XT, DR eller XL??

Prat om tung MC.
Post Reply
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

XT, DR eller XL??

Post by Osmund »

Hei
Skal ha meg en av disse tre, til ca 25000.
Har hatt en XT for noen år siden og var egentlig godt fornøyd. Eneste var at 2-giret var slitt pga forrige eiers bakhjulskjøring. Ble solgt pga husbygging.
Nå blir det en ny.
Noen som har noe mer erfaring enn meg med disse syklene?
Hvilken er best?
Best tilgang på deler, problem osv..
Noe spes jeg må se etter?
Takknemlig for alle fornuftige innspill :)

Osmund
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: XT, DR eller XL??

Post by Dentist »

Snakker vi om 350 eller 600 kubikkere her?

Jeg hadde selv en XT 600 Tenere 1986 modell en gang, veldig bra sykkel (eneste forskjell til vanlig XT var vel at den hadde elstart og giganttank - elstart på vanlig XT kom vel på slutten av 80-tallet med E modellen).

Jeg likte (og liker vel fortsatt) alle 3 syklene.

De det er mest av i Norge, er vel XT. Har inntrykk av at det er lite DR iallefall. Hvis det stemmer så er vel Yamaha best med tanke på deletilgang.

Er så lenge siden at jeg drev med slike sykler, at jeg vet ikke så mye om de lengere...sikkert noen som kan gi mer utfyllende svar på resten du lurer på :)


Du har ikke tenkt på NX 650 Dominator også da? Finnes nok eksemplarer rundt prisklassen din, og det er en utrolig morsom sykkel det også.
Image
Langbein
Posts: 15
Joined: 06 Aug 2007 02:44
MC: '80 Honda XL 500S
Snart tredje runde på meteret, langt igjen enda
Location: Bergen

Re: XT, DR eller XL??

Post by Langbein »

Alle sammen er vel egentlig ganske like, så det beste er vel kanskje å handle om man kommer over et fint esemplar av en av dem. Sannsynligvis blir det en XT.
Hvis det stemmer så er vel Yamaha best med tanke på deletilgang.
Det er mitt intrykk også, men hvis man tåler å spare penger (les: handle fra UK) så får man tak i stort sett alt til XL på en liten uke. Tror ikke det skulle være spesielt vanskelig med deler til noen av dem.
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Re: XT, DR eller XL??

Post by Osmund »

Dette høres jo bra ut.

Det er en 89`XL (600 ja) som kan være ganske aktuell som jeg skal se på i løpet av uka.
Har søkt en del, men ikke funnet noe særlig med deler enda. Til XT fins det en del. Egne forum og greier.
Spare penger gjør meg ingen ting, handla en del fra usa da jeg hadde jeep.. det er bare å finne rette butikken.

Takk for info så langt
Gixxerman

Re: XT, DR eller XL??

Post by Gixxerman »

Kjøp Bike sin bruktguide. Jeg har eid en DR650 og kan vel ikke akkurat si at det var noen fornøyelse.
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Re: XT, DR eller XL??

Post by Osmund »

Da ble det en XT!!! :D :D :D
Solgte FZR`n klokka 13.30, klokka 22.30 var den nye i garasjen. Deilig. Eneste som trengs er nytt framdekk.
\:D/
David1990
Posts: 21
Joined: 17 Dec 2006 14:48

Re: XT, DR eller XL??

Post by David1990 »

er inne på samme tanken, om å kjøpe en av de.. Heller mot XT 600 en 94 mod, hva ga du for din og hvor langt var den gått? Legg ut et bilde også isåfall:)
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Re: XT, DR eller XL??

Post by Osmund »

Ga 22 for min. Har for mye hus, bil unger osv til å bruke mer på sykkel, men kjøregleden er ikke mindre av den grunn 8)
Kan legge ut et bilde fra annonsen. Har allerede demontert en del. Skal skifte pakning på høyre sidedeksel, og en oljeslange. Så blir det å overhale gaflene, skifte bremseklosser og litt kosmetiske ting. Men alt som virkelig koster penger er i bra stand fra før. Forrige eier har skifta veiv, borra opp og overhalt hele motoren, men var uheldig med ei pakning, så det er den jeg skal ta nå..
Km er jeg usikker på. Er en 87-mod, men har motor fra en Tenere, med elstart og greier..

hmm, får ikke lagt inn bilde
Post Reply