Forgasserproblemer CPI Popcorn

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Forgasserproblemer CPI Popcorn

Post by StenR »

Advarsel, litt lang post.

CPI Popcorn til dama begynte å dø ut når du stoppa i kryss, så jeg tenkte jeg skulle titte over den. Bytta plugg, justerte gasswire og tomgang. Men problemet fortsatte. Akkurat i det man stoppet var turtallet ganske høyt, for så falle drastisk og så dø ut. Sjekket for falsk luft ved å spraye startgass rundt innsugsmanifolden. Turtallet økte ikke, så antar den ikke drar falsk luft der. Renset så forgasserne (og ja, jeg ugjorde blandingsskruen (rødme)). Satte den 2 1/4 omdreininger fra bunn, siden det er en vanlig verdi på Mikuni CV gasser. Satte det hele sammen igjen, og alt virket fint. Etter 10 min stoppet den og ville bare starte og gå noen få sekunder om gangen. Det hjalp ikke å justere på tomgangsskrue eller blandingsskrue. Sjekket pluggen og den var hvit. Antok at blandingen var for mager. Sjekket data på Mikuni sleidegassere og fant at 1 1/3 omdreininger var en mer passende verdi på blandingsskruen. Dette hjalp ikke. Mistenkte at det fremdeles var noe rusk i gasseren, så gjorde den rent en gang til. Scooteren går nå rent og fint, men jeg får ikke tomgangen ned. Den går veldig høyt på tomgang, og den reagerer ikke på tomgangsskruen. Prøvde å gi en halv omdreining magrere blanding, men turtallet falt ikke. Tatt av luftfilteret og sett at stempelet ikke går lenger ned når jeg slakker gasswiren på toppen av gasseren. Sjekket også at sleiden står rett vei.

Scooteren er helt original. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Jeg har ikke fått sjekket ut automatchoken skikkelig. Men burde ikke scooteren dø ut hvis chokeplungeren ikke går ut? Den vil jo gå altfor rikt. Er det noen som kan hjelpe meg? Vær så snill. Begynner å bli lei den skiten. Forresten noen som aner hva som er ca. fabrikkinnstillingen på blandingsskruen på cpi popcorn? Har ikke funnet tekniske data noe sted.

StenR
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forgasserproblemer CPI Popcorn

Post by mekkern »

sjekk rundt forgasseren igjen med startgass... :-k
User avatar
Matape
Posts: 276
Joined: 04 Jan 2007 17:39
MC: Tempo Panter 460 med 6hk 50s sylinder(utvendig helt lik orginalen)
Location: Nesodden, liten halvøy sør for Oslo

Re: Forgasserproblemer CPI Popcorn

Post by Matape »

Jeg hadde problemer med høyt tomgangsturtall på Suzukin...det viste seg å være den ene simringen ved veiva.
1981 Tempo Panter 460 :D
Kjøper deler hvis noen har ;)
Post Reply