BMW med høy kjørelengde.

Prat om tung MC.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

BMW med høy kjørelengde.

Post by Tvinitla »

Vurderer å kjøpe en BMW RT, aller helst en 1150 ccm, men det blir vel en 1100 ccm ut fra økonomiske hensyn.
Denne som ligger på Finn.no kunne ha vært aktuell, men den har 126 000 km på telleren så jeg er litt skeptisk selv om det er BMW.
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =5&tot=189

Er det noen som har synspunkter / erfaringer med langt kjørte BMW'er ? Kan en forvente store utgifter til reparasjoner med det første ?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Speedy Gonzales »

Han hadde jo ikkje så mye info å by på han fyren da..
Har ingen erfaring med bmw, men er motor vedelikeholdt og servicer er følgt ser eg ikkje noen prob med de tallene.
eg mener det at når vi snakker om 1000ccm ++ så snakker vi bilmotorer nesten og desse motorene (hvis de er fint holdt) tror eg kan gå evig lenge.

Men det er da bare min mening, får vente til noen bmw guruer kommer inn ;)

Uansett en fin sykkel :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by maelling »

Generelt sett holder MC-motorer vanvittig lenge, og man kan åpne opp en R1 motor som har gått 100 000 km uten å se antydning til slitasje om den er velholdt. Dette henger selvsagt sammen med vedlikehold, men på biler er det sjeldent motoren som gjør at bilen parkeres for godt. BMW-eiere tror jeg er rimelig pedantiske og steller MC'ene sine godt, i allefall om den er entusiast-eid :) Men, her har jeg heller ingen erfaring selv med BMW, så mulig jeg bare ramser opp mytene :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by boxer wolf »

Hei.

Jeg kjører selv en R1150RT, og har tidligere også jobbet med BMW.

Det er ingen ting til hinder for at denne kan gå minst det dobbelte, men det er selvfølgelig avhengig av vedlikehold. Dersom den er regelmessig vedlikeholdt, skal du ikke frykte km. stand. Ut fra bildene ser den velholdt ut.

Speed er jo også BMW-forhandler, så du kan jo be dem om å ta en full service på den, samt gi deg oversikt over servicehistorikk.

Når det gjelder ønsket om 1150 vs. 1100 kan jeg forstå det budsjettmessige. Forskjellen på motor er av mindre betydning, det er i første rekke bremsene som er vesentlig oppgradert, sammen med den designmessige endringen i fronten.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by thomanil »

Ikke meningen å hijacke tråden, men: gjelder dette for alle tungsykler eller er BMW i en eller annen særklasse? Jeg kommer nok til å kikke en del på bruktsykler spesielt neste år, er rimelig fersk og lurer derfor på hva som er "gått for langt" for en tung-mc (600cc ++) generelt. :)
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by boxer wolf »

Det er nok avhengig av motorkonstruksjon, og vil variere etter modell og merke. Jeg kan ikke svare for merker jeg ikke kjenner, BMW har god motorteknologi, men det er det nok mange andre som har også. Boxer motoren som sitter i BMW R110RT er en gjennomprøvet konstruksjon, som har vist seg meget slitesterk. Det er jo en grunn til at Politiet har benyttet disse i en årrekke. De har de senere år gått mer over til K-modellene fra BMW, som gir høyere ytelse.

Det var ikke uvanlig at politisyklene med boxermotor ofte hadde meget høy km-stand når de ble pensjonert.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by bandit »

thomanil wrote:Ikke meningen å hijacke tråden, men: gjelder dette for alle tungsykler eller er BMW i en eller annen særklasse? Jeg kommer nok til å kikke en del på bruktsykler spesielt neste år, er rimelig fersk og lurer derfor på hva som er "gått for langt" for en tung-mc (600cc ++) generelt. :)
Så lenge du kjøper en av de 4 Store (Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha), og sykkelen er velholdt og noenlunde pent kjørt, er det egentlig ikke noe som heter "for langt". Hondaen min passerer 90.000 i disse dager, ikke et eneste feilslag på 11 år. Men det er klart, andrehåndsverdien på en sykkel er jo til en viss grad omvendt proporsjonal med km.stand.. Jeg kjøpte Blackbirden min da den var gått 70.000km til en latterlig lav pris, kanskje 20-30.000 kr lavere enn en tilsvarende sykkel med 40.000 på telleren. Har ikke angret et sekund, jeg. :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Galilee »

Tvinitla wrote:BMW med høy kjørelengde.
En skal passe seg for motorsykler med høy lengde og ikke minst lang høyde.

