Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Rabalder
Posts: 3
Joined: 18 Apr 2008 15:44
MC: Peugeot Speedfight 50cc 97

Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Post by Rabalder »

Først og fremst må jeg si at jeg er helt ny her, og har SVÆRT lite begreper om scootere. Jeg har nylig overtatt en "gammel" speedfight (1997-modell), og den har fungert fint i en måneds tid. De to siste dagene har den derimot oppført seg litt underlig. Når jeg starter den går den noenlunde greit på tomgang, men når jeg gir gass holder den seg på det nivået i lang tid, selv dersom slår av tenningen og slården på igjen etter noen sekunder så går motoren for "full pinne". I tillegg stopper den etter litt tid på rolig tomgang. Jeg har også lagt merke til at den "lugger" litt når jeg prøver å kjøre med konstant fart. Er det noen her som har vært ute for noe av det samme, eller har en teori om hva som kan være galt? Fikk tips om å skift pluggen samt å prøve kondensfjerner. Er dette noe som kan hjelpe? Ellers er det både bensin og olje på den.

På forhånd takk.
Rabalder
Posts: 3
Joined: 18 Apr 2008 15:44
MC: Peugeot Speedfight 50cc 97

Re: Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Post by Rabalder »

Beklager virkelig om dette oppfattes som bumping, men jeg har noen tilleggsopplysninger etter å ha testet ut litt.

Når den startes og går på tomgang øker turtallet etter kort tid, den ruses virkelig godt. Dette pågår en stund før den går til noenlunde rolig tomgang igjen, da har den en tendens til å slokne.
Det er noe treghet når jeg gir gass etter dette, det tar noen sekunder å få opp turtallet når jeg gir gass, samtidig som det tar litt tid før det roer seg igjen etter at jeg har sluppet gassen.

Håper disse opplysningene kan gjøre at noen kan hjelpe meg.
User avatar
NoEvo
Posts: 49
Joined: 09 Jun 2007 22:13
MC: 2000 Yamaha R6
Location: Østfold/Fredrikstad

Re: Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Post by NoEvo »

feilstilt forgasser eventuelt falskluft et sted?
2000 Yamaha R6
x2004 Husqvarna WR250 m/skilt
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Post by Mantis »

Å sjekke pluggen vil ikke ha noe for seg i et slikt tilfelle, bortkastet.
Det du burde sjekke er bensintilførsel og hvordan det står til med forgasseren der nede.
Du kan også sjekke om det er gått hull på forgassergummien din (Den som går fra forgasseren til innsuget) Er det en rifft eller et hull vil motoren gå "full pine" til tider, noe som skjedde med meg og den vil da stå å suge falsk luft og oppføre seg helt tulent.

Har du sjekket at forgasseren i det minste sitter skikkelig?
Om ikke noe av dette er feilen kan du også skru av forgasseren og rense den helt (kan være dritt i forgasseren som gjør det) og tighte til slangeklemmene skikkelig.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Rabalder
Posts: 3
Joined: 18 Apr 2008 15:44
MC: Peugeot Speedfight 50cc 97

Re: Merkelig oppførsel fra speedfighten min

Post by Rabalder »

Takker for svar, skal teste ut forslagene her. Har en annen speedfight (1999-modell) jeg bruker for øyeblikket. Gir tilbakemelding når jeg har funnet ut hva som er galt.
Post Reply