Merkelig problemer med sporing

Prat om tung MC.
Post Reply
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

hvis du har dekk som ikke passer sporer den med en gang.
sjekk i vognkortet hva som er orginalt.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Hvor stor er sporingen, og hvilken fart begynner den i, hvilken fart merkes den best i...
Kan vel kanskje være ujevne fordempere ja.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Det enkleste er ofte det beste,.. På jobb får vi ofte inn mc/moped som "trekker"..

Veldig ofte er det rett og slett feil lufttrykk..
Er det riktig?

Sporing kan komme av MANGE forskjellige ting... ikke lett å si hva det kan være. Er du usikker på om bakhjulet er montert riktig, mål med skyvlære..

Kanskje gaffelbenene har sklidd i krona?

Hjullager, styrelager, drev feilmont? lufttrykk, ramme, dempere, slitt dekk, osv osv.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Sett sykkelen på midtstøtta, legg en rettholt (f.eks lang rett planke - mener dønn rett planke) langs framhjulet og bakhjulet. Hvis bakhjulet står skjevt i forhold til framhjulet, så vil du se det nå.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Idiotisk, men bare spør - du kjører vel ikke på høvlet asfalt ? Problemet oppstår på alle typer fast underlag ?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Min sporer, men jeg VET at baksvingen er skeiv. Et velt fra stillestående burde så absolutt ikke gjør en ramme skeiv, da er det dårlige greier. :roll: Et tips til å finne ut hvor mye den sporer er å bare finne deg en slette med null trafikk. Kjør opp i litt god hastighet og slipp styret. Så sitter du bare der og registrer hvor mye den sporer. Kan være at det både er mer eller mindre enn du tror.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Gixxerman wrote:. Et velt fra stillestående burde så absolutt ikke gjør en ramme skeiv, da er det dårlige greier.
VEl faktisk ikke, flere produsenter svekker fraktisk ramma for å spare vekt, Eneste som er viktig er å holde rammen stiv og lett, velt tåler ikke nyere mc... rett og slett desverre..
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Forstår hva du sier Adoniz (og har hørt det fra flere hold), men må si at jeg er enig med Gixxerman.. om den ikke tåler å falle på siden fra stillestående, så lurer jeg på hvordan den skal kunne unngå å knekke i flere biter i reell ulykke :roll:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg ville tatt manualen som utgangspunkt, og prøvd å øke trykket gradvis for å se om sporingen ble verre eller bedre.

I tillegg ville jeg kjent etter om det er slakk i baksvingen. Hvis lagrene i baksvingen er slitt vil du kunne bevege baksvingen sideveis, og det kan være årsak til sporing.

Ellers tror jeg planke-testen til Lykkeliten er en god test å ta. Dessuten er den enkel og gratis. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply