Kjørekultur

Prat om tung MC.
Post Reply
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Kjørekultur

Post by Spyder »

Når man er ute å koser seg på landeveien hender det jo at man tar igjen en felles livsnyter på to hjul. Hvordan skal man da plassere seg i forhold til motorsykkelen foran seg? Jeg pleier å gjøre følgende: Hvis sykkelen foran ligger til venstre i veibanen så legger jeg meg til høyre. Bytter vedkommende side så gjør jeg det også, slik at jeg aldri har vedkommende rett foran meg. Litt i forbindelse med lengre bremsemulighet i tilfelle bråstopp og litt for å "passe på" den ledige siden for vedkommende foran meg. Er det en grei måte å kjøre på, eller blir det bare irriterende og uoversiktelig for den som kjører foran?

Jeg tenker ikke på kolonnekjøring med mange sykler, men to som tilfeldigvis kjører etter hverandre.

Spyder
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Kjørekultur

Post by Desmo-Dude »

Hvis jeg ikke har planer om å kjøre forbi,så gjør jeg som deg.Bare pass på og hold god avstand.Vanvittig irriterende med folk som hele tiden skal opp på siden av deg,eller legger seg i blindsonen.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Kjørekultur

Post by Galilee »

Jeg for min del ligger 'motsatt' av sykkelen foran. Stort sett fordi begge da er lettere å se for bilister.

Når det blir svingete, så kjører jeg 'idealspor' (men ikke alltid like ideelt som jeg kunne ønske).

Når jeg ligger FORAN en anned MC'ist så legger jeg meg ut til høyre etter å ha kjørt forbi biler, sånn at det er plass til en MC til om det skulle være nødvendig.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Kjørekultur

Post by Keihin »

Med mindre jeg ligger i en kolonne eller bevisst skal slippe noen forbi, holder jeg meg til venstre ihht. føreropplæring. Å ligge til høyre er bare helt feil mine øyne, da man risikerer at biler presser seg forbi og man ser dårlig i blinde høyresvinger.

Har faktisk lagt merke til at det er skremmende mange som ligger til høyre i fila når de kjører alene. Noen her? Hvorfor?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Kjørekultur

Post by pelsen »

tar jeg igjen noen så kjører jeg forbi..

kjører jeg tett bak en sykkel er det greit å ligge slik at vi kan ha øyekontakt via speilene til den foran.
Da kan han se hvor jeg er, jeg hater å ha noen liggende i mine dødvinkler.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Kjørekultur

Post by thomasgsxr »

kjører vel såpass fort at man ikke har noen bak seg? :-k
men det dere snakker om er vel det som kalles "aktiv" og "passiv" plassering i veibane, og det er jo det som gjelder
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Kjørekultur

Post by ATWindsor »

Keihin wrote:Med mindre jeg ligger i en kolonne eller bevisst skal slippe noen forbi, holder jeg meg til venstre ihht. føreropplæring. Å ligge til høyre er bare helt feil mine øyne, da man risikerer at biler presser seg forbi og man ser dårlig i blinde høyresvinger.

Har faktisk lagt merke til at det er skremmende mange som ligger til høyre i fila når de kjører alene. Noen her? Hvorfor?
Jeg ligger til høyre i fila om det passer seg sånn med svinger (dvs før venstresving, eller om det er en rekke svinger etterhverandre der det egner seg å være i hyre del av veibanen i deler av distansen)

AtW
Bompi
Posts: 1
Joined: 15 Jun 2008 01:12

Re: Kjørekultur

Post by Bompi »

Keihin wrote:Med mindre jeg ligger i en kolonne eller bevisst skal slippe noen forbi, holder jeg meg til venstre ihht. føreropplæring. Å ligge til høyre er bare helt feil mine øyne, da man risikerer at biler presser seg forbi og man ser dårlig i blinde høyresvinger.

Har faktisk lagt merke til at det er skremmende mange som ligger til høyre i fila når de kjører alene. Noen her? Hvorfor?

