Nye moderatorer?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Nye moderatorer?

Post by Baron von Waffel »

Her snakker dere for flere, Prookie og Jeanette. Selv om jeg ikke har kjørt like mye sammen med andre, så er det spennende å treffe forskjellige folk som bare har det felles at de trives med MC. De er generelt trivelige.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Nye moderatorer?

Post by boxer wolf »

Det har jo vært endel frem og tilbake om moderatorer, og hvem som burde og ikke burde. Men hva er egentlig kriteriene for å bli en god moderator?

- Er det at man er enig med alle? (virker relativt utfordrende spør du meg)
- Er det at man har skrevet veldig mange innlegg? (dette sier jo bare litt om aktivitetsnivå, ikke noe om i hvilken grad man leser mye på forumet)
- Er det at man har vært medlem på forumet lenge? (sier ingen ting verken om holdninger eller aktivitet)
- Er det at man blir oppfattet som en positiv person? (hvordan stiller dette seg i forhold til andre punkter?)

Det kan jo være greit med noen meningsutvekslinger. Innspill folkens?
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Nye moderatorer?

Post by Scotty »

Moderatorer trenger ikke være enig med alle, da ville ingen vært moderator. Men en kvalifiserende moderator bidrar gjerne ikke til krangler med å ytre sin mening, i hvertfall ikke med hensikt. En moderator skal være aktiv på forumet, men ikke nødvendigvis mange innlegg. Kvalitet stiller seg selvsagt høyere enn kvantitet, men det vil fortsatt være et 'minimumskrav' til poster, selv om det ikke er satt til noe bestemt antall innlegg. Man skal ha vært medlem på forumet en stund, for å vise stabilitet. Noen kan ha tendens til å forsvinne inni mellom, av grunnet som å ikke være særlig på forumet i løpet av sommeren, etc. Og derfor er det greit å ha en moderator som er lojal og ikke trenger å byttes ut etter en sesong. Man skal gjerne velge en positiv person som blir likt av de fleste, blir dumt om det er en person som har sin "gjeng" med brukere som støtter h*n, da det vil bli rimelig et rimelig nazi opplegg mot visse brukere.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Nye moderatorer?

Post by Banditbiker »

Dette med moderatorer har etter hvert blitt et veldig hot tema her på forumet. Fokus har etter hvert blitt mere rettet mot hvem det er som skal bli moderatorer og hva slags kvalifikasjoner mod'sene skal ha, enn hva forumet egentlig skal fylles opp med av innhold.
Noen få representanter på forumet har vært mere opptatt av dette enn andre, noen har hatt mere lyst på jobben enn andre, og noen har også av andre forummedlemmer vært markedsført sterkt.

Ragnhild gav jo klart og tydelig uttrykk for at hun hadde veldig lyst til å ta på seg jobben. Hun hadde også sterk ryggdekning fra en del av forumets 'innbyggere', og andre var var ikke like applauderende. Slik er det vel det fungerer. NoName har så langt valgt å ikke 'utnevne' Ragnhild som moderator etter hva jeg har forstått. Ett valg vi kan være enige, eller uenige i. Det er uansett ett valg som er tatt.
Ragnhild har etter hva jeg har lest ikke vært like fornøyd med den beslutningen, og har vel mere eller mindre i flere settinger annonsert at hun melder sin avskjed fra forumet fordi hun mener at det er for lite styring og for lite/eller for dårlig moderering. Et valg hun har gjort på selvstendig grunnlag på samme måte som de andre som har forsvunnet fra forumet har gjort sine valg ut fra sine grunner. Det får vi bare akseptere, og så får vi glede oss eller sørge over de valgene alt etter som hvor vi har våre egne ståsted.
Midt oppe i denne diskusjonen, så dukker det opp en nykommer på forumet som også har sine helt klare meninger om moderering, og som ikke alltid er helt enig med Ragnhilds synspunkter, nemmelig Josie.
Jeg oppfatter det slik at Josie er en person som også veldig godt kunne tenke seg å bli moderator. Korriger meg gjerne om jeg har oppfattet situasjonen feil :-k .
Det er flott at medlemmer engasjerer seg og ønsker å gå inn og gjøre en jobb til alles beste. Siden det er slik å forstå at Ragnhild går, er det kanskje et alternativ at Josie består :-k .
Hva vet jeg? De er jo begge to fargerike kvinner, og når alt kommer til alt, så tror jeg kanskje ikke at de står så langt i fra hverandre.
Resten av dette innlegget skal jeg vente litt med å fullføre (trur eg) :)
Last edited by Banditbiker on 28 Oct 2008 20:15, edited 1 time in total.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Nye moderatorer?

Post by TageSK »

Scotty wrote:En moderator skal være aktiv på forumet, men ikke nødvendigvis mange innlegg.
Hvorfor det?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Nye moderatorer?

Post by Juliet »

Har en liten kommentar til denne tråden generelt bare, som har gnagd meg siden den ble opprettet...

Det virker nesten som om noen av medlemmene her inne tror det er et valg? Det er ikke det inntrykket jeg har fått.... NN ber om søknader, og så vil han og kanskje eksisterende moderatorer plukke de best egnede? Jeg skjønner hvor debatten har hjertet hen, men synes det virker rart at denne og en tilsvarende tråd nærmest er ute etter å sanke stemmer. For det har vel ikke noen hensikt etter hva jeg har forstått... :-k
OG, for veldig kort tid siden annonserte admin reviderte forumregler, hvor en regel var nettopp å ikke kritisere "ledelsen" i åpent forum. Men det er jo nettopp det alle disse sidene drøfter. Synes bare det er rart..... og tror vel at denne tråden lever på lånt tid.... men for all del, det er mange gode innlegg her for det. Og så lenge den får lov å leve så kan det godt hende admin tenker annerledes, og jeg tar feil :shock: ;-)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Nye moderatorer?

Post by Scotty »

TageSK wrote:
Scotty wrote:En moderator skal være aktiv på forumet, men ikke nødvendigvis mange innlegg.
Hvorfor det?
Når jeg skriver at det ikke nødvendigvis trenger å være mange innlegg, så mener jeg at det ikke må være en stor-poster. Selvsagt snakker jeg ikke om 40-50 innlegg, men det å ikke nødvendigvis trenge å ha 2000 innlegg.
User avatar
Josie
Posts: 85
Joined: 18 Oct 2008 10:35

Re: Nye moderatorer?

Post by Josie »

:oops: BanditBiker, nå må jeg da få lov til å kalle deg BB? [-o<
Foreslå lille meg til en sånn utfordrende oppgave? jeg blir rent rørt av tilliten du viser. trodde jo at jeg med mine meninger ikke ville bli funnet brukbar til stort annet enn å stå nederst ved døra og få gløtte som snarest inn til dere store, som har egne sykler og all tingen.
Neida, spøk til side. jeg syntes det var utrolig hyggelig av deg Banditbiker, å foreslå meg som moderator. det er en tanke jeg faktisk ikke har tenkt. ikke har jeg særlig erfaring fra nettforum, og vet veldig lite om hvilke oppgaver en moderator har, og ikke vet jeg om jeg har muligheter siden arbeidstidene mine er sånn ca 24/7.
men det er vel bare du som tenker sånn, og vi menige har jo lite vi skulle sagt om drifta av forumet, selv om Ragnhild jo prøvde å få til en diskusjon med denne tråden. Og det klarte hun, selv om hun ikke er her. men så lenge ikke admin deltar i diskusjonen blir den jo bare et slag i lufta. litt sånn indremedisin om du skjønner hva jeg mener?
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Nye moderatorer?

