er 125 dau?

Prat om lett MC.
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Ja, da er nok 2-takt R, eller 2 takt crosser tingen :wink:
Det er veldig lekene sykler.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
mEhE
Posts: 50
Joined: 05 Dec 2006 19:30
Location: mandalvest agder

Post by mEhE »

cross hadde jo vært tingen ja,men ikke mange spreke crossere til min prisklasse.. :x
siklet litt på ktm ,men en pris på 50 tusen må jeg nok stå over... :shock:
kawasaki kmx er jo billige,men ettersom jeg har forstått er det lite eller ingen trimdeler og få tak til disse syklene.??
og de er vel heller ikke særlig spreke orginalt.??
vurderer sykkel.
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Moe wrote:
Bonnis wrote:Moe:

2-taktere går bra i aks og, ikke bare toppfart. Det med lyden er en smaksak, men om du hører en original CBR125, så er det ikke så veldig fin lyd. Selv syns jeg RS`n min lyder mye bedre. :)
JO, men de krever mere turtall for å gå godt, og skal du ha en sykkel som går godt men som i verste fall bare har 5 gir, som veldig mange før år 2000 hadde, så må du dreve veldig høyt for å få god toppfart, og da tar det litt lengre tid fra bunn av før du kommer opp til turtallskick`et.

Selv har jeg dratt fra mange 2-taktere i aks helt opp til omkring 80, deretter er det 2-takterne begynner å kjøre fra meg.

Det er min erfaring.
(og jeg har 5-trinns kasse som yter veldig mye i girene sine, kunne sikkert gått ned 2 tenner på fremdrevet, ettersom jeg ikke klarer å dra mere enn halvt turtallsregister i sistegiret i toppfarta, men jeg har valgt å gjøre det slik for å kunne ligge i 100km/t uten å ha det sinnsyke turtallet!)
Hva slags 2-takts racing sykkel er det du tenker på?
Er spent på å vite hva slags sykler som hadde 5 gir. Har regjert med 6 gir veldig lenge nå.

mEhE: KMX går ikke så hakkande gærent etter hva jeg har hørt, men en Husqvarna eller KTM er nok best.

Sjekk også ut Yamaha DT. Rundt 28hk i disse syklene uplombert.
Ellers er det en god del Husqvarna WRE/SMS`er til rundt 30k der ute.
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Moe wrote:
EvenDeven wrote:Hvis du ikke tenker stort på årsmodell så :P
Prisen var ganske drøy i forhold til årsmodellen uansett :P
Må huske på at mange har en mening om at gammelt er best, i allefall så er det min mening :wink:
Det var da muskler var muskler og ikke plastikk!

Joda, sa bare at prisen var drøy :P
Men for all del, slå til hvis du vil, det er bare ikke en sykkel jeg ville ha betalt så mye for :) Det er bare min mening
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

Bonnis wrote:
Moe wrote:
Bonnis wrote:Moe:

2-taktere går bra i aks og, ikke bare toppfart. Det med lyden er en smaksak, men om du hører en original CBR125, så er det ikke så veldig fin lyd. Selv syns jeg RS`n min lyder mye bedre. :)
JO, men de krever mere turtall for å gå godt, og skal du ha en sykkel som går godt men som i verste fall bare har 5 gir, som veldig mange før år 2000 hadde, så må du dreve veldig høyt for å få god toppfart, og da tar det litt lengre tid fra bunn av før du kommer opp til turtallskick`et.

Selv har jeg dratt fra mange 2-taktere i aks helt opp til omkring 80, deretter er det 2-takterne begynner å kjøre fra meg.

Det er min erfaring.
(og jeg har 5-trinns kasse som yter veldig mye i girene sine, kunne sikkert gått ned 2 tenner på fremdrevet, ettersom jeg ikke klarer å dra mere enn halvt turtallsregister i sistegiret i toppfarta, men jeg har valgt å gjøre det slik for å kunne ligge i 100km/t uten å ha det sinnsyke turtallet!)
Hva slags 2-takts racing sykkel er det du tenker på?
Er spent på å vite hva slags sykler som hadde 5 gir. Har regjert med 6 gir veldig lenge nå.
Jeg har da ikke sagt R-sykler, jeg sa 2-taktere.
Det er ikke så voldsomt stor forskjell på racing og cross/touring sålenge de er orginale av ytelse. :roll:

Det jeg skal frem til er at 2-takt og 4-takt har helt forskjellige egenskaper!
Du kommer ikke bortifra at en 4-takter drar bedre fra bunn av enn en 2-takter gjør, 4 takterne drar nemlig temmelig jevnt ut hele registeret.
Det som er minuset deres er som kjent toppfarta som ikke vanligvis er så veldig høy.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
mEhE
Posts: 50
Joined: 05 Dec 2006 19:30
Location: mandalvest agder

Post by mEhE »

orginal ytelse på en rs 125 er jo 34hk..
2 takter er en mye mer effektiv motor en 4 takter på samme volum..
vil nesten tørre og påstå å si for og få en 4 takt like effektiv som en 2 takt må den ha pustehjelp(turbo med andre ord)...
sant som du sier at registeret er ikke særlig bredt på 2 takt,men kicket i slutten er jo bare rått!
vurderer sykkel.
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Moe wrote:
Bonnis wrote:
Moe wrote: JO, men de krever mere turtall for å gå godt, og skal du ha en sykkel som går godt men som i verste fall bare har 5 gir, som veldig mange før år 2000 hadde, så må du dreve veldig høyt for å få god toppfart, og da tar det litt lengre tid fra bunn av før du kommer opp til turtallskick`et.

Selv har jeg dratt fra mange 2-taktere i aks helt opp til omkring 80, deretter er det 2-takterne begynner å kjøre fra meg.

Det er min erfaring.
(og jeg har 5-trinns kasse som yter veldig mye i girene sine, kunne sikkert gått ned 2 tenner på fremdrevet, ettersom jeg ikke klarer å dra mere enn halvt turtallsregister i sistegiret i toppfarta, men jeg har valgt å gjøre det slik for å kunne ligge i 100km/t uten å ha det sinnsyke turtallet!)
Hva slags 2-takts racing sykkel er det du tenker på?
Er spent på å vite hva slags sykler som hadde 5 gir. Har regjert med 6 gir veldig lenge nå.
Jeg har da ikke sagt R-sykler, jeg sa 2-taktere.
Det er ikke så voldsomt stor forskjell på racing og cross/touring sålenge de er orginale av ytelse. :roll:

Det jeg skal frem til er at 2-takt og 4-takt har helt forskjellige egenskaper!
Du kommer ikke bortifra at en 4-takter drar bedre fra bunn av enn en 2-takter gjør, 4 takterne drar nemlig temmelig jevnt ut hele registeret.
Det som er minuset deres er som kjent toppfarta som ikke vanligvis er så veldig høy.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt, og du snakker deg bare bort med innhold du allerede har fortalt.

Joda, CBR125 skal visstnok gjøre 0-50 på 3 sek. Men en FP RS125 klarer det under dette! 2-takteren er mye mer effektiv i forhold til 4-takt uansett! Så lenge den ikke er plombert naturligvis.
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Post by Moe »

mEhE wrote:orginal ytelse på en rs 125 er jo 34hk..
2 takter er en mye mer effektiv motor en 4 takter på samme volum..
vil nesten tørre og påstå å si for og få en 4 takt like effektiv som en 2 takt må den ha pustehjelp(turbo med andre ord)...
sant som du sier at registeret er ikke særlig bredt på 2 takt,men kicket i slutten er jo bare rått!
En rs 125 er plombert ned til 15hk orginalt, og det er det som regnes som orginalt, ikke det at man fjerner plomber og kanskje setter på en fulleffektshjerne hvis den trenger det og så få 34hk.

Bonnis:
Da jeg sa 5, så sa jeg også i verste fall 5, og da refererte jeg også til mer crosseraktige sykler, jeg har aldri snakket om racing, jeg har snakket om 2 og 4 takt, sånn er den saken.

Og jeg sier fremdeles at 2 og 4-takt er for helt forskjellige bruksgrupper, og etter min erfaring er det 4-takteren som har bunndraget.
Og at kanskje du har en annen erfaring kommer vi nok ikke bort ifra, men det er i allefall min.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Hva slags sykkel kjørte kameratene dine som du drog fra opp til 80km/t?

5 trinns girkasse er ikke mer effektivt i aks. En 6-7 trinns er mye mer tight, og registeret blir mer jevnt fordelt. Se f eks på Cagiva Mito 95-97 modellene, de kom med 7 gir, og de akser fortere enn senere Mitoer med 6 gir.

Syns du snakker som ditt ord er sant, derfor jeg kverulerte. Forstår nå at du kun snakket av erfaring.

Det blir også helt feil å ta med at 2-takteren er plombert, ettersom det ikke er slik når den er original fra fabrikk, mens en 4-takt er jo slik den kommer fra fabrikk nettopp fordi den ikke har mer å by på.
mEhE
Posts: 50
Joined: 05 Dec 2006 19:30
Location: mandalvest agder

Post by mEhE »

en plombert motor er uorginal.
15hk er ikke orginalt på aprillia nei..som du sier selv er den plombert ned pga norske regler men levers med 34 hk fra fabrikk.
vis meg en 4 takter 125 man kan ta bort plombene på og få 34hk??
på 4 takter er det tatt ut 15+-hk fra fabrikk.. en 2 takter er dobbel så effektiv enn en 4 takt med samme volum.
er det mulig å ta ut 34hk fra en 4 takt 125 i det hele tatt uten turbo??
vurderer sykkel.
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

ikke på orginal sylinder! da tror jeg du må opp i mot 200Cc++ for og få 34hk,
om ikke mer!
Nå: Cbr 125R 05
Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Hvafornoe? CBR har mer bunndrag enn RS?

Tror du burde ta en ekstra titt på dynoutskriften, min gode mann ;)

Skal litt til for at en sykkel med halvparten av hk skal ha bedre bunndrag enn sin "storebror".
- Skyt her -
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

En RS som har 15hk har langt fra det samme bundraget som en Cbr,
siden 125 som er regget for 15hk i norge og ikke mer så burde der ikke være mer å si om saken!
Nå: Cbr 125R 05
Image
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Eike_Oak mener en fabrikkoriginal RS, altså 34hk, ikke den nedplomberte, uoriginale med 15hk og et forferdelig register takket være CDI`en.

Og forresten Dawes; For noen uker siden kjørte jeg litt rundt med en original CBR125, så tok jeg en tur med min foreløpige originale RS. Faktisk så går RS`en bedre både på bånn og topp! Dette har to grunner:
- Flere hester.
- Eksosventilen er låst fast med liten åpning, noe som gir et bra bunndrag, men dårlig på topp.
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

joda, men her er jo ingen som er på kant med loven her? :lol:
så jeg snakket etter norske regler!
Nå: Cbr 125R 05
Image
Post Reply