Hjelp wobbel!!!
Stort sett er det ikke plass til noe over framhjulet, hvis du ikke kjører chopper med 8" eller mer forlenget gaffel.
Ved en innbremsing blir telt og sovepose på framskjermen klemt mellom lykt og skjerm før de faller ned på siden. Jada, jeg har prøvd..
Jeg legger tunge ting i tankveska, det gir god stabilitet og påvirker ikke kjøreegenskapene nevneverdig.
Mye vekt bak endrer kjøreegenskapene, men man venner seg til alt.
Når jeg har pakket opp sykkelen kjenner jeg alltid etter de første km hvordan sykkelen oppfører seg idag.
Ved en innbremsing blir telt og sovepose på framskjermen klemt mellom lykt og skjerm før de faller ned på siden. Jada, jeg har prøvd..
Jeg legger tunge ting i tankveska, det gir god stabilitet og påvirker ikke kjøreegenskapene nevneverdig.
Mye vekt bak endrer kjøreegenskapene, men man venner seg til alt.
Når jeg har pakket opp sykkelen kjenner jeg alltid etter de første km hvordan sykkelen oppfører seg idag.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Tankveskepelsen wrote:Stort sett er det ikke plass til noe over framhjulet, hvis du ikke kjører chopper med 8" eller mer forlenget gaffel.
Ved en innbremsing blir telt og sovepose på framskjermen klemt mellom lykt og skjerm før de faller ned på siden. Jada, jeg har prøvd..
Jeg legger tunge ting i tankveska, det gir god stabilitet og påvirker ikke kjøreegenskapene nevneverdig.
Mye vekt bak endrer kjøreegenskapene, men man venner seg til alt.
Når jeg har pakket opp sykkelen kjenner jeg alltid etter de første km hvordan sykkelen oppfører seg idag.
Å ja, sånn ryggsekklignende sak som ligger på tanken?
Sånn fint har jeg ikke, mulig at jeg modifiserer en ryggsekk som kan ligge der. Blir litt kronglete med bensinlokket som også er oppå tanken et sted
Modifiserte en bagasjebærer fra et Trampjern (som de sier her i Trondheim) og håper at jeg har tatt nok høyde for vandringa i framgaffelen. Motgående trafikk får kanskje litt sånn "Funkar, funkar inte"-signaler fra framlykta mi, men det får de tåle.
I morra blir det prøvetur med teltet på bæreren foran. Burde gå greit.
Trur Eg.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Har du montert en bagasjebærer fra en sykkel framme over framskjermen på Panter'n ??? Er det en sånn med fjærbelastet bøyle også??? Jo, det er sannelig kreativt. Så fremt det blir plass for framfjæringa, ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle bli bra.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Fem poeng til Steinaldermannen fra Lørenskog
Ja, den har fjærbelastet bøyle òg. Og eget feste for refleks
Laga til braketter som jeg skrudde fast i enden av framgaffelen. Er to bolter og en halvmåne forma sak som holder hjulakselen på plass. To vinkeljern og to plater for å få høyde nok over framskjermen. Støtter mot to vinkeljern som er festa til fremre skjermfeste på hver side. Regner med å belaste med maks 5 kg, og siden dette er uavfjæra vekt, burde det gå uten så altfor store overraskelser
Kunne teoretisk sett hatt vanlige sykkelvesker hengende over bæreren
Ja, den har fjærbelastet bøyle òg. Og eget feste for refleks
Laga til braketter som jeg skrudde fast i enden av framgaffelen. Er to bolter og en halvmåne forma sak som holder hjulakselen på plass. To vinkeljern og to plater for å få høyde nok over framskjermen. Støtter mot to vinkeljern som er festa til fremre skjermfeste på hver side. Regner med å belaste med maks 5 kg, og siden dette er uavfjæra vekt, burde det gå uten så altfor store overraskelser
Kunne teoretisk sett hatt vanlige sykkelvesker hengende over bæreren
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Aldri legg last på uavfjæret del av sykkelen. Dette gjør bevegelses energien i hjulet mye større og gjør sykkelen din trafikk farlig. dempere og fjærer er også avpaset til hjulets vekt.Ragnhild61 wrote:Hvordan er det å rigge seg til med 5 - 6 kg last over framhjulet? Skal på tur to stykker og ser at det hadde vært greit å ha plass til sovepose/telt òg. Med bare en på sykkelen går det greit med moderat vekt (10-15 kg) i toppboksen, får nok erfare hvordan det blir med to på sykkelen + last i begge koffertene og i toppboksen.
Tenkte litt på vektfordeling/balanse på sykkelen om det kanskje hadde vært lurt å legge noe vekt framme, med belastninga på hjulet, dvs øke uavfjæret vekt foran.
Men å laste på fremgaffel over fjæring har ikke vert noe problem for meg. synes faktisk det er godt med litt tung sykkel på tur, da også forran. men prøv litt i stor fart før du legger ut på turen så du får sjekket turbulens osv.
God tur
SS-R
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Takk SS-R, det var svaret jeg spurte om innledningsvis, og som jeg delvis har tenkt ut selv, men ikke fulgt. Virker som om jeg må til å tenke igjen i morra.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Har man først begynt å bruke tankveske, så slutter man ikke med det igjen, såfremt det passer på sykkelen da.
Jeg har en Oxford veske med magneter, en slik en burde passe perfekt til tankfasongen på pantern.
Veska må flyttes for bensinfylling, ellers er den ikke i veien. Den er lett å ta av, jeg tar som regel veska med når sykkelen må parkeres. Verdifulle ting som ikke skal mistes ligger jo oppi denne veska.
Bagasjebærer på framhjulet hadde jeg ikke turt å prøve på engang, det kan forstyrre balansen i gaffelen og lage wobbel.
Ser for meg å treffe en dump eller to i litt fart, gaffelen m/bagasje kommer i svingninger. Skal mye flaks til for å redde inn en slik wobbel.
Jeg har en Oxford veske med magneter, en slik en burde passe perfekt til tankfasongen på pantern.
Veska må flyttes for bensinfylling, ellers er den ikke i veien. Den er lett å ta av, jeg tar som regel veska med når sykkelen må parkeres. Verdifulle ting som ikke skal mistes ligger jo oppi denne veska.
Bagasjebærer på framhjulet hadde jeg ikke turt å prøve på engang, det kan forstyrre balansen i gaffelen og lage wobbel.
Ser for meg å treffe en dump eller to i litt fart, gaffelen m/bagasje kommer i svingninger. Skal mye flaks til for å redde inn en slik wobbel.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Siden både Pelsen og SS-R er så sikre på at det ikke er lurt med ekstra vekt direkte på framakselen, men bør flyttes slik at den er avfjæra, har jeg fjerna bagasjebærern fra framhjulet. SE også Rollator-bloggen.
Og som jeg har hinta om mange ganger , jeg har ikke digitalt kamera, men er avhengig av å låne. Og det jeg bruker å låne er på ferie. Så mine kreative løsninger blir ikke avbildet før jeg og kamera er på samme sted samtidig. Demmerså
Og som jeg har hinta om mange ganger , jeg har ikke digitalt kamera, men er avhengig av å låne. Og det jeg bruker å låne er på ferie. Så mine kreative løsninger blir ikke avbildet før jeg og kamera er på samme sted samtidig. Demmerså
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum