Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

Hei,

Vurderer å ta sykkelen nordover sammen med minstemann på 12 år i slutten av uka. Foretrukket overnatting vil være campinghytter til en rimelig penge, mest for å spare plass. Det kan bli litt pes å få med seg teltet og hele kostebinderiet kontra to tynne soveposer.

Så er spørsmålet: Hvordan er tilgjengeligheten på campinghytter i Nord-Norge om dagen, med booking samme dag eller dagen før? Risikerer vi å bli stående uten et sted å sove eller går det greit?

Ca. rute er: Villmarksvegen - Kystriksvegen - Lofoten - Vesterålen - Andøya - Senja - Tromsø.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Bikeridr »

Mulig det kan bli slitsomt å finne noe, spesielt i Lofoten nå i fellesferien.
Sannsynligvis Senja også.

Uansett tror jeg du må belage deg på skikkelig blodpris nå i sesongen..
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

Ok, blodpris er så... Det blir uansett billigere enn hotell!

Men tilgjengelighet høres da ut som fryktet [emoji15] Innspill fra andre?

Må teltet med her altså?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

@DrGreve - Har du noe å tilføye her? Er det bortimot håpløst å gamble uten å ta med teltet? :?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by DrGreve »

Flanker wrote:@DrGreve - Har du noe å tilføye her? Er det bortimot håpløst å gamble uten å ta med teltet? :?
Booker du dagen før er du på den sikre siden.
På kystriksveien har du Vennesund Camping, Mosheim Camping, Nesna Camping og Reipå Camping. I Bodø har du Bodøsjøen Camping men hyttene begynner å bli nedsarvet.
I Lofoten er det normalt litt dyrt men det finnes campinger. Det ligger en langs Fv815 som jeg ikke husker navnet på og så har du Sandvik Camping I nærheten av Kabelvåg. Og folhehøyskola I Kabelvåg leier ut rom billig om sommeren når elevene er hjemme.
I Vesterålen har du Sortland Camping og Ktåkeberget Fjordcamp. Andenes har Stave Camping på Yttersiden av Andøya.
Senja er et uland når det gjelder campinghytter men du har Fjordbotn Camping I nærheten av Botnhamn. Greie hytter.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by DrGreve »

I nordenden av Villmarksveien har du Korgen Camping og I Tromsø finnes Tromsø Camping [WHITE SMILING FACE]

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

Takk for solide tips, @DrGreve :thumleft

Da er det håp... Litt usikker på dagsetappene, ettersom mini på 12 ikke er super-dreven bakpå sykkelen. Treffer vi ca. Trondheim med en ren transportetappe første dag er mye gjort, tenker jeg. Derfra, overnattinger i ca. Mo i Rana, Bodø og Andenes. Tromsø fikses med kjentfolk, og kommer vi oss så langt skal vi egentlig være fornøyde, men et endelig mål for turen er Hasvik på Sørøya.

Hjem igjen blir det vel straka vegen, enten via Sverige eller E6. Blir mini lei når vi kommer så langt kaster jeg han på et fly fra Alta eller Tromsø.

Så gjenstår det å gjennomgå værmeldingen i detalj. Avreise torsdag eller fredag denne uken, mest sannsynlig. Ser været helt bedritent ut får vi sprette en runde over til Vestlandet i stedet og spare Nord-Norge til en annen gang :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by RuneMC »

Surfer du litt på Booking.com så ser det da ut som det skal være mulighet for overnattinger i prisklassen 1000-1500 +/- for en voksen og barn i Lofoten - mens de aller mest eksklusive rorbuene går for 3000-4500 (!)

AirBnB.no har enda rimeligere - ned i 400-500 kr natta ( f.eks. https://www.airbnb.no/rooms/16566307?gu ... s=Al9ZEKhF ), men har null erfaring i hvor mye ekstra tid osv det tar ift avtale leie med private vs proffe hotell osv. Mulig det går som en drøm om du tar kontakt med utleierne før avreise og avklarer detaljene rundt inn- og utsjekk.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

RuneMC wrote:Surfer du litt på Booking.com så ser det da ut som det skal være mulighet for overnattinger i prisklassen 1000-1500 +/- for en voksen og barn - mens de aller mest eksklusive rorbuene går for 3000-4500 (!)

AirBnB.no har enda rimeligere - ned i 400-500 kr natta ( f.eks. https://www.airbnb.no/rooms/16566307?gu ... s=Al9ZEKhF ), men har null erfaring i hvor mye ekstra tid osv det tar ift avtale leie med private vs proffe hotell osv. Mulig det går som en drøm om du tar kontakt med utleierne før avreise.
Takker! Skal se litt nærmere på AirBnB... Booking har ikke så mange campingplasser inne, så skal man ha rimelig overnatting er det nødvendigvis riktig sted å titte. Men noe kan man da ramle over.

Har også nok bonuspoeng til ei natt på hotell hos både Choice og Scandic, så det er en del muligheter. Har en dag eller to på å undersøke nærmere, men vi kommer ikke til å overnatte i Lofoten. Satser på Bodø, så ta Lofoten og Vesterålen på en dag og stoppe på Andøya.

Det hadde vært særdeles digg å kun pakke i veskene og ta med to lette sommersoveposer på tur. Skal teltet med blir det straks mer pikk-pakk som jeg må finne en måte å stroppe oppå sidekoffertene. Vanntette pakkvesker i passende størrelse har jeg, men hvordan jeg skal få tjoret de fast og fortsatt ha plass til passasjeren er et annet spørsmål :roll:

Jo mindre stæsj jeg kan dra med meg, jo bedre...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by knutk »

Undertegnede og madammen gjorde dette i fjor. Søkte på nett etter campingplasser og enkle overnattings-steder, bestilte et par dager i forveien.
Eneste som var problematisk var ytre Lofoten, så vi overnatta to døgn i nærheten av Lødingen og tok Lofoten som dagstur. Stort sett synes jeg prisene var overkommelig. De dyreste hyttene blir bestilt først så restplasser blir gjerne enklere standard, Dvs uten innlagt dusj/toalett.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

Takk, @knutk ... Avreise ser ut til å bli fredag, så unngår vi det verste uværet i Nordland [emoji1303]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by DrGreve »

Er det slik å forstå at dere har planer om å kjøre Villmarksveien til Korgen for så å kjøre ut til kysten via Mo i Rana?
Forøvrig samme rute som vi kjørte på NN-turen i fjor :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Flanker »

DrGreve wrote:Er det slik å forstå at dere har planer om å kjøre Villmarksveien til Korgen for så å kjøre ut til kysten via Mo i Rana?
Forøvrig samme rute som vi kjørte på NN-turen i fjor :)
Det stemmer bra det [emoji1303]

Hurtig transport til Trondheim, raskeste vei. Så "sove" seg oppover E6 til Villmarksvegen starter. Sparer oss for litt ferger og tid det, sørlige deler av Fv17 får man ta en annen gang.

Så blir det Kystriksvegen til Bodø, ferge over til Lofoten. Derfra Vesterålen, Andøya og Senja før Tromsø. Ruta, dagsetappper og hvor vi snur får vi ta underveis og justere, avhengig av vær og lysten til han på 12!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by DrGreve »

Du kjører glatt Storsand Camping-Korgen Camping via Villmarksveien på 1 dag, 42-43 mil.
Likeså Korgen-Bodø langs Fv17 går uten problemer på 1 dag.
Da tar du tidlig ferge fra Bodø til Moskenes og trenger ingen overnatting i Selve Lofoten. Bruker du god tid i Lofoten og besøker de tradisjonelle severdigheter som Å, Nusfjord og Henningsvær rekker du fint alt og kan overnatte på Sortland Camping eller på Stave Camping.
Ferga fra Andenes til Gryllefjord går 0900, 1300 og 1700.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Campinghytter i Nord-Norge på kort varsel?

Post by Bikeridr »

Doktoren to the rescue, igjen :)

Forresten, når planlegger du/dere å være i Tromsø?
Jeg skal på foreldrebesøk fra neste uke og over neste helg. Kunne jo vært morsomt å håndhilset :thumleft
Post Reply