Ikke passere meg på høyre side!

Prat om tung MC.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

tjo wrote:Hvis situasjonen her er at den som passerer deg på høyre side også skal svinge til venstre (samme vei som deg) - da er jeg enig, men ikke hvis han skal rett fram eller til høyre.
Han skulle også til venstre ...
tjo wrote:Og samme her - hvis personen skal samme vei som deg - enig, men ikke hvis han skal til høyre.
Jeg forsto deg slik at du skulle rett fram, men så plutselig kunne du ombestemt deg og svingt til høyre - og DA får du takke deg selv hvis det smeller. Da får du vri på huet først for å sjekke om det er klart - og blinklys er heller ikke ulovlig...
Egentlig fremdeles uenig der, skal man rett frem i rundkjøringen holder man høyre inn og ut av rundkjøringen og personen opptar derfor mitt kjørefelt. Hadde ikke personen presset seg frem i første lyskryss så hadde jeg nok ikke laget noe big deal av at noen passerer meg for å ta til høyre i rundkjøringen - men iogmed uvættig kjøring så synes jeg at man kunne diskutere det.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by brap »

Bizcocho wrote:Ikke for å være vanskelig, men når jeg står inne i lyskrysset for å vente på klar veibane for å svinge til venstre - IKKE prøv å passere meg på høyre side for å komme før meg!
Ville du foretrukket at han passerte deg på venstre side når du ventet i lyskryss på å ta av mot venstre?

Hvordan er egentlig ditt løsningsforslag?
il4
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

brap wrote:Ville du foretrukket at han passerte deg på venstre side når du ventet i lyskryss på å ta av mot venstre?
Hvordan er egentlig ditt løsningsforslag?
Mitt løsningsforslag er vel at han kunne kommet opp på min høyreside og stoppet, men lagt seg litt bak og ventet på sin tur! Skulle han passert meg, kunne han gjort det på venstre side. Men utifra det som er skrivd her virker det som om noen synes det er greit å passere på høyre side. Min mening er at det ikke er det, men respekterer at andre mener det er ok. Derfor skal jeg heretter også forvente at mcer kan kunne til å passere meg på høyre side.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Gixxerman

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by Gixxerman »

Ved kryss og slike steder pleier jeg ikke å snike, bare for å vise good spirit og ikke virke som en jævel som skal showe med ræsersykkel. I kollektiven prøver jeg alltid å lage sikksakkmønster, men jeg syntes det er utrolig mange som ikke har lært dette. Og atter en gang en appell til scooterfolket. De skal alltid kjøre sikksakk og snike seg forbi som om de har et kjøretøy som har rett til å snike foran alle. Sorry, men jeg hater scooterfolket av slike ting, og jeg hilser ALDRI på dem heller.

Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by Dominator »

Har full forståelse for trådstarters frustrasjon. Det er så mye idiotkjøring at man kan bli helt matt. Snut er absolutt ikke ut, det er IN i mine øyne. Flere prikker på idiotene og det blir bedre plass på veien til meg. I nærheten av der jeg bor er det rundkjøringer med to filer inn og ut. Samtidig er de litt trange slik at det er viktig at folk holder seg i filene sine når man kommer samtidig inn i rundkjøringen. Men neida, folk krysser filene i hytt og pine uten å blinke og uten å ta øret vekk fra mobilen. Jeg kunne fått nye framskjermer hver bidige dag hvis jeg hadde villet. Og det kan det hende jeg vil en vakker dag. :smt079
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by Bizcocho »

Gixxerman wrote:Ved kryss og slike steder pleier jeg ikke å snike, bare for å vise good spirit og ikke virke som en jævel som skal showe med ræsersykkel.
Å snike forran bilene er vel greit? [-o< Men ikke andre syklister som allerede har sniki seg frem :)
Gixxerman wrote:Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
=D>
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Gixxerman

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by Gixxerman »

Jo, altså, er det to felt inn til krysset, så sniker jeg meg frem mellom bilene om jeg skjønner at det vil skape mye fri vei for min del. Ikke alltid jeg gidder.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Bizcocho wrote:
brap wrote:Ville du foretrukket at han passerte deg på venstre side når du ventet i lyskryss på å ta av mot venstre?
Hvordan er egentlig ditt løsningsforslag?
Mitt løsningsforslag er vel at han kunne kommet opp på min høyreside og stoppet, men lagt seg litt bak og ventet på sin tur! Skulle han passert meg, kunne han gjort det på venstre side. Men utifra det som er skrivd her virker det som om noen synes det er greit å passere på høyre side. Min mening er at det ikke er det, men respekterer at andre mener det er ok. Derfor skal jeg heretter også forvente at mcer kan kunne til å passere meg på høyre side.
Du tillegger andre holdninger de ikke har og du bruker begreper som tilsier at alt du beskriver den andre gjorde er er fult lovlig og riktig. Først og fremmst snakker du konsekvent om å passere på høyre side. Detter er akkurat det begrepet som brukes om, akkurat, lovlig passering på høyre side. Foruten kollektivfelt og liknende untak gjør man det lovlig når trafikken i venstre felt går langsommt. Dette var da også mitt utgangspunkt ettersom du snakker om Storo og og passeringer.

Forøvrig er det ikke noe som heter sin, min, eller din "tur". Ja med mindre du foretrekker å stå i kø bak bilene også da?
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Bizcocho wrote:
tjo wrote:Hvis situasjonen her er at den som passerer deg på høyre side også skal svinge til venstre (samme vei som deg) - da er jeg enig, men ikke hvis han skal rett fram eller til høyre.
Han skulle også til venstre ...
tjo wrote:Og samme her - hvis personen skal samme vei som deg - enig, men ikke hvis han skal til høyre.
Jeg forsto deg slik at du skulle rett fram, men så plutselig kunne du ombestemt deg og svingt til høyre - og DA får du takke deg selv hvis det smeller. Da får du vri på huet først for å sjekke om det er klart - og blinklys er heller ikke ulovlig...
Egentlig fremdeles uenig der, skal man rett frem i rundkjøringen holder man høyre inn og ut av rundkjøringen og personen opptar derfor mitt kjørefelt. Hadde ikke personen presset seg frem i første lyskryss så hadde jeg nok ikke laget noe big deal av at noen passerer meg for å ta til høyre i rundkjøringen - men iogmed uvættig kjøring så synes jeg at man kunne diskutere det.
Men nå forandrer du premissene. Kjører jeg i normal fart mot en rundkjøring er jeg enig og vil jeg ha feltet for meg selv da jeg nok bruker det jeg har av plass, i feltet, for å kutte, men står jeg stille ved et fotgjengerfelt som du beskrev har jeg da ikke problemer med at andre som vil fortere frem kommer opp på høyre side, særlig ikke når de skal til høyre.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

Babelfisken wrote:Du tillegger andre holdninger de ikke har og du bruker begreper som tilsier at alt du beskriver den andre gjorde er er fult lovlig og riktig. Først og fremmst snakker du konsekvent om å passere på høyre side. Detter er akkurat det begrepet som brukes om, akkurat, lovlig passering på høyre side. Foruten kollektivfelt og liknende untak gjør man det lovlig når trafikken i venstre felt går langsommt. Dette var da også mitt utgangspunkt ettersom du snakker om Storo og og passeringer.
Jeg har aldri påstått at det er lovelig å passere på min høyre side når det er ett felt som går til venstre når man kommer østfra da jeg allerede hadde passert køen og sto midt inne i lyskrysset. Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener, så jeg gidder ikke prøve å forklare mere. Jeg passerer iallefall aldri andre MCer på høyreside så lenge det er ett felt. Og sniker jeg forbi køen, sniker jeg aldri heller forbi de andre MCene som også har sniket seg fremst (om de står fremst vel og merke). Jeg vet hvor dritt det er å få sykkelen i bakken og måtte være burist i stedet, men passer meg gjerne akkurat som du vil - men skulle syklene havne i hverandre så stå gjerne til ansvar for dine handlinger!
Babelfisken wrote:Forøvrig er det ikke noe som heter sin, min, eller din "tur". Ja med mindre du foretrekker å stå i kø bak bilene også da?
Man kan vel være litt Gentleman selv om man har horn i panna?? Gixxerman hadde en bra kommentar:
Gixxerman wrote:Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

Babelfisken wrote:men står jeg stille ved et fotgjengerfelt som du beskrev har jeg da ikke problemer med at andre som vil fortere frem kommer opp på høyre side, særlig ikke når de skal til høyre.
Jeg kan fremdeles ikke si meg enig! Et overgangsfelt er gjerne noe avstand fra rundkjøringer, gjerne også da er veien 'ett felts'. Når man kommer inn i rundkjøringen, passer meg gjerne om du skal til høyre og jeg rett frem.

