kjedelås

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
tommen
Posts: 27
Joined: 01 May 2007 08:58
Location: Oslo

kjedelås

Post by tommen »

Når jeg monterer på kjedelåsen ( O-ringkjede) synes jeg det er utrolig vanskelig å få klemt sammen nok til å få satt på låsen. Ga opp nå og droppa de ytterste O-ringene; har det noen praktisk betydning og finnes det noe lurt verktøy får å få dette sammen?
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: kjedelås

Post by adoniz »

Hvilken sykkel har du? Ville gått for i klinke sammen kjedet om det er no futt' i'n

Oringene minker slitasje, friksjon og holder på oljen
tommen
Posts: 27
Joined: 01 May 2007 08:58
Location: Oslo

Re: kjedelås

Post by tommen »

Jeg har en eldre offroader 650 , så det er ikke så mye krefter, kan man klinke sammen kjede selv?
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: kjedelås

Post by adoniz »

tja, det kan du vel, Trenger bare noe å slå med, som er kileformet på tuppen. Men i kjedesette følger det med "spacere" for å ha rundt oringene så du ikke slår disse flate. Må brukes ! :]
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: kjedelås

Post by RockeRolf »

Et tips for alle som mener at et kjede kan klinkes med hva som helst/får deler til overs..
Gå av sykkelen, se på kjedet, framdrev, bakdrev og bakhjul. Prøv å se for deg de hastighetene, momentene og kreftene som påvirker kjedet.

Se for deg hva som skjer om kjedet ryker pga. fei/dårlig sammenkobling i...la oss si i f.eks. 80 km/h. kanskje med en SUV liggende oppimot hekken din.
Låst bakhjul? Knusningsskader på deksler rundt gearkasse/motor? Knusningskader på andre deler der det overhodet ikke ere gøy å ha knusningsskader? Er bare å fortsette tankespinnet inntil du får avklart om det er verdt å få dette gjort skikkelig.
tommen
Posts: 27
Joined: 01 May 2007 08:58
Location: Oslo

Re: kjedelås

Post by tommen »

Det var akkurat det jeg akkurat har opplevde; kjedelåsen røk, men det heldige var at farten var lav og det ble ingen skader.
Det som ikke var så trivelig var at det skjedde på en grusvei i de dype svenske skogene uten mobildekning, men det ordnet seg det også.
Jeg brukte en kjedelås med klips og alt var korrekt montert, men som sagt i trådstarten så har jeg slitt med å få på de ytterste O-ringene på den nye låsen.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: kjedelås

Post by adoniz »

RockeRolf wrote:Et tips for alle som mener at et kjede kan klinkes med hva som helst/får deler til overs..
Gå av sykkelen, se på kjedet, framdrev, bakdrev og bakhjul. Prøv å se for deg de hastighetene, momentene og kreftene som påvirker kjedet.

Se for deg hva som skjer om kjedet ryker pga. fei/dårlig sammenkobling i...la oss si i f.eks. 80 km/h. kanskje med en SUV liggende oppimot hekken din.
Låst bakhjul? Knusningsskader på deksler rundt gearkasse/motor? Knusningskader på andre deler der det overhodet ikke ere gøy å ha knusningsskader? Er bare å fortsette tankespinnet inntil du får avklart om det er verdt å få dette gjort skikkelig.

Det skal ikke klinkes med "hva som helst" :)

Personlig er jeg litt skeptisk til kjedelåser, så anbefaler å klinke det. Tror du får kjøpt rimelig klinkeverktøy også. Som et svar til inlegget over, vil jeg kanskje si meg enig i at om du vet hvordan gjenstand du bør klinke med, lever inn sykkelen. De tar sikker 1/2 time for dette, sikkert verd kr'ene.. HAr byttet blokkhalvdeler ør jeg, ..for å si det sånn :)
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: kjedelås

Post by mathfjeld »

RockeRolf wrote:Et tips for alle som mener at et kjede kan klinkes med hva som helst/får deler til overs..
Gå av sykkelen, se på kjedet, framdrev, bakdrev og bakhjul. Prøv å se for deg de hastighetene, momentene og kreftene som påvirker kjedet.

Se for deg hva som skjer om kjedet ryker pga. fei/dårlig sammenkobling i...la oss si i f.eks. 80 km/h. kanskje med en SUV liggende oppimot hekken din.
Låst bakhjul? Knusningsskader på deksler rundt gearkasse/motor? Knusningskader på andre deler der det overhodet ikke ere gøy å ha knusningsskader? Er bare å fortsette tankespinnet inntil du får avklart om det er verdt å få dette gjort skikkelig.
Veldig godt poeng, får et nytt perspektiv når man ser det ifra den "værste" siden.
Post Reply