Tankveske

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Tankveske

Post by Jonta »

Hei forum folket!
Jeg treneger en eller to tankvesker. litt store (vil det si ca 25L i MC verden?)
Jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Bør jeg ha slike man fester til bensinpåfyllinga. Hva er egentlig greia med det?
Det beste hadde vært en som jeg kan bruke på begge syklene mine. Men det blir kanskje vanslkelig, da Elefanten har typisk adventure tank, Og Ducati'n har mer typisk R-sykkel tank.
Noen som har en anbefaling, eller kanskje en til salgs?

Og jeg ser manger med f.eks. Ducati bruker tanktrekk. Hvorfor har de det?
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Tankveske

Post by Domino »

Mange Ducatier har bensintank av plast, da fungerer ikke magneter. Det kan være grunnen til at de setter på et tanktrekk. Da fester de bare tankveska i tanktrekket.
User avatar
tedium
Posts: 80
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Tankveske

Post by tedium »

Jeg har den her til TDM'n og er veldig fornøyd. Bra dybde siden den følger knekken på tanken. Min er festa i tanklokket. Fungerer vedlig bra- så lenge du husker å sette den på igjen etter fylling :redface
Vil tro den vil fungere fint på Elefanten.
https://www.agmshop.no/kategorier/deler ... 0001043709
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tankveske

Post by inunf »

Jeg har hatt begge deler. Min erfaring er at tanktrekk er noe herk, som ikke sitter skikkelig på tanken ved aktiv kjøring. Tankveske festet i ringen rundt bensinlokket derimot, er veldig praktisk og ser ikke like noldus ut når vesken ikke er i bruk. Har i perioder hatt flere sykler som jeg har brukt samme tankveske på. Har spart noen kr på å kunne 3D-printe feste selv.

Jeg har denne tankvesken fra SW-Motech:
Image

Adapterring:
Image

Hvis det viser seg at adapter ikke er tilgjengelig for en eller begge av syklene dine, kan jeg hjelpe deg med å lage det.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tankveske

Post by Jonta »

tedium wrote: 11 May 2022 08:14 Jeg har den her til TDM'n og er veldig fornøyd. Bra dybde siden den følger knekken på tanken. Min er festa i tanklokket. Fungerer vedlig bra- så lenge du husker å sette den på igjen etter fylling :redface
Vil tro den vil fungere fint på Elefanten.
https://www.agmshop.no/kategorier/deler ... 0001043709
Takk for tips folkens. Jeg dropper tanktrekk og går for tank ring feste (i allefall til elefanten) denne her skal viss passe Elefant, men de sender ikk utenfor EU. Er det kanskje samme som du linka til Tedium?
https://www.mpartz.com/tankbag-ion-thre ... 866m13938y

Og de snakker om forskjellige tank ringer, Ion, evo og pro. litt forvirrende..
Tror jeg tar en tlf til A Graarud i morgen.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Tankveske

Post by gsx750_80 »

Jonta wrote: 10 May 2022 23:45 Hei forum folket!
Jeg treneger en eller to tankvesker. litt store (vil det si ca 25L i MC verden?)
Jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Bør jeg ha slike man fester til bensinpåfyllinga. Hva er egentlig greia med det?
Det beste hadde vært en som jeg kan bruke på begge syklene mine. Men det blir kanskje vanslkelig, da Elefanten har typisk adventure tank, Og Ducati'n har mer typisk R-sykkel tank.
Noen som har en anbefaling, eller kanskje en til salgs?

Og jeg ser manger med f.eks. Ducati bruker tanktrekk. Hvorfor har de det?
Vær forsiktig med tanke på valg av tankveske. Jeg kjøpte for noen måneder siden en 2007 Kawasaki som har hatt tankveske. Det som skjemmer den sykkelen er riper på tanken etter tankveske.
Såpass ille at jeg så sent som i dag tenkte å oppsøke lakkspesialister mtp utbedring.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tankveske

Post by Jonta »

inunf wrote: 11 May 2022 08:31 Jeg har hatt begge deler. Min erfaring er at tanktrekk er noe herk, som ikke sitter skikkelig på tanken ved aktiv kjøring. Tankveske festet i ringen rundt bensinlokket derimot, er veldig praktisk og ser ikke like noldus ut når vesken ikke er i bruk. Har i perioder hatt flere sykler som jeg har brukt samme tankveske på. Har spart noen kr på å kunne 3D-printe feste selv.

Jeg har denne tankvesken fra SW-Motech

Hvis det viser seg at adapter ikke er tilgjengelig for en eller begge av syklene dine, kan jeg hjelpe deg med å lage det.
Ser ut som om du og Tedium har linka til samme veska, så jeg får vel sjekke den.
Takk for print tilbud. Men, er de i plast disse tank ringene?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tankveske

Post by Bikeridr »

Jonta wrote: 11 May 2022 23:37
inunf wrote: 11 May 2022 08:31 Jeg har hatt begge deler. Min erfaring er at tanktrekk er noe herk, som ikke sitter skikkelig på tanken ved aktiv kjøring. Tankveske festet i ringen rundt bensinlokket derimot, er veldig praktisk og ser ikke like noldus ut når vesken ikke er i bruk. Har i perioder hatt flere sykler som jeg har brukt samme tankveske på. Har spart noen kr på å kunne 3D-printe feste selv.

Jeg har denne tankvesken fra SW-Motech

Hvis det viser seg at adapter ikke er tilgjengelig for en eller begge av syklene dine, kan jeg hjelpe deg med å lage det.
Ser ut som om du og Tedium har linka til samme veska, så jeg får vel sjekke den.
Takk for print tilbud. Men, er de i plast disse tank ringene?
Ja, de fleste (om ikke alle) er i plast. Følger også med et sett lengere skruer for å ta høyde for ringtykkelsen.
Jeg har 2 Givi tankvesker, en "ferieveske" på 15 ltr og en liten pengebok/mobilveske på 4 ltr, med "quick-lock" eller "snap-lock". Husker ikke hva de kalte det. Har ikke funnet ring til Kawasaki'en (ennå), så jeg vurderer å printe en selv. Plastringene ser ut å være solide nok. Har kjørt med dette noen 1000km og ser ingen tegn til at ringen er utslitt eller tegn til skade. Har også kjørt Autobahn med snittfart langt over ubetinget fengsel i Norge uten at jeg har vært redd for at veska skal falle av eller slite seg løs. De fleste veskene har i tillegg en reimsikring som du kan feste rundt styrenavet i tlfelle ringen svikter.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tankveske

Post by Jonta »

gsx750_80 wrote: 11 May 2022 23:34
Jonta wrote: 10 May 2022 23:45 Hei forum folket!
Jeg treneger en eller to tankvesker. litt store (vil det si ca 25L i MC verden?)
Jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Bør jeg ha slike man fester til bensinpåfyllinga. Hva er egentlig greia med det?
Det beste hadde vært en som jeg kan bruke på begge syklene mine. Men det blir kanskje vanslkelig, da Elefanten har typisk adventure tank, Og Ducati'n har mer typisk R-sykkel tank.
Noen som har en anbefaling, eller kanskje en til salgs?

Og jeg ser manger med f.eks. Ducati bruker tanktrekk. Hvorfor har de det?
Vær forsiktig med tanke på valg av tankveske. Jeg kjøpte for noen måneder siden en 2007 Kawasaki som har hatt tankveske. Det som skjemmer den sykkelen er riper på tanken etter tankveske.
Såpass ille at jeg så sent som i dag tenkte å oppsøke lakkspesialister mtp utbedring.
Joda, man må regne med litt klarlakkering v. bruk av tankveske som ligger direkte på tanken. Men det blir det vel med et slikt tanktrekk også?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tankveske

Post by knutk »

Jonta wrote: 11 May 2022 23:50
gsx750_80 wrote: 11 May 2022 23:34

Vær forsiktig med tanke på valg av tankveske. Jeg kjøpte for noen måneder siden en 2007 Kawasaki som har hatt tankveske. Det som skjemmer den sykkelen er riper på tanken etter tankveske.
Såpass ille at jeg så sent som i dag tenkte å oppsøke lakkspesialister mtp utbedring.
Joda, man må regne med litt klarlakkering v. bruk av tankveske som ligger direkte på tanken. Men det blir det vel med et slikt tanktrekk også?
3M leverer klar folie på ruller i meter-vis. Blir bl.a. benyttet av bobiler. Folien er stort sett usynlig og veldig sterk. Når man drar den av er der ingen spor etter lim.
https://www.fruugo.no/3m-klar-beskytten ... oup%20%231

Anbefales på det varmeste....
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tankveske

Post by inunf »

På Ducatien jeg hadde laget jeg distansestykker for å flytte ringen lenger opp og på den måten være sikker på å unngå kontakt mellom tank og tankveske. Det fungerte utmerket. Klipte til biter av en plastslange og brukte litt lenger bolter.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tankveske

Post by Borg »

Hvis målet er 25 l for tur, så synes jeg det er mye på en tankring. Bruker selv tankring på sykkler i dag og er godt fornøyd, men for større bagger synes jeg bagster gjør jobben bra. Har hatt bagster trekk på flere sykkler og har aldri fått noe riper på tanken ved bruk av den. Må bare ha ren tank når trekket tas på.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tankveske

Post by Jonta »

Ja, jeg tenkte også det kan bli mye på en tank ring. Men SW Motec GS veskene er på 16/20 liter. Kontakt med tanken er ikke krise heller. Kan jo bruke noe folie/klistremerke hvor det ev. blir kontakt.

Jeg ringte Løvaas i dag. Og de hadde liggende en Bagster Alpha på 15 L. Som jeg kunne få billig. Men da ville jeg trenge trekk. Og det finnes trekk til Elefant, i forskjellige farger. Men de var meget dyre..blir vel godt over 2000 kr med frakt og moms.

PJeg ringte også Graarud, og der sa damen at Ion var første gen. Evo andre og Pro siste. Og med pro feste kan man enkelt justere frem/tilbake, uten å måtte bore nye hull. De kjører en, "tankring følger med" kampanje på pro nå. Så da blir prisen omtrent som evo. Så jeg tror jeg går for en GS Pro. Dyr nok da 2600,- :plystre
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tankveske

Post by Tekumseh »

Har hatt god erfaring med Bagster, hadde det på både Triumph'en og på Hornet'en. Det var også greit å få kjøpt nye deler som plastklips og spenner osv når de gikk i stykker. Men det koster ja.. :-)
Tanktrekket er det man fester bag'en til, og når du fyller bensin, løsner du bare to spenner på bag'en i bakkant og vipper den fram så du kommer til påfyllinga.

Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tankveske

Post by Jonta »

Jeg endte opp med ei brukt Oxford magnetveske til Ducati Lisa, tror den er på ca. 13/17 L. Sitter veldig godt på tanken, bedre enn billigveska jeg kjøpte i 94 til min Honda VF 750 F, som jeg hadde da.
Og ei ny Sw Motec GS Pro tankring veske 16/20 L. Den blei dyr, ca. 2850,- inkl avtagbar kartmappe. til Cagiva Fant. Denne skal jeg ned på posten å hente i dag, så fort det klarner opp, så det blir spennende :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply