Adventure Gourmet Tour. The true story, del 1

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by Bikeridr »

Fy faen så jævlig dere har det. Skjønner ikke at dere gidder :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by ojda »

Bikeridr wrote: 25 Jun 2022 19:24 Fy faen så jævlig dere har det. Skjønner ikke at dere gidder :lol:

Nei vi har det nok mye bedre i godstolen hjemme med ac og snop 🙄


20220625_155646.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by Kant1 »

Jeg ler meg litt ihjel, for dette har overgått alle forventninger.

Deltakere, stemning, kjøring, mat, vin og naturopplevelser


Halleluja, Now I am a beliver \:D/
20220625_204844.jpg
20220625_194546.jpg
Snapchat-2077527133.jpg
Snapchat-1885036702.jpg
20220625_213838.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by Kant1 »

Da har samtlige deltakere meldt vel hjem, etter nok en flott kjøredag. \:D/
Blei drøyt 1200km totalt på meg, så ikveld er jeg fint ferdig :-#
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by Borg »

ojda wrote: 25 Jun 2022 20:54
Bikeridr wrote: 25 Jun 2022 19:24 Fy faen så jævlig dere har det. Skjønner ikke at dere gidder :lol:

Nei vi har det nok mye bedre i godstolen hjemme med ac og snop 🙄



20220625_155646.jpg
Noen har adskilt økonomi, men ser ut som dere har strukket den til sjokoladeskåla :D
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adventure Gourmet Tour 23-26 juni 2022

Post by ojda »

Borg wrote: 27 Jun 2022 20:30
ojda wrote: 25 Jun 2022 20:54
Bikeridr wrote: 25 Jun 2022 19:24 Fy faen så jævlig dere har det. Skjønner ikke at dere gidder :lol:

Nei vi har det nok mye bedre i godstolen hjemme med ac og snop 🙄



20220625_155646.jpg
Noen har adskilt økonomi, men ser ut som dere har strukket den til sjokoladeskåla :D

Helt greit sålenge jeg får mest 😇😅🤣
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Adventure Gourmet Tour - The story. Del 1

Post by Kant1 »

=150]Til seters for å gjøre seg feite
[/size]
Det var engang en humlepung vestpå, som ville invitere til en helgetur på grus, ....med noko attåt.

Denne humlepungen hadde hodet fullt av ideer, og tidvis dårlig impulskontroll, så brått en dag så hadde han bestilt en overnatting til 12 pers på Ullsaker Panorama, et gammelt, men flott renovert pensjonat oppi høyden nordvest for Dokka.

Stedet er ikke drevet som et pensjonat lengre, men man kan bestille det for feiringer, venneturer, og andre slutta lag.

Men... Så kom det litt turbulente tider i humlepungens liv, og gjennomføringen av helge-grusturen blei utsatt.

Uker og måneder gikk, og nye impulser, ideer og tanker tok form, og "Adventure Gourmet Tour"konseptet begynte å stige fram i bevisstheten.
En litt lengre helgetur på mest mulig løst underlag, med fokus på fine kjøreopplevelser med ånkli motorsykkel, god mat og vin, flott utsikt og noen overraskelser underveis.

Det blei invitert på tur i ettpar fora, og det tok ca 1 time så var det fullbooket.
Good shit, tenkte Humlepungen, jeg får vel kanskje begynne å bestille litt overnattinger da.

Sykkelen pakkes og klargjøres onsdag kveld.

Image

Som sagt så gjort, den første natta blei det Highland Lodge på Geilo, og det er en flott møteplass når folk både fra øst og vest skal møtes.

Invitasjon gikk ut på ettpar ulike fora, og det var fullbooket på "

Torsdag ettermiddag 23.juni ankom de første deltakerne, ølglass blei fyllt til randen og stemningen satt fra 1.stund.

Rundt klokka 1930 var det bordsetning i restauranten, og det blei raskt bestemt at en 3 retters var det gruppa ville ha.

Image

Spørsmålet "om vi ville ha vinpakke"?? blei raskt avklart med et motspørsmål: "er paven katolikk??!

Svar JA.
In vino veritas, in aqua sanitas. (for de som er god i latin, de vet at i vinen ligger sannheten, og i vannet ligger god helse)

Treretters er helt topp, og vi begynner med en tunfisktartar med avocado, fortsetter med kalv med aiolipoteter og annet diverse snacks.
Om det var godt?? ÅÅÅhhh det var forbi hva som kalles "godt"

Image


Image

Desserten var en totrinnsrakett... en sjokoladefondant med vanlijeis (selvsagt laget på huset) og istedet for dessertvin gikk vi for en dessertøl.

Image


Aldri hørt om dessertøl før? Ikke vi heller.... og dette var spesielle greier.

Image

Marshmellow blei brukt som begrep på emballasjen, En av gjengen beskrev smaksopplevelsen som en "RedBull Smoothie", og jeg er langt på vei enig.
Det hadde ikke mye med "øl" å gjøre, men den var både søtlig, og så frisk, at vi nesten kunne føle ørevoksen krakelere.


Nuvel,
vi har det ikke bare moro på slike turer, og denne gang var det tydeligvis min tur til å plages, med en saftig hodepine grytidlig på morran.
Jeg har et relativt klart bilde på årsakssammenhengen, og det gikk over med litt hjelp av farmasia.


Neste morgen kommer kjempefort, frokost blir innhalert og syklene klargjort.

Image

Vi er avgårde omtrent på tid, og etter 5 minutter er vi på vestsida av elva og kan starte på gruseventyret omtrent der avfallsmottaket ligger.

Vi ruller jevnt og rolig nedover, først på morsom grus med litt muligheter for tempo, så blir det mer teknisk over en åsrygg og oppover mot steinbruddet, like over industriområdet i vestenden av Strandafjorden.

Image

En liten pustepause på en "grusautostrada" før vi entrer GS vegen videre nedover mot Ål. Her går det mye rett fram, men om det blir litt for kjedelig, så finnes det medisin for å øke pulsen. Nemlig "fart"
Vi drar på litt, og underholdningsverdien stiger proposjonalt med fartsøkning.

Etterhvert går turen oppover i terrenget, jeg skal ta folket med ut på jomfruelige veger (iallefall for meg)
20220624_100452.jpg
Oppi fjellet, vest for Ål og Torpo går Ridalsvegen, som viser seg å være en perle, og jeg gleder meg allerede til neste gang jeg kan ta turen over her.

Image

Det er så kjekt å finne alternativer til de kjedelige, overtrafikkerte riksveiene rundt om.
Her oppe møter vi kun noen få biler, og vi har en fin morgen, eller formiddagsstund oppi fjellet.

Men etterhvert skal vi nedover, vi kommer innpå Rv7 ved Trillhus Camping, tar en gjestevisitt på hardt underlag, men få km seinere er vi på Rotnheim, og finner fram til Skarpaåsvegen, som stiger til værs fra byggefeltet "Tuppeskogen"

Ikke mye tupper å se her idag, kun 11 menn i sin beste alder.
Betaler våre bompenger med glede, og kjører til fjells, igjen.

Mange hårnåler skal passeres oppover her, og da gjelder det å "treffe" med fartstilpassing, blikk, plassering på sykkelen for optimal balanse, og når man treffer på disse punktene, er det bare å gladgasse ut av svingen og kjenne på den barnslige gleden, som kun en kontrollert sladd kan gi.

På toppen stopper vi i hogstfeltet og nyter utsikten mot Ridalsberget, og grusveien vi kom kjørende ned på, for en liten halvtime siden.
Nå er vi kommet opp på Torpoåsen, og vi koser oss med utsikt i vakkert vær.

Image

Image

"Her oppe på Vidden er frihed og Gud, der nede famler de andre..."

Image

God stemning i kroppen og solskinn i sjelen... livet er som regel godt i høyden, når man har bra vær-

Snart etter er vi på tur nedover mot Hemsedal, finner "Grønlivegen" som følger åssida mot Hydnefossen og Hemsedal sentrum, den begynner som en autostrada, men når vi passerer det siste huset, blir den realt gøy.

Hopp og sprett oppover, men det lar seg gjøre å kjøre ganske friskt og på neste oppsamlings-stopp går smilet trill rundt på de fleste av oss... faktisk alle, når jeg tenker etter.

Så skal vi sørover i retning Gol igjen, på veien langs elva.

Den begynner som en helt vanlig grusvei, fast og fin, og etter en snuplass inni skauen blir den litt røffere, med stadig mer gras i midten og dypere og dypere spor. Ved neste snuplass er det bare en gjengrodd grasdekket vei, eller rester av vei... som etterhvert går over i to hjulspor, med gjørme, stein og gress.

En facinerende blanding, og jeg sender en vennlig tanke til gutta lengre bak i gjengen, som kjører på vesentlig mindre agressive dekk en meg. Så midt inne i denne elendigheten stopper jeg, og tenker at vi får samle oss litt.
men jaggu, sekunder seinere er førstemann på plass, og det på Anakee Adventure.
Ikke akkurat et førstevalg på dekkfronten for min del.. ikke til slike turer iallefall.. men det funker likevel helt greit, tydeligvis.


Her står bakhjulet så støtt og godt nedi gjørma at man ikke trengte støtte for å gå fra sykkelen
Image

Stødige ungdommer ute på glatta

Image

Og om du føler at kjøringa di går bra, hjelper gjerne Arild med å få deg helt ut i grøfta

Image



Strekken i feltet er ikke så stor, men vi tar en pust i bakken, og fortsetter nedover, og ikke alt for langt avgårde blir veien tørrere, og etterhvert tar den for av en "vei" igjen.
Good shit. Vi siste kilomteren mot asfalt er rein hygge og snart etter er det fast grunn under hjula, vi passerer Robru, og kjører mot Hemsedal igjen...

Men bare et stykke, vi tar inn mot Golsfjellet på en flott brei vei, passerer Golsfjell Fjellstue, og kjører langs Tisleifjordens sørside, passerer demningen og ikke lenge etterpå kommer en real gøy godbit...
en vei som ikke er merket som vei på kartet, men den tar oss fra et punkt innpå Golsfjellet og ut mot Riksveg 51, og vi ender opp ved Jokerbutikken i Tisleidalen. Joker Fjellbu.

Image

Denne butikken digger jeg, den er som en fullutstyrt delikatesseforretning midt uti "ingenting", det er såklart hyttefolket som er grunnen til at de er så godt skodd på vareutvalg.
Men her tar vi lunch, og utvalget i pålegg står ikke tilbake for noe.


Og i nydelig solskinn koser vi oss på benkene utenfor, og stemningen er fortsatt høy når vi tar og saler opp,
og tar den enkle, men ålreite grusrunden rundt Ølsjøen.

Ikke noe spesielt med denne strekningen egentlig, og etter en mils vei er vi tilbake på asfalt, retning Bagn.
Den svingete FV220 fikk ny asfalt i fjor, og er en nytelse å kjøre litt friskt og freidig på.

I Bagn blir det motbakkeløp opp mot Bagnslinna, og innover Leirskogen, etterhvert på grus, tempoet er veldig ålreit nå på eftermiddagen, og jeg tror alle (iallefall de som har vært der før) er klare for å ankomme Ullsaker.

Det er varmt og deilig, vi er svette, støvete (ja ikke jeg da, men visstnok de som ligger bak) og klare for å ta imot den hellige ånd... ja, altså en iskald pils, mens vi fortsatt er iført kjøreklær.

Så noen kilometer på Rv 33 må vi leve med, og etter bensin og iskrem på Esso'en på Dokka,

Image

svinger vi oss opp til Ullsaker Panorama. ca 675 moh.
Utsikt... det er det første som slår meg når jeg kommer hit.

Den er nydelig.

Image
Men det er ikke levert matvarer her enda, ikke øl heller... krisen er under oppseiling,
det er flere som påstår de lider under tildels kraftig dehydrering og overoppheting,
men da... akkurat da, når panikken og nøden brer om seg i "spillergruppa".... kommer Lillian, fra Joker VestTorpa.

Hun har med godsaker, frokostmat, middagsmat, og øl.. skikkelig kaldt øl..

Slagordet "Øl - kaldere enn svigermors hjerte" har aldri vært mer passende, humøret stiger rett i taket og vi har oss en god time med mannfolkprat, skåling og hygge.

Image

Image

Fortsettelse følger.
------------------
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Adventure Gourmet Tour. The true story, del 1

Post by haakeik »

Fantastisk beskrivelse av en fantastisk tur \:D/
Er sjeleglad for det gruskurset jeg tok hos Pål i fjor, der jeg, i tillegg til mye annet, lærte på den "harde" måten at når du kjører i dype hjulspor; se fram, fram, fram og ikke ned :redface. Nå klarte jeg det med glans :D
Gleder meg til fortsettelsen av historien.
Post Reply