E-85

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
InterceptorII
Posts: 4
Joined: 06 May 2007 14:18

E-85

Post by InterceptorII »

Har noen erfaring med sykkel som går på E-85 til vanlig landeveiskjøring? Jeg vet at det går hardt utover tank, slanger og koblinger. Har noen andre erfaringer med dette? Hvordan kan man forberede grunnen for å unngå problemer? Jeg vurderer å bygge om forgasseren til å ta imot bioethanol. Kommentarer og råd taes imot med åpent sinn.

Inntil neste gang
InterceptorII
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

det eneste du må gjøre er vel å dyse om....men hvor mye er jeg ikke sikker på...halv tørn på luft skruene.løfte nålene en millimeter og 20%større dyser er vel sånn ca å prøve tenker jeg...men hvorfor det? det gir jo høyere forbruk og prisen på E-85 er vel ikke særlig lavere? :?:
User avatar
pelsen
Posts: 1126
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

man bør vel gjøre det litt mer seriøst enn å fikle med lufteskrue og nålehøyde når man skal alkoholisere motoren.

Bytte til større tomgangsdyse, nåledyse og hoveddyse så den går ok, så kan man finjustere nålehøyde og lufteskrue etterpå.

Men utover at det kan være gøy å få det til, så ser jeg ikke noe poeng i dette. Skal man være miljøvennlig så bør man vel egentlig drite i å ha hobbykjøretøy med motor. :(
Gixxerman

Post by Gixxerman »

pelsen wrote:Skal man være miljøvennlig så bør man vel egentlig drite i å ha hobbykjøretøy med motor. :(
Der traff du vel hoveddysa rett på nåløyet :)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

pelsen wrote:Men utover at det kan være gøy å få det til, så ser jeg ikke noe poeng i dette.
Gjør man det riktig skal man kunne få litt ekstra HK.
V4 fun
User avatar
InterceptorII
Posts: 4
Joined: 06 May 2007 14:18

E85

Post by InterceptorII »

Det jeg har hørt fra spesialister nevnes det 20-30% høyere ytelse, men det er riktig at maskinen bruker mer suppe. Da ser ikke jeg noe galt i ha null utslipp, gjør dere?

InterceptorII
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

det blir ikke 0 utslipp da...men noe lavere...heller ingen særlig ytelsesøkning...hvis du ikke øker komperssjon og justerer tenning,,da øker den termiske virkningsgraden....skal du ha mer brum må du ha mer luft inn i motoren også..
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

I følge Wikipedia kan E85 gi ca 5% høyere ytelse, det er jo ikke ren etanol. For bensin ligger blandingsforholdet mellom bensin og luft på 12,5 - 14,7, mens for E85 er det ca 7 - 9,75. Man må derfor ha mindre luft og mer drivstoff for å få maksimal ytelse av E85.
V4 fun
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

det KAN gi litt effekt økning ja...men da må det justeres om i tenning/ forgasser..uten mer luft ikke mer effekt enn økningen i termisk virkningsgrad...det er det som skjer i disse multifuel bilene..de med turbo blir også turbotrykket justert for å ta nytte av den høyere bankefastheten..DETTE gir mer brum...
Post Reply