsbakk, Trondheim

Post by gsx750_80 »

RuneMC wrote: 19 Jul 2021 23:48 Tror det er noen moderne "bommer" nå som består av et kamera montert høyt over veien og de får nok med seg skilt bakfra også - om avgiften gjelder "Alle kjøretøy".

Dessverre noen private bomveier som har gått den veien, dvs samme pris uansett om det er bil eller MC - f.eks. Sirikjerkevegen mellom Konnerud/Vestfossen var tidligere lav pris for MC (5kr) men ble endret for endel år tilbake til samme pris som bil (40 dengang, mer nå tror jeg).

Heldigvis noen bomvei-eiere som fortsatt ser velvillig på MC'er - vi sliter jo svært lite på veien sammenlignet med biler.
A la denne som jeg tok bilde av i 2013 - kjørte den forrige uke også og fortsatt samme skilt :D
Image

På automatstasjoner pleier kort bom ofte å indikere at MC kjører gratis, men er jo litt kjedelig om de fysiske bommene blir helt borte, erstattet av "usynlige" kamera som flesker til med saftige administrasjonsgebyr som overgår bomprisen.

Finner forresten en artikkel om bomveien du kjørte på... hmm, står jo ingenting om MC på skiltet... så ville nå hørt med kontaktperson
Er det noe du lurer på eller noe som ikke fungerer – ta kontakt med berit@industriparken.no eller ring IndustriParken på 41 17 33 42
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 094271.ece
https://industriparken.no/wp-content/up ... v2-002.pdf => Her står det vitterlig:
Øvrige vilkår:
1. Priser. Det koster NOK 25.- for innkjøring av personbil (også El-bil) for enkeltpasseringer uten abonnement. Belastning skjer i begge kjøreretninger da dette er en gjennomkjøringsveg. MC/Scooter og ATV er unntatt avgift.

=> Dvs du burde kunne få dette kravet slettet ved å kontakte YouPark
Takk for diverse nyttig informasjon! Godt jobba! :-) Jeg tok kontakt, i tråd med ditt forslag. De har tilsynelatende vært raske med å rette opp dette, for min del. MC skal ikke belastes for passeringer, og feilen skal angivelig ha med motorvognregisteret å gjøre.
Får håpe slike feil ikke rammer flere. I første omgang betalte i alle fall jeg i god tro.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Det skal ikke være bomavgift for mc ved Selsbakk, Trondheim

Post by intruder »

Var vel i 1985 at Mjøsbrua ble åpnet , en begivenhet kongen sto for , samt Vazelina Bilopphøggers og Ringsaker dannede selskap som begravde stridsøksa og erklærte at krigen mellom Biringer og Ringsaksokninger måtte bilegges.... [-X
Dengang var det bomavgift for tohjulinger der .........

Året etter ble billettøren i bua rent forskrekket og fortvilet med , hundrevis av motorsyklister møtte opp i lang lang rekke , alle lette lenge etter tusenlappen de hadde i gudene veit hvilken lomme . ikke en kjeft ville legge ut for kameratene.....

Bilistene ble rasende over å måtte stå der i timesvis , og bomavgift for tohjulinger ble avsluttet relativt fort.... :puke
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Det skal ikke være bomavgift for mc ved Selsbakk, Trondheim

Post by RuneMC »

Var i kontakt med YouPark (som ble besvart av Finter.no) og spurte om de ikke kunne angi takstene for de forskjellige kjøretøygruppene på kartet som viser bomveiene. https://www.youpark.no/bomveier

Ofte er det jo forskjellig takst på lastebil, buss, bobil, personbil, MC, ATV osv på private bomveier.

Svaret var at man må se på fysisk skilt på aktuell bomvei (!)

Spurte så om de ikke har takstene i og med at de innkrever - det hadde de fra vei-eier, men altså ingen planer om å publisere dette på kartet :shock:

"Fantastisk" kundeservice må jeg si.

Oppsummert: De har alle betalingssatsene, men vil ikke publisere de på kartet så man kan planlegge tur/(forhånds)betaling deretter... [-(
Post Reply