Suzuki motorcycle crashes
Suzuki motorcycle crashes
http://www.liveleak.com/view?i=6fe_1205967285
Egentlig en ganske vanlig situasjon...
Hvis den har versert her før, slett. Hvis ikke, kjør debatt!
Egentlig en ganske vanlig situasjon...
Hvis den har versert her før, slett. Hvis ikke, kjør debatt!
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
-
- Posts: 222
- Joined: 24 Apr 2008 09:48
- MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*
Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km
Re: Suzuki motorcycle crashes
Du kan jo prøve å fortelle hva det er å diskutere.
Er det ok av sjåføren å kjøre slik? NEI
Er det dumt at han kræsjer? JA
Hva synes du om rød biler?
Jeg ser ikke poenget i denne tråden.
Er det ok av sjåføren å kjøre slik? NEI
Er det dumt at han kræsjer? JA
Hva synes du om rød biler?
Jeg ser ikke poenget i denne tråden.
-
- Posts: 170
- Joined: 19 Jul 2008 02:45
- MC: Yamaha YZF 125 R Midnight Black 09!
- Location: Sandnes
Re: Suzuki motorcycle crashes
I denne tråden er det MYE som kan diskuteres, alle kan for eksempel si hvem sin feil dette var, og BEGRUNNE det!
Selv syntes jeg det er en liten blanding, mc føreren blinker ikke og legger seg ut tidlig i blindsonen. Dette ser sikkert ikke bilsjåføren men han burde ha litt vett i hodet. Når en kjører å ser en sykkel ligge bak deg, klistret i rumpestumpen burde du vite att med første sjanse så suser den forbi. Ulykken skjer med att både mc føreren og bilsjåføren gjør småfeil. Vanskelig å avgjøre hvem sin skyld dette er, men selv syntes jeg det er bilsjåføren sin feil. Kanskje pga jeg syntes synd på mc førern ?
Selv syntes jeg det er en liten blanding, mc føreren blinker ikke og legger seg ut tidlig i blindsonen. Dette ser sikkert ikke bilsjåføren men han burde ha litt vett i hodet. Når en kjører å ser en sykkel ligge bak deg, klistret i rumpestumpen burde du vite att med første sjanse så suser den forbi. Ulykken skjer med att både mc føreren og bilsjåføren gjør småfeil. Vanskelig å avgjøre hvem sin skyld dette er, men selv syntes jeg det er bilsjåføren sin feil. Kanskje pga jeg syntes synd på mc førern ?
- Galilee
- Posts: 934
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Suzuki motorcycle crashes
MC føreren har allerede skiftet felt når bilførerern legger seg ut.
Det er den som skifter felt som har vikeplikt, alså er dette bilførerens feil.
Dette er en vanlig feil hos bilførere når de skal foreta forbikjøring. De konsentrerer seg om det som ligger FORAN bilen. De fleste bilførere ser heller ikke ut til å skjønne at selv ganske beskjedne motorsykler har vesentlig høyere akselerasjon enn biler, så de forventer ikke at MC'er tar dem igjen og kjører forbi når de gir full gass.
Jeg har opplevd lignende situasjoner 2 ganger (uten å havne i grøfta). Den ene gangen la bilen seg ut uten å ha sjans til å kjøre forbi, så den var ganske uventet. Andre gangen ventet jeg tålmodig på at bilen skulle legge seg ut, og når ingenting skjedde gav jeg signal i god tid og la meg ut. DA skulle bilen også over i mitt kjørefelt.
Kanskje man skulle gi et lite signal med hornet når man legger seg ut? Men mange bilister vil kanskje oppfatte dette negativt? Sånn, 'her kommer jeg - fløtt deg!' opplevelse?
Det er den som skifter felt som har vikeplikt, alså er dette bilførerens feil.
Dette er en vanlig feil hos bilførere når de skal foreta forbikjøring. De konsentrerer seg om det som ligger FORAN bilen. De fleste bilførere ser heller ikke ut til å skjønne at selv ganske beskjedne motorsykler har vesentlig høyere akselerasjon enn biler, så de forventer ikke at MC'er tar dem igjen og kjører forbi når de gir full gass.
Jeg har opplevd lignende situasjoner 2 ganger (uten å havne i grøfta). Den ene gangen la bilen seg ut uten å ha sjans til å kjøre forbi, så den var ganske uventet. Andre gangen ventet jeg tålmodig på at bilen skulle legge seg ut, og når ingenting skjedde gav jeg signal i god tid og la meg ut. DA skulle bilen også over i mitt kjørefelt.
