Opplevelser i trafikken?

Prat om tung MC.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by HDmann »

quantumduck wrote:
HDmann wrote:
Å enes om noe som helst er selvfølgelig ikke mulig.
Det er jeg uenig i!
Jo, man kan sikker bli enige med folk i dette forumet. Men hvordan skal man nå de andre? Hvordan skal man vite hva andre tenker og tror? Kjører man mellom bilene og det kommer en i god fart på skulderen... Da kan man jo selvfølgelig ikke vite om denne har tenkt å holde igjen litt fordi han har lest på et forum at det har man blitt enig om.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by quantumduck »

HDmann wrote:
quantumduck wrote:
HDmann wrote:
Å enes om noe som helst er selvfølgelig ikke mulig.
Det er jeg uenig i!
Jo, man kan sikker bli enige med folk i dette forumet. Men hvordan skal man nå de andre? Hvordan skal man vite hva andre tenker og tror? Kjører man mellom bilene og det kommer en i god fart på skulderen... Da kan man jo selvfølgelig ikke vite om denne har tenkt å holde igjen litt fordi han har lest på et forum at det har man blitt enig om.
Det er helt riktig. Men hva er poenget, eller problemet? Skjønner ikke helt hvor du vil.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by HDmann »

quantumduck wrote: Det er helt riktig. Men hva er poenget, eller problemet? Skjønner ikke helt hvor du vil.
Vel... problemet og poenget... Du skrev "jeg tror vi bare får enes om ikke kjøre forbi samme bil samtidig". Det kommenterte jeg og du var uenig.
Jeg tar poenget først: Dette (det du skrev) er ikke bare er noe man kan bli enig om. Jo - hvis ALLE var enige om det så.
Problemet er at enkelte lager seg egne regler i trafikken. ALT er ikke nedfelt i trafikkreglene, men faktum er at det aller, aller meste er nedfelt.
Hvor jeg vil? Jo det skal jeg si deg. Jeg har lang erfaring og jobber med trafikksikkerhet og opplæring. Det betyr ikke at jeg vil ta rotta på motorsyklister, men jeg vil påvirke fok til å innse at kjørestilen enkelte har lagt seg er direkte farlig. Man kan ikke forvente at bilister eller andre motorsyklister kjenner til noen regler som enkelte selv har funnet på. Eksempel: Hvordan kjøre mellom bilene på E6 inn til Oslo. Hvordan kjøre mellom bilene på E18 inn til Oslo. Hvordan kjøre i kollektivfeltet på E18 inn til Oslo når det er andre motorsyklister der, og gjelder de samme uskrevne reglene i år som i fjor. Slik svada blir umulig å forholde seg til.

Men du: Å høre oss krangle er sikkert ikke så interessant for andre. Du må gjerne kommentere, men jeg gidder ikke mer.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Bizcocho »

HDmann wrote:Jeg kjenner ikke de japanske trafikkreglene, men det gjør forhåpentligvis denne karen.
Ikke sikkert han kjenner til kompetansen i det Japanske MC Politiet heller.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Adlertag »

Jeg bare må dele denne historien. Klokka er 6.30 en tidlig november-morgen og jeg kjører min Honda Transalp til jobben. Det er mørkt og glatt. Vi kjører i 60 sone med hus på venstre side og jorde på høyre side. Plutselig skyter en bil ut fra en innkjørsel, over veien og legger seg foran meg. Det er mulig at han ikke har sett meg, og feilen i så måte er utelukkende min da jeg ikke bruker refleskvest. Jeg vil ikke at andre bikere skal tro jeg er homo. Greit, jeg ble ihvertfall våken, og i brøkdelen av et sekund måtte jeg ta dagens vanskeligste valg. Ideen om å bråbremse på glatt vei, og med en annen bil rett bak meg, ble ikke engang vurdert. Så jeg svingte ut mot fotgjenger-feltet og kjørte forbi idioten på høyre side. Dette er egentlig ikke lov. Jeg innrømmer at jeg også krysset den heltrukkne hvite stripa. Selvsagt har jeg flere gode bortforklaringer, som at jeg måtte gjøre det for å unngå å kollidere med idioten foran. Men dette holder ikke i retten. En biker skal alltid ha herredømme (morsomt ord) over biken sin. Hadde jeg hatt en hjerne som hadde fungert så tidlig på morran, ville jeg ha forutsett situasjonen, og reagert på en lovlig måte. Ta denne historien til etterettning.
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Baron von Waffel »

Refleksvest ville vel ikke hjulpet deg siden han ikke hadde lyktene sine rettet mot deg? Og burde du forutsett at han ville kaste seg fra en utkjørsel og ut på en trafikkert vei? Du kjørte vel med lys på. Og du hadde vel ikke sola rett i ryggen i forhold til ham? Da er du unnskyldt og ikke han. Men det hjelper deg ikke om du blir skadet.

Men du har rett i at man må forvente det verste fra andre og at man må passe seg selv.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by boxer wolf »

Baron von Waffel wrote:Refleksvest ville vel ikke hjulpet deg siden han ikke hadde lyktene sine rettet mot deg? Og burde du forutsett at han ville kaste seg fra en utkjørsel og ut på en trafikkert vei? Du kjørte vel med lys på. Og du hadde vel ikke sola rett i ryggen i forhold til ham? Da er du unnskyldt og ikke han. Men det hjelper deg ikke om du blir skadet.

Men du har rett i at man må forvente det verste fra andre og at man må passe seg selv.
Juridisk høres det ut som du er uskyldig. Men dersom du hadde "stått på krava" er det du som hadde fått den fysiske straffen.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Baron von Waffel »

Ville ikke vært samme grunn til å styre unna om han kjørte Hummer, nei. Ville vel ikke vært mulig heller.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Adlertag »

Takker for all moralsk støtte, vi bikere må holde sammen mot de forbanna bilistene.
Biler burde vært forbudt. Nei vent, biler skulle hatt egne filer, slik fotgjengerne har
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by boxer wolf »

Second that :lol:
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by quantumduck »

Adlertag wrote:En biker skal alltid ha herredømme (morsomt ord) over biken sin. Hadde jeg hatt en hjerne som hadde fungert så tidlig på morran, ville jeg ha forutsett situasjonen, og reagert på en lovlig måte. Ta denne historien til etterettning.
Vel, du kunne sikkert kjørt (enda) mer aktsomt, men for meg høres det nesten ut som du faktisk hadde herredømme over biken din ihvertfall. Ellers hadde du vel krasja i svinet?
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by HDmann »

Adlertag wrote:Jeg bare må dele denne historien. Klokka er 6.30 en tidlig november-morgen og jeg kjører min Honda Transalp til jobben. Det er mørkt og glatt. Vi kjører i 60 sone med hus på venstre side og jorde på høyre side. Plutselig skyter en bil ut fra en innkjørsel, over veien og legger seg foran meg. Det er mulig at han ikke har sett meg, og feilen i så måte er utelukkende min da jeg ikke bruker refleskvest. Jeg vil ikke at andre bikere skal tro jeg er homo. Greit, jeg ble ihvertfall våken, og i brøkdelen av et sekund måtte jeg ta dagens vanskeligste valg. Ideen om å bråbremse på glatt vei, og med en annen bil rett bak meg, ble ikke engang vurdert. Så jeg svingte ut mot fotgjenger-feltet og kjørte forbi idioten på høyre side. Dette er egentlig ikke lov. Jeg innrømmer at jeg også krysset den heltrukkne hvite stripa. Selvsagt har jeg flere gode bortforklaringer, som at jeg måtte gjøre det for å unngå å kollidere med idioten foran. Men dette holder ikke i retten. En biker skal alltid ha herredømme (morsomt ord) over biken sin. Hadde jeg hatt en hjerne som hadde fungert så tidlig på morran, ville jeg ha forutsett situasjonen, og reagert på en lovlig måte. Ta denne historien til etterettning.
Du sier "Dette er egentlig ikke lov". Nei, det er selvfølgelig ikke lov å kjøre forbi på høyre side osv., men det jo vel ikke det du egentlig gjorde. Du gjorde det vel for å unngå sammenstøt/ulykke? Klart det vil holde i retten (forutsatt at du ville klart å bevise det).

Herredømme over biken sin. Ja, det skal man ha, men ingen kan kreve at man skal klare å stoppe kontrollert (også uten å bli påkjørt bakfra) dersom en annen trafikant f.eks. ikke overholder vikeplikten. Du sier at du hjernen ikke fungerte helt, og at du sannsynligvis var klar over det. Det betyr at du kjørte ulovlig allerede før situasjonen oppstod.

Lovlig eller ikke. Ut fra situasjonen gjorde du antakelig det eneste riktige, ingen ble skadet, og du (og vi andre) fikk en påminnelse om at farlige situasjoner som regel kommer svært brått på. Når det gjelder biler, og absolutt andre motorsykler, som legger seg for nært bak meg, så slipper jeg dem alltid forbi. Føler jeg at noen er nærmere enn 3 sekunder bak meg, så vil jeg ikke ha dem der. Noe annet er det selvfølgelig i forbindelse med kontrollert gruppekjøring med andre motorsyklister når dette er avtalt.
Pollti

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Pollti »

Ble forbikjørt av en mopedist på høyre siden i går. Det var ren skjær flaks at det ikke ble blodpudding av ham. Iddiot.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by ErlingSG »

Det er sånne folk som gir oss mopedister godt rykte :lol:
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by SoloTwin »

Det eneste gale jeg finner i denne historien (som jeg leste først nå) er at man skal kjøre etter forholdene. Og sykkel på glatt vei... er vel strengt tatt "etter foholdene"? :roll:
Du ville nok ha blitt sett bedre med vest, på den annen side er vest ofte forbundet med stillestående eller saktegående aktivitet, så her står man evt i stor fare for å bli feilvurdert hva farten angår...
Jeg antar derfor at personen rett og slett feilvurderte hele situasjonen i og med at du også hadde bil bak deg. Det er vel mørkt på den tida om morgenen, og da kan det være vanskelig å vurdere farten dersom man har motgående trafikk rett mot seg i mørket eller i skumring. Man har ingen referansepunkter bak "målet" å måle farten etter.
Eller selvsagt, personen kunne vært blind... 8)

Det jeg lurer på er hva som skjedde videre?
Stoppet dusten?
Stoppet du han?
Kjørte du forbi han og inn på veien igjen uten å gjøre noen større nummer ut av det?
Jeg VET at man ikke alltid klarer å handle slik man burde, med tanke på å få stoppet idioten og gi h*n "refs" for det h*n gjorde.
Slikt burde "stikke" skikkelig, slik at man HUSKER å ta seg bedre tid å sjekke, og heller vente litt lenger enn å forsøke å "rekke" det.

Jeg er kjempeglad på dine og alle andres vegne at det gudskjelov gikk bra.
Ønsker deg en flott ulykkesfri neste-sesong på mc. :)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Post Reply