Lyset lyser ikke !

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Lyset lyser ikke !

Post by gbruaset »

Hei.
Jeg har en suzuki sv 650, med kjørelys. Men når jeg skulle kjøre hjem fra jobb i går, var det bare den "lille " pæren i lykten som lyste. Når jeg trykte på fjernlys på lysbrytren, skjer det ingenting. Lyrhornet fungerer imidlertid. Pæren er ok. Sikringen er ok. noen som har et godt råd? Er bryteren død, og hvordan fikser en siåfall det?

Geir
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Re: Lyset lyser ikke !

Post by toriamos »

Man får anta at det går en samlet ledning fra bryteren slik at når lyshornbryteren fungerer så ligger feilen i selve bryteren til kjørelysene. Sikkert lurt å se om man kan skru denne fra hverandre for å undersøke om det er en eller annen kontaktfeil. Er man den litt mer slurvete typen så kan man sikkert spraye inn kontaktspspray der man kommer til og håpe det beste.
1999 Ducati ST2
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Lyset lyser ikke !

Post by Cartman »

Toriamos: du er jo blitt rene mekanikeren etter alle problemene du har hatt med sykkelen din :D
Imponert
-- Honda VFR (04) --
hsimpson
Posts: 661
Joined: 27 Jan 2007 17:58
MC: YZF R6 Blå/hvit
Location: Oslo

Re: Lyset lyser ikke !

Post by hsimpson »

Gå over alle kontaktene til å begynne med. Evt så kan du kanskje åpne bryteren å se om det er noe galt inni.....
Men, går ikke lyshornet på fjærnlyset? Er vel 1 pære som er nærlys og 1 pære som er fjærnlys? Var det i hvertfall på min 99-modell. Bare så du ikke bare sjekker feil pære, hadde vært litt pinlig å levere den inn på verksted for feilsøking pga 1 pære.....
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Lyset lyser ikke !

Post by Babelfisken »

gbruaset wrote:Hei.
Jeg har en suzuki sv 650, med kjørelys. Men når jeg skulle kjøre hjem fra jobb i går, var det bare den "lille " pæren i lykten som lyste. Når jeg trykte på fjernlys på lysbrytren, skjer det ingenting. Lyrhornet fungerer imidlertid. Pæren er ok. Sikringen er ok. noen som har et godt råd? Er bryteren død, og hvordan fikser en siåfall det?

Geir
Sjekk aller først at lyset står på. Du vil mormalt ha en annen bryter for å slå av og på lys generellt. Med denne i pos. park vil parklys/kjørelys, lyshorn og baklys virke men ikke nærlys og fjernlys. Lett å glemme fordi den "alltid" står på.
Post Reply