Splitte en AM6 motor

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Zandnesz
Posts: 55
Joined: 26 Feb 2008 16:15
MC: Rieju RR 2004

Metrakit Thrower
Stylepro 21mm
Hebo big
13/48 drev
Location: Røros

Splitte en AM6 motor

Post by Zandnesz »

Hvordan splitte en AM6 motor:
Dette er en veileder på hvordan du splitter og sette i sammen en AM6 motor.

Det første du trenger er litt peiling på skruing, hvis ikke så kan en kammerat med litt peiling kan være godt å ha. Du trenger også litt verktøy som Svinghjulsavdrager og latmansarm (kraftarm) eller noe lignende.

1.Det første du begynner med er å ta av alt av deksler, kåper etc., nå kan du koble fra alt av slanger, tappe gearolje og kjøleveska. Fra tennspola går det 4 ledninger som du skal ta ut. 3 av de går til coilen og den siste går til et fordelingsrele, disse bare napper du ut. Frilampe ledningen sitter rett under girskifteren som du bare skrur ut. Husk å ta av drevet.
Nå kan du skru av forgasser, innsug og reedventil. Etterpå kan du ta av sylinderen.

2. Nå skal du ta ut motoren, AM6 motoren er festet i 3 motorbolter som er relativt enkle å se, 2 bak og 1 forran. Motorfestene kan være veldig tricky på mange mopeder på grunn av plass o.s.v. men du får de ut etterhvert, bare vær tolmodig!

3. Nå står du antagelig på en benk av et eller annet slag med motoren forran deg, det som lønner seg er å ha et håndklede under motoren som tar imot olje samtidig som den beskytter motoren for å få skader. Blokka er av aliminium så den kan få forholdsvis lette skader. Nå kan du skru av dekselet på motoren der clutchen sitter bak, også går vi over på den andre siden av motoren og skrur av svinghjulsdekselet.

4. Nå skal du skru av diverse bolter som sitter ganske hardt og da må du låse veiva. Da tar du ut rådelageret også dytter du er forlenger eller noe som tåler en støyt igjennom råden, for å ikke skade blokka så tar du et håndklede eller noe som er mykt rundt blokka for å ikke skade den når forlengeren går nedi blokka.

5. Nå skal du ta av svinghjulet, da tar du å skrur av den låse mutteren som sitter på svinghjulet dette er 15 pipe. Dermed kan du skru på avdrageren, når du drar til for å ta av svinghjulet skal du være litt forsiktig eller så kan du få deg en karamell! det sitter ganske hardt å du må ta i litt for at det skal løsne og når det løser kan du knuse latmansarmen eller det du bruker i tryne å det er ikke deilig!
Bak svinghjulet har vi tennspolen den skrur du ut med vanlig skrutrekker som sitter med 3 vanlige stjerne-skruer. Da vi har tatt av den kommer vi til tennplata, den sitter også med 3 skruer men det er ikke vits å prøve å få de ut en gang, bare borr av hodene, ta av tennplata også skrur du ut skruene med tang eller noe lignende. Disse skruene kan du stikke på nærmeste jernvare handler å skaffe nye, det er M4 gjenger.

6. Nå skal vi bevege oss på andre siden av motoren.
Først begynner vi med clutch huset. Skru ut de 4 skruene hvor fjørene er festet, dermed kan du ta av trykkplata og lamellene. I midten av clutch huset sitter clutch pinnen, ta ut pinnen OBS! bak pinnen ligger det en liten kule som skal sitte der denne detter ut når du heller motoren på siden samt en lenger clutch pinne.
Nå skal du skru ut den mutteren som er låst (fortsatt midt i clutch huset) med en slags skive, denne skiven bøyer seg mot mutteren som en slags låse mekanisme, den kan du bare dunke ned med hammer og skrutrekker.
Nå må du låse det indre clutch huset, da tar du en vanlig skrutrekker å laser det indre huset med det ytre, det ytre er allerede låst av forlengeren som låser veiva.
Nå kan du skru av mutteren, så kan du ta av skiva og resten av clutch huset OBS! pass på skiver og avstands skiver som ligger bak.

7. Til høyre for clutch huset ser du en messing skrue, det er veiva. Den sitter rimelig godt fast å her bør det brukes latmansarm, luftrekker etc. Når du har fått av den tar du av de 2 dreva som sitter der OBS! ikke mist kilen som sitter på selve veiva som låster dreva.
Bak der sitter det en simering.

8. Nå kan du legge motoren over på siden med svinghjulshuset mot deg å begynne å skru ut alle skruene, de 5 som sitter inni svinghjuls huset og de andre rundt selve motoren, nå kommer det en liten tricky del. Nå skal du skille motor delene fra hverandre å da kan det muligens følge med deler litt her og der.
Når du begynner tar du en gummi hammer som du slår forsiktig rundt hele motoren (i skøten) for å løsne opp litt. Når du hører at det løsner kan du begynne å slå på selve veiva, girskifteren og der drevet sitter, selve akslingen. Ha litt tolmodighet så kommer det av seg selv, når du slår rundt så lønner det seg å slå litt hardere for veiva kan sitte godt i veiv lagra. Etter mye banking har du sansyneligvis klart å dele motoren å du har forran deg veiva, girkassa og diverse annet småtteri.

9. Nå skal du ta ut girkassa for den kommer til å gå fra hverandre uansett, det første du gjør er å dra ut girskifteren som sitter der, pass på metall skivene som sitter på de fleste delene der. Nå kan du ta ut de 2 girakslingene og gir skifteren. OBS! under girskifteren sitter det ei kule som låster hvert gir når du girer ikke mist den for å si den sånn!

10.Nå kan du dunke ut veiva som sansyneligvis sitter fast i en av veivlagra. Bare dunk den ut med hammer. Nå kan du prøve å få ut veiv lagra (IMG:http://www.mopedportalen.com/forum/styl ... tongue.gif) disse sitter krympet fast i selve blokka å trenger litt tolmodighet til å få ut, du må varme blokka rundt lageret med varmepistol eller du kan gjøre mamma litt forbanna med at du putter blokka inni ovnen på 100 grader i ca 10-20 min, så kan du dunke ut lagra og putte i de nye. Nå kan du sette inn den nye veiva den vil sansyneligvis være litt trang men den bare dunker du inn.

11. Nå kan du sette isammen girkassa igjen å da kan det være greit å han et splittbilde av girkassa eller hele motoren for å sjekke om at alt er på plass og at alt er som det skal!
Nå skal du ta "pakning-på-tube" rundt hele den ene motordelen. Nå kan du sette motoren i sammen igjen men du vil merke at du ikke vil få den helt igjen på grunn av at den er litt trang. Da tar du den lengste skruen, den som sitter helt fremme på clutch dekselet ved vannpumpa den er lengst, også bare skrur du blokka i sammen igjen.

12. Nå kan du følge stega tilbake for å sette på de forskjellige delene igjen, husk å ta av kilen som låser svingjhulet fra den gamle veiva di! Husk å stramme bolter og skruer nok til spesiellt veiv boltene og clutch huset! OBS! Husk å banke på plass låse skiven som sitter på mutteren i clutch huset eller så vil den etterhvert løsne og du vil få kast i clutch huset.

Dette trenger du:

Nye veivlagre/simeringer
Svinghjulsavdrager
Splittbilde av motoren/girkassa
Pakning på tube
Nye pakninger
Tolmodighet
En kammerat med peiling

Da skulle vel alt være i boks! Lykke til!

Splittbilder ligger på denne linken: http://www.aprilia.no/spareas.asp?cat=323X&rel=05
Post Reply