Bullet cam?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Bullet cam?

Post by inunf »

Er det noen som har erfaringer med bullet cam? Prøvde å søke, men fant ikke noe særlig konkluderende.

Videokamera er noe jeg aldri har hatt før, så det kommer nok noen dumme spørsmål her. Det jeg har lyst på er et lite kamera jeg kan feste forskjellige steder på sykkelen og på hjelmen. Har også tenkt å bruke det når jeg står på ski. Det betyr at det må tåle vann, kuldegrader og litt juling.

Hvordan er det disse små kameraene virker? Er det bare en ekstern linse, og så har man med seg et videokamera i f. eks. ryggsekken, eller er det selve kameraet som er så lite? Hvordan gjør man det med lydopptak? Er det ekstern mikrofon?

Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Takker for all hjelp!
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Bullet cam?

Post by cpeders »

Det finnes vel både og her.
Oregon scientific har ett minnekort basert kamera, ellers har jeg testet ett "overvåkningskamera" som ble koblet med AV-ledning til ett DV-kamera.
Til syvende og sist får man det man betaler for med tanke på bilde-/ lyd-kvalitet, brukervenlighet, funksjonalitet.
Det blir lommeboka som bestemmer til slutt. Muligens pga at dette blir litt nisjeprodukt, men det er litt lite utvalg av dette i forbrukerprisområdet.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Re: Bullet cam?

Post by stian »

Bullet cam kan være forskjellige typer, det har kommet flere og flere typer av de populære action cam'ene ( Enkel videoopptaker med integrert lagring / SD Kort osv.)
Der du har alt i en enkel liten sak. Disse får du fra 400kr -> 4-5000kr.. Disse er greie å bære med seg / feste på hjelm, sykkel, gaffel osv osv. Men kvaliteten skranter litt...
NAF selger et slikt til 1000 lappen, kvaliteten kan diskuteres..

Ellers har du eksterne linser (bullet cams) som må kobles til et videokamera med AV INN mulighet.. De billigste DV / HD kameraene på markedet har ikke dette, så du må da gå til innkjøp av et dyrere kamera med denne muligheten..Sikkert 3-4-5000kr + ekstra linse... Med dette får du topp kvalitet både på lyd og bilde, dog, du må ha videokameraet med deg feks. i en sekk / under setet på biken.. Linsen kobles til med en XXm lang kabel og kan tapes fast hvor som helst.. :)

Sikkert flere muligheter, men her har du 2 :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bullet cam?

Post by supermons »

Sjekk i bloggen til Rune_ZX9R, han har testet et par kameraer tror jeg.. Vet ikke når i bloggen det er, så du får nesten lete deg frem :P
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bullet cam?

Post by pelsen »

jeg kjøpte meg et Oregon Scientific kamera fra statene på ebay, samme som NAF selger, men til en hyggeligere pris.
Ikke verdens beste bilde- eller lydkvalitet, men det tåler juling og røff behandling, samt vanntett.
Fint å henge på hjelmen, enten det er i enduro- eller skiløypa.
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Bullet cam?

Post by alexanderyi »

Har selv et som heter Oregon ATC2K, og det lille jeg har prøvd det, så har det vært bra ;)

Har ikke fått brukt det noe særlig altså..

På det kameraet er det innbygd mikrofon(ikke noe å hoppe i taket over), greit bilde, lett, lite og det følger med en del forsjellige feste stropper ;)
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bullet cam?

Post by pelsen »

alexanderyi wrote:Har selv et som heter Oregon ATC2K, og det lille jeg har prøvd det, så har det vært bra ;)

Har ikke fått brukt det noe særlig altså..

På det kameraet er det innbygd mikrofon(ikke noe å hoppe i taket over), greit bilde, lett, lite og det følger med en del forsjellige feste stropper ;)
kjenner igjen modellbetegnelsen, samme som mitt.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bullet cam?

Post by inunf »

Takker for tips! Hvor stort bilde kan man få i grei kvalitet med et slikt Oregon-kamera? Blir det for kornete når man fyller hele skjermen med det?

Skal sjekke bloggen til Rune_zx9r.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Bullet cam?

Post by Scotty »

Ta en titt på det sorrow her på forumet har kjøpt. Han har lagt ut film også.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... w&start=79

kjøpt fra https://www.actionvideocams.com/
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Bullet cam?

Post by _Adler_ »

Linkene på bloggen hans funker ikke :(
Yamaha Aerox 2004

Image
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Bullet cam?

Post by Scotty »

_Adler_ wrote:Linkene på bloggen hans funker ikke :(
Hvilke linker? Bare linken til videoen du mener? Ihvertfall så linket jeg hovedsaklig til bildene han tok, for så å linke til stedet det var kjøpt.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Bullet cam?

Post by _Adler_ »

Ja, kun videoene, det andre funker utmerket :)
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Bullet cam?

Post by _Adler_ »

Hva tror dere om OregonATC3k eller Tachyon XC?

Test her: http://helmetcamreview.wordpress.com/

ogYoutube sammenligning/test her:

Tachyon XC virker ganske overlegent, samt bra og billig + fjernkontroll, eneste er at jeg må bestille fra USA,stress med garantien osv. om noe skulle skje?! Er vel ikke beste kvaliteten på de så
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Re: Bullet cam?

Post by sorrow »

Heisann!

jeg gikk for bullet-cam pga enklere montering. Fungerer helt utmerket. Jeg kan godt legge ut en film eller to
igjen(idiotiske fil-sharing tjenester sletter etterhvert...).
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Bullet cam?

Post by _Adler_ »

Det hadde vært flott, ja :D Last opp til http://www.filefront.com, så kan folk laste ned hele snutten i full kvalitet :)

http://www.actionvideocams.com/ELMO_SUV-Cam_II.html Dette du hadde eller? Nå som dollarkursen har gått opp i forhold til den norske, så er det blitt temmelig mye dyrere, men kvaliteten er jo et godt hakk bedre enn "alt i ett" løsninger som Oregon ATC3k. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke så veldig mye på dette.

Hvordan er det med garantien om noe, fra USA, blir ødelagt?! BLir jo veldig dyr frakt og mye stress i forhold til omman kjøper i norge?
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply