Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by maelling »

Ettersom vi ikke ser ut til å ha en egen politisk tråd her på forumet (annet enn en tråd om kommunevalget), starter jeg en her så folk kan diskutere politikk (herunder politiske problemer og politiske angrepsmåter med tanke på finanskrise, miljøproblematikk etc) i vid forstand og på et saklig nivå.

Er du sint på FRP for eksempel? Slå partiet ihjel med saklige argumenter for hvorfor nedsettelse av bensinavgifter er miljøfiendtlig, eller hvorfor en streng innvandringspolitikk er galt. Er du veldig glad i FRP, på grunn av at de er kjent som et parti som prioriterer en varm eldreomsorg? Tok muligens John Ingolf Alvheim med seg profilen FRP hadde rundt den varme eldreomsorgen med seg i graven? Er FRP kanskje det nye arbeiderpartiet, som stjeler velgere fra AP? Er muligens Partiet Rødt det nye arbeiderpartiet?

Kanskje du har meninger om SV? Blir de overkjørt av AP i regjering, samtidig som Partiet Rødt har blitt det nye SV som ikke trenger å være ta hensyn til at de er i regjering? Er SV dermed kommet i en skvis mellom hensynet til å være ansvarlig, samtidig som det er et protestparti?

Hva ville skjedd om FRP kom i regjering ? Ville dette ført til at partiet måtte besinne seg i likhet med SV, og at partiet ville ha blitt temmet som følge av å være i posisjon?

Har KRF forduftet fra det politiske kartet, eller prøver de å gjenoppstå i disse dager ved at de snakker varmt om økte offentlige bevilgninger for å få hjulene i gang i Norge igjen som følge av finanskrisen? Hvor lenge kan de leve på saken om kontantstøtten? Hva med Venstre ? Har landets eldste parti utspilt sin rolle, eller har de funnet sin plass i byene som et urbant parti de siste årene med Olaf Thommesen? Vil høyre greie å gjenoppstå som noe annet enn et krone og øre - parti, og har de glemt sine konservative idealer?

Diskuter her på saklig vis! :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by inunf »

Mitt syn på saken:
Bruker du å ringe frisøren din hvis du har et problem med bilen din? Forventer du at en snekker kan klippe deg? Eller at en ingeniør kan lage en blomsterdekorasjon til deg?

Hvorfor skal da mannen (eller kvinnen) i gata ha stemmerett og rett til å mene noe om hvordan man styrer et land? Folk flest vet lite eller ingenting om å styre et land. Er demokrati virkelig den beste måten å styre et land på? Jeg tviler. Aristokrati i den opprinnelige betydningen av ordet er nok en bedre løsning.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by maelling »

På individnivå er kanskje demokrati fåfengt, i og med at sannsynligheten for å bli kjørt ned på veien til valglokalet er større enn sannsynligheten for at din avlagte stemme har noe å si. Videre innebærer gangen til valglokalet skoslitasje, noe som innebærer en økonomisk kostnad. Kanskje man dermed setter demokratiet foran sitt eget liv hvis stemmen ikke har noe å si (i allefall om man tar utgangspunkt i at velgere er rasjonelle)? Kanskje det politiske mennesket dermed er irrasjonelt og tusler avgårde "for a higher cause", siden det rasjonelle er å bli hjemme og ikke stemme. Kanskje et 100% demokrati er smartere, ved at alle borgerne samles og diskuterer 24/7, men da blir svært lite gjort her i landet. Det er nok derfor vi har et avledet demokrati (det er rasjonelt slik at menigmann kan gjøre noe annet enn å diskutere på folkemøter), og stemmer fram politiske partier til å representere oss. Det har selvsagt sine ulemper, ved at man stemmer fram en pakke (hvor det er mye man er uenig i), og at partiene ofte prøver å gjøre seg lekre og hakke løs på hverandre. Videre er medias makt en faktor her, selv om det er ønskelig med en deling av makten etter Montesquieus maktfordelingsprinsipp.

Jeg tror folk flest har noe vettugt å si om hvordan man styrer en nasjon. Alternativet er en eneveldig konge som styrer etter sitt eget forgodtbefinnende, eventuelt et diktatur. Det er nok svært få tjent med, og det ville være å gå over 100 år tilbake i tid for Norges del. Det er et ordtak som sier at demokratiet er ikke perfekt, men den beste løsningen med tanke på alternativene. Kanskje det er noe i det. Men, det er et filosofisk og interessant spørsmål du tar opp :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Dominator »

Det var på tide :-) OK, jeg har et seriøst problem med partiet SV. Hver gang de kommer med nok et tullete forslag tenker jeg: Nå må de f... tute meg slutte. Men så tar det ikke mange dager før neste tulling overgår den forrige. Noen eksempler:

-Flere SV-topper, bl.a. nestleder Lysbakken går inn for å tillate husokkupasjon
-Representanten Hallgeir Langeland foreslår at taxfreeinntekter på flyplassene skal gå til togutbygging. I tillegg ønsker han å bytte ut dollaren som handelsvaluta for råolje. At fyren hater alt som har med USA å gjøre greier han ikke skjule...
-Kunnskapsminister Solhjell vil registrere seksuell legning på alle skolebarn
-Miljøvernminister Erik Solheim vil forby gamle biler
-SV vil bygge lyntog i Norge, som er et av verdens tynnest befolkede land i tillegg til å være kupert og værhardt.
-Kristin Halvorsen lovet før valget at hun skulle gå av dersom full barnehagedekning ikke ble innfridd. Mer konkret valgløfte er vel vanskelig å finne? Hun benektet selvfølgelig i ettertid at det var det hun hadde ment...

I tillegg er vi godt kjent med at de går inn for å gjøre livet surt for alle som er avhengige av bil. Altså 95% av befolkningen. Er det andre ting de ikke liker så smeller de til med ny avgift. Utbytte fra aksjeselskap?? Fy for styggedom. Veibygging?? Kan ikke alle ta trikken dit de skal?? Rushtid? Folk sitter nok i kø fordi de synes det er morsomt. Rushtidsavgift er tingen!

SV har visst som mål å avskaffe fattigdommen. Som vanlig lønnsmottager føler jeg daglig på kroppen at de gjør det de kan for å presse meg inn i den. Mange som sliter med boligkrise og som sitter og betaler på to boliger velger å leie ut den ene for å få endene til å møtes. Leier du ut i mer enn ett år kan du risikere en kjempeskattesmell. Selv risikerer vi å måtte ut med 3-400.000,- ekstra i straffeskatt om vi ikke greier å selge leiligheten vår i tide.

Til de som lurer: Nei, jeg stemmer ikke FrP. SV greier å gjøre seg selv til latter og irritasjon uavhengig av alle andre. For meg er det fullstendig ubegripelig at folk kan kaste bort sin stemme på SV. Ok, de har én -1- bra sak. De går inn for lavere tannlegeregninger.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Speedy Gonzales »

Kan ærlig si at eg stemmer Frp, og det er av en enkel grunn.
Det er bare løgn og atter løgn fra partiene og det går like dårlig hver gang noen andre prøver seg.
No vil eg gjerne se ett parti som ikkje har fått prøvd seg og som så mange vil stemme på, men som ikkje tør.

Alle partier har gode og dårlige sider, gjelder bare å finne det partiet som gjør mest for deg!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
custom
Posts: 89
Joined: 04 Oct 2008 21:17
MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750
Location: Eidsberg
Contact:

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by custom »

inunf wrote:Mitt syn på saken:
Bruker du å ringe frisøren din hvis du har et problem med bilen din? Forventer du at en snekker kan klippe deg? Eller at en ingeniør kan lage en blomsterdekorasjon til deg?

Hvorfor skal da mannen (eller kvinnen) i gata ha stemmerett og rett til å mene noe om hvordan man styrer et land? Folk flest vet lite eller ingenting om å styre et land. Er demokrati virkelig den beste måten å styre et land på? Jeg tviler. Aristokrati i den opprinnelige betydningen av ordet er nok en bedre løsning.
Hvilket yrke har vår finansminister eller vår samferdselsminister? ikke det at jeg vet om noen andre ministere som har yrkeserfaring til deres ministerrolle :shock: Jeg må ringe snekkern. trenger en hårklipp :?
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Baron von Waffel »

speedy gonzales 2 wrote:Kan ærlig si at eg stemmer Frp, og det er av en enkel grunn.
Det er bare løgn og atter løgn fra partiene og det går like dårlig hver gang noen andre prøver seg.
No vil eg gjerne se ett parti som ikkje har fått prøvd seg og som så mange vil stemme på, men som ikkje tør.

Alle partier har gode og dårlige sider, gjelder bare å finne det partiet som gjør mest for deg!
Et ærlig standpunkt. Dog ikke et særlig etisk et. For du fremstiller det som ren egoisme uten å si noe om ditt forhold til fellesskapet.

Politikk er å foreta valg og fordeler goder og onder. Det er å styre. Jeg vil aldri stemme på et parti bare fordi jeg vil få det bedre på den måten. Jeg vil stemme på et parti som etter beste evne prøver å oppnå best mulig forhold for flest mulig, samtidig som fellesskapet også tar ansvar for å stille opp for de som virkelig trenger det. Ikke fordi de har fortjent det, men fordi det er de som står lavest på stigen man kan stille færrest krav til.

Samtidig så synes jeg det er mye det offentlige ikke skal bruke penger på. I mit hode bør staten gi sine støtteordninger på en måte som oppfordrer til i være i arbeid. Derfor mener jeg kontantstøtten er feil. Og det er ikke rettferdig i mitt hode at alle skal ha like mye til barnepassutgifter. Barnepassutgifter bør det gis tilskudd til som en utgift til inntekts ervervelse for staten. Og mot legitimerte barnepassutgifter. Så da er det tøv å gi kontantstøtte til de som vil være hjemmeværende. Og det er tøv å gi det til dekning av svarte dagmammaer. For det siste er å gi statsstøtte til skattesnyteri.

Kontantstøtten har vært en av grunnene til at jeg ikke har stemt på de partiene som fikk den ordningen innført.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by inunf »

custom wrote:
inunf wrote:Mitt syn på saken:
Bruker du å ringe frisøren din hvis du har et problem med bilen din? Forventer du at en snekker kan klippe deg? Eller at en ingeniør kan lage en blomsterdekorasjon til deg?

Hvorfor skal da mannen (eller kvinnen) i gata ha stemmerett og rett til å mene noe om hvordan man styrer et land? Folk flest vet lite eller ingenting om å styre et land. Er demokrati virkelig den beste måten å styre et land på? Jeg tviler. Aristokrati i den opprinnelige betydningen av ordet er nok en bedre løsning.
Hvilket yrke har vår finansminister eller vår samferdselsminister? ikke det at jeg vet om noen andre ministere som har yrkeserfaring til deres ministerrolle :shock: Jeg må ringe snekkern. trenger en hårklipp :?
Jeg mistet troen da de byttet om på ministerene nå i høst. Er det virkelig så irrelevant hvilken bakgrunn/utdannelse man har at ministerene kan bytte seg i mellom?
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Speedy Gonzales »

Baron von Waffel wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Kan ærlig si at eg stemmer Frp, og det er av en enkel grunn.
Det er bare løgn og atter løgn fra partiene og det går like dårlig hver gang noen andre prøver seg.
No vil eg gjerne se ett parti som ikkje har fått prøvd seg og som så mange vil stemme på, men som ikkje tør.

Alle partier har gode og dårlige sider, gjelder bare å finne det partiet som gjør mest for deg!
Et ærlig standpunkt. Dog ikke et særlig etisk et. For du fremstiller det som ren egoisme uten å si noe om ditt forhold til fellesskapet.

Politikk er å foreta valg og fordeler goder og onder. Det er å styre. Jeg vil aldri stemme på et parti bare fordi jeg vil få det bedre på den måten. Jeg vil stemme på et parti som etter beste evne prøver å oppnå best mulig forhold for flest mulig, samtidig som fellesskapet også tar ansvar for å stille opp for de som virkelig trenger det. Ikke fordi de har fortjent det, men fordi det er de som står lavest på stigen man kan stille færrest krav til.

Samtidig så synes jeg det er mye det offentlige ikke skal bruke penger på. I mit hode bør staten gi sine støtteordninger på en måte som oppfordrer til i være i arbeid. Derfor mener jeg kontantstøtten er feil. Og det er ikke rettferdig i mitt hode at alle skal ha like mye til barnepassutgifter. Barnepassutgifter bør det gis tilskudd til som en utgift til inntekts ervervelse for staten. Og mot legitimerte barnepassutgifter. Så da er det tøv å gi kontantstøtte til de som vil være hjemmeværende. Og det er tøv å gi det til dekning av svarte dagmammaer. For det siste er å gi statsstøtte til skattesnyteri.

Kontantstøtten har vært en av grunnene til at jeg ikke har stemt på de partiene som fikk den ordningen innført.
Du har så rett så rett, eg er vel litt egoistisk.
Men stemmer ikkje du på det partiet som gjør mest for deg?
De fleste partiene ønsker mye det samme, noen partier ønsker ting som eg vil tro at i praksis ikkje vil kunne fungere.
Ingen partier kan gje meg alt eg vil, men tar de vekk ett ønske og gjer meg tre tilbake vil eg fortsatt stemme på det partiet.
Ett ønske eg har er å bruke mer penger på å bygge opp Norge for hva gjør vi den dagen oljen mister sin verdi?
Ett annet ønske eg har er strengere straff for grove forbrytelser (synst det er mobydelig at f.eks vold taes lettere på enn å ligge i 100 i 50 sonen) og strengere innvandringspolitikk.
Andre er gratis barnehager (selv om eg ikkje har barn) ned med avgiftene osv.
Men eg må jo også si at eg begynner å miste troen på all politikk og føler det nesten slik at eg skal bare drite i å stemme pga det meste er løgn og bedrageri. Mye loving og når de blir valgt skjer det ingenting.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by O_o »

Har merket at Jens Stoltenberg har irritert seg over at FRP skifter mening hele tiden, og jeg er faktisk enig. Uten at jeg er enig med Stoltenberg om hvordan landet skal styres, bør man ihvertfall være konsekvente. FRP finner stadig på nye vridninger når de uttaler seg i pressen, uten at jeg gidder å finne noen konkrete eksempler nå. Ta det heller som en utfordring, se hvor stor forskjell det er på hva forskjellige representanter sier til forskjellige tider. For meg virker det bare som de ikke vet helt hva de skal mene, gjerne fordi de ikke har noen erfaring med å styre.

Naturligvis gjelder ikke dette "hovedsakene" som bompengefjerning og skattelette, men mer HVOR de skal plassere byrdene. Det tør de ikke helt si, og svarer fravikende og uklart på dette. Dette gjør at jeg er veldig skeptisk til å ha dem i regjeringen. Medaljen MÅ ha en bakside; politikk handler tross alt om å fordele både goder og byrder. Sistnevnte er også viktig, men får ofte for lite oppmerksomhet. Akkurat det skulle jeg ønske flere partier kunne si klart.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by thomasgsxr »

så at speedy skrev at han hadde et ønske om å bygge opp norge, er det ikke litt feil å stemme på et parti som helst vil privatisere?
blir det ikke opp til hver enkelt å velge hva dem vil bruke penger på da?
det har forresten blitt gitt ut en bok http://www.frifagbevegelse.no/loaktuelt ... 914947.ece hadde vært interessant å kunne dratt frem et par eksempler som står i den boka,
men blir litt vanskelig siden jeg ikke har den.
leste noe i et annet forum, må jo stole på folk så har ikke sjekka "kildene" men here goes;

Carl Ivar Hagen;
Under valgkampen 1987 leste Hagen med dirrende stemme opp et brev fra en innvandrer m at muslimer planlegger å overta Norge. Brevet var falskt, men Hagen klarte å så gift.

13 juli 2004, Hagen foran menigheten Levende Ord, til jubel fra tilhørerne;
"La de små barn komme til meg, sa Jesus. Jeg kan ikke skjønne at Mohammed har sagt det samme", sa han mens forsamlingen lo. "I dette tilfelle måtte det være : La de små barn kome til meg slk at jeg kan utnytte dem i min kamp for å islamifisere verden"

Car Ivar ga ut i 2007 en bok der han han skriver;
"...krigsherren, voldtektsmannen og kvinnemishandleren Muhammed, som myrdet og aksepterte voldtekt son erobringsteknikk"

Carl Ivar er ikke alene om å fremme sitt fiendehat.
Blandt annet har byråd i Bergen, Øistein Christofferesen, sagt til Åsana Tidende:
"Vi må sørge for at de som er her blir integrert på en skikkelig måte. Det handler om grensesetting, og er ikke annerledes enn å oppdra barn og hunder"

er forsåvidt enig med Dominator også, synes SV har handlet ganske uproft etter Soria Moria, har skjedd en del flauser i det hele og det store med den rødgrønne regjeringa med tanke på Manuela som måtte gå av og Kahn som ringte spåkoner for en nett liten sum, etter min mening så trekker det verdien ned på hele samarbeidet til de rødgrønne, svekker ihvertfall tilliten min til dømmekraften dems.
jeg synes det er synd at omtrent alle partiene gjør sånne tabber som er helt unødvendige, lite gjennomtenkte og ofte egoistiske ting, FRP fikk jo litt problemer for et par år sia med noen utenlandsreiser som var betalt av partiet og som det ikke ble trekt skatt av hvis jeg ikke tar helt feil?

jeg synes man skal tenke både på seg selv og fellesskapet når man skal stemme.
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Speedy Gonzales »

thomasgsxr wrote:så at speedy skrev at han hadde et ønske om å bygge opp norge, er det ikke litt feil å stemme på et parti som helst vil privatisere?
Joda, det er det sikkert, men som eg nevnte i det andre innlegget mitt så skrev eg at noen partier ønsker noe som i prakis ikkje ville kunne fungere og eg har ikkje noe tro på at noe privatisering vil skje.
Eg ønsker ikkje at sykehus etc skal privatiseres, det eg mente var at sykehus, skoler osv bør utbygges og bedres.
Invisteringer bør gjøres i teknologi osv.
Er du med ?

Er du ikkje med så kan eg forklare det veldig enkelt, Norge kan ikkje leve på oljen når den ikkje er der lengre eller har noe verdi.

Lurer på hvordan regjeringen hadde vært hvis folkene som satt der virkelig hadde hatt en jobb :-k
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by ErlingSG »

Ingen Venstre-folk her da? Jeg er på Venstre-kurs i Ålesund denne helgen. :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Baron von Waffel »

Det er sikkert en Venstremann i meg. Men politisk er jeg litt schizo. Så jeg er Høyremann også. Og har stemt på Jens noen ganger. Andre partier enn disse skal jeg vurdere om jeg slutter å irritere meg over særinteressepartier og populister uten evne til å være prinsippiell. (SP er flinke til å være prinsippielle. Men i de sakene er jeg alltid uenig.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Partipolitikk! Hva er din mening om de politiske partiene?

Post by Dominator »

Vår kjære finansminister er ute på'n igjen. Denne gang oppfordres vi til å shoppe mer enn vi ellers ville gjort:

http://e24.no/spesial/finanskrisen/article2784707.ece

Ganske utrolig. Hun minner meg om den franske dronning Marie Antoinette som skjønte ikke hva det utsultede, franske folket klaget over. "Hvis de ikke har brød, hvorfor spiser de ikke kake?"

Så oppskriften på å holde hjulene i gang er å shoppe mer. Vurdert å avskaffe dokumentavgiften, fru Halvorsen? Årsavgiften på bil? Omregistreringsavgiften? Arveavgiften? Avgiften på truser? Kanskje folk fikk noe til overs å handle for.

Kanskje jeg følger oppfordringen. Eller kanskje ikke. Hvordan skal jeg frakte de ekstra varene hjem? I trillebår? Har jeg et ærend på andre siden av byen koster det meg 75,- i bompenger. I Sande må du betale bompenger. I Vestby/Moss må du betale bompenger. Get my point? Først gjør regjeringen alt de kan for å holde oss hjemme for nær sagt enhver pris. Og så oppfordrer de oss til å shoppe mer. :-#
Post Reply