12V 3Ah batteri til scooter?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
voidm
Posts: 1
Joined: 22 Apr 2008 13:39
MC: Daelim Message II

12V 3Ah batteri til scooter?

Post by voidm »

Heisann, våren er her og scooteren min trenger en skikkelig gromservice. Sykkelen er en Daelim Message II fra 2002 der startknappen ikke vil starte scooteren. Det skjer altså ingenting, ikke et klikk engang. Kickstarten funker, så jeg får kjørt med sykkelen.

Jeg tok nå ut batteriet og får målt spenningen til litt over 10V. Batteriet er et GTH4L-BS 12V 3Ah som da har stått i siden scooteren var ny.

Bør jeg kjøpe et nytt batteri? Ser at biltema selger MC-batterier, men de har bare et som er på 12V 4Ah med de samme målene som mitt (11x7x8.5cm). Hva skjer hvis jeg bruker et batteri med for høy Ah?

Finnes det andre steder (i Oslo) som selger slike batterier? Alternativet er jo å sende den på service, men det tar jo tid og koster penger :)

Som totalt nybegynner på mekkefronten, hvilke deler bør jeg smøre inn og hvilke produkter er best? Smørefett, eller holder det med litt symaskinolje som i gamledager på trøsykkelen? :)

Skulle ønske noen kloke sjeler laga en liten sjekkliste for hva man kan og bør gjøre selv når sesongen starter, så kan servicefolka ta av seg de skikkelige MC-jobbene :)

Takker for svar og tips!
Post Reply