Vil det si at det er akkseptabelt å legge seg til høyre for en MCist i ett kryss, lyskryss, overgangsfelt, veikryss etc for så å passere forbi på den måten?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by tjo »

Bizcocho wrote:Vil det si at det er akkseptabelt å legge seg til høyre for en MCist i ett kryss, lyskryss, overgangsfelt, veikryss etc for så å passere forbi på den måten?
Ja - hvis første MC skal til venstre og du selv skal rett fram eller til høyre.
Ja - hvis først MC skal rett fram og du selv skal til høyre.
Ellers - nei.

Min praksis: Hvis en MC er plassert slik at det ser ut som om han skal til venstre eller rett fram - og jeg skal rett fram eller til høyre, legger jeg meg nesten opp på siden. Når det er klar bane ser jeg an om han kjører dit jeg tror før jeg evt. kjører forbi. Og for ordens skyld: Hvis vi begge skal rett fram kjører jeg ikke forbi på høyre side.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by HDmann »

Det hadde vært interessant å se en tegning av situasjonen. Da hadde det vært vesentlig enklere å avgjøre hvem (om noen) som gjorde feil.

Har også en kommentar til Gixxerman vedrørende kjøring i kollektivfeltet (se innlimt innlegg). Sikksakkmønster er ene og alene for at syklene skal kunne høre med mindre avstand mellom hver sykkel. Dette bør være et avtalt kjøremønster som følger en rekke regler, såkalt gruppekjøring. Ut over det har sikksakkmønster ingen hensikt fordi man må holde tilstrekkelig avstand til forankjørende. La oss si at jeg kjører fremst mot midten av veien. Bak meg kjører det en annen godt ut på høyresiden. Så kommer du, og du legger deg mot venstre. Da kjører vi sikksakk. Hvordan i all verden skal du kunne vite hvordan denne karen i midten (eller jeg for den del) oppfatter det hele? Han har kanskje bare lagt seg godt ut til høyre fordi han syntes det var greit. Han har kanskje ingen som helst formening om sikksakk, gruppekjøring osv. Jeg vil definitivt ikke kjøre sikksakk med noen som helst sted med mindre det er avtalt på forhånd. Jeg slipper selvfølgelig andre forbi i kollektivfeltet (uten at de skal behøve å skifte fil) og viser smidighet. Står det derimot noe i trafikkreglene om dette, legger jeg meg langflat. Inntil så eventuelt skjer, trør jeg ikke innlede den slags samarbeid med totalt ukjente motorsyklister.

Gixxerman wrote:Ved kryss og slike steder pleier jeg ikke å snike, bare for å vise good spirit og ikke virke som en jævel som skal showe med ræsersykkel. I kollektiven prøver jeg alltid å lage sikksakkmønster, men jeg syntes det er utrolig mange som ikke har lært dette. Og atter en gang en appell til scooterfolket. De skal alltid kjøre sikksakk og snike seg forbi som om de har et kjøretøy som har rett til å snike foran alle. Sorry, men jeg hater scooterfolket av slike ting, og jeg hilser ALDRI på dem heller.

Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by xadox »

tro alltid at bilisten ikke ser deg og kjør deretter!!! jeg kjører sikksakk men om det nesten er stillestående kø kjører jeg i 10 km/h og ikke høyere akkurat fordi folk kan slenge seg over uten å se seg for...
1.3.1.2
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Bizcocho »

tjo wrote:Min praksis: Hvis en MC er plassert slik at det ser ut som om han skal til venstre eller rett fram - og jeg skal rett fram eller til høyre, legger jeg meg nesten opp på siden. Når det er klar bane ser jeg an om han kjører dit jeg tror før jeg evt. kjører forbi. Og for ordens skyld: Hvis vi begge skal rett fram kjører jeg ikke forbi på høyre side.
Når du puttet inn ordet 'nesten' og 'ikke', så er jeg fullstendig enig! Case closed ;)
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Post Reply