O:)
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by TageSK »

Min 1150 har passert 100.000 km. Den har aldri fått annet enn umerket motorolje fra nærmeste supermarked (koster 3 euro/liter mens en merket syntetisk koster 12 euro/liter). Skiftet olje hver 5.000 km; oljen er aldri utslitt. Sykkelen har en (meget) stor vindskjerm, digre vesker i stål som tikker ut i vinden, en større enn normalt styrmann og en bra stor Kaptein i baksetet. Likevel bruker den under 06 l/mil. Medmindre det skjer en katastrofe regner jeg med at motoren vil gå ytterligere 100.000.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Baron von Waffel »

Den 1150Gs´en jeg leide i Sør-Afrika i mars hadde gått 144 000. Og det var noe vedlikeholdsmangler på den. Men likevel virket den svært solid og levedyktig. Den trengte en full service med skifte av alle slitedeler siden det tydeligvis var tatt for lett av utleier. Men jeg ville tro den bare var halvgått.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Ragnhild »

Er enig med BW. BMW-er går langt både fordi det er solide og gjennomprøvde tekniske løsninger, og fordi mange BMW-eiere er over gjennomsnittet opptatt av vedlikehold og driftssikkerhet.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Fidel »

Nja, det er veeeldig delte meninger om det der. Det pågår en ganske opphetet diskusjon på verdensomkjørerwebside nr 1, Horizons Unlimited, om BMW vs Yamaha vs Honda vs Suzuki vs røkla. Statistikken ser ikke helt pen ut for BMWs del, i alle fall ikke for de nye 1200-modellene, ifølge forståsegpåerne. På den annen side er det mange som priser BMW'ene sine til himmelen. Det tør kanskje ikke annet med tanke på hva de har betalt for dem... ;)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Baron von Waffel »

Mekanikerne på BMW-verkstedet i Sør-Afrika skrøt 1150 GS til himmels i forhold til 1200 GS. Og de måtte redde mange utleiesykler med "varierende" vedlikehold. (De anbefalte også å leie BMW gjennom eget forhandlernett for å få godt vedlikeholdte leiesykler.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by indianeren »

Fidel wrote:Nja, det er veeeldig delte meninger om det der. Det pågår en ganske opphetet diskusjon på verdensomkjørerwebside nr 1, Horizons Unlimited, om BMW vs Yamaha vs Honda vs Suzuki vs røkla. Statistikken ser ikke helt pen ut for BMWs del, i alle fall ikke for de nye 1200-modellene, ifølge forståsegpåerne. På den annen side er det mange som priser BMW'ene sine til himmelen. Det tør kanskje ikke annet med tanke på hva de har betalt for dem... ;)
Synes det er ganske underholdende å følge med på forum med store BMW grupperinger.
Iallefall når de begynner kritisere harley og harley miljøet, når de er ennå mere opptatt av image selv.
Jeg tror nesten jeg må kjøpe meg litt image selv.. sånn at jeg kan finne flere som er enige med meg:)

Jeg leser at det er mye trøbbel med kardangen (final drive) på senere modeller og at dette er en kostbar affære som ikke BMW helt følger opp.
Skulle jeg ha kjørt jorda rundt uten trøbbel, så hadde jeg nok valgt en eldre luftavkjølt GS (med mindre hk og mindre belastning på drivverket). Jeg kjenner mest til de gamle BMW, og kjøreegenskaper og kvalitet er historisk veldig bra. Mye bedre enn det andre som fantes på tiden. BMW lever muligens på denne myten ennå.
Tviler ikke på at BMW lager velkjørende sykler med relativt bra kvalitet..men muligens en litt sjelløs opplevelse for mange?
På godt og vondt, spørs hva "sjel" egentlig er:)
Mange synes rasling og eksoslyd er en del av opplevelsen:)

Synes også det er merkelig å se adventure modeller med full pakke svinedyrt touratech utstyr og allt annet "macho" offroad utstyr, på gatedekk og uten en eneste ripe på sykkelen:) Image building?
Og den ene gangen de prøver litt offroad, så går de på snørra pga høyt tyngdepunkt :lol:
Har mere sans for KTM adventure, som er hva den utgir seg for...men det er nok endel mere skruing på de.. :-k


Sånn.. må ha litt moro med stereotyper innimellom:) Må ta i litt ekstra vettu:)
All møkanikk er bra så lenge det funker, men møkanikk fungerer ikke pga myter.
All møkanikk går istykker før eller siden..forhåpentligvis siden. Litt vedlikehold hjelper nok ..
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: BMW med høy kjørelengde.

Post by Beetle »

Nå har jeg ikke hatt min R1200GS lenge nok til å uttale meg om kvalitet , men jeg har saumfart alt som er av lesestoff på nett og på papir.
At Boxermotoren er velprøvd teknikk over mange år kan ikke stikkes under en stol og det er tusenvis av GS som har vært med på mye rart.
Nye R1200GS har hatt en del bugs som heldigvis BMW har ordnet ved tilbakekallinger , men slik jeg har forstått det så er dette mest elektronikk og da har det ingen ting å si om hvor langt sykkelen kan gå.
Der tror jeg disse boxermotorene nermest er uslitelige.
Når det gjelder BMW og bugs , så er det klart at noen desverre må ta småfeilene for at vi forbrukere skal kunne nyte godt av utviklingen , hvis alle produsentene skulle kjøre safe på kun velprøvd teknikk så hadde det blitt kjedelig.
Man ser det på bilprodusentene hvor kjedelige de bilene er som ligger høyt på statistikkene år etter år , man kan velge Yamaha , Honda eller Toyota m.m men akk så kjedelig og forutsigbar man blir da [-(
Som Indianeren skriver så er det riktig at sykkelkjøp er snakk om image for mange og om den imagen er sjelløs eller ikke blir nok opp til hver enkelt å avgjøre.
Jeg byttet nettopp fra Harley til BMW og image har noe og si for meg , det er jo tross alt en hobby og lidenskap, men selv om imaget til Harley er noe av det sterkeste som finnes så kan det ikke veie opp for kjøreegenskaper og komfort om man vil kjøre langt.
Og til Indianeren; høyt tyngdepunkt er vel nettopp noe ikke en R-modell fra BMW har , boxermotoren gir et flott og lavest mulig tyngdepunkt.
Derfor tror jeg b.l.a BMW blir valget for mange fordi man der får litt image samtidig med nydelige kjøregenskaper og komfort.
Få kan kombinere sport og komfort slik som BMW og når man i tillegg kan få litt image i form av en følelse av eventyr og historie , så blir det optimalt.
Boxermotoren i GS modellene gir en genuine følelse med både lydbilde og motorgange , dessuten har den en lang historie som BMW har klart å beholde på tross av modernifiseringer.
At mange av disse syklene er stappet med utstyr fra f.eks Touratech uten å bruke syklene til det de er konstruert for tror jeg har litt meg image å gjøre ja.
Men jeg ser ingen grunn til å rakke ned på denne gruppen for det , disse motorsyklistene er bare så heldige som har muligheten til å gjøre syklene sine personlige med et hav av utstyr og har gjerne en liten eventyrer i seg som bare venter på å slippe ut å ta den store turen.
De mangler i allefall ikke redskapen til å gjøre det.
Nei jeg håper BMW fortsetter slik som de har gjort og ikke lar seg påvirke av slike innvendiger som Indianeren har , selv om alle selvfølgelig skal få mene det de vil.
Tror mange vil bli meget overrasket over BMW sin evne til å kombinere egenskaper , jeg ble i allefall meget overrasket og ønsker bare å kjøre og kjøre og kjøre :D
Så håper jeg at min GS er like uslitelig som de aller fleste av GSene og at jeg slipper småtull som de få uheldige har opplevd.
Min arbeidsgiver sier alltid at en misfornøyd kunde forteller det til minst 10 personer mens en fornøyd kunde bare forteller det til en person ;-)
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Post Reply