Pre-sommer 18-21 Juni 2026

Informasjon om MC relaterte treff og begivenheter.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1905
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Pre-sommer 18-21 Juni 2026

Post by Spiritofwinter »

Det er noen år siden vi har hatt en skikkelig pre-høst tur på Sunnmøre/Nordfjord som vi i mange år hadde fast her på forumet. Enkelte har etterspurt både en og flere ganger om det kunne vert aktuelt med en ny runde. Ettersom tidligere arrangør har mye annet å fylle dagene med så er det primært jeg som får spørsmålet. Det har vert litt vanskelig å få til siste årene, med en del både jobb og familie som tar opp tiden, men samtidig så har jeg lært at enkelte ganger så må man bare sette en dato og holde seg til den.

Grunnen til at det dukker opp akkurat nå er fordi jeg har snakket litt om et nytt konsept rundt pre-høst, evt pre-sommer om det passer bedre (?). Når jeg skriver dette så sitter jeg i solveggen på hytta i Stryn med noe kaldt i glasset å nyter dagen. Planen med det nye konseptet er å ha hytta som oppmøtested og base for noen dager kjøring, da slipper man å ha med alt av sidevesker osv mens man kjører og man kan evt kjøpe inn nødvendig mat og drikke på forhånd så man slipper å bekymre seg for når ølsalget stenger for dagen ;-)

Fra hytta så kan vi for eks kjøre opp Strynefjellet (gamle strynefjellsveien?) til Grotli og derifra over til Geiranger osv. Man kan kjøre bort til Panoramaveien som bokstavelig talt er "borti gata" her, over til Eid, Sigedalen, Dalsfjorden osv. Eller kanskje bare retning Eid, småveier over til Kvivsvegen, ta Stigedalen andre veien? Kanskje kjøre til Måløy, Reffviksanden? Selje? Vestkapp? Tror egentlig jeg kunne laget en ny tur bare med "ukjente" veier for de som har vert med på tur før. Uansett så er det muligheter å tilpasse i forhold til både vær og antall personer som møter opp.

For å ikke gjøre det for stort, men likevel dekke litt, så tenker jeg oppmøte torsdag, kjøring fredag og lørdag, søndag kjører vi en eller annen vei som går retning Sognefjorden, da er det passelig for de som kommer fra sør/øst å finne en vei hjemover.

Når det kommer til hytta så er den i gammel stil, men moderne utrustning ettersom hyttefeltet kom på plass for 16-17 år siden. Her er overnattingsplass for 7-8 stk før man må begynne å krangle om plassen. Skulle det plutselig bli flere og noen trenger litt mer privatliv så er det en flat plass utenfor med plass til et par telt, men da begynner det å bli trangt totalt sett. Nå var det sjelden vi var så mange på pre-høst turen, så med mindre "hele" forumet plutselig vil være med så tror jeg vi klarer oss lenge med bare hytta. Her er greit utstyrt kjøkken, bad med dusj og toalett, ett ekstra toalett, terrasse med grill, både varmepumpe og peis(er) om det skulle bli kjølig. Og skulle det bli veldig vått så er her garasje muligens kan brukes for å henge opp vått kjøreutstyr, evt kan den brukes om noen trenger litt vedlikehold av MC, her er også en bod med litt verktøy.

Når det gjelder tidspunkt for turen så brukte vi å ha pre-høst andre helgen i August, men jeg vet flere har bukkerittet og grustur i øst planlagt, samtidig så er der litt "dødtid" fra HPR i Mai til sommerferien, så 3-4 helgen i Juni kunne være et godt alternativ om det passer for noen?

Først og fremst tenker jeg vi ser om det er ønske om en slik tur, evt hvilke datoer som passer, så får vi låse det å planlegge flere detaljer etter hvert. Om vi ikke blir enige over diskusjoner her inne på forumet så kan det være vi blir enige i løpet av HPR helgen :)

Siden det for min del primært er snakk om å kjøre MC og være sosial i "mitt område" så er det ingen problem for meg om vi blir 3, 5 eller 8 stk, for meg er det heller ingen ekstra økonomisk utgift om jeg er på hytta alene å kjører MC eller om vi er flere.


Kommer tilbakemeldinger så tar vi det derfra :D
20260430_182714(1).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Spiritofwinter on 19 May 2026 13:05, edited 1 time in total.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2826
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by ashland »

Vann med isbiter og en lime skive er undervurdert i solveggen 😃

Jeg er en blant mange som har etterlyst og luftet ideen om å gjennopplive pre-høst😇

Som du sier juni er en litt stille periode med mc arrangementer, ingen vits i å konkurrere med hverandre. Stiller gjerne, om det er plass
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5166
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Bikeridr »

Juni passer bortimot umulig for meg. Samme med juli.
Jeg har turnus med fri fra 06.08. til 03.09., så rekker akkurat GIØ. Andre helga i august og helga før GIØ hadde iallefall passet meg best 👍
Gleder meg til jeg blir pensjonist om etpar år og kan planlegge akkurat som jeg vil 🙃
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by mekkern »

Slettes ikke umulig...1helga i Juli hadde nok funka bra også for min del.-Håper jeg, :-k da vi har litt usikkerhet med bemanning/ferie ennå.
User avatar
Ambro
Posts: 550
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Ambro »

Er med på en slik tur nesten uansett når. :thumleft
Rukket å skaffe litt flexitid på jobb så avspasering burde ikke være noe problem.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9416
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by ojda »

Pensjonisten' melder helt tydelig interesse for ett slikt opplegg 😋
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Borg
Posts: 1940
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Borg »

Skal si øl kombinert med litt sol får frem det beste i en Sunnmøring :thumleft
Passende datoer:
Helga 18-19 Juni
Eller 4-5 juli
Så må du bare komme med hva det må bestikkes med på HPR for å unngå helga mellom de to datoene :D
User avatar
haakeik
Posts: 372
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: BMW R1200GS TB
Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 (solgt)
Triumph Trident 750 (solgt)
Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by haakeik »

Dette høres gøy ut. Jeg blir gjerne med på dette, uansett dato :D
User avatar
JRO
Posts: 1481
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300
Location: Kongsberg

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by JRO »

Jeg har også etterspurt Prehøst, og blir gjerne med hvis datoen passer. Har også et annet entusiast kjøretøy som også har sine treff i juni og august. Sett dato så får vi se om det passer. 👍😀
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1905
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Spiritofwinter »

Ser ut som det er interesse nok til at det kan bli tur :D
Må avklare litt jobb først, men enten 11-14 eller 18-21 Juni ser ut som aktuelle datoer.

Jeg har noe småtteri som må på plass på hytta før den er klar til å ta imot besøk, men det burde ordne seg i løpet av Mai :)
User avatar
Palma
Posts: 4903
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Palma »

Veldig bra tiltak @Spiritofwinter
Fikk lyst til å hive meg med, men redd for at det blir litt travelt innimellom ting her og jobb osv. Men lysten er der. :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1940
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 02 May 2026 10:57 Ser ut som det er interesse nok til at det kan bli tur :D
Må avklare litt jobb først, men enten 11-14 eller 18-21 Juni ser ut som aktuelle datoer.

Jeg har noe småtteri som må på plass på hytta før den er klar til å ta imot besøk, men det burde ordne seg i løpet av Mai :)
Nei, nei, nei… hvor kom 11-14 fra, d er jo hverken 3 el 4’de uka :smt009
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1905
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Spiritofwinter »

Borg wrote: 02 May 2026 19:07
Spiritofwinter wrote: 02 May 2026 10:57 Ser ut som det er interesse nok til at det kan bli tur :D
Må avklare litt jobb først, men enten 11-14 eller 18-21 Juni ser ut som aktuelle datoer.

Jeg har noe småtteri som må på plass på hytta før den er klar til å ta imot besøk, men det burde ordne seg i løpet av Mai :)
Nei, nei, nei… hvor kom 11-14 fra, d er jo hverken 3 el 4’de uka :smt009
11-14 ble bare kastet ut som et alternativ om det skulle vise seg at jeg må på jobbreise rundt 18. Skal prøve å få avklart over helgen, men er nok 18-21 som er beste alternativ tenker jeg :)

Har så langt laget til 5-6 alternative dagsruter uten å bli veldig kreativ, så det skal bli muligheter for noen fine turer :)
User avatar
Moffa
Posts: 263
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Pre-høst (sommer?) 2026

Post by Moffa »

Nå blir ikke jeg pensjonist før august, men tror likevel jeg skal kunne klare å få karret meg til noen avspaseringsdager i juni likevel... Jeg er veeeldig klar for tur ja :D :thumleft
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1905
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Pre-sommer 18-21 Juni 2026

Post by Spiritofwinter »

Etter at sjefen på jobb har bekreftet at det ikke blir noe jobbtur i uke 25 og sjefen hjemme har sagt ok, så tenker jeg vi låser denne for en Pre-sommer tur i området Nordfjord og Sunnmøre :)

Det vil si vi kjører følgende løp:
Torsdag 18. Juni: Oppmøte på hytta i Stryn, dere får adresse etter hvert.
Fredag 19. Juni: Vi kjører en fin, ny runde i Nordfjord og litt ned mot Sunnfjord, litt væravhengig, men har alternativ.
Lørdag 20. Juni: Vi kjører en runde på Sunnmøre, noe er kjørt på tidligere pre-høst og noe er nytt.
Søndag 21. Juni: Vi pakker sammen på hytta, kjører sørover retning Sognefjorden, rute blir valgt etter været. Jeg snur nordover igjen når vi kommer til Sognefjorden og tilreisende finner seg en fin tur hjemover igjen.

Hytta har 8 soveplasser før man må begynne å ligge vel intimt, det vil si meg+7 stk.
Nå ser det ikke ut som det blir et problem med tanke på interessen så langt, men der er evt flatt utenfor om man vil rigge opp alternativ overnatting og været er bra.

En ting som er verdt å vite om, mine foreldre bruker også hytta på det jamne og de har en hund som er veldig lite alergivenlig, så er det noen som har alergi mot hund så kan det bli et problem. Men det virker på det jamne som om det er flere med hund enn med alergi her inne.

Ut fra det jeg har skjønt så har følgende mulighet nesten uansett:
@Borg
@ojda
@haakeik
@ashland

Kom gjerne med bekreftelse dere som er nevnt her og evt andre som det passer for så vi får en liste over de som både ønsker og kan bli med.
Post Reply