Sesongstart og vei/snøforhold

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Sesongstart og vei/snøforhold

Post by mekkern »

Hvordan er forholdene for "sesongstart" for oss som ikke liker å fryse ræva av seg hele vinteren men liker litt "off the E-veier" :D
Hvordan er status på snø og snømengder i fjellet/fjellveier?
Ser på nettet at det generelt er lite snø i fjellet i sør - normalt i midtnorge- normalt+ i nord.

Her rundt Drammen er det bare små grusveier litt i høyden som har snøføre... \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by Tommas »

User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by tshansen »

Vestlandet har vel knapt nok snø igjen... Her er det 11 grader, vår i lufta og sesongstart for de fleste på 2 hjul. Men bank i bordet.... det kan komme litt til før mars er over. Håper bare det fortsetter slik som det gjør nå =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by ArcticTiger »

Her i Wisconsin, USA er det veldig vinterlig, og det er absolutt ingen ting som tyder på at det noensinne kan bli mc-føre igjen :shock: .
Det er en snørik og kald vinter i år. I helga var det er forferdelig vær, først regn som frøs på bakken, det gikk over i snøvær og sterk vind, med opp i 60mph i kasta. Ei forferdelig snøføyke. Og masse ulykker på veiene her i Wisconsin. Et sted på interstaten litt sør for Oshkosh, WI var det 130 kjøretøy innblandet i ei ulykke. Og mange andre med 20-40 kjøretøy innblandet.
Bram
Posts: 11
Joined: 21 Feb 2017 11:55
MC: BMW R1200GS Adventure 2009
BMW R1200GS Adventure 2014
BMW R1250GS Adventure 2019
Location: Norheimsund

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by Bram »

ArcticTiger wrote:Her i Wisconsin, USA er det veldig vinterlig, og det er absolutt ingen ting som tyder på at det noensinne kan bli mc-føre igjen :shock: .
Det er en snørik og kald vinter i år. I helga var det er forferdelig vær, først regn som frøs på bakken, det gikk over i snøvær og sterk vind, med opp i 60mph i kasta. Ei forferdelig snøføyke. Og masse ulykker på veiene her i Wisconsin. Et sted på interstaten litt sør for Oshkosh, WI var det 130 kjøretøy innblandet i ei ulykke. Og mange andre med 20-40 kjøretøy innblandet.

Golfstrømmen fungerer vel veldi dårlig derover trur eg :roll: :-k
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by Palma »

Utrolig tidlig og utrolig lite snø i fjellet. Det er nok positivt hvis man tenker kun kjøring på to hjul, men sett litt større på det så får vi inderlig håpe at det blir noe mer nedbør ila sommeren enn i fjor. Det rapporteres om at grunnvannet har sunket nærmere en meter flere steder herover. Det er skremmende. Men vi krysser finger og satser på at vi ikke trenger å ha KLIM/RUKKA og div dresser med full lufting på hele sommeren.
Og ikke minst at Willy får litt vann i Whisky'n på Morttjernsberget i august \:D/
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by ArcticTiger »

Bram wrote:
ArcticTiger wrote:Her i Wisconsin, USA er det veldig vinterlig, og det er absolutt ingen ting som tyder på at det noensinne kan bli mc-føre igjen :shock: .
Det er en snørik og kald vinter i år. I helga var det er forferdelig vær, først regn som frøs på bakken, det gikk over i snøvær og sterk vind, med opp i 60mph i kasta. Ei forferdelig snøføyke. Og masse ulykker på veiene her i Wisconsin. Et sted på interstaten litt sør for Oshkosh, WI var det 130 kjøretøy innblandet i ei ulykke. Og mange andre med 20-40 kjøretøy innblandet.

Golfstrømmen fungerer vel veldi dårlig derover trur eg :roll: :-k
Ja, det er nok Jet-strømmen som ruler over her :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by mekkern »

Palma wrote: men sett litt større på det så får vi inderlig håpe at det blir noe mer nedbør ila sommeren enn i fjor. Det rapporteres om at grunnvannet har sunket nærmere en meter flere steder herover. Det er skremmende.
Dette er merkbart flere steder... dessuten vil dette ha en negativ/positiv effekt på magasinenes fyllingsgrad og strømprisene -avhengig av om en er produsent/trader eller forbruker... :roll:
Håper nesten på nedbør et par mnd med flytende vann så det får tynnet ut de ekstreme mengdene med salt som er strødd ut rundt her. :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by mekkern »

ArcticTiger wrote:Her i Wisconsin, USA er det veldig vinterlig, og det er absolutt ingen ting som tyder på at det noensinne kan bli mc-føre igjen :shock: .
Det er en snørik og kald vinter i år. I helga var det er forferdelig vær, først regn som frøs på bakken, det gikk over i snøvær og sterk vind, med opp i 60mph i kasta. Ei forferdelig snøføyke. Og masse ulykker på veiene her i Wisconsin. Et sted på interstaten litt sør for Oshkosh, WI var det 130 kjøretøy innblandet i ei ulykke. Og mange andre med 20-40 kjøretøy innblandet.
Ja de er "gode" til å lage svære ulykker..men det har vel litt med kjørekulturen på snøføre vil jeg tro... :shock:
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by Canutus »

Kan vel bare anbefale appen "veivær". Her kan du enkelt se kameraene som e plassert rundtom med værinfo.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by tshansen »

Canutus wrote:Kan vel bare anbefale appen "veivær". Her kan du enkelt se kameraene som e plassert rundtom med værinfo.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Takk, knall tips :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by mekkern »

her rundt drammen så var det flott før helga...bare litt saltrester..
Men så kom helgen med snøstorm og dritt... nå har mye smeltet men det er mer salt på veiene igjen enn det er i Dødehavet...
de salter faen meg på 6 plussgrader og 0 nedbør..... :evil:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:... nå har mye smeltet men det er mer salt på veiene igjen enn det er i Dødehavet...
de salter faen meg på 6 plussgrader og 0 nedbør..... :evil:
Hvis dere stemmer meg inn som statsminister i et flertalls ettpariregjering, skal jeg, som første gjerning, forby salting. Ja og siden jeg får bestemme, statssubsidiere motorsykkelkjøp og fjerne avgifter på øl ;-)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by JRO »

Bikeridr wrote:
mekkern wrote:... nå har mye smeltet men det er mer salt på veiene igjen enn det er i Dødehavet...
de salter faen meg på 6 plussgrader og 0 nedbør..... :evil:
Hvis dere stemmer meg inn som statsminister i et flertalls ettpariregjering, skal jeg, som første gjerning, forby salting. Ja og siden jeg får bestemme, statssubsidiere motorsykkelkjøp og fjerne avgifter på øl ;-)
Ta med noe rundt parkering og bomavgifter også, så er du sikret min stemme. :D :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sesongstart og vei/snøforhold

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: Hvis dere stemmer meg inn som statsminister i et flertalls ettpariregjering, skal jeg, som første gjerning, forby salting. Ja og siden jeg får bestemme, statssubsidiere motorsykkelkjøp og fjerne avgifter på øl ;-)
Lykke til med å sanke stemmer her på Vestlandet med å forby salting :lol: Da kunne vi lagt ned alt som heter transport med gummi mot asfalt gjennom hele vinteren.
Det er noe forbanna drit, men helt nødvendig på disse kanter [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply