Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by Kant1 »

ketilf wrote: Mostar er verdt et besøk, jeg hadde en stopp der sist sommer, men det er mange turister der. Den gjenoppbygde gamlebroa som binder gamle Mostar sammen, er som ei lysløype å regne. Likevel er det interessant å se hvordan de har klart å gjenreise både by og bro etter krigen på 90-tallet, fortsatt er det mange hus med store skader etter kuler og granater som det ikke er gjort noe med.
Jeg er forberedt på at det sikkert er endel turister der, men håper på at høysesongen ikke har begynt enda når vi kommer der i slutten av juni.
Åssen var det å krysse grensen inn til Bosnia?

ashland wrote:Ingenting som slår det med tur planlegging vinterstid :thumleft
Enda bedre føles det i lønnet arbeidstid når det er stille :roll:

Øst Europa er upløyd på alle måter, ser enn kanskje må utvide horisonten etterhvert
Jo mer jeg leser, googler, ser bilder og leser "ride reports" fra disse landene, jo mer facinert og gira blir jeg.
Er relativt godt kjent i alpene, og har mange mange favoritter der, men det er noe eget, pirrende... med å forberede seg til å utforske upløyd mark (for min egen, og reisefølgets del)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by intruder »

ashland wrote:Ingenting som slår det med tur planlegging vinterstid :thumleft
Enda bedre føles det i lønnet arbeidstid når det er stille :roll:

Øst Europa er upløyd på alle måter, ser enn kanskje må utvide horisonten etterhvert

--------------------------------------
Du Ashland, ifølge mørkredde norske "milltære " vil russiske fly kunne være her i løpet av få minutter........... [-X

så hjemturen kan jo bli relativt kjapp :smt006

forresten...god tur !!...... :thumleft

er jævla sjalu å je
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ketilf »

Kant1 wrote:
ketilf wrote: Mostar er verdt et besøk, jeg hadde en stopp der sist sommer, men det er mange turister der. Den gjenoppbygde gamlebroa som binder gamle Mostar sammen, er som ei lysløype å regne. Likevel er det interessant å se hvordan de har klart å gjenreise både by og bro etter krigen på 90-tallet, fortsatt er det mange hus med store skader etter kuler og granater som det ikke er gjort noe med.
Jeg er forberedt på at det sikkert er endel turister der, men håper på at høysesongen ikke har begynt enda når vi kommer der i slutten av juni.
Åssen var det å krysse grensen inn til Bosnia?

Å krysse grensen var helt greit, men du må fremvise at du har grønt forsikringsbevis. Anbefaler også en tur til Sarajevo, spennende by det og, hvis du er litt interessert i historie og slikt[emoji851] Jeg kjørte hovedveien mellom Sarajevo og Mostar, hadde planlagt å kjøre over et fjellområde, men med voldsomt regnvær valgte jeg hovedveien. Men Bosnia er et land med variert topografi, så uansett veivalg får du fine naturopplevelser.
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ketilf »

Kant1 wrote:
ketilf wrote: Mostar er verdt et besøk, jeg hadde en stopp der sist sommer, men det er mange turister der. Den gjenoppbygde gamlebroa som binder gamle Mostar sammen, er som ei lysløype å regne. Likevel er det interessant å se hvordan de har klart å gjenreise både by og bro etter krigen på 90-tallet, fortsatt er det mange hus med store skader etter kuler og granater som det ikke er gjort noe med.
Jeg er forberedt på at det sikkert er endel turister der, men håper på at høysesongen ikke har begynt enda når vi kommer der i slutten av juni.
Åssen var det å krysse grensen inn til Bosnia?

Å krysse grensen var helt greit, men du må fremvise at du har grønt forsikringsbevis. Anbefaler også en tur til Sarajevo, spennende by det og, hvis du er litt interessert i historie og slikt[emoji851] Jeg kjørte hovedveien mellom Sarajevo og Mostar, hadde planlagt å kjøre over et fjellområde, men med voldsomt regnvær valgte jeg hovedveien. Men Bosnia er et land med variert topografi, så uansett veivalg får du fine naturopplevelser.
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ashland »

ojda wrote:Det var det som opprinnelig stod på reiseplanen i år vettu Jarle, før jeg fikk Corsica slengt i trynet :thumleft
Men Balkan er ikke avskrevet som tur-område for nærstående feriesessonger [-(
Må bare gjøre unna denne først :lol:
Når du sier det, begynner det å demre litt.
Har sett noen klipp og tur referater derifra og det ser meget innafor ut for senere hyss og ferieturer :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ojda »

ashland wrote:
ojda wrote:Det var det som opprinnelig stod på reiseplanen i år vettu Jarle, før jeg fikk Corsica slengt i trynet :thumleft
Men Balkan er ikke avskrevet som tur-område for nærstående feriesessonger [-(
Må bare gjøre unna denne først :lol:
Når du sier det, begynner det å demre litt.
Har sett noen klipp og tur referater derifra og det ser meget innafor ut for senere hyss og ferieturer :thumleft

Det er nok endel år enda, før vi går tom for gode ferieplaner ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ashland »

Kant1 wrote:
ashland wrote:Ingenting som slår det med tur planlegging vinterstid :thumleft
Enda bedre føles det i lønnet arbeidstid når det er stille :roll:

Øst Europa er upløyd på alle måter, ser enn kanskje må utvide horisonten etterhvert
Jo mer jeg leser, googler, ser bilder og leser "ride reports" fra disse landene, jo mer facinert og gira blir jeg.
Er relativt godt kjent i alpene, og har mange mange favoritter der, men det er noe eget, pirrende... med å forberede seg til å utforske upløyd mark (for min egen, og reisefølgets del)
Jeg har ikke vært nedover mye, men vil si det er noe eget ved Alpene :)
Så er det noe forlokkende og intressant ved å utvide horrisonten, se nye steder og oppleve ny kultur!

Regner med dere vet å holde oss godt oppdatert
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ashland »

ojda wrote:
ashland wrote:
ojda wrote:Det var det som opprinnelig stod på reiseplanen i år vettu Jarle, før jeg fikk Corsica slengt i trynet :thumleft
Men Balkan er ikke avskrevet som tur-område for nærstående feriesessonger [-(
Må bare gjøre unna denne først :lol:
Når du sier det, begynner det å demre litt.
Har sett noen klipp og tur referater derifra og det ser meget innafor ut for senere hyss og ferieturer :thumleft

Det er nok endel år enda, før vi går tom for gode ferieplaner ;-)
Det regner jeg med, Europa er bortimot utømmelig 8)
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by Kant1 »

ashland wrote: Det regner jeg med, Europa er bortimot utømmelig 8)
Og rett bortenfor Europa ligger Russland. Det ville ville Østen 8)
Det frister noe så inni hampen...
Men først øve litt på Balkan :thumleft

Å besøke den nedlagte flyplassen Zeljava Aerodom, som var en av de største underjordiske flybaser i Europa i sin tid, står også på ønskelista 8)

Åh jeg gleder meg jeg :D
94 dager til "Ride Out" 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ojda »

Men til sommeren får vi husarrest alle mann :roll: :-#
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by kvase »

ojda wrote:Men til sommeren får vi husarrest alle mann :roll: :-#
Kan fort skje at det blir som å kjøre i et minefelt å lure seg forbi sperringer + div-- :( Ned over i Europa også i de Østlige landa fra Kroatia å ned mot Tyrkia. :roll:
:-k
Blir det slik da får en ta et vente år å kose seg med det man finner av gullkorn i Skandinavia
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by Bikeridr »

Kant1 wrote:... Og rett bortenfor Europa ligger Russland. Det ville ville Østen 8)
Det frister noe så inni hampen...
Siden jeg bor skammelig nært har jeg jo selv sett på litt forskjellige mål. Bl.a Kaliningrad, 27 mil sørvestover (ironisk at jeg kan reise vestover til Russland). Da snublet jeg over denne vakre siden: https://en.wikivoyage.org/wiki/Russia
wikivoyage wrote: The Russian electronic visas (eVisas) are free of charge, and available for certain nationalities to enter the Russian Far East, the Kaliningrad oblast, St. Petersburg and the surrounding Leningrad oblast. They are valid for a stay of maximum 8 days from entry. The visa is available for tourism, business and "sports, cultural, scientific and technological ties", and it can be applied for between 20 and 4 days before the day of entry. While you do not need booked accommodation for this visa, you do need a travel insurance and your passport must have at least 6 months of validity.

Far East eVisas are available to citizens of Algeria, Bahrain, Brunei, China, India, Iran, Japan, Kuwait, Mexico, Morocco, North Korea, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Singapore, Tunisia, Turkey, and the UAE. Residents of these 19 countries arriving at six Russian airports in the Far East region can use eVisas to enter. This scheme applies to following airports Vladivostok Knevichi airport, Petropavlovsk-Kamchatsky (Yelizovo airport), Blagoveschensk (Ignatyevo airport), Khabarovsk (Novy airport), Yuzhno-Sakhalinsk (Khomutovo airport) and Anadyr (Ugolny airport).

Kaliningrad Oblast eVisas are available to citizens of all European Union countries (except the United Kingdom), Andorra, China, Iceland, India, Indonesia, Iran, Japan, Kuwait, Liechtenstein, Malaysia, Mexico, Monaco, North Korea, North Macedonia, Norway, Oman, Philippines, Qatar, San Marino, Saudi Arabia, Singapore, Taiwan, Turkey, Switzerland and Vatican City. Entry is through Khrabovo Airport, the land borders of Bagrationovsk, Gusev, Mamonovo (Gronowo), Mamonovo (Grzechotki), Morskoe, Pogranichny, Sovetsk, and Chernyshevskoye, the Mamonovo and Sovetsk railway stations, and the ports of Kaliningrad, Baltiysk and Svetly.

The following nationalities are eligible to apply for eVisas: EU countries, Andorra, Bahrain, China, Iceland, India, Indonesia, Iran, Kuwait, Japan, Malaysia, Mexico, Monaco, North Korea, North Macedonia, Norway, Oman, Philippines, Qatar, San Marino, Saudi Arabia, Serbia, Singapore, Switzerland, Taiwan, Turkey, Vatican City. The ports of entry for this scheme are the airport and ports of St. Petersburg, port of Vysotsk, and the road border stations with Finland and Estonia to Leningrad Oblast. Entry by train or through the port of Vyborg is not possible under this scheme.

Starting on January 1, 2021, eVisa is planned to provide access to any part of the country.
Pr i dag kan norske nordmenn søke dette gratis her. Dette gjelder for inntil 8 dager og foreløpig kun fjernt i øst, Kaliningrad og Leninskaya Oblast (St. Petersburg fylke) og i praksis kan man gjøre en rundtur fra Tallinn, over Narva (grenseby) nordover gjennom St. Petersburg og inn ved Vyborg til Finland. Et slikt visum stiller ikke krav til booking av overnatting eller "detaljstyring" av turen sålenge en holder seg innenfor de 8 dagene (du vil ikke overstå et visum i Russland).

Selv ser jeg på muligheten for en liten helgetur over her: https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share
En liten dags kjøring til startpunkt og deretter ei langhelg i Kaliningrad før en dagsreise hjem igjen. Burde vel kanskje la seg gjøre allerede i mai 8)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by Kant1 »

Litt interessant det der med E-visum, selv om Russland ligger litt fjernt unna for en 8dagers tur.
Men om man skulle finne på å ta en runde i Baltikum, så er jo muligheten til å kjøre via St.Petersburg til Finland.

Har ein tidligere leieboer som bor i Pskov, kunne sikkert vært artig å hatt russisk guide i St.Petersburg :)


Ellers har jeg fått lagt opp en finfin "Plan B" rute vestover fra Transfaragasan via Serbia og Montenegro til Dubrovnik.
..og sånn går no dagan her ute.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by ojda »

Har jeg forstått det riktig om jeg tror at det er disse to rutene som ER tet-Norge :-k
Før har jeg fått inntrykk av prat at ruta skulle gå mer eller mindre igennom hele Norge :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Sommer 2020... prosjekt Balkan mm

Post by Kant1 »

ojda wrote:Har jeg forstått det riktig om jeg tror at det er disse to rutene som ER tet-Norge :-k
Før har jeg fått inntrykk av prat at ruta skulle gå mer eller mindre igennom hele Norge :-s
Hva mener du her Ojda?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply