problem i kjølesystemet til honda nsr

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
wiir
Posts: 52
Joined: 07 Apr 2007 19:37
MC: Honda NSR 03 mod, svart/sølv... ublombert,fp cdi, carbon reeds, åpen eks.ventil...

problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by wiir »

Hei!
jeg har et lite problem i kjølesystemetet på sykkelen min (honda nsr 2003 mod)
jeg demonterte selynderen for å få fixe "potte feste". også skulle jeg sette den på igjen
jeg spurte solberg om hvilken vei topp-pakninga skulle stå og slikt så den skal vær rett... (og det er da eneste den jeg kan tenke meg det kan vær feil på :-k )
jeg sjekket termostaten ved å bytte den ut me en annen, og jeg sjekket vannpumpa og det ser ut til å fungere...
problemet er da slik at når jeg fyller på kjøleveske tror det var ca litt over 1 liter kansje 1,5 l...
men det var uten å fylle opp ekspensjonstanken (kjøleveskebeholderen) for den var full fra før (med så og si nytt kjølevann)
så har det da at når jeg kjører en stund... så går all kjøleveska opp i ekspensjonstanken (kjøleveskebeholderen) og det blir tomt i motoren, så den blir ganske varm... :(
noen som kan hjelpe meg med denne...
eneste jeg kan tenke me at d kan vær er at jeg må skru topp pakninga på sikkelig med moment, men jeg skrudde den bra fast..
takker for svar og forslag på forhånd :D
Honda Nsr 03- Jollymoto
Pocketbike
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by inunf »

Prøv å lufte systemet ditt. Jeg hadde en NSR en gang, og jeg plukket den i fillebiter, men kan ikke huske om det var egne luftebolter eller hva jeg gjorde for å lufte systemet. Du kan jo prøve å lufte med temperatursensoren?

Kjølevæska skal jo gå tilbake til motoren etter å ha vært i ekspansjonstanken. Tette slanger et sted?
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by Eike_Oak »

Hørtes ut som ett eller annet hindrer vannet fra å komme seg inn i motoren, og tar heller turen til ekspansjonstanken.

Slanger med brekk osv. er mulig årsaker. Ta en titt på hvordan systemet er lagt opp forhold til hvilke vei pumpen pumper osv.
Kunne det vært mulig at noe har kommet inni systemet ?
CagivaBoy
Posts: 2
Joined: 10 Mar 2008 19:56
MC: Cagiva Mito 07
Råeste i byen

Re: problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by CagivaBoy »

Fikset det eller!
LUFT ! det er nok problemet, lag deg en kanne med topp + slange med skrutopp som passer på tanken for å få presset vann ned i tanken mens du åpner lufteskruen.
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by Evje »

Det er normalt. Når du tømmer motoren for kjølevann vil det være luft i systemet som tar plass. Når du kjører blir systemet luftet og da får du plass til mer kjølevann. Kjør pent og etterfyll underveis helt til systemet og ekspansjonstanken er full.
Hei
wiir
Posts: 52
Joined: 07 Apr 2007 19:37
MC: Honda NSR 03 mod, svart/sølv... ublombert,fp cdi, carbon reeds, åpen eks.ventil...

Re: problem i kjølesystemet til honda nsr

Post by wiir »

tror jeg fikk det til no da, etter jeg har spurt 7 mekanikere, og de fleste sir "termostaten", men det var nokk topp-pakningen som var "ødelagt"... rart, den var jo ny... :shock:
men no har jeg skiftet topp-pakning for 1 uke siden, og den går som ei klokke enda... så tror den funker no :)
takk for all hjelp
Honda Nsr 03- Jollymoto
Pocketbike
Post Reply