Post by Prookie »

Heh, meg bekjent har Ragnhild signalisert at hun må prioritere ned forumet en liten stund pga deadline offline, og samler fokusen sin der den må være en liten stund - den som gidder å sjekke, kan se at hun har vært pålogget seinest i dag. ;-)
Selv har jeg ikke møtt henne ennå, men jeg kan faktisk tenke meg at hvis hun leser noe av spekuleringa her, vil hun nok himle litt med øya eller riste litt oppgitt på hodet over hvilke retninger ting tar... ;-)

Moderator-jobb er ulønna innsats til glede for andre, og medfører oppgaver som alltid vil skape misnøye hos en eller annen - nemlig den som blir moderert. Ergo en nokså utakknemlig jobb. Når noen stiller seg til disp til å være moderator, har jeg langt ifra inntrykk av at det er for å "få cred" eller for å kunne klatre opp på en pidestall og motta de andres hyllest. I stedet har jeg inntrykk av at det er fordi man allerede tross alt er pålogget en god del, og gjerne kan gjøre en jobb for resten av forumet når man tross alt først er her - og oppfatter seg som nøytral nok og diplomatisk nok, til å kunne fungere som moderator.

Sånn ser det nå ut fra min synsvinkel. Og jeg tror Ragnhild leser dette, så jeg benytter sjansen til å si at hvis hun føler at dette blir baksnakking og ubekvem diskutering av hennes person, har jeg lyst til å være den første til å beklage det. Kanskje er det uheldig at det konkrete brukere blir et åpent tema for debatt på denne måten. Men kanskje er det noe man må finne seg i, når man først "legger hodet på stabben" ...
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Josie
Posts: 85
Joined: 18 Oct 2008 10:35

Re: Nye moderatorer?

Post by Josie »

Ei god natts søvn hjelper for så mangt.
var nok litt flåsete i går kveld, men jeg hadde ikke venta et sånt forslag, hverken fra Banditbiker'n eller fra andre. men jeg er fremdeles veldig glad, og ikke så lite stolt over å få en slik tiltro etter bare knappe fjorten dager. Tusen Takk Banditbiker :smt058 (Nå må ikke du bli sjenert og gå og gjemme deg fordi du får en nuss på kinnet, det kler ikke en av HD-gutta).
Men jeg kommer ikke til å sende noen PM til noen admin eller gjøre noe anna om dette. syns du kan gå hele veien selv Banditbiker, hvis du faktisk mener det du sa over her. om de da kommer en henvendelse fra admin om jeg kan tenke meg å delta i moderatorteamet, vil jeg bli enda stoltere, men jeg vet enda ikke om jeg kan eller vil. tror jeg må ha noen netter med god søvn først. :-k

Prookie, kan man se om noen har vært pålogget de siste 24 timene for eksempel? eller ser man bare de som er pålogget samtidig med en selv? blir ikke forundret om det går an, men trodde det bare var admin som hadde sånne muligheter?
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Nye moderatorer?

Post by Baron von Waffel »

Juliet wrote:Har en liten kommentar til denne tråden generelt bare, som har gnagd meg siden den ble opprettet...

Det virker nesten som om noen av medlemmene her inne tror det er et valg? Det er ikke det inntrykket jeg har fått.... NN ber om søknader, og så vil han og kanskje eksisterende moderatorer plukke de best egnede? Jeg skjønner hvor debatten har hjertet hen, men synes det virker rart at denne og en tilsvarende tråd nærmest er ute etter å sanke stemmer. For det har vel ikke noen hensikt etter hva jeg har forstått... :-k
OG, for veldig kort tid siden annonserte admin reviderte forumregler, hvor en regel var nettopp å ikke kritisere "ledelsen" i åpent forum. Men det er jo nettopp det alle disse sidene drøfter. Synes bare det er rart..... og tror vel at denne tråden lever på lånt tid.... men for all del, det er mange gode innlegg her for det. Og så lenge den får lov å leve så kan det godt hende admin tenker annerledes, og jeg tar feil :shock: ;-)
Gode tanker. Jeg regner med at når denne tråden har fått surre og gå så er det fordi den tross alt kan gi ledelsen et godt bilde av hvordan en del av deltakerne tenker.
Josie wrote:Prookie, kan man se om noen har vært pålogget de siste 24 timene for eksempel? eller ser man bare de som er pålogget samtidig med en selv? blir ikke forundret om det går an, men trodde det bare var admin som hadde sånne muligheter?
Tillater meg å svare på denne. Hvis du står i et innlegg til den du vil kikke på aktiviteten, så klikker du på "profil". Da får du se når vedkommende sist var aktiv.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Nye moderatorer?

Post by Scotty »

Josie wrote:kan man se om noen har vært pålogget de siste 24 timene for eksempel? eller ser man bare de som er pålogget samtidig med en selv? blir ikke forundret om det går an, men trodde det bare var admin som hadde sånne muligheter?
Som sagt ovenfor så kan alle se når siste aktivitet har vært. Men ikke admin heller har en liste heller med personer som har vært pålogget de siste 24 timer. Men det finnes f.eks mods til phpbb som viser det, som alle vil se. ;)
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Nye moderatorer?

Post by boxer wolf »

Scotty wrote: Men ikke admin heller har en liste heller med personer som har vært pålogget de siste 24 timer.
Dette er en liste som alle kan se. Klikk på "Medlemmer" øverst på siden, da får du en liste over alle medlemmer. Deretter kan man sortere på kolonnen ytterst til høyre ved å klikke to ganger, og denne sorteres etter sist pålogget, med den sist registrerte aktivitet øverst. Så er det bare å se hvor lang ned på listen du må gå før du har oversikt over siste 24 timer (eller 48, eller hva du måtte ønske).
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Nye moderatorer?

Post by Scotty »

boxer wolf wrote:
Scotty wrote: Men ikke admin heller har en liste heller med personer som har vært pålogget de siste 24 timer.
Dette er en liste som alle kan se. Klikk på "Medlemmer" øverst på siden, da får du en liste over alle medlemmer. Deretter kan man sortere på kolonnen ytterst til høyre ved å klikke to ganger, og denne sorteres etter sist pålogget, med den sist registrerte aktivitet øverst. Så er det bare å se hvor lang ned på listen du må gå før du har oversikt over siste 24 timer (eller 48, eller hva du måtte ønske).
På høyre kolonne ser man bare siste registrerte medlemmer, er ingen mulighet for å se medlemmer som har vært pålogget/aktive de siste 24 timer.

Går du på f.eks KTM forumet så har man den muligheten..
http://www.ktm-forum.org/memberlist.php
http://www.mc-forumet.no/memberlist.php
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye moderatorer?

Post by Valfar »

Juliet wrote:Har en liten kommentar til denne tråden generelt bare, som har gnagd meg siden den ble opprettet...

Det virker nesten som om noen av medlemmene her inne tror det er et valg? Det er ikke det inntrykket jeg har fått.... NN ber om søknader, og så vil han og kanskje eksisterende moderatorer plukke de best egnede? Jeg skjønner hvor debatten har hjertet hen, men synes det virker rart at denne og en tilsvarende tråd nærmest er ute etter å sanke stemmer. For det har vel ikke noen hensikt etter hva jeg har forstått... :-k
OG, for veldig kort tid siden annonserte admin reviderte forumregler, hvor en regel var nettopp å ikke kritisere "ledelsen" i åpent forum. Men det er jo nettopp det alle disse sidene drøfter. Synes bare det er rart..... og tror vel at denne tråden lever på lånt tid.... men for all del, det er mange gode innlegg her for det. Og så lenge den får lov å leve så kan det godt hende admin tenker annerledes, og jeg tar feil :shock: ;-)
Må si meg veldig enig med Juliet her. Det er Admin/Moderatorene som skal velge ut de nye moderatorene, ikke vi brukerene.
Må ærlig innrømme at jeg syntes denne tråden er fullstendig ubrukelig. Vært alt for mye unyttige diskusjoner og krangling her som har gjort at forumet har mistet mange medlemmer.
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
Post Reply