Ligger du til venstre og du har en del biler i mot deg kan du ende opp med en overaskelse en dag vil jeg tro.. Det viktigste er vel å være litt oppmerksom og bevege seg litt :lol:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Kjørekultur

Post by Ragnhild »

Ligger til venstre hvis vi er to i følge, eller jeg tar igjen en annen sykkel.
Ved forbikjøring av bil og jeg har en sykkel bak meg, vil jeg passe på å komme meg så langt fram slik at det er plass til en sykkel bak meg og foran bilen.

Men plassering og hensyn til andre er jo den enkeltes ansvar uansett om man kjører alene eller flere i følge.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Kjørekultur

Post by Babelfisken »

Bompi wrote:
Keihin wrote:Med mindre jeg ligger i en kolonne eller bevisst skal slippe noen forbi, holder jeg meg til venstre ihht. føreropplæring. Å ligge til høyre er bare helt feil mine øyne, da man risikerer at biler presser seg forbi og man ser dårlig i blinde høyresvinger.

Har faktisk lagt merke til at det er skremmende mange som ligger til høyre i fila når de kjører alene. Noen her? Hvorfor?

Ligger du til venstre og du har en del biler i mot deg kan du ende opp med en overaskelse en dag vil jeg tro.. Det viktigste er vel å være litt oppmerksom og bevege seg litt :lol:
Tvert imot. Bilister som ser deg komme "rett imot" vil trekke seg inn til sin høyre side. Bilster som ser du viker inn mot høyre vil ta seg til rette og gjerne kutte midtstripa i en sving. De eneste situasjonene jeg ikke bruker venstresiden fullt ut er:
- blinde høyresvinger med krympende radie. Altså der man har størst risk for å bli ovrerrasket av en bil som kutter svingen i det man selv er på utover i feltet.
- bilrekker der jeg ser det "mangler" noen bak større biler. Da legger jeg meg gjerne innom høyresiden for å vise at "her er jeg, forbikjøring anbefales ikke".
- Samme gjelder selvsagt andre trafikksituasjoner der jeg kan bli usynlig, slik som bak en bil og trafikk inn fra høyre.

Men hovedregelen er ventre side og "kreve" min plass, i blant på grensen mot det bilistene mot føler påtrengende. Ikke noe vodt ment men der de dasser i lav fart har de ikke behov for å kutte svingen akkurat der jeg helst vil være og de flytter seg kjapt til siden når jeg ligger med hjula rett på innsiden av midtstripa når de oppdager meg. Når jeg så kutter inn og følger idealsporet er avstanden god og jeg har manøveringsplass om det skulle dukke opp en parkert bil eller barnevogn i høyre grøft.
HDmann
Posts: 59
Joined: 30 May 2007 12:47
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Re: Kjørekultur

Post by HDmann »

Ragnhild wrote:Ligger til venstre hvis vi er to i følge, eller jeg tar igjen en annen sykkel.
Ved forbikjøring av bil og jeg har en sykkel bak meg, vil jeg passe på å komme meg så langt fram slik at det er plass til en sykkel bak meg og foran bilen.

Men plassering og hensyn til andre er jo den enkeltes ansvar uansett om man kjører alene eller flere i følge.
Jeg er så enig, så enig. Tar jeg igjen en annen sykkel holder jeg like god avstand til den som jeg ville holdt til en bil. Dermed ligger jeg ikke nødvendigvis til venstre, men der jeg mener det er best å ligge. Begynner i alle fall ikke å kjøre nært og "kjøre sammen" med sykkelen jeg tok igjen. Vurderer om jeg skal kjøre forbi som om det var en bil jeg tok igjen.

Tar en annen sykkel (eller bil) meg igjen vil jeg slett ikke ha den for nært innpå enten den legger seg til høyre eller venstre. Selvfølgelig skal alle trafikanter samarbeide, men jeg kjører ikke sammen med noen uten at det er avtalt på forhånd.
Post Reply