Kanskje man skulle gi et lite signal med hornet når man legger seg ut? Men mange bilister vil kanskje oppfatte dette negativt? Sånn, 'her kommer jeg - fløtt deg!' opplevelse?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
-
- Posts: 222
- Joined: 24 Apr 2008 09:48
- MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*
Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km
Re: Suzuki motorcycle crashes
Om jeg skal ta en forbikjøring som ikke er så oversiktlig eller det er fare for at bilføreren skal legge seg ut så blinker jeg med fjærnlyset 2-3 ganger, så når jeg kjører forbi strekker jeg ut beinet for å hilse så han skjønner at det ikke var noe negativt ment med blinkingen.
Re: Suzuki motorcycle crashes
mathfjeld wrote:Om jeg skal ta en forbikjøring som ikke er så oversiktlig eller det er fare for at bilføreren skal legge seg ut så blinker jeg med fjærnlyset 2-3 ganger, så når jeg kjører forbi strekker jeg ut beinet for å hilse så han skjønner at det ikke var noe negativt ment med blinkingen.
Sikker på at han skjønner at du gjør det for å hilse?
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
-
- Posts: 222
- Joined: 24 Apr 2008 09:48
- MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*
Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km
Re: Suzuki motorcycle crashes
Jeg håper det, har ikke sett at det er så vanlig å hilse med foten i Norge, men i Sveits blir det alltid gjort når man kjører forbi en bil, om han ikke skjønner at jeg gjør det for å hilse så utsetter ikke det meg for videre fare. Eneste er at han kanskje får et generelt dårligere syn på motorsykkelister.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Suzuki motorcycle crashes
9 av 10 bilister som legger seg ut for forbikjøring når de har en MC rett bak og til venstre har ikke sett MCen. Det er min påstand. Så det som teller er å bli sett. Og lyshorn kan være greit. Men man kan ikke stole på at det heller blir sett. Noen følger ikke med. Og vi vet jo at det er noen idioter blant buristene.
Så dette leder til at vi fortsatt er nødt til å forvente at vi ikke blir sett. Og at vi alltid må ha fokus på utveier når det uventede skjer. (For det er bare spørsmål om tid. Du møter alltid en idiot før eller senere.)
Så dette leder til at vi fortsatt er nødt til å forvente at vi ikke blir sett. Og at vi alltid må ha fokus på utveier når det uventede skjer. (For det er bare spørsmål om tid. Du møter alltid en idiot før eller senere.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Re: Suzuki motorcycle crashes
Helt enig i det ...og det hender at jeg gjør det samme selv...mathfjeld wrote:Jeg håper det, har ikke sett at det er så vanlig å hilse med foten i Norge, men i Sveits blir det alltid gjort når man kjører forbi en bil, om han ikke skjønner at jeg gjør det for å hilse så utsetter ikke det meg for videre fare. Eneste er at han kanskje får et generelt dårligere syn på motorsykkelister.
men...når det er sagt...så prøver jo å ta tommel opp når jeg legger meg inn igjen også jeg...har det ikke mer travelt...eller hilse når jeg ruller forbi...
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
Re: Suzuki motorcycle crashes
Jeg pleier også å gi tommelen opp til bilister som SER MEG i god tid, og legger seg godt inn til siden for å slippe meg fram i trafikken. Og når jeg selv er burist, følger jeg ekstra godt med i speilet for å hjelpe motorsyklister frem.
Når det gjelder denne videoen, har Seat sjåføren
a) ikke sett at han har en motorsykkel bak seg i det hele tatt
b) registrert at han har en motorsykkel bak seg, men ikke fått med seg at motorsyklisten skal kjøre forbi
c) funnet ut at han skal ta en liten "practical joke" på mc-føreren (ref. Øystein Sunde: "Du skal få svi hvis du kjører forbi")..
Det er høyst sannsynlig alternativ a som gjelder her. Og når en bilist ikke legger merke til en sykkel som tar han igjen (rimelig kjapt vil jeg tro i dette tilfellet) for så å ligge helt oppe i rumpa ut mot midtstripen, da er han ikke mye oppmerksom. Sannsynligvis hadde han ikke registrert det om det var ObiWan Kenobi som fløy bak ham i et romskip. Og da hjelper det lite om motorsyklisten blinker med langlyset.
Ærlig talt så kunne motorsyklisten i videoen like gjerne vært meg. Skremmende at noen bilister kan være SÅ til de grader uoppmerksom.
EDIT: Ved nærmere ettersyn ser det ut til at denne ulykken kunne vært unngått dersom motorsyklisten ikke hadde nølt midt i forbikjøringen. I en sånn situasjon er det FULL GASS eller FULL NØDBREMS som gjelder, ikke slippe opp litt på gassen når man er halvveis i forbikjøringen. Dessuten er motorsykkelen veldig "på høgget" i og med at han legger seg ut rett etter en sving på den måten. En erfaren traffikant vet at når bilen foran ligger klistret foran bilen foran der igjen, så er det ganske sannsynlig at han planlegger en forbikjøring ved første anledning.. Så jeg trekker egentlig tilbake det at det likegodt kunne ha vært meg. Denne situasjonen kunne vært unngått dersom motorsyklisten hadde "lest" trafikkbildet og situasjonen litt bedre.
Når det gjelder denne videoen, har Seat sjåføren
a) ikke sett at han har en motorsykkel bak seg i det hele tatt
b) registrert at han har en motorsykkel bak seg, men ikke fått med seg at motorsyklisten skal kjøre forbi
c) funnet ut at han skal ta en liten "practical joke" på mc-føreren (ref. Øystein Sunde: "Du skal få svi hvis du kjører forbi")..
Det er høyst sannsynlig alternativ a som gjelder her. Og når en bilist ikke legger merke til en sykkel som tar han igjen (rimelig kjapt vil jeg tro i dette tilfellet) for så å ligge helt oppe i rumpa ut mot midtstripen, da er han ikke mye oppmerksom. Sannsynligvis hadde han ikke registrert det om det var ObiWan Kenobi som fløy bak ham i et romskip. Og da hjelper det lite om motorsyklisten blinker med langlyset.
Ærlig talt så kunne motorsyklisten i videoen like gjerne vært meg. Skremmende at noen bilister kan være SÅ til de grader uoppmerksom.
EDIT: Ved nærmere ettersyn ser det ut til at denne ulykken kunne vært unngått dersom motorsyklisten ikke hadde nølt midt i forbikjøringen. I en sånn situasjon er det FULL GASS eller FULL NØDBREMS som gjelder, ikke slippe opp litt på gassen når man er halvveis i forbikjøringen. Dessuten er motorsykkelen veldig "på høgget" i og med at han legger seg ut rett etter en sving på den måten. En erfaren traffikant vet at når bilen foran ligger klistret foran bilen foran der igjen, så er det ganske sannsynlig at han planlegger en forbikjøring ved første anledning.. Så jeg trekker egentlig tilbake det at det likegodt kunne ha vært meg. Denne situasjonen kunne vært unngått dersom motorsyklisten hadde "lest" trafikkbildet og situasjonen litt bedre.
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Re: Suzuki motorcycle crashes
Men HVORFOR svinger Seatn til venstre plutselig. Som jeg ser det har han god grunn. Se nøye på videoen... Dessuten trenger man ikke se nøye for å trekke frem en rekke feilvurderinger fra mc-førern. For det første ligger han for nært, og i dette tilfellet er det nok til å miste oversikten. Seatn ligger nemlig i ræva på en bil. Et godt tegn på faremoment.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
-
- Posts: 51
- Joined: 02 Oct 2008 19:56
- MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.
Re: Suzuki motorcycle crashes
Når en ligger på så lavt gir, og med så mye turtall, SKAL bilføreren høre det, med mindre vedkommende er døv. Lyshorn osv, før forbikjøring er tull i mine øyne - noen bilister ser det kanskje, men ikke nok til at jeg tar sjansen. Hvis jeg må "file" bak en bil et lite stykke, ligger jeg på 10000RPM, for da VET jeg at han har sett/hørt meg, og han VET at jeg vil forbi.
Men som noen andre skrev litt lengre oppe, så var han litt kylling i forbikjøringen - jeg blåser i hva reglene sier om forbikjøring. Jo fortere du kommer forbi, dess tryggere er det.
Anyway - sympati til MC-føreren, asfalt smaker ikke godt...
Eirik
Men som noen andre skrev litt lengre oppe, så var han litt kylling i forbikjøringen - jeg blåser i hva reglene sier om forbikjøring. Jo fortere du kommer forbi, dess tryggere er det.
Anyway - sympati til MC-føreren, asfalt smaker ikke godt...
Eirik
Re: Suzuki motorcycle crashes
Den røde bilen ligger ikke oppi ræva på noen biler.. Bilene var jo langt frami der!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Re: Suzuki motorcycle crashes
Jeg er helt enig med deg her. Kanskje Seaten gjorde dette her med vilje? Hadde vært interessant å se hva dommen ble i denne saken!R6-freak wrote:Den røde bilen ligger ikke oppi ræva på noen biler.. Bilene var jo langt frami der!
ingen KiM, ingen kos
Re: Suzuki motorcycle crashes
Har gjort AKKURAT det samme selv. Ikke akkurat gøy å stenge e6 på vei inni oslo sentrum kl 1600...