24 års grense på tung lappen.

Prat om tung MC.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg skreiv: "STORT SETT det meste"

Alt går ikke sakte. De som er på gjennomreise går ganske fort. :lol:

De er redd for at noen skal begynne å synge toten-schlagere for dem. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

PÅ dem,er vel det aller værste.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ditto
Posts: 70
Joined: 28 Apr 2005 04:29

Post by Ditto »

Jeg synes det skulle vært 26 års grense på alle kjøretøyer med antydning til motor. Naturligvis med tilbakevirkende kraft samt grensen årlig forskjøvet med ett år. :lol:

For å gå litt tilbake til topic så må jeg si at det er utrolig hvor mye man kan vokse fra man er 20 til 24 år. Med litt flere år bak seg på veien i bil, har man kanskje fått litt mer forståelse og respekt for det å fungere sammen med andre på en offentlig vei, før man kan sette seg på en "rakett".
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote:Hørte Leif N. Olsen (tidligere up-sjef og nå forbundssjef for kjørelærerne) på radioen i dag. Han mente forslaget ikke ville gi ønsket effekt fordi størstedelen av ulykkene på stor motorsykkel skyldtes andre omstendigheter enn førerens uerfarenhet.

Kanskje veien å gå er å bedre føreropplæringen for BIL-førere uten mc-førerkort? På min morra-tur i dag var jeg i to farlige situasjoner p.g.a. trøtte og uoppmerksomme bilførere. De kan takke sin skaper for at de ikke ble mordere i dag. En bil kuttet en uoversiktlig sving, og en kom over i min kjørebane på en rett og oversiktlig strekning.

En annen ting er kanskje effekt-begrensing på mc? Trenger man egentlig hundrevis av hestekrefter? :roll:
Stikkordet for ALL kjøring er; KONSENTRASJON.
Er alle konsentrert om den ene tingen, å kjøre, så vil det straks bli mindre farlig i trafikken.
Det gjelder å få til en holdningsendring blant norske traffikanter.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

"Errare humanum est" = Det er menneskelig å feile.

Hadde det enda vært så enkelt å sende et rundskriv til alle om å konsentrere seg i trafikken hadde alle problemer vært løst. Alle bilopprettingsverksteder hadde gått konk. Dessverre/heldigvis er vi ikke roboter, men mennesker. Av og til er vi trøtte, syke, fulle, gærne, forelsket, sinna, redde, sjalu, forbannet på svigermor eller andre ting som gjør at vi begår feil i trafikken. Sverige har en nullvisjon om null drepte og skadde i trafikken innen 2015 eller når det var. Skal bli spennende å se hvordan de har tenkt å gjennomføre akkurat det. Var noen som nevnte førkrigstida og gubbe med rødt flagg foran bilen i et annet innlegg her. Akk og ve. :?
Last edited by Dominator on 07 Jul 2005 18:13, edited 1 time in total.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Trafikken avspeiler på mange måter resten av samfunnet, et samfunn hvor egoismen råder og blir større og større.
Disse holdningene tar folk også med seg ut i trafikken. Det viser seg på mange områder innen trafikkbildet bla. i dette med å overholde vikeplikten og ikke minst fartsbestemmelsene. Det ikke så nøye med regler og med andre bare man selv kommer seg fram. Folk tar sjanser hele tiden, og håper at det skal gå bra. Man tenker i mindre grad på konsekvenser av sine handlinger.

Flyttet fra Trondheim til Oslo for 25 år siden og fikk sjokk av trafikken i Oslo.
I løpet av disse årene er den etter min mening blitt mange ganger værre og ikke minst mere agressiv.

Dette forteller meg at det ikke er nødvendigvis opplæringen det er noe feil med, men heller den generelle instillingen til den enkelte trafikant.

Et godt eksempel på dette med holdninger er dette evige maset fra 15-16åringer om dette med trimming av mopeder og lett-sykler. Dette forteller meg at dette som har med trafikk og gjøre ikke "er så nøye".
Er det noen grunn til å tro at disse holdningene endres og blir bedre med tid? Jeg tror ikke det. Gi faen mentaliteten har en tendens til å vare livet ut og bre seg på alle områder.

Det er nå en gang slik at det er mange lover og regler i samfunnet. Mange av dem virker komplett stupide, men det kan fortsatt ikke være slik at det skal være opp til den enkelte ustraffet å velge å ikke forholde seg til dem.
Jeg har foreløpig ikke tatt stilling til om forslaget er fornuftig eller ikke. Jeg vil se mere/bedre argumentasjon og ikke minst dokumentasjon først.

Og til slutt. Ja, det er ofte en kjempeforskjell i modenhet mellom en på 20 og en på 24.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Banditbiker flytta fra Trondheim til Oslo for 25 år siden, og siden det har det blitt værre og mer agressivt??? Betenkelig.... :lol: Kan det være en sammenheng her??? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Oooops.

Har aldri tenkt på det på den måten.

Bummer


\:D/
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er en grunn til at enkelte "fortjener" å vente lengre... Bare se her... Hvor lenge har denne karen hatt lappen, og hvor mye har skjedd allerede. Rest my case...
Post Reply