MIN første crosser

Prat om ATV og Cross
Post Reply
Yamaha-125-YZ
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2007 19:35

MIN første crosser

Post by Yamaha-125-YZ »

GoDagen....

Jeg kjøpte meg en en crosser for noen dager siden. En 125 ccm yamaha YZ 2000mod. jeg er ikke go til å mekke, og vet ikke særlig mye om cros, og motor generelt. :oops: eller har hatt litt skruing på mi corvette da.. hehe, mn det er noe annet.?:

Så jg har neon spørsmål: må jg ha spessiel motorolje til denne her, eller kan jg liksom kjøpe 2T olje på biltema?

Foresten er det noen som har noen gode linker til webshop sider, hvor man kan få kjøpt deler til crossere?

taknemlig for alle svar... :wink:
TOTAL grønn
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Gratulerer da :)

Når du skriver "motorolje", tenker du da på oljen som skal i bensinen, eller oljen som skal på motorblokken?

Olje som skal i bensin er vanlig 2T olje for mc.

Jeg pleier ha vanlig motorolje for bil i blokken, 5-40 helsyntetisk olje.

Noen sider med cross utstyr:
http://www.mxnorge.com/
http://www.hoypuls.no/
http://www.motorspeedmxshop.no/Pages/Shop.aspx
http://www.mamut.com/mxparts
http://www.mamut.com/gscooter
http://www.actionsports.no/

Edit: Ville ikke kjøpt olje på Biltema, ikke mye olje du trenger så ville betalt litt mer for bedre olje.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Ingvar
Posts: 69
Joined: 14 Jan 2007 21:17
Location: Egersund

Post by Ingvar »

2takter wrote:Edit: Ville ikke kjøpt olje på Biltema, ikke mye olje du trenger så ville betalt litt mer for bedre olje.
Mener å ha lest en plass (husker ikke hvor) at Biltema bruker Statoil olje.
You only live once
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Biltema oljen er like god som noen annen olje!
Billig og funker utmerket :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Hvis du sier det
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Yamaha-125-YZ
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2007 19:35

Yippii

Post by Yamaha-125-YZ »

Det ble kortvaring glede md den crossen ja :shock: andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke. :D
Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.

kjørte i en dag til, og den døde igjen :? vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..

Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn :) tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.

noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele :?:

takker..
TOTAL grønn
smaug
Posts: 19
Joined: 09 Apr 2007 22:37
Location: Andebu
Contact:

Re: Yippii

Post by smaug »

Yamaha-125-YZ wrote:Det ble kortvaring glede md den crossen ja :shock: andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke. :D
Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.

kjørte i en dag til, og den døde igjen :? vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..

Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn :) tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.

noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele :?:

takker..
Dårlig stempelring, evt noe så enkelt som at chock'en har hengt seg opp?
Smaug
03 Hilux X-Cab - 33"x12,5R15
Vil ha crosser...
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Yippii

Post by Lasseleeten »

smaug wrote:
Yamaha-125-YZ wrote:Det ble kortvaring glede md den crossen ja :shock: andre dagen jeg kjørte med den drukkna den+sota oljet plugg etter å ha kjørt i nedoverbakke. :D
Vi kikket litt å fant til slutt ut at coilen va litt ustabil, så vi fikset den, slik at den ble stabil.

kjørte i en dag til, og den døde igjen :? vi kjøpte ny plugg og dn sveiv som ei klokke..

Kjørte 1-2 dager til, daer til, og dn døde på samme viset, med resultat av bløt plugg+masse fin olje på dn :) tører den or brenner vekk oljen, og den sviver i ca 10-30 sek før den dør igjen. kikker på pluggen, søkkbløt og full av olje. Har blandet dn med 3% olje, slik som selger sa.

noen som har hatt samme problem non gang eller har noe å dele :?:

takker..
Dårlig stempelring, evt noe så enkelt som at chock'en har hengt seg opp?
Eller han har glemt å skru den av :)

Det hender man glemmer seg innimellom. Og hvis man ikke kan så mye om motor osv så er det ikke så lett å vite hva det er ^^
Ec0
Posts: 26
Joined: 19 Apr 2007 23:53
Location: Fitjar

Post by Ec0 »

skift plugg hette.... Yamaha'er spiser de!!!
Image
User avatar
Ktm dude
Posts: 26
Joined: 13 May 2007 18:32
MC: Ktm exc 125 2007
Yamaha stunt sykel. 1992
Aprilia RS 125
Ktm Adventure 2008
Til salgs:
Bajaj scooter 2000kr
TZR deler, motor og hjul 5000kr
Løp og kjør hjem!!!
Location: Halden
Contact:

Post by Ktm dude »

Hvis crossærn bare dør ut ville jeg i alle fall ha kjøpt noe bedre olje. Jeg hadde aldri kjøpt noe billig olje til en to takts crosser!!!!!!
Har kjørt cross i mange år og jeg har mange dårlige erfaringer med billig olje. Jeg personlig bruker vanlig Motul totaktsolje, lønner seg i lengden og kjøpe en 5l dunk i stede for 1l dunker.

PS: Du har vell tatt riktig mengde olje i forhold til besina?? :?
Bånn tælle!!!
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Re: MIN første crosser

Post by morra-di@hotmail.com »

prøv med 2.5% Min honda cr drukner på3 % men går problemfritt med 2.5%
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
smaug
Posts: 19
Joined: 09 Apr 2007 22:37
Location: Andebu
Contact:

Re: MIN første crosser

Post by smaug »

Angående 2-t olje så er selve motoren som oftest ikke så kresen på sånt, men eksosventiler er det gjerne, så her gjelder det å prøve seg fram. Jeg vet om mange snøscootereiere som virkelig vet hva de holder på med og som trimmer og herjer, som kjører på helt vanlig 2-t olje og synes det fungerer helt topp. Jeg for min del bruker enten Statoil 2-t racingway eller Biltema Syntetisk Snøscooterolje(1/4 av prisen). Begge to har Rotax253 godkjenning, noe som er viktig med tanke på Rotax's RAVE ventiler som er nøye på akkurat det. Ellers er det sånn at hvis motoren ser fin ut innvendig så er det i allefall ikke noe gærnt med oljen. For mye olje er som oftest værre enn for lite. 3% høres mye ut i mine ører, jeg mener at 2,5%(1/40) bør være nok eller kanskje 2%(1/50). Det man ser nå, er at de fleste nyere HO scootermotorer bruker for mye olje fra fabrikk når de går på en 2% blanding(problemer med pluggene bla).
